Diana Șerban, Director General Carbogaz: „Atât timp cât orașul se va dezvolta, va genera și o creștere pe toate segmentele de piață active, inclusiv pe segmentul distribuției carburanților.”

Categorie: Afaceri

Un business local reușește să rămână competitiv și inovativ pe o piață dominată de jucători mari. Carbogaz, este un lanț de benzinării activ în București și în localitățile limitrofe care a reușit să demonstreze că are forța de a se reinventa pentru a răspunde cerințelor unui consumator din ce în ce mai selectiv cu produsele și serviciile pe care le alege. Anul trecut, compania și-a extins rețeaua cu o nouă stație de distribuție prin care a pus bazele unei noi direcții de dezvoltare a companiei. Tot acest demers a fost orchestrat de o echipă coordonată de Diana Șerban, Directorul General al companiei, care ne-a povestit despre provocările cărora trebuie să le facă față o companie locală nu doar pentru a-și crește acoperirea, ci și pentru a trece într-o nouă etapă de evoluție

Anul 2018 a fost unul foarte activ pentru compania dumneavoastră odată cu implementarea proiectului de extindere a rețelei. Ce v-a determinat să vă angajați într-un astfel de demers?

Diana Șerban: Carbogaz a fost întotdeauna o companie dinamică, proiectele de dezvoltare sunt mereu în agenda noastră. În ultimii ani ritmul de dezvoltare a fost încetinit, pe de o parte de incertitudinile legislative, pe de altă parte de dorința noastră de a trece la un nivel superior din toate punctele de vedere, ceea ce a presupus căutarea partenerilor potriviți repoziționării noastre. Mai mult, un proces de durată a fost și definirea noii direcții pe care am dorit să o abordăm atât ca imagine, cât și ca extindere a gamei de produse și servicii. Am dorit să nu ne grăbim în definirea direcției deoarece am descoperit o serie de variabile în piață de care a trebuit să ținem cont pentru ca panul nostru să fie unul viabil pe termen lung. De la comportamentul consumatorilor, la previziunile privind evoluția pieței locale a carburanților, am luat în considerare elemente care au dus la forma finală a proiectului nostru.

Odată ce ați luat decizia implementării proiectului noii stații de distribuție a carburanților, ce diferențe au fost între planul “de acasă” și derularea propriu-zisă a proiectului?

Diana Șerban: Oooo, au fost multe diferențe…. În primul rând, conceptul în sine este iconic și unic. Încă din faza de proiectare s-au tot schimbat lucruri, iar apoi, pe parcurs am descoperit ca ne lipseau multe detalii. Aici au intervenit două elemente foarte importante, creativitatea și expertiza, atât din partea noastră cât și din partea partenerilor noștri, elemente care ne-au ajutat să parcurgem toți pașii. Să spunem că, principala diferență între planul de „acasă” și derularea lui „pe teren” a fost că “am întârziat “ cu 10 luni, timp suficient pentru a construi doua benzinării “normale” cu un concept bine definit.

Piața de distribuție a carburanților din București pare să fie una care nu și-a atins capacitatea. Mai exista loc de extindere pentru jucătorii existenți și pentru pătrunderea unora noi?

Diana Șerban: Piața carburanților din București urmează dinamica orașului și tendințele de extindere în zonele limitrofe, construirea de noi spatii comerciale, de locuit și de servicii în afara centrului orașului în ideea decongestionării traficului. Așadar, atât timp cât orașul se va dezvolta, va genera și o creștere pe toate segmentele de piață active, inclusiv pe segmentul distribuției carburanților.

Tendința în construcții este către Ilfov unde apar peste noapte cartiere întregi, mini orașe, clădiri de birouri, centre comerciale, iar singura modalitate de a ajunge în București este mașina proprie, deci da, mai este loc de extindere..

Cum ați caracteriza clientul bucureștean din perspectiva consumului? Poate fi identificat un comportament al consumatorului individual de carburanți?

Diana Șerban: Am constatat o tendință de rafinare a comportamentului consumatorilor de carburanți, în sensul că alegerile sale sunt făcute în funcție de mai multi factori și nu doar de preț. Sunt diferențe importante între preferințele consumatorilor din diferite zone ale orașului, atât în ceea ce privește carburanții, cât și celelalte servicii. Ca și comportament overall, deși sunt multe proiecte în direcția aceasta, consumatorii nu sunt pregătiți pentru servicii de tip “do it yourself”, preferă contactul uman. O tendință crescătoare am observat, în schimb, la plata cu cardul și o mare influență a reclamelor comerciale dar și a ofertelor/promoțiilor sau a concursurilor cu diverse câștiguri.

Traficul aglomerat este o problema majoră în București, la fel ca în cele mai mari orașe din România, dar și de pe Glob. Cum vedeți evoluția traficului în următoarea perioadă?

Diana Șerban: Traficul reprezintă, într-adevăr, o problemă care sufocă marile orașe din țară și din lume. Din punctul nostru de vedere avem două direcții majore, și anume:

Un metaproiect de rețele de drumuri și adaptarea construcțiilor viitoare la acesta, având în vedere expansiunea marilor orașe, ținând apoi cont și de tendințele de car-sharing, lucrul de acasă, posibilitatea oferirii de facilități suplimentare pentru folosirea transportului în comun.

Încercarea de a ține pasul cu nivelul construcțiilor (ceea ce se întâmplă acum) și găsirea de soluții de moment sau care rezolvă probleme mici, nu reprezintă alternative sustenabile de dezvoltare. Fără un plan bine gândit și integrat în cel de dezvoltare urbană, calitatea vieții în marile orașe ar putea înregistra un declin major, atât din cauza poluării, cât și a disconfortului creat de aglomerație.

Carbogaz este o companie locală, fapt demonstrat și de direcția diferită care vine odată cu extinderea retelei. De ce credeți că a fost nevoie de aceasta schimbare de perspectiva? Cum a fost primită această schimbare de către public?

Diana Șerban: Este recunoscuta nevoia noastră ca popor de a ne schimba paradigma, aceasta fiind singura soluție de a ne apropia de vecinii noștri europeni. În paradigma de acum am dat tot ce se poate și ma bucura nespus faptul ca românii au prins curaj să încerce lucruri noi și creative, asumându-și riscul că s-ar putea să nu le reușească de la prima încercare.

Stația din Tunari se poziționează într-o zonă de arhitectură educată, orientată către viitor cu serviciirafinate. Cred că este un test reușit pentru toți. Reacțiile clienților au fost “wooow, e firma romanească?Cine a construit asa ceva? Este superb!!!Felicitări!

Cum vi se pare anul 2019 din perspectiva demarării de proiecte de dezvoltare noi?

Diana Șerban: Anul 2019 va continua procesul început in 2017, vom deschide în curând o noua stație iconica în Pipera. Indiferent de contextul politic și economic, nu ne putem permite să ne oprim din evoluție. Orice companie poate fi asemuită cu un organism viu care are nevoie să se dezvolte adaptându-se la condițiile de mediu care îi sunt date. Și noi vom continua să ne dezvoltăm, adaptându-ne la condițiile pe care ni le oferă mediul.

Nu în ultimul rând, ce planuri aveți pentru Carbogaz în următoarea perioadă?

Diana Șerban: Vom continua procesul de rebranding si identificarea de noi oportunitati de extindere. Bineînțeles, pașii pe care îi vom face în viitor depind și de feedbackul pe care îl obținem din partea clienților noștri. Atât timp cât vom avea reacții pozitive și rezultatele financiare confirmă așteptările, avem siguranța că suntem pe drumul potrivit. Când acești indicatori se modifică, vom adapta și noi direcția, în consecință.


Alte articole

Adauga comentariu