Blocul National Sindical si Federatia Univers-Energia Mileniului III vor declansa o campanie la nivel national prin care consumatorii casnici si Întreprinderile Mici si Mijlocii – care au avut statut de consumator captiv în intervalul 1 ianuarie 2004 - 1 iulie 2007 – vor fi informati ca au platit facturi umflate cu cel putin 20% din vina autoritatilor. Blocul National Sindical si Federatia “Univers-Energia Mileniului III” (afiliata la BNS) au hotarât sa declanseze razboi total împotriva abuzurilor, ilegalitatilor si degringoladei din piata energiei electrice, se arata intr-un comunicat de presa.
Încercarile amiabile facute pentru a convinge autoritatile sa respecte legislatia, sa ia masuri împotriva contractelor nelegale încheiate de producatorii de energie electrica cu anumiti furnizori (acei “baieti destepti” care pagubesc opt milioane de consumatori) si sa respecte reglementarile europene în domeniu au ramas fara ecou pâna în momentul de fata.
Din acest motiv, cele doua organizatii au decis sa se foloseasca de toate mijloacele legale pe care le au la îndemâna pentru a atrage atentia asupra jafului din sistem, cu speranta ca în cele din urma – macar în urma unui scandal public daca altfel nu s-a putut – cei responsabili vor fi determinati sa actioneze.
Autoritatea Nationala de Reglementare în domeniul Energiei si Guvernul României au refuzat sa respecte obligatia legala de a le furniza acestora energie electrica de la fiecare producator într-un procent de cel putin 20% din productia proprie (conform cu ponderea consumului casnic din total consum), directionând energia ieftina produsa de Hidroelectrica si Nuclearelectrica spre consumatori industriali preferati. În acest fel, consumatorii captivi au fost obligati sa consume numai energie scumpa si sa plateasca facturi cu cel putin 20% mai mari.
Cele doua organizatii sindicale îi vor informa pe consumatorii afectati ce trebuie sa faca din punct de vedere procedural pentru a-si recupera în instanta banii platiti în plus, sume nu tocmai mici cel putin pentru IMM.
Pe lânga afisele informative, fluturasii distribuiti în cutiile postale si conferintele de presa organizate la nivel local si national, Blocul National Sindical si Federatia “Univers – Energia Mileniului III” vor organiza în cursul saptamânii viitoare, în zilele de 23 si 24 octombrie 2007, pichete în fata sediului AVAS, în fata sediului ANRE, al SC Electrica, al SC Electrica Serv, Hidroelectrica precum si în fata sediului Guvernului României. La fiecare dintre actiuni vor participa circa 150 de persoane.
Aceste locatii au fost alese pentru ca autoritatile si institutiile mentionate sunt direct responsabile de situatie, iar opinia publica, cetatenii României în general, trebuie sa stie cine poarta vina.
BNS si Federatia Univers-Energia Mileniului III au solicitat în scris de nenumarate ori acestor institutii sa ia masuri pentru a organiza piata de energie electrica în conformitate cu reglementarile europene (Directiva 54/2003) si sa rezolve câteva probleme punctuale:
- Sa oblige producatorii sa vânda întreaga cantitate de energie electrica prin oferta publica, modalitate de vânzare ce ar garanta dreptul consumatorului de a-si alege furnizorul în conditii de transparenta si libera concurenta;
- Sa anuleze contractele încheiate în mod netransparent si nelegal de unii producatori cu anumiti furnizori destepti
- Sa defineasca în mod clar ce este un consumator vulnerabil, pentru ce cantitate de energie electrica se acorda subventie de la bugetul public si care sunt regulementarile concrete ce trebuiesc respectate la achizitia si vânzarea energiei electrice
- Sa ia masuri pentru ca producatorii sa vânda (în conditii reglementate) consumatorilor vulnerabili sau consumatorilor care nu-si exercita dreptul de a fi eligibili o cantitate egala cu ponderea consumatorilor respectivi din totalul consumului.
- Sa stabileasca un tarif unic la nivelul tarii
- Sa organizeze Operatorul Pietei de Energie Electrica (OPCOM) ca platforma de tranzactionare a energiei electrice la nivel national si regional si sa asigure astfel transparenta. În acest moment OPCOM functioneaza ca filiala a societatii Transelectrica si tranzactioneaza energie scumpa. Din punctul nostru de vedere aceasta institutie ar trebui sa functioneze ca o bursa a energiei electrice, sa fie independenta, sa tranzactioneze energie ieftina si sa permita astfel cetatenilor/companiilor accesul la o piata cu reguli clare.
Nu s-a facut nimic în acest sens pâna în momentul de fata. Consecinta este vizibila: un mediu propice comiterii de ilegalitati, nesiguranta sistemului si consumatori vulnerabili pusi sa plateasca pentru ca altii sa faca profituri uriase.
Mai mult decât atât, BNS si Federatia Univers-Energia Mileniului III au adus la cunostinta autoritatilor mentionate si faptul ca încalca flagrant legislatia ce reglementeaza Sistemul Energetic National, însa reactia celor pusi sa apere interesele tututor cetatenilor a fost una de tacere.
În continuare nu se respecta dreptul salariatilor de a cumpara un pachet de 10% din actiuni prin intermediul asociatiei salariatilor de la societatile de distributie si furnizare, privatizate cu investitori strategici. În continuare este ignorata legea energiei electrice, conform careia autoritatile au obligatia sa reglementeze dreptul consumatorilor de a alege furnizorul, protectia consumatorilor vulnerabili, concurenta loiala si nediscriminarea.
La solicitarile formulate de BNS si Federatia Univers- Energia Mileniului III se adauga alte probleme, legate de relatiile de munca, si anume:
- respectarea salariului minim din ramura energie electrica, petrol si gaze (în cuantum de 620 RON începând cu data de 15 februarie 2007) de catre S.C. Hidroelectrica S.A. si filialele sale si S.C. Electrica S.A. si filialele sale;
- recunoasterea sindicatelor de catre instantele judecatoresti ca reprezentanti legali ai salariatilor în cadrul proceselor legate de respectarea legislatiei muncii si a contractelor colective de munca;
- respectarea legii de catre instantele judecatoresti în ceea ce priveste stabilirea termenelor de judecata. Desi legea prevede un termen de maximum 15 zile de la depunerea cererii pâna la prima sedinta de judecata, cel mai scurt termen dat în situatiile sesizate de sindicate a fost de trei luni de zile
- îndeplinirea obligatiei legale de a invita reprezentantii sindicatelor la Consiliile de Administratie si la negocierea Contractului Colectiv de Munca la nivel de S.C. Hidroelectrica S.A.
În ce priveste restructurarea si privatizarea Sistemului Energetic National, BNS si Federatia Univers-Energia Mileniului III considera ca serviciile energetice ar trebui sa fie internalizate la societatile pe care le deservesc (Hidroservurile în cadrul HIDROELECTRICA S.A.; S.C. SMART în cadrul TRANSELECTRICA S.A si ELECTRICA SERV S.A. în cadrul societatilor de distributie), si ca ar trebui luate de urgenta masuri pentru stoparea falimentului societatii Electrica Serv SA, situatie la care s-a ajuns din cauza achizitiilor de produse si servicii la preturi supraevaluate si a pierderilor unor lucrari cu parteneri traditionali.
În final, atragem atentia ca de la momentul 1 ianuarie 2008 exista riscul ca energia electrica ieftina sa fie monopolizata doar de anumite societati iar consumatorii captivi sa nu mai aiba acces la acest produs. Liberalizarea completa a pietei s-a facut la momentul 1 iulie 2007, si doar datorita unor contracte ce expira la sfârsitul acestui an înca mai avem acces, în calitate de cetateni obisnuiti, la energie ieftina.
Avem suspiciunea ca energia produsa de Hidroelectrica si Nuclearelectrica este “arvunita” deja pe anul 2008 unor clienti speciali si inteligenti, si, daca în termen de maximum o luna de zile nu va fi reglementat accesul consumatorilor captivi, banuielile noastre vor deveni certitudine. Având în vedere ca reprezentam o mare parte a acestor consumatori, speram sincer ca nu avem dreptate si ca haosul din piata energiei este doar o consecinta a incompetentei ce poate fi corectata.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro