KPMG critica impozitele foarte mari pe cladirile detinute de companii

5 mai 2007

Impozitele aplicate pe cladirile detinute de companii sunt foarte ridicate in Romania comparativ cu alte state din Europa Centrala si de Est si ar putea sa consituie un motiv de descurajare a investitorilor, apreciaza firma de consultanta KPMG. "Nivelul disproportionat de mare al taxelor locale din Romania va constitui un motiv de descurajare a investitorilor, care vor fi tentati sa-si mute afacerea in tarile invecinate, unde aceste rate sunt mai rezonabile", a declarat Patrick Leonard, tax partner la KPMG Romania.

El a afirmat ca, pornind de la valoarea actuala a cladirilor din Romania, de 1.000 - 2.000 de euro pe metru pastrat, impozitul aplicat in Romania variaza intre 15 si 30 de euro pe metru patrat, in timp ce in statele invecinate aceste impozite nu depasesc cinci euro pe metru patrat.

Patrick Leonard a aratat ca cele mai mari sume sunt platite pentru constructiile noi, intrucat impozitul se aplica la valoarea contabila.

Desi prin Codul Fiscal se permite autoritatilor locale posibilitatea de a acorda scutiri sau reduceri de la ratele standard ale taxelor locale (de 0,25% pana la 1,5% pentru cladiri) si scutiri sau reduceri ale taxelor locale pe teren pentru investitiile de peste 500.000 de euro, pe perioade de timp limitate, oficialul KPMG considera aceasta solutie ineficienta.

"Conditiile in care firmele pot beneficia de aceasta scutire nu sunt clar definite, ceea ce genereaza un potential de coruptie considerabil. Desi normele incearca sa ofere o oarecare clarificare, procedurile impuse prin acestea sunt inca vagi si deschise interpretarilor. Chiar daca exista argumente pentru descentralizare in procesul decizional din cadrul guvernarii locale, lucru incurajat de UE, aceasta ar trebui sa se produca doar in conditiile unui cadru legal bine definit", a explicat Patrick Leonard.

El sustine ca autoritatile locale nu ar trebui sa aiba puteri discretionare in a acorda stimulente fiscale. Oricare stimulent in legatura cu taxele locale ar trebui acordat de catre agentii independente, cu o structura bine definita, care sa le permita evaluarea in mod obiectiv a fiecarei propuneri.

Potrivit KPMG, este inca neclar care sunt cheltuielile eligibile pentru a stabili daca este atins pragul de 500.000 euro, acest aspect fiind slab definit chiar si in normele metodologice. in al doilea rand, nu se specifica documentatia necesara pentru a solicita aceste stimulente, decizia parand a ramane in totalitate la latitudinea autoritatii locale.

Consultantii de la KPMG considera ca sunt necesare trei mari reforme in ceea ce priveste taxele locale pe cladiri aferente persoanelor juridice. Ei opineaza ca impozitul nu ar trebui sa se calculeze pe baza valorii contabile a cladirii, ci pe baza unei cote pe metrul patrat. Acesta ar fi un sistem mai simplu si mai transparent, si ar alinia taxa perceputa persoanelor juridice la cea impusa persoanelor fizice.

KPMG propune ca un astfel de sistem sa se aplice diferentiat, iar companiile situate in zone mai scumpe sa plateasca in continuare mai mult, eliminand insa complicatiile asociate taxei pe valoarea contabila, cota pe metru patrat urmand sa fie determinata de catre autoritatile statului.

"Un astfel de sistem nu ar elimina in totalitate potentialul de subiectivitate in evaluare. Cu toate acestea, cu siguranta valorile s-ar putea obtine intr-un mod mai putin interpretabil decat sub prezentele reglementari", precizeaza firma de consultanta.

In al doilea rand, reprezentantii KPMG propun reducerea semnificativa a nivelului taxelor locale pe cladiri, pentru a fi adus mai aproape de cel din celelalte tari din Europa Centrala si de Est.

"Daca urmeaza sa fie acordate stimulente pentru anumiti investitori, acestea trebuie sa fie transparente si clar definite si sa fie insotite de controlul independent corespunzator", conchide KPMG.

Alte articole