Spatiile stradale sunt poate cele mai cautate spatii din segmentul comercial al pietei imobiliare. Cu o dezvoltare lenta si cresteri spectaculoase de preturi, aceste spatii sunt o foarte buna afacere. Supuse influentei acelorasi factori (locatie, suprafata) spatiile comerciale stradale se diferentiaza de alte tipuri de proprietati prin raritatea si valoarea lor. „Discutand factual, nivelul chiriilor pentru spatiile comerciale stradale in Bucuresti se reliefeaza cel mai bine pe zone:
Magheru, Bratianu – cca. 150E/mp
Calea Victoriei, Dorobanti – cca. 80-100E/mp
Stefan cel Mare, Calea Mosilor, Mihai Bravu – cca. 50E/mp
cartiere – 25-60E/mp
Aceste valori sunt date pentru suprafete de 100mp in locatii foarte bune pe arterele respective. Desigur preturile variaza in functie de locatie si de suprafata. In cazul acestui tip de proprietati intervine un nou factor, vadul comercial. Acesta este la fel de important ca primele doua in stabilirea pretului. In cazul spatiilor comerciale stradale amenajarile au un rol minor in influentarea pretului chiriei,” a declarat Carmen Godeanu, senior real estate broker in dep. Spatii Industriale & Comerciale, Regatta.
Fata de 2006 preturile au crescut cu aproximativ 20% pe arterele din zona ultracentrala si cu circa 30-40% pe cartiere. Cresterea este mai mare pe cartiere datorita extinderii retelei bancare si a magazinelor. Dupa acoperirea zonei centrale acestea s-au orientat spre marile aglomerari urbane. Pentru 2008 estimam mentinerea trendului crescator insa la o viteza mai lenta.
In ceea ce priveste o comparatie cu evolutia chiriilor in marile centre comerciale consideram ca aceasta nu este posibila deoarece vorbim de doua tipuri diferite de produse. Daca in anii trecuti reteaua stradala avea chirii mai mici decat centrele comerciale, acum tendinta este de scadere datorita cresterii numarului acestora (galerii comerciale, mall-uri, hypermarket-uri).
Ca evolutia, pe reteaua stradala inca mai este loc de crestere, in timp ce-n marile spatii comerciale lucrurile stau in mod opus. Acest lucru este cauzat in primul rand de aparitia a noi asemenea dezvoltari si extinderea interesului in provincie.
Spatiile stradale nu prevad o extindere semnificativa ca numar si ca suprafata. Acestea sunt situate la parterul blocurilor, noile dezvoltari imobiliare neavand in general asemenea spatii. Unele cladiri de birouri au proiectate spatii comerciale dar sunt ocupate de banci sau alimentatie publica (cafenea, restaurant etc.).
„Este greu de spus daca va exista o diferenta intre chiriile pentru spatiile comerciale stradale din viitoarele dezvoltari imobiliare din Bucuresti in comparatie cu cele vechi. Cel mai probabil ea va fi data de locatie, apoi de suprafata si vad comercial. Spre exemplu un spatiu nou nu poate rivaliza cu o locatie pe bulevardul Magheru (zona cu cel mai ridicat nivel al chiriilor la spatii comerciale stradale din Bucuresti),” a subliniat Godeanu.
Discutand despre suprafetele medii ale spatiilor comerciale stradale, 80-100 mp sunt dimensiunile cele mai usor de inchiriat. De regula suprafetele mari se divizeaza deoarece astfel se obtin preturi mai bune.
„In ceea ce priveste principalii ocupanti ai acestora, peste 80% dintre operatori sunt chiriasi. In cazul mall-urilor procentajul e 100% chiriasi.
Principalii operatori ai spatiilor comerciale stradale sunt retelele bancare si alte institutii finaciare, lanturile de faramcii, cazinourile, retelele de magazine IT, showroom-urile (de orice fel) si supermarket-urile de proximitate.
In ultimii ani s-a remarcat o scadere drastica a magazinelor de imbracaminte si incaltaminte situate in spatiile comerciale stradale, acestea preferand mall-urile si galeriile comerciale,” a spus reprezentantul Regatta.
Analizand Romania in peisajul european, odata cu integrarea in spatiul comunitar, la fel ca si-n celelalte state est europene care au aderat la Uniunea Europeana, se va inregistra o scadere a chiriilor din marile centre comerciale care urmare a ofertei din ce in ce mai mari pe agest segment.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro