Un business local trebuie să dea dovadă de agilitate în competiția cu multinaționalele

Categorie: Afaceri

Afacerile locale reușesc, încet, dar sigur, să-și consolideze pozițiile pe piețe locale pe care sunt active, în ciuda concurenței acerbe a multinaționalelor. Această asimilare a unor cote de piață importante de datorează unor atuuri pe care aceste companii locale le au, atuuri pe care multinaționalele au dificultăți majore în al le contracara.

„Avantajul terenului propriu” este principalul atu pe care îl au companiile locale, dar au nevoie de forță și creativitate pentru a-l valorifica la potențialul maxim. Cunoașterea pieței locale, a obiceiurilor consumatorilor, dar mai ales a metehnelor acestora sunt esențiale pentru gândirea și implementarea unei strategii de dezvoltare sustenabile pe termen lung.

Din acest „avantaj al terenului propriu” derivă o serie de alte elemente ale companiilor locale care le pot plasa în fața multinaționalelor care vin cu forța unor bugete de marketing substanțiale. Poate cel mai important element este capacitatea de adaptare rapidă la realitățile pieței. În timp ce în multinaționale birocrația și procedurile care trebuie parcurse pentru aplicarea unei noi direcții sunt anevoioase, o companie locală este mult mai flexibilă. Își poate „schimba cursul cu ușurință” în momentul în care acest lucru vine în beneficiul afacerii.

Un segment în care balanța se înclină către companiile multinaționale în defavoarea brandurilor locale este distribuția carburanților. Practic, piața este dominată de lanțuri multinaționale de benzinării care au reușit să-și construiască rețele puternice, atât în mediul urban, periurban, cât și pe drumuri naționale, europene și pe autostrăzi. Totuși, la nivel local reușesc să se dezvolte lanțuri locale extrem de agile care reușesc să identifice și să abordeze foarte rapid „golurile” sau oportunitățile libere din piață.

Una dintre aceste companii, care a reușit să-și construiască un lanț de nouă stații de distribuție în București și în localitățile limitrofe este Carbogaz. Compania poate fi un exemplu de succes în domeniu, tocmai din perspectiva agilității de care a dat dovadă în identificarea și exploatarea oportunităților. În ultimii doi ani, compania a reușit să deschidă două noi stații de distribuție moderne care deservesc zone în care creșterea cererii prezenta oportunități de consolidare a poziției companiei pe piața locală.

„Unul dintre avantajele noastre majore, pa lângă faptul că suntem o companie locală, este că suntem o afacere de familie. Reușim să cădem de acord mai repede asupra acțiunilor și strategiilor pe care vrem să le implementăm și ne asumăm mai ușor deciziile. Când lucrezi în familie, ai și o responsabilitate mai mare față de afacere. Realizezi că orice decizie iei, dacă nu este fondată pe date și analize clare, poate avea efecte negative cu un impact mai puternic sau mai temperat și asupra vieții personale. Așadar, deși dinamica de luare a deciziilor este una bună, cel puțin în cadrul afacerii noastre, încercăm să nu ne hazardăm și să ne asumăm riscuri mai mari decât am putea suporta. Chiar dacă nu există măsuri care să garanteze succesul, măsurile luate pentru minimalizarea eșecului sunt întotdeauna binevenite.” spune Diana Șerban, Director General Carbogaz.

Compania bucureșteană nu se oprește aici. Caută în permanență oportunități pe care să le exploateze pentru a-și păstra relevanța pe o piață concurențială extrem de dinamică.


Alte articole

Adauga comentariu