Dupa infiintarea unei firme, piata reprezinta momentul adevarului. Ar putea fi produse si servicii pentru care nu exista posibilitate de desfacere. Potentialul pietei redus sau sansele scazute de dezvoltare ale acesteia vor conduce scurt timp la esec. De aceea, analiza pietei este un pas important pe care trebuie sa-l faci. ... Spre exemplu, daca ai ales un domeniu de activitate in care concurenta este acerba nu vei reusi, indiferent de suma de bani pe care ai pus-o in joc. Prin urmare, trebuie sa stii din start care sunt clientii tai, care este suma de bani pe care o vei castiga. De asemenea, trebuie sa analizezi modul in care a evoluat piata privind produsele si serviciile afacerii tale. Iar daca vrei sa demarezi cu brio businessul, trebuie sa-ti cunosti bine si adversarii.
Pentru a preintampina astfel de neajunsuri, fa-ti un test testul de afaceri "Ai succes pe piata?", elaborat de Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie. Trebuie doar sa raspunzi la 17 intrebari pentru a lua cea mai buna decizie. Ia o foaie de hartie si noteaza, punctual, raspunsurile la fiecare intrebare in parte dupa cum urmeaza:
DA (cu certitudine) – 5 puncte;
DA – 4 puncte;
DA/Nu (partial) – 3 puncte;
NU (cu certitudine) – 1 punct;
Nu - 2 puncte;
1. Produsele/serviciile oferite de tine, privite din punct de vedere al clientului sunt peste cele ale concurentei?
2. Stii ce trebuie sa faci ca performantele produselor/serviciilor tale sa se situeze in mod vizibil deasupra celor ale concurentei?
3. Ai identificat nise ale pietei pe care concurenta nu le acopera?
4. Ai definit cu claritate segmentul de piata pe care intentionezi in mod strategic sa actionezi?
5. Oferta ta este adresata unei piete care are sanse si de viitor?
6. Accesul spre piata al produselor/serviciilor tale poate fi in prezent sau viitor ingradit prin anumite modificari de natura tehnica sau legala?
7. Ai analizat grupele de clienti care urmeaza sa constituie principalii taibeneficiar?
8. Ai analizat pe baza unui studiu, cu exactitate care sunt problemele, dorintele si asteptarile clientilor tai potentiali?
9. Cunosti modalitatile de influentare a comportamentului de cumpararea clientilor tai (pret, calitate, reclama, servicii acordate clientilor, etc)?
10. Esti capabil sa realizezi o estimare a cererii pentru produsele siserviciile oferite de tine?
11. Cunosti care sunt obiceiurile de consum sau de utilizare ale clientilor potentiali in raport cu produsele/serviciile tale?
12. Dispui de suficiente cunostinte despre piata pentru a putea delimita si cuantifica diferite segmente de piata?
13. Poti aprecia in ce masura diferitele segmente de piata prezinta interes din punct de vedere al potentialului pietei si al capacitatii de absorbtie?
14. Dintre concurentii tai ii cunosti pe acei care au cea mai asemanatoare oferta pentru clientii tai?
15. Cunosti punctele tari si slabe ale concurentilor tai?
16. Stii in ce masura sunt cunoscute de catre clientii tai, produsele si serviciile concurentei?
17. Poti aprecia in ce mod va reactiona concurenta atunci cand vei intra pe piata?
Cum se interpreteaza testul?
Calculati numarul total de puncte obtinut in urma raspunsurilor la intrebari. Determinati punctajul mediu prin impartirea numarului total de puncte la numarul de intrebari, respectiv 17.
Raspuns:
3,60 - 5,00 - Sansele de piata ale afacerii tale sunt bune. E momentul, daca dispui de resurse financiare si daca bineinteles te simti in stare, sa demarezi propria ta afacere.
2 - 3,5 - Piata nu e nici buna, dar nu e nici rea. Ea exista! De tine depinde cum iti poti valorifica sansele. Nu uita ca piata poate fi si stimulata.
Sub 1,99 - Se pare ca piata nu-ti este favorabila. Nu uita ca acolo unde "piata nu e, nimic nu e" si nici profit! Poate este bine sa-ti reorientezi afacerea catre o alta piata
Nicoleta Margineanu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro