Peste o treime dintre ocupantele poziţiilor din „Top 100 Femei de succes“, lansat săptămâna aceasta de revista Capital, conduc afaceri proprii, iar alte 13 sunt în fruntea unor instituţii financiar-bancare. Primele două poziţii din clasamentul Capital, ajuns la a cincea ediţie, sunt ocupate de reprezentante ale sectorului financiar-bancar: Ana Maria Mihăescu, şefa misiunii IFC România şi Republica Moldova, şi Virginia Gheorghiu, director general adjunct BERD. Din acelaşi domeniu, nou intrate în top sunt Mihaela Bîtu, head general lending products CEE, ING Bank, şi Cornelia Coman, director general adjunct ING Asigurări. Chiar dacă în România femeile reprezintă doar una din trei persoane care ocupă o funcţie de conducere, aşa cum arată studiul Synovate realizat pentru Capital, ele pot determina schimbarea mentalităţii tradiţionaliste, care, în prezent, este în favoarea bărbatului-şef/manager. Doamnele pot realiza acest lucru punând în valoare avantajele inteligenţei emoţionale şi sociale, precum şi meticulozitatea. „Femeile pot exploata calităţi interumane specifice lor, transformându-le în avantaje şi oportunităţi, în cadrul unor domenii care să li se potrivească“, spun reprezentanţii Synovate.
Anul acesta, în top au fost incluse 18 nume noi. Cele mai multe (şase) îşi conduc propriul business, iar cinci ocupă poziţii de top management în companiile în care lucrează. Rezultate notabile au avut, anul trecut, şi doamnele din lumea artistică sau cele care ocupă funcţii importante în organisme internaţionale, din aceste domenii provenind câte trei nou intrate. Din lumea artistică, s-au remarcat actriţele Anamaria Marinca şi Laura Vasiliu, protagoniste ale peliculei lui Cristian Mungiu „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile“, cel mai apreciat film românesc al anului 2007. Rezultate notabile au avut, anul trecut, şi cele care ocupă funcţii importante în organisme internaţionale, două dintre numele noi în această ediţie a topului provenind din acest sector (Daniela Popescu, membru în Comisia Naţională pentru UNESCO, şi Gabriela Massaci, director al Institutului Cultural Român de la Londra).
Deşi participantele la top poartă cu mândrie titulatura de „femei puternice“, majoritatea au combătut opinia potrivit căreia femeie + putere = succes. Mai curând, au ţinut să menţioneze, pentru ele succesul înseamnă şi reuşitele din plan familial.
TOP Sunt 100 la număr, activează în cele mai diverse domenii profesionale, iar meritele lor sunt recunoscute atât în ţară, cât şi în străinătate. Ceea ce le leagă pe toate aceste femei sunt reuşitele de excepţie în carieră, în societate şi în viaţa personală.
Multă muncă, pregătire profesională remarcabilă, realizări şi progrese constante în domeniul său de activitate şi, în sfârşit, dar nu în cele din urmă, familia – iată ceea ce poate propulsa o femeie în vârful piramidei sociale.
A realiza un top al femeilor de succes încă reprezintă, în ţara noastră, o provocare. Potrivit unui studiu al Synovate România, două treimi din managerii noştri sunt bărbaţi. Mai mult, dacă angajaţii ar putea să-şi aleagă şeful, tot în două cazuri din trei bărbaţii ar fi prima opţiune. Chiar şi aşa stând lucrurile, femeile se afirmă în număr din ce în ce mai mare şi în tot mai multe domenii, de la business şi artă până la diplomaţie sau sport. Din acest motiv, alcătuirea de către revista Capital a „Topului 100 femei de succes“, ajuns acum la a cincea ediţie, este cu fiecare an mai laborioasă, dar şi cu atât mai pasionantă.
Dacă la nivel internaţional, potrivit clasamentului realizat de revista Forbes în 2007, cea mai puternică doamnă rămâne cancelarul Germaniei, Angela Merkel, în România anului 2008, femeia cea mai de succes este Ana Maria Mihăescu, şefa Misiunii IFC. Majoritatea femeilor prezente în Top 100 Forbes aparţin mediului de afaceri, constatare care este valabilă şi în cazul femeilor din Top 100 Capital. În schimb, dacă peste 30 dintre femeile din clasamentul Forbes deţin înalte poziţii guvernamentale, în topul nostru, doar una singură este implicată şi în politică: Maria Grapini, director general al companiei Pasmatex.
De notat este însă numărul doamnelor cu o carieră în mediul artistic – şapte, dintre care trei sunt actriţe. Prezenţa lor în Top 100 se datorează în bună măsură punctajului deosebit obţinut la notorietate. Când însă vine vorba de situaţia financiară, femeile din lumea afacerilor deţin supremaţia. Veniturile anuale ale doamnelor din business depăşesc 50.000 de euro, indiferent că domeniul în care activează este cel bancar, al comunicării sau al profesiilor liberale.
O nouă treaptă în carieră, o poziţie câştigată în Top 100
În realizarea ediţiei de anul acesta a „Topului 100 femei de succes“, Capital a folosit aceeaşi metodologie de evaluare care a stat la baza clasamentului din 2007. Criteriile au rămas neschimbate, la fel şi ponderea fiecăruia dintre ele în punctajul final. Scorurile obţinute pentru carieră şi implicare socială au o pondere de câte 15% în punctajul final, iar cele pentru notorietate şi situaţie financiară, câte 10%. Ca şi în anii precedenţi, reuşitele în anul 2007 au contat cel mai mult (50%) în punctajul total.
Dintre cele 18 femei de carieră care au intrat în acest an în „Top 100 femei de succes“, amintim pe Gabriela Anghelache (preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare – CNVM), Dana Argeşan (make-up artist la L’Oréal), Ştefania Popp (director la Junior Achievement), actriţa Laura Vasiliu (distribuită în filmul „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile“) sau Mihaela Bîtu (head general lending products CEE la ING Bank). Fiecare dintre ele au avut realizări excepţionale în anul precedent, ceea ce le-a recomandat pentru includerea în top. În 2007, Gabriela Anghelache a fost numită preşedinte al CNVM, în timp ce Laura Vasiliu a păşit pe covorul roşu al Festivalului de la Cannes, alături de Cristian Mungiu şi de echipa care a adus României trofeul Palme d’Or.
Pentru multe dintre mai vechile prezenţe în Top 100, anul trecut a fost unul de acumulări, de schimbări constructive sau de noi confirmări. „Anul 2007 a dovedit că producţia este cea care asigură stabilitate într-un mediu economic care, atât pe piaţa de capital, cât şi în domeniul imobiliar, se arată a fi foarte volatil“, spune Georgiana Pogonaru, director general al Romcolor 2000, care a urcat anul acesta pe poziţia a treia a topului. Realizările sale profesionale i-au adus o şi mai largă recunoaştere socială, între altele şi prin numirea în funcţia de consul onorific al Republicii Islanda la Bucureşti.
În cazul altor doamne din top, succesele obţinute în ultimii ani în România le-au propulsat în posturi de conducere la nivel regional sau chiar global. Este cazul Angelei Creţu de la Avon, care a fost numită director general al companiei pentru Europa de Sud-Est, sau al Ştefaniei Popp, promovată în funcţia de director de programe internaţionale al Junior Achievement Worldwide USA.
Cariera şi familia formează ecuaţia succesului
Potrivit aceluiaşi studiu Synovate, în IMM-urile din România se observă o uşoară tendinţă de creştere a rolului femeilor în cadrul firmei. Studiul arată că pentru a fi considerată o femeie de succes trebuie să reuşeşti atât la nivel personal, cât şi profesional, printr-o formulă capabilă să armonizeze cariera cu viaţa de familie.
„Pot să spun că am o viaţă împlinită şi realizez că niciodată nu am visat la viaţa bogată pe care o am acum. Am înţeles cu adevărat că pot să creez ceea ce doresc şi că am resursele necesare pentru a duce la bun sfârşit ceea ce îmi doresc“, spune Anca Harasim, director executiv al Camerei Americane de Comerţ din România, ocupanta poziţiei 22 în Top.
Trăsătura esenţială a femeii de succes este îmbinarea fericită dintre putere şi feminitate. Femeia-şef este creativă, are imaginaţie, este atentă la detalii, organizată, punctuală, dar totodată caldă şi prietenoasă, preocupată de imagine, atrăgătoare şi charismatică. Şi, indiferent de modul individual în care prezintă aceste comandamente, româncele de succes au arătat din plin că posedă ştiinţa de a-şi construi simultan o carieră de invidiat în timp şi o viaţă reuşită de familie.
«O femeie de succes este aceea care simte că se află acolo unde trebuie, dăruind ceva lumii, sau familiei ei, sau pentru o cauză importantă.»
Leslie Hawke, preşedinte, Asociaţia Ovidiu Rom
PRIMELE 5 SUNT 6
1. ANA MARIA MIHĂESCU, şefa Misiunii IFC România şi Republica Moldova, supervizează finanţările care vin prin International Finance Corporation, divizie a Băncii Mondiale. În 2007, se afla pe poziţia a zecea în Top 100
2. VIRGINIA GHEORGHIU este director general adjunct BERD şi coordonează activitatea Băncii Europene de Reconstrucţie şi Dezvoltare în 11 ţări.
Anul trecut, ocupa locul şapte în Top.
3. GEORGIANA POGONARU este general manager al Romcolor 2000, companie pe care aceasta intenţionează să o listeze la Bursă. La ediţia precedentă a Topului, se afla pe poziţia a patra
4. CAMELIA ŞUCU este general manager al companiei Class Mob. În 2007, a adus în România brandul Natuzzi. Anul trecut se afla pe locul trei.
5./6 ANA DICULESCU-ŞOVA, avocat şi senior partner la casa de avocatură NNDKP, lideră a Topului în 2007, se menţine pe una din primele poziţii, la egalitate cu MIHAELA LEVENTER medic primar dermatolog, aleasă recent vicepreşedinte al Uniunii Internaţionale de Medicină Estetică.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro