In prima jumatate a acestui an comertul exterior a crescut cu 23,5%

5 iulie 2006

Fata de aceeasi perioada a anului trecut, comertul exterior cu marfuri a crescut cu 23,5%. Pastrand acelasi raport, exportul a cunoscut o evolutie de 19,8%, in timp ce importul 26,2%. Iuliu Winkler, ministrul delegat pentru comert a declarat ca „dinamica exportului a fost sustinută de produsele cu avantaje comparative si conjuncturale... pe pietele a caror pondere au tendinta de crestere mai accelerata in totalul exportului.”

Din aceste rezultate se evidentiaza faptul ca a crescut grandul de adaptare al produselor romanesti la dinamica si cerintele pietelor internationale. O tendinta demna de luat in considerare este cea a exporturilor. In aceasta ordine de idei Iuliu Winkler a mai afirmat ca „exportul de produse ale industriilor de tehnologie medie-inalta, cu valoare adaugata mai mare, a devenit preponderent in totalul exportului, crescand de la 43,29% cumulat cinci luni 2005, la 51,17% cumulat cinci luni 2006”.

In ceea ce priveste importul, cresterea acestuia a fost determinata in primul rand de ritmul alert al investitiilor pentru restructurarea si pentru modernizarea economiei. Nu este de neglijat nici dependenta considerabila a structurilor tehnologice si de productie interna de materii prime, fata de cele de import si concurenta crescuta pe piata interna a bunurilor de consum competitive din import la care oferta productiei interne nu poate satisface cererea populatiei.  

Concret, sumele tranzactionate in export s-au ridicat la 10,38 de miliarde de euro, cu 1,72 miliarde de euro mai mult decat in prima jumatate a lui 2005. Pe zone de expansiune economică, ponderea la export este detinuta de Uniunea Europeana cu 66,96% din totalul exportului (in crestere cu 14,22%  fata de anul trecut), urmata de Europa de Est cu 18,08% (in crestere de 36,09%), Asia-Oceania cu 8,08% (in crestere cu 15,71%), America cu 3,87% (in crestere cu 2,5%), Africa si Orientul Mijlociu cu 2,36% (in crestere cu 17,97%).

Pentru import situatia se prezinta astfel: in aceste prime luni ale anului 2006 au fost tranzactionate peste 15 miliarde de euro, cu 3,12 miliarde de euro mai mult decat in acceasi perioada a anului trecut. Importurile s-au concentrat pe masini si aparate, echipamente electrice si accesoriile lor, materii prime energetice (titei, gaze si carbune), metale de consum, materiale plastice, cauciuc, produse alimentare, vegetale, animale si produse farmaceutice.

Pentru Romania, principala sursa de import a fost reprezentata de Uniunea Europeana, din care s-a importat 63,64%. Urmatoarele preferinte sunt tarile din Europa de Est de la care s-a importat 21,09%, Asia si Oceania, cu 11,67%, 4,2% din totalul importurilor au fost realizate din America, 1,28% din Asia, Africa si Orientul Mijlociu. Principalele tari partenere la import au fost: Italia ce a asigurat 15% din totalul importului, Germania cu 14,27%,  Rusia cu 10,01%, Franta cu 6,66%, Turcia cu 4,68%, China cu 3,98%, Austria cu 3,91%, Kazahstan cu 3,43%, Ungaria cu 3,07%, Marea Britanie cu 2,54%, Polonia cu 2,53%, Cehia cu 2,45% si Spania cu 2,3%.

Din cauza cresterii accelerate a importului fata de export s-a creat un deficit comercial cumulat in aceste luni cu 43,3% mai mare decat cel de anul trecut. Principalele grupe de produse cu deficit comercial sunt: masinile si aparatele, echipamentele electrice si parti ale acestora cu 1.459,8 milioane euro, produsele minerale (titei, gaze si carbune) cu 1.227,7 milioane euro, vehiculele de transport cu 527,4 milioane euro, materialele plastice, cauciucul si produse din acesta cu 472 milioane euro, produsele alimentare diverse, produsele regnului vegetal si animal cu 718,8 milioane euro si produsele farmaceutice cu 385,3 milioane euro.
In ceea ce priveste analiza structurii deficitului comercial pe principalele destinatii economice, aceasta pune in evidenta grupele de produse care exercita presiuni asupra balantei comerciale. In aceasta categorie intra: importul de bunuri pentru investitii destinate restructurarii si modernizarii economiei, aprovizionarea industriei cu materii prime din import si bunurile de consum competitive din import la care oferta productiei interne nu acopera cererea din partea populatiei.

Ana Zidarescu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro