Telespectatorii europeni au obosit urmãrind stiri si reportaje despre criza financiarã si majoritatea considerã cã acoperirea excesivã a acestui subiect in mass media a dus la inrãutãtirea situatiei. Majoritatea respondentilor au admis cã petrec mai putin timp in baruri si restaurante, comparativ cu perioada de dinaintea crizei si cãlãtoresc mai putin.
Telespectatorii cred cã reflectarea pe larg in media a dus la inrãutãtirea efectelor crizei
Europenii petrec mai putin timp in baruri si restaurante si cãlãtoresc mai putin
Telespectatorii nu mai urmãresc la fel de mult programe TV despre vacante si cãlãtorii
Ĩn locul acestor distractii, oamenii au optat pentru a sta mai mult acasã, pentru a se uita la televizor, naviga pe internet si si-au petrecut mai mult timp vizitandu-si prietenii ori familia. Rezultatele sondajului aratã cã modalitatea in care oamenii s-au informat despre criza financiarã variazã de la o tarã la alta; tãrile din Europa Centralã si de Est s-au bazat in principal pe televiziune si internet, si mai putin pe ziare si radio, in timp ce in celelalte tãri oamenii au presa scrisã ca principalã sursã de informare. Radio-ul a fost cel mai putin utilizat mijloc de informare cu privire la criza financiarã.
Acestea sunt cateva dintre constatãrile cele mai importante ale celui de-al saselea sondaj de teleziune realizat anual de UPC in 10 tãri europene. Ĩn Belgia sondajul a fost realizat de cãtre Telenet, iar in Elvetia de cãtre Cablecom. Sondajul din acest an si-a concentrat atentia pe douã subiecte principale: impactul pe care criza financiarã l-a avut asupra comportamentului consumatorilor legat de privitul la televizor si schimbãrile aparute in viata de zi cu zi a europenilor din cauza crizei.
Sãtui de crizã
Ĩn majoritatea tãrilor europene oamenii au rãspuns cã s-au sãturat sã audã despre criza financiarã la televizor. Ĩn Belgia, Republica Cehã, Irlanda, Olanda, Polonia si Slovacia, mai mult de jumãtate din populatie se declarã sãtulã panã peste cap de acest subiect. Ĩn majoritatea celorlalte tãri, 40% sau mai mult dintre respondenti considerã de asemenea cã situatia a fost exageratã la TV. Numai in Austria, Ungaria si Elvetia o treime din populatie au fost de accord cu aceastã afirmatie. O altã observatie interesantã este cã Ministri de Finante sau Prim Ministri din tãrile unde s-a realizat sondajul nu au avut de castigat in credibilitate prin prezenta lor si dezbaterea acestui subiect la televiziune.
Comportamentul consumatorilor legat de privitul la televizor
Cateva rezultate interesante legate de comportamentul consumatorilor legat de privitul la televizor pe timp de crizã constau in faptul cã cei mai multi europeni nu s-au refugiat in programe TV gen seriale, jurnale de cãlãtorii sau programe de sport pentru a scãpa de recesiunea economicã. Respondentii sondajului au indicat cã nu au fost deranjati sã se confrunte cu programe ce aveau ca subiect oameni care si-au pierdut locul de muncã sau casa din cauza crizei financiare. Numai in Olanda aproximativ jumãtate dintre respondenti au spus cã nu le place sã urmareascã astfel de programe. De asemenea, majoritatea europenilor nu mai urmãresc la fel de mult programe TV despre vacante si cãlãtorii fatã de perioada de dinaintea crizei.
* Mai multe activitãti acasã
Rezultatele sondajului au mai arãtat cã, atunci cand vine vorba despre reducerea activitãtilor de relaxare (iesiri in baruri si restaurante sau la cinema) a fost primul lucru avut in vedere. Aceastã tendintã de reducere a activitãtilor de petrecere a timpului liber in oras s-a regãsit in toate tãrile, cel mai mult in Irlanda, unde 64% au rãspuns cã au petrecut mai putin timp in baruri si restaurante si 48% au mers mai rar la cinematograf. Imediat dupã Irlanda, respondentii din Polonia, Romania, Ungaria si Slovacia si-au regandit modalitãtile de petrecere a timpului liber din cauza crizei, si nu numai a acestor douã activitãti de relaxare mentionate mai sus.
Aproximativ un sfert din populatie si-a redus si activitãtile sportive, au cumpãrat mai rar ziare si au alocat mai mult timp pentru DVD/ video si jocuri video. Activitãtile de relaxare ale olandezilor au fost cel mai putin afectate de criza financiarã. Doar 25% dintre persoanele chestionate in Olanda au rãspuns cã si-au petrecut mai putin timp in baruri si restaurante in anul 2009 si doar 18% au rãspuns cã au mers mai rar la cinematograf. Este o diferentã destul de mare comparativ cu alte tãri, unde intre o treime si jumãtate din respondenti au cheltuit mai putini bani cu aceste activitãti.
Sursa preferatã de stiri despre crizã
Sondajul de televiziune realizat de UPC in 2009 a intrebat si la ce sursã media au apelat respondentii pentru a a afla noutãti legate de criza financiarã: tãrile din Europa de Est se bazeazã pe internet si TV, mai rar pe presa scrisã si radio; o cincime din populatia tãrilor est europene par ca si-au anulat abonamentele la ziare. Dimpotrivã, austriecii si elvetienii sunt dependenti in pimul rand de ziarele lor. Olandezii, belgienii si romanii au indicat televiziunea ca sursã preferatã de informatii. Ĩn Cehia, majoritatea populatiei (60%) utilizeazã internet-ul ca susã principalã de informatii, cel mai mare procent din toate cele 10 tãri europene in care s-a realizat sondajul. Radio-ul este mediul de comunicare cel mai putin utilizat in toate tãrile, doar irlandezii preferandu-l ca a doua sursã de informatii despre crizã.
Despre sondaj
Sondajul european de televiziune este realizat anual si ofera detalii despre obiceiurile de consum ale telespectatorilor europeni si despre rolul pe care il are televiziunea in viata europenilor. Sondajul a fost derulat in perioada octombrie – decembrie 2009. La sondaj au participat 10.804 de persoane din 10 tãri: Olanda, Belgia, Irlanda, Austria, Elvetia, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia si Romania. Sondajul a fost coordonat de compania The Reputation Institute, unul din liderii internationali in domeniul cercetãrii de piatã. Acesta este al saselea an consecutiv in care UPC a initiat sondajul de televiziune.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro