Premierul Tariceanu a declarat luni ca Executivul intentioneaza sa modifice taxa auto astfel incat valoarea acesteia sa se reduca pe masura ce varsta autovehiculului creste, iar calculul taxei sa fie aplicat masinilor cu o vechime de pana la 20 de ani, cu o cota de reducere a taxei de pana la 90%. "Intentionam introducerea unor modificari: valoarea taxei se va reduce pe masura cresterii varstei autovehiculului (...). Se va extinde intervalul aferent varstei autovehiculelor pana la 20 de ani, odata cu stabilirea unor cote de reducere a taxei, care ajung pana la 90%, urmand a se mai plati doar 10% din taxa", a declarat Tariceanu luni, in Camera Deputatilor, la dezbaterea politica pe marginea taxei de prima inmatriculare.
Premierul a adaugat ca guvernul intentioneaza sa instituie posibilitatea restituirii valorii reziduale a taxei atunci cand autovehiculul inmatriculat in Romania se vinde unei persoane dintr-un alt stat membru sau intr-o tara terta, dar si posibilitatea contestarii taxei. Premierul a precizat ca proiectul de act normativ privind modificarea taxei este intr-o faza avansata a elaborarii.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.
Tariceanu a reluat ideea potrivit careia taxa auto nu este o taxa fiscala, ci o taxa de mediu si a adus o serie de argumente in favoarea mentinerii acesteia, ca taxa de mediu, precum studii referitoare la poluare sau la bolile provocate de poluare. El a invocat studii potrivit carora 70% din poluarea chimica din orase provine din poluarea automobilelor, iar trei sferturi din emisiile de dioxid de carbon din Bucuresti provin din traficul auto. El a mai invocat un studiu european potrivit caruia vor fi salvati 20.500 de ani de viata pana in 2050 prin utilizarea exclusiva a masinilor euro 5.
Seful executivului a dat totodata exemplul Poloniei unde, la doi ani de la aderare, au fost inmatriculate peste doua milioane de automobile uzate, dintre care 70% aveau o vechime mai mare de zece ani.
Tariceanu a adus si argumentul economic, potrivit caruia Romania este cel mai important producator de autovehicule din sud-estul Europei, exporturile uzinei de automobile Dacia-Renault fiind numai in 2007 in valoare de 1,8 miliarde de euro. "Exista si o explicatie de natura economica, pe care nu ma jenez sa o ofer: industria auto din Romania", a spus Tariceanu.
Dezbaterea din Camera Deputatilor a fost organizata de Biroul Permanent la solicitarea grupului parlamentar al PD.
Democratii au cerut adoptarea in procedura de urgenta, de catre parlament, a proiectului de lege al PD care vizeaza desfiintarea taxei de prima inmatricurare si returnarea sumelor incasate de stat. Emil Boc a declarat luni ca partidul pe care il conduce sustine anularea taxei, returnarea sumelor si stabilirea pentru viitor a unei taxe "decente" de 100-200 de euro.
Si PC a inaintat in parlament un proiect de lege asemanator, care prevede anularea taxei de prima inmatriculare aplicata de la 1 ianuarie 2007, dar si returnarea sumelor platite cu titlu de taxa speciala.
Ministrul finantelor, Varujan Vosganian, declara insa in urma cu cateva saptamani ca nu exista o baza legala pentru returnarea banilor catre cetatenii care au platit taxa de prima inmatriculare. Ministrul a declarat ca executivul va mentine taxa de prima inmatriculare, insa aceasta va fi modificata potrivit cerintelor Comisiei Europene printr-un act normativ care va fi elaborat pana in luna februarie - termenul limita acordat de forul european prin a doua etapa a procedurii de infringement..
Romania a intrat in a doua etapa a procedurii de infringement (incalcarea tratatului de aderare), pentru taxa de prima inmatriculare, in urma cu aproape o luna. Procedura Comisiei Europene a fost declansata in martie 2007, dupa ce taxa a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007. Cea de-a doua etapa consta intr-un aviz motivat prin care Comisia cere modificarea taxei si reprezinta faza premergatoare trimiterii cauzei la Curtea Europeana de Justitie (CEJ). Romania are la dispozitie doua luni, conform termenului prevazut de procedura, pentru a modifica taxa. In caz contrar, CE ar putea decide inaintarea cazului la CEJ.
NewsIn
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro