Tendinta preturilor in crestere pentru telefoanele mobile de top este din ce in ce mai evidenta

Categorie: Uncategorized

Piața de telefoane mobile a ajuns la saturație. Dacă aruncăm o privire pe ultimele cifre, ultimele trimestre au adus o scădere de câteva procente a volumului de vânzări. Majoritatea producătorilor de telefoane mobile au modele ce se încadrează pe toate nișele și pe toate categoriile de preț. Puși în fața competiției tot mai acerbe și a declinului pieței, mulți dintre producătorii de telefoane mobile dau deja semne că viitorul va fi al smartphone-urilor mai scumpe.

Era de dinaintea smartphone-urilor

Software-ul n-a fost dintotdeauna o prioritate a producătorilor de telefoane mobile. În perioada de dinaintea smartphone-urilor, specificațiile care luau ochii clienților erau pur hardware: un ecran mai bun, sunete polifonice, bluetooth și măcar 2 megapixeli.

Ca atare, prețurile nu depășeau un anumit prag, mai ales că playerele mp3, camerele foto și sistemele GPS auto erau foarte populare la vremea respectivă. Indiferent dacă Nokia lansa un nou telefon din gama N sau Blackberry aducea pe piață un nou telefon din categoria business, prețurile nu depășeau $200 atunci când erau însoțite de abonamentul unui operator de telefonie mobilă.

Primul iPhone

Evident că au fost și telefoane mult mai scumpe. Vertu, divizia de lux a celor de la Nokia, a fost mult prea exclusivist pentru a da de gândit că piața s-ar putea orienta către prețuri mult mai mari.

Asta până la primul iPhone. Anunțat în ianuarie 2007 și lansat șase luni mai târziu, primul iPhone a intrat pe piață la un preț de $499, împreună cu un abonament. Justificarea celor de la Apple a fost că telefonul lor satisfăcea atât nevoile unui telefon mobil convențional, cât și necesitățile unui gadget multimedia, precum un iPod nano. Prețul enorm a atras atenția și celor de la Microsoft, iar reacția lui Steve Ballmer a intrat în istorie, prin modul în care a ironizat politica de prețuri a celor de la Apple.

Adevărul este că în 2007 oamenii nu au fost pregătiți să investească atât de mult într-un telefon mobil, așa că Apple a scăzut prețul la $199 pentru a doua generație a smartphone-ului, aliniindu-se cu restul pieței.

Android devine cel mai popular

Într-un timp foarte scurt, smartphone-urile Android devin cele mai populare. Numărul mare de variante din care clienții pot să aleagă, alături de opțiunile de customizare, dar mai ales prețurile mai mici au dus foarte repede sistemul Android în topul preferințelor clienților. HTC, Samsung, LG, Sony și Motorola au fost primul val de producători care au pus din nou sub semnul întrebării politica de prețuri a celor de la Apple.

În timp ce Samsung oferea o suită de modele din care clienții puteau să aleagă, Apple se rezuma la a lansa un singur model pe an.

Modelul ieftin de iPhone care mai mult a încurcat

Așa că 2012 a fost primul an în care Apple a lansat două smartphone-uri: iPhone 5S și iPhone 5C. Dacă primul a fost o evoluție firească a modelului anterior, al doilea a fost o reîmpachetare în plastic a aceluiași model anterior. Cu un preț mai mic cu $100 față de 5S, iPhone 5C avea rolul de a aduce și mai mulți clienți în familia Apple.

Numai că planul nu a funcționat chiar atât de bine. Deși iPhone 5C s-a vândut în cifre care ar bucura orice alt producător de telefoane mobile, nu a fost suficient pentru ca Apple să justifice un alt model în 2013.

Așa că Apple s-a sucit la 180 de grade și, în 2013, a lansat modelul destinat prețului de $199, iPhone 6, și un nou model, „Plus”, care putea fi cumpărat cu $299. Din acel moment, continuând cu iPhone 6S, iPhone 6S Plus și suita de modele ulterioare, Apple a crescut prețul mediu per unitate vândută (ASP).

Punctul culminant a sosit în noiembrie 2017, când iPhone X a adus prețul de $999 și criticile clienților și ale presei. Culmea este că, din momentul lansării, timp de cel puțin 6 luni, iPhone X a fost cel mai vândut smartphone de pe piața mondială de telefoane mobile.

Trendul nu este specific doar celor de la Apple. Samsung comercializează deja două modele de $800, respectiv $950, iar alți producători par să înțeleagă că este mai bine să vinzi mai puțin, dar să câștigi mai mult.


Alte articole