Solutii de finantare, produse si servicii pentru IMM-urile din Alba

6 septembrie 2007

Intreprinzatorii mici si mijlocii sunt cei care simt cel mai bine efectele integrarii in Uniunea Europeana. Odata cu iesirea pe piata unica, firmele autohtone au trebuit sa faca fata competitiei acerbe impusa de companiile occidentale, cu experienta in ceea ce priveste economia moderna. Pentru a se mentine pe piata, oamenii de afaceri romani au fost nevoiti sa faca retehnologizari, modernizari, sa angajeze specialisti, chiar sa se specializeze pe nise de piata. Evident, toate acestea inseamna bani, resursele financiare reprezentand una cele mai mari probleme ale unei firme. Pentru a face rost de bani, ar fi doua solutii: ori sa se apeleze la credite, ori sa se acceseze fonduri de finantare nerambursabile. in aceste directii, sau tot schimbat lucrurile in ultima perioada de timp – au aparut tot felul de oferte atractive din partea bancilor, iar companiile care au produse si servicii pentru IMM-uri au gasit solutii care sa se plieze pe necesitatile si potentialul acestora.

Scopul intalnirii de la Alba Iulia, la sfarsitul lunii august, a fost acela de a promova aceste oferte si de a aduce informatii utile despre fondurile structurale, despre proiectele de acte normative cu incidenta asupra mediului de afaceri si despre proiectele de dezvoltare ale zonei.

Evenimentul a reunit institutii bancare, din ce in ce mai interesate de atragerea micilor intreprinzatori drept clienti, dar si companii din domeniul IT&C, ale caror servicii au devenit indispensabile in activitatea curenta a fiecarei firme.

Ofertele prezentate sunt menite sa creasca productivitatea si eficienta activitatii IMM-urilor si de a adauga valoare produselor si serviciilor acestora.

In deschiderea seminarului, prefectul judetului Alba, Cosmin Covaciu, a aratat importanta unui parteneriat intre autoritati si intreprinzatori in procesul de modernizarea a sistemului administrativ local, intrucat acestia pot atrage atentia cel mai bine asupra inadvertentelor intampinate.

Majoritatea autorizatiilor necesare desfasurarii activitatii oamenilor de afaceri trec prin institutii subordonate prefectului, acesta subliniind ca daca nu o sa reuseasca intotdeauna sa ajute dezvoltarea afacerilor din zona, macar va face tot posibilul sa nu le pune piedici. „Dorinta actualului guvern, sustine Cosmin Covaciu, este de a scurta timpul pe care intreprinzatorii il petrec pentru a obtine anumite autorizatii, ca acestia sa aiba mai mult timp pentru activitatea de zi cu zi a companiei.

Prefectura doreste sa fie un partener serios, loial, care da o mana de ajutor intreprinzatorilor, la nevoie”. Cosmin Covaciu a spus ca se va implica personal pentru rezolvarea oricarei probleme care ii este adusa la cunostinta, iar un consilier al prefectului va merge cu fiecare solicitant si va rezolva problema in cel mai scurt timp.

Conducerea Primariei Alba Iulia, prin viceprimarul Ioan Bogatan, a manifestat aceeasi deschidere fata de investitorii locali, promitand sa sprijine orice initiativa privata. Viceprimarul a subliniat ca si institutia pe care o reprezinta vrea sa aiba un parteneriat real cu intreprinzatorii, fiind interesat ca mediul de afaceri sa se dezvolte, aducand astfel o crestere a bugetului local: „Primaria a creat deja un mediu financiar puternic in zona, dand posibilitatea multor banci sa-si dezvolte activitatea in oras, aducand astfel sursele de finantare la indemana oamenilor de afaceri. De asemenea, Primaria, ca si Prefectura, vrea ca orice intreprinzator sa-si poata rezolva urgent problemele care apar la infiintarea sau derularea activitatii. Primaria a pus la dispozitie o suprafata de 40 de hectare de teren pentru crearea unei zone de dezvoltaree economica, unde sunt asteptati investitorii interesati sa initieze sau sa dezvolte o afacere”.

Paul Cacoveanu, Manager Relatii Corporate BCR, Centrul de Afaceri Alba a aratat ca BCR este o banca universala care promoveaza toate tipurile de servicii – atat pentru clientii corporate, cat si pentru cei retail. Preluata la finele anului 2006 de ERSTE BANK, BCR este lider pe piata bancara din Romania, unde detine 27% din piata creditelor corporate, avand si o retea nationala de 517 unitati.

In ultimii ani, BCR s-a axat pe dezvoltarea unor produse targetate pe segmentul IMM, multe dintre liniile de credit ale bancii fiind conforme cu necesitatile firmelor din aceasta categorie. „Printre solutiile de finantare adresate IMM-urilor se numara Finantarea activitatii curente, Finantarea investitiilor si Programele de finantare.

Creditul pentru activitatea curenta este disponibil in lei si valuta si se acorda pe o perioada de 3, 6 si 12 luni. Un astfel de credit are ca avantaje faptul ca intreprinzatorul isi poate desfasura normal activitatea curenta, fara sincope, avand posibilitatea de a fluidiza platile. Cel care solicita un astfel de credit are posibilitatea de a opta pentru dobanda fixa sau variabila. Volumul creditului este adaptat necesitatilor de finantare si posibilitatilor de rambursare ale solicitantului. Drept garantii se accepta: imobiliare, mobiliare, cesiunea de creanta, echipamente, instalatii, scrisori de garantie bancara, garantii emise de fonduri de garantare s.a.

Cel de-al doilea produs prezentat, Creditele pentru finantarea investitiilor, asigura finantarea activitatii de investitii, in completarea surselor proprii ale clientilor, pe total activitate de investitii sau pe anumite proiecte.

Creditul pentru investitii financiare (actiuni si parti sociale) si creditul ipotecar sunt alte doua produse ale BCR, la care au acces IMM-urile”, a declarat Paul Cacoveanu.

In ceea ce priveste fondurile de finantare externe, Biroul „EU OFFICE” BCR se adreseaza necesitatii clientilor de a afla care este impactul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. Acesta acorda consultanta clientilor atat direct, cat si prin firme de consultanta selectate pentru intocmirea cererilor de finantare si a documentatiei aferente pentru accesarea finantarilor. De asemenea, BCR are o retea proprie de consultanti care vor fi recomandati clientilor in vederea sprijinirii acestora in implementarea programelor de finantare.

BCR ofera si credite pentru finanatarea afacerilor aflate la inceput (Start-up), insa numai pe planuri de afaceri foarte bine intocmite.

Asa cum am aratat mai sus, bancile au produse atractive pentru IMM-uri, problema ar fi de accesare a creditelor bancare, multe dintre firmele mici si mijlocii neputand oferi garantiile solicitate. De aceea, pentru a se incadra in cerintele bancilor, intreprinzatorii pot solicita ajutorul Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM (FNGCIMM) care garanteaza liniile de creditare, contra unui comision modic. Institutia are ca actionar unic Statul Roman, oferind astfel garantii solide si avand la dispozitie fonduri importante. Cristina Ghetie, Inspector Financiar Bancar in cadrul FNGCIMM, este de parere ca finantarea este o resursa critica pentru intreprinderile romanesti care vor sa concureze pe piata europeana, iar accesul la finantari sub forma de credite bancare este foarte limitat pentru IMM-uri.

Reprezentanta Fondului de Garantare a spus ca ei acorda garantii atat pentru pentru persoane fizice si asociatii familiale autorizate sa desfasoare activitati economice, cat si pentru persoane juridice si societati comerciale sau societati cooperative: „Se garanteaza finantari pe termen mediu si lung de tipul creditelor pentru investitii, in completarea surselor proprii pentru realizarea de noi capacitati de productie si dezvoltarea celor existente (constructia, reabilitarea, consolidarea, extinderea imobilelor cu destinatie industriala si comerciala). Apoi, se dau garantii pentru modernizarea si retehnologizarea capacitatilor de productie, a utilajelor, masinilor, instalatiilor, cladirilor si constructiilor existente, pentru realizarea de investitii prin achizitii de masini, utilaje, mijloace de transport, cladiri, licente, animale de reproductie, dar si pentru proiecte de realizare a obiectivelor strategice de dezvoltare nationala, finantate din fonduri structurale sau din surse publice nationale si locale. Pentru analiza solicitarilor de garantare, Fondul nu percepe comision de analiza. Se percepe totusi un comision de garantare care este in scadere, acesta fiind de maximum 2% pentru creditele in lei si de maximum 1,6% pentru cele in valuta. Si asta dupa ce, in decembrie 2006, comisionul ajungea pana la 3%.”

Judetul Alba apartine de sucursala Cluj a Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM, asa incat, cei care au nevoie de garantii de la Fond, vor depune o cerere la banca din Alba de la care solicita creditul, aceasta facand demersurile necesare obtinerii de garantii catre FNGCIMM.

Managerii intreprinderilor mici si mijlocii au inteles importanta comunicarii in dezvoltarea activitatii unei firme, de aceea, cauta solutii integrate de voce si Internet, care sa corespunda asteptarilor pe care le au, dar si puterii lor de cumparare. Cu astfel de solutii, adresate IMM-urilor, a venit la Alba Iulia compania Romtelecom, cea mai importanta companie pe astfel de servicii. Radu Mindru, Area Shop Manager la Romtelecom, a aratat ca parteneriatul este unul din principalele mijloace de dezvoltarea a unei afaceri: „Prin parteneriate productive fiecare afacere obtine un avantaj pentru a-si mentine o pozitie importanta pe piata. Pentru orice firma care se dezvolta, nevoia de transfer de informatii creste constant. De aceea, solutiile de comunicare oferite de Romtelecom sunt concepute in concordanta cu nevoile unei firme, in diverse etape de dezvoltare. Avem solutii pentru firme la inceput de drum si, pe masura ce isi dezvolta activitatea, solutiile Romtelecom sunt din ce in ce mai complexe, pana la solutii de top, pentru companiile cu nevoi de comunicare speciale”.

Pe langa pachetele de servicii pentru companii, Radu Mindru a prezentat site-ul www.beonline.ro, unde este detaliata oferta Romtelecom de webhosting. Pe site sunt prezentate variantele de solutii de stocare, de diverse capacitati, in functie de necesitatile firmelor, cu spatiu de stocare intre 300 de Mb si 3 Gb.

Pentru ca IMM-urile sa se protejeze impotriva pierderilor de date, lucru extrem de important pentru o firma, Romtelecom vine cu solutia Cyberhost, care ofera spatiu sigur de stocare a datelor oricarei firme.

Practic, Romtelecom a adaptat oferta in functie de necesitatile companiilor, urmand ciclul normal de dezvoltare al unei afaceri: “Avem pachete de servicii pentru start up-uri, unde este nevoie doar de un telefon si de acces la Internet. Serviciul Click Net Expres cu 1 Mbps si Self Install Pack (SIP) pe care clientul il instaleaza singur, intr-un mod foarte simplu, sunt numai bune pentru afacerile aflate la inceput. Dar afacerea creste si odata cu ea nevoia de comunicare. De aceea, Romtelecom ofera si conexiunea de 2,5 Mbps in cadrul pachetului „Bizpack”, cu variantele lui. Acesta asigura un acces performant si ieftin la Internet, comparativ cu restul ofertei de pe piata. Pentru o nevoie de comunicare mai mare, Romtelecom are solutia IPFix – cu banda proprie garantata de 1024 Kbps, asigurandu-se o conexiune privata constanta intre diferitele sedii ale unei companii. Pentru o interconectare proprie, securizata, intre sedii, RomTelecom a creat Virtual Private Network (VPN)”, a afirmat Radu Mindru.

Toate aceste solutii de comunicare, sunt prezentate clientilor Romtelecom in reteaua de magazine “One Stop Shop”, unde exista puncte de acces wireless gratuit la Internet dar si consultanti speciali pentru IMM-uri. De altfel, pentru a veni in sprijinul intreprinzatorilor aflati la inceputul afacerii, Romtelecom a amenajat in cadrul magazinelor proprii un spatiu numit My Office, unde, oamenii de afaceri au la dipozitie toate mijloacele de comunicare – telefon, fax, Internet, exact ca intr-un birou de firma.

Pentru o afacere de succes este nevoie de bani, solutii performante de comunicare, o echipa de profesionisti, dar si mijloace de protejare a companiei. De aceea, la seminarul de la Alba Iulia, a fost prezenta cea mai importanta companie de asigurari de pe piata, Generali Asigurari. Directorul filialei din Alba a Generali, Dan Liviu Poanta, a prezentat solutiile de preluare a riscurilor pe care le poate intampina o firma, in activitatea curenta: „Generali Asigurari, companie mare furnizoare de servicii financiare si de asigurari in lume, ofera solutii de asigurare flexibile pentru intreprinderile mici si mijlocii. Asigurarea de daune materiale pentru IMM preia riscuri care ar periclita desfasurarea normala a activitatii, oferind un nivel larg de acoperire. Aceasta poate fi completata cu clauze speciale, in functie de nevoile fiecarui asigurat. In varianta de baza, Generali Asigurari acopera riscuri ca: incendiu, trasnet, explozie, emanatii de fum, gaz, vapori, cheltuieli cu interventia pompierilor, demolare, evacuare, transport, daune provocate de avariile la instalatiile de apa, caderea aparatelor de zbor si a vehiculelor spatiale care pot distruge proprietatea. In completare, varianta Confort, acopera riscuri precum: cutremur, inundatii si aluviuni, fenomene atmosferice, grindina, prabusirea, alunecarea sau surparea terenului s.a. Varianta completa adauga riscuri ca: furt prin efractie, talharie, acte de vandalism produse cu ocazia furtului sau talhariei, evenimente socio-politice. Avem si Varianta Extra, mai cuprinzatoare, care asigura in plus riscuri ca avarii accidentale la sistemele de incalzire si de conditionare a aerului, fenomene electrice cauzate utilajelor, spargerea accidentala a suprafetelor vitrate, asigurarea banilor depozitati in seif sau aflati in tranzit.

Generali Employee Benefits sunt instrumente de protectie si motivare pentru angajatii unei societati, acest produs completand sistemul actual de asigurari sociale de stat. Astfel, exista trei produse de asigurare in functie de necesitatile societatii: Clasic Grup – Asigurare de viata; Saving Plan – Plan de economisire si Vital Plus – Asigurare de sanatate.”

Levente Kovacs – Sales Reprezentative Sodexho Alliance a prezentat mijloacele prin care o companie isi poate motiva angajatii, aceste venituri suplimentare nefiind impozitabile. Astfel, in Romania, peste 2 milioane de salariati beneficiaza deja de tichete de masa - bonuri valorice cu care isi pot plati masa zilnica: „Angajatii pot beneficia de un tichet de masa pentru fiecare zi lucrata dintr-o luna, iar sumele oferite astfel angajatilor sunt integral deductibile si scutite de impozitele si taxele salariale. Astfel, tichetele de masa motiveaza angajatii, care devin mai productivi si loiali, crescand si prezenta la locul de munca.

Sodexho Alliance ofera si tichetele Cadou Pass, beneficiu extra-salarial care poate fi oferit pe langa retributia baneasca in diverse ocazii: de Craciun, de 1 si 8 Martie, de Paste, pentru ziua de nastere sau pentru aniversarea numelui si cu alte ocazii aniversare. Companiile care acorda tichete Cadou Pass beneficiaza de 100% deductibilitate si neimpozitare si pot imprima tichetele cu mesaje de felicitare. Angajatii isi pot alege singuri cadoul din peste 32.000 de magazine si centre afiliate la sistemul Cadou Pass, cadourile constand in articole de imbracaminte, incaltaminte, cosmetice, parfumuri, bijuterii, carti, electronice, electrocasnice, IT&C, mobilier, etc. Se elimina astfel cheltuielile de achizitionare, impachetare si depozitare a cadourilor clasice. Angajatii sunt si ei scutiti de plata impozitelor si taxelor salariale aferente sumelor primite astfel.

Prin tichetele Smart Pass, companiile pot oferi beneficii motivationale partenerilor, angajatilor din vanzari, dealerilor, resellerilor, distribuitorilor, beneficiarilor, consumatorilor sau clientilor. Acestea se pot folosi in campanii de marketing si sunt deductibile. Pe ele se pot imprima mesaje de felicitare pentru perteneri.

Primul Pass este un tichet de cresa destinat angajatilor parinti, care lucreaza si au copii intre 0 si 3 ani. Acestia pot primi lunar tichete in valoare de 310 RON pentru fiecare copil aflat la cresa, fiind astfel motivati sa-si continue activitatea.

Un alt produs Generali Asigurari, VivaPass, este un tichet social, fiind solutia ideala pentru companiile private, pentru organizatii si pentru sindicate, in desfasurarea programelor de responsabilitate sociala si a programelor de asistenta sociala.”

Marius Felea, Consilier Economic la Ministerului pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale - Oficiul Teritorial pentru intreprinderi Mici si Mijlocii Cluj Napoca, a vorbit intreprinzatorilor despre Programele de Finantare care se deruleaza prin institutia pe care o reprezinta, programe nationale, din care mai mult de jumatate au bugetul deja epuizat pentru anul in curs. Acestea vor continua in anii urmatori, asa incat, oamenii de afaceri trebuie sa se grabeasca sa depuna proiecte. Marius Felea a descris pe scurt aceste programe: „in cadrul Programului national multianual pe perioada 2005-2008 se organizeaza cursuri pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul IMM, pentru ca tot mai multe femei sa poata administra o afacere.

Al doilea program sustine accesul microintreprinderilor si al intreprinderilor mici la servicii de instruire si consultanta, iar cel de-al treilea program sprijina IMM-urile in dezvoltarea exportului, program prin care se deconteaza cheltuielile firmelor care participa la expozitii nationale sau internationale. inscrierea la aceste programe se face dupa conditii speciale criteriile de departajare fiind legate de numarul de angajati, cifra de afaceri etc.

Dezvoltare si modernizarea activitatilor de comercializare a produselor si serviciilor de piata este alt program al Ministerului pentru IMM. Acesta este destinat societatilor cu minimum un an vechime in activitatea de comert si se deconteaza dotari si utilaje specifice activitatii de comert (alimentara, restaurant, etc).

Sustinerea mestesugurilor si artizanatului este programul prin care se deconteaza persoanelor fizice autorizate sau societatilor comerciale din mestesug si artizanat pana la 250 de milioane de lei vechi, bani cheltuiti pe dotari si utilaje specifice activitatii respective.

Un alt program numit „Dezvoltarea IMM prin fonduri in limita sumelor platite pentru profitul brut reinvestit” deconteaza 16 % din profitul reinvestit aferent anului anterior. Acest 16% poate cuprinde atat active corporale cat si active necorporale (utilaje, brevete, licente, aplicatiii nformatice).

Prin Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - START 2007, se vor organiza cursuri pentru a forma tineri manageri.

Cele mai bune planuri de afaceri intocmite dupa terminerea acestor cursuri vor fi finantate de Guvern cu 20.000 RON – alocatie nerambursabila si echivalentul a 10.000 de euro credit din partea unei banci.

Prin Programul national de infiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si de afaceri s-a deschis, inca de anul trecut, un astfel de incubatoar in Alba Iulia. Acesta se intinde pe un spatiu generos, in care se dezvolta mai multe firme. Perioada de incubare este de 3 ani, timp in care aceste societati beneficiaza de decontarea a jumatate din pretul utilitatilor (curent, incalzire, telefon, Internet). Dupa o perioada de 3 ani vor fi selectate alte societati.”

Marius Felea a oferit si informatii despre Programul Operational Sectorial – Cresterea Competitivitatii Economice (POS CCE), care se va desfasura pana in 2013. Acesta are un buget mai mare decat programele anterioare, un proiect mic fiind de 200 de mii de euro iar proiectul mare ajunge la 1,5 milioane de euro. La aceste sume se adauga contributia fiecarui solicitant. POS CCE urmareste aplicarea si consolidarea, in Romania, a politicilor de coeziune sociala si economica si a celor de dezvoltare regionala si reducere a disparitatilor intre regiunile statelor membre.

Pana la aparitia Ghidului solicitantului sunt deja disponibile cateva formulare (cererea de finantare etc), care se pot gasi pe site-ul Ministerului pentru IMM, sau la sediul Oficiului Teritorial Cluj. Pe langa Ghidului solicitantului o sa mai apara un document cadru – forma simplicficata a Programului Operational Sectorial. Acesta va fi disponibil la jumatatea lunii septembrie.

Ana Goia Mocan, Director Adjunct al Centrului Regional al Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit (APDRP) a prezentat succint Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FADR), subliniind ca, pentru intreprinzatorii care doresc sa realizeze investitii pe FADR, in cursul lunii septembrie, se va desfasura seria de conferinte de informare, initiata de Agentia de Plati, iar conferintele vor avea loc in fiecare judet din tara. „Prin FADR se pot face investitii, atat in domeniul agricol, cat si pentru dezvoltarea rurala, in toate tarile membre UE, acesta fiind continuatorul fondurilor SAPARD, diferenta fiind volumul mare al investitiilor care se pot realiza (peste 7,5 miliarde de euro), cat si plaja mai larga de domenii de investitii. Prin FADR se vor realiza investitii in industria alimentara: cheltuieli eligibile fiind cele care vizeaza constructiile, achizitia de linii tehnologice, de utilaje, masini unelte etc. Eligibile vor fi si investitiile in ferme vegetale sau zootehnice dar si cheltuielile cu consultanta (intocmirea studiilor de fezabilitate, a planurilor de afaceri etc). O noutate este aceea ca vor fi eligibile si investitiile in terenuri, cu conditia ca valoarea totala a acestora sa nu fie mai mare de 10% din valoarea totala eligibila a proiectului. Plaja de beneficiari cuprinde persoanele fizice, asociatiile familiare, persoanele juridice (microintreprinderi, IMM).

FADR functioneaza pe principiul cofinantarii, beneficiarul trebuind mai intai sa realizeze investitia din fonduri proprii, pentru ca apoi sa primeasca inapoi de la UE o parte din valoare prin fonduri nerambursabile. Valoarea maxima a proiectelor se situeaza de obicei in jurul cifrei de un milion de euro cu diferente care vor fi prezentate amanuntit in conferintele judetene ale APDRP.

Se pot face investitii in infrastructura rurala – drumuri, alimentare cu apa, canalizare, alimentare cu electricitate, gaz. Se pot finanta si investitii in restaurarea monumentelor cuprinse in patrimoniul cultural, in repararea primariilor sau a caminelor culturale. Nu se pote insa investuii in scoli sau dispensare, care beneficiaza de alte programe operationale. Prin FADR se pot accesa mai multe proiecte in acelasi timp, fara restrictii,” a spus Ana Goia Mocan, Director Adjunct al Centrului Regional al Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit.

Agentia de Dezvoltare Regionala (ADR), cea mai importanta institutie ordonatoare de fonduri pentru IMM-uri, a fost reprezentata de Gabriel Marin, Expert Economic ADR Centru, care a vorbit despre Programul Operational Regional, parte din cele sapte programe operationale elaborate la nivelul Romaniei pentru a oferi finantare nerambursabila pe perioada 2007-2013. Programul Operational Regional este document elaborat de statul roman, supus aprobarii Comisiei Europene, care cuprinde strategia de dezvoltare a regiunilor Romaniei, un set de axe prioritare, precum si un mecanism propriu de implementare, care duce la atingerea obiectivelor stabilite.

Reprezentantul ADR Centru a afirmat ca: „Scopul fondurilor structurale este reducerea disparitatilor intre diferitele regiuni ale europene, principalele axe prioritare, fiind: Axa 1 – Dezvoltare urbana durabila; Axa 2 – imbunatatirea infrastructurii de transport regionale si locale; Axa 3 – imbunatatirea infrastructurii sociale regionale si locale; Axa 4 se axeaza pe sprijinirea dezvoltarii mediului de afaceri regional si local; Axa 5 sprijina dezvoltarea turismului regional si local.

Potentiali beneficiari pentru POR sunt: autoritati publice locale si centrale, microintreprinderi, societati comerciale, asociatii, fundatii, administratii ale diferitelor structuri de sprijinire a afacerilor, ONG-uri, ANOFM si AJOFM, universitati publice”.

Gabriel Marin a pus accent pe Axa 4 - sprijinirea dezvoltarii mediului de afaceri regional si local, acesta fiind programul care se refera direct la IMM-uri: „Printre activitatile eligibile aici se numara: crearea si extinderea diferitelor tipuri de structuri regionale de sprijinire a afacerilor, construirea, reabilitarea, extinderea si modernizarea cladirilor exclusiv pentru productie si servicii, cu exceptia celor destinate incubatoarelor de afaceri. De asemenea, construirea, reabilitarea sau extinderea retelelor interne de strazi din interiorul structurii de afaceri si strazile de acces, crearea, extinderea infrastructurii de utilitati publice, dotarea cu echipamente, activitati de promovare. Pentru astfel de proiecte, solicitantii pot fi autoritati ale administratiei publice locale, asociatii de dezvoltare intercomunitara, societati administrator. Valoarea proiectelor finantate astfel poate fi cuprinsa intre 500.000 si 20.000.000 de euro.”

Solicitantii trebuie mai intai sa ientifice programul operational potrivit pentru a aplica, apoi, sa pregateasca proiecte eligibile si viabile, sa asigure co-finantarea si costurile neeligibile, sa implementeze eficient proiectul, urmarind un calendar strict (plan de actiuni multianual).

Nicolae Popa, Deputat de Alba, a fost prezent la seminar, fiind de parere ca „IMM-rile sunt coloana vertebrala a oricarei economii din lume. De aceea, este necesara o majorare a sumelor acordate prin grant firmelor din acest segment. In acest sens, bugetul pe 2008 al Ministerului pentru IMM, Turism si Profesii liberale ar trebui majorat, pornind de la nevoile reale ale mediul economic.” Reprezentantul Parlamentului crede ca trebuie sa se intre in normalitate cu IMM-rile, prin sprijinirea acestora in mod egal, fiindca, in opinia deputatului Popa, pana acum, unele companii au fost controlate excesiv, iar altele nu au fost controlate deloc in ultimii 17 ani, in contextul in care unele primarii, care coordoneaza fonduri importante, sunt implicate in tot felul de jocuri de culise. Nicolae Popa a promis managerilor prezenti la seminar ca ii va sprijini in toate problemele pe care le au, asa incat, i-a invitat pe cei care vor sa discute cu el la biroul din Alba. De asemenea, deputatul a promis ca va sustine in Parlament orice propunere venita din partea intreprinzatorilor si, de asemenea, va incerca sa obtina si o rezolvare legala a problemelor pe care le au oamenii de afaceri din Alba.

Cosmin Stoica, Director Executiv Adjunct in Directia Generala a Finantelor Publice Alba, a inceput prin a arata ca institutia a facut pasi importanti pe calea realizarii unei relatii de parteneriat si de sprijinire a inrtreprinzatorilor in dezvoltarea afacerilor. In privinta fondurilor europene, Directia Generala a Finantelor asigura numai eliberarea certificatelor de obligatii fiscale de care este nevoie pentru intocmirea dosarelor ce trebuie depuse pentru atragerea finantarilor. Actele necesare pentru intocmirea dosarelor sunt eliberate la termenele prevazute de lege: „incepand din 1 ianuarie 2007, au aparut modificari legislative importante ca urmare a aderarii Romaniei la UE. Acestea au avut in vedere categoria impozitelor indirecte (TVA si Accize). Pentru agentii economici aflati in faza de investitii, de la 1 ianuarie s-a introdus taxarea inversa la TVA, pentru lucrarile de constructii. Astfel, daca un constructor cu care existau contracte de prestari servicii factureaza lucrari de constructii-montaj, acestea vor fi facturate fara TVA, care nu mai trebuie platita in acest context. Tot de anul acesta s-a aprobat si procedura privind solutia fiscala anticipata. De exemplu, daca apare o problema nereglementata de legislatia in vigoare se poate solicita Agentiei Nationale de Adsministrare Fiscala o solutie fiscala personalizata. Directia Generala a Finantelor Publice Alba sta la dispozitia intreprinzatorilor pentru rezolvarea oricaror probleme care sa lamureasca situatia financiar – fiscala a fiecarui agent economic.”

Relatiile comerciale intre firme sunt necesare dezvoltarii afacerilor, asa incat, Camera de Comert, Industrie si Agricultura Alba, institutie care se implica activ in dezvoltarea mediului economic din zona, creeaza astfel de oportunitati. Ioan Arghius, sef Departament Consultanta in cadrul acestei institutii, a subliniat potentialul economic si de cooperare al judetului Alba: „Schimbarile economice cantitative si calitative, sustinute partial de reformele structurale, ne arata ca Romania a inregistrat un progres considerabil spre o economie de piata functionala. Evolutia economica in anul 2006 confirma procesul de dezvoltare economica prin trenduri favorabile inregistrate de cei mai importanti indicatori. Fata de 2005, la finele anului 2006, productia industriala din Alba a crescut cu 35,4%, exportul cu 21,9%, importul cu 8,7%. Cresterea economica la nivelul judetului Alba a fost puternic sustinuta (in 2006) de relansarea exporturilor, mai mari cu 21,9% comparativ cu cele realizate in 2005. Importurile CIF au fost mai mari cu 8,7% fata de 2005. Se vede o tendinta de imbunatatire structurala a exporturilor si orientare din ce in ce mai ferma catre tarile europene. A crescut si importul, in special cel de materii prime si de produse necesare sectoarelor prelucratoare. Dinamica cea mai accentuata a inregistrat-o importul de masini, aparate si echipamente electrice datorita eforturilor de modernizare a economiei si de retehnologizare a industriei. Firmele din judetul Alba, in special cele cu capital privat, au fost preocupate de imbunatatirea capacitatii de absorbtie a investitiilor straine directe, mai ales cele orientate spre export. CCIA Alba este organizatie neguvernamentala cu caracter autonom care sustine interesele comunitatii de afaceri si pe cele ale membrilor sai, in dialogul cu autoritatile romane si organismele guvernamentale. Camera actioneaza pentru crearea unui mediu de afaceri coerent si propice dezvoltarii sectorului privat, unei economii de piata durabile si deschise spre exterior. Camera reprezinta si sustine membrii in dialog cu puterea, lupta pentru imbunatatirea mediului de afaceri si promoveaza relatiile economice si comerciale. CCIA Alba asista membrii pentru a dezvolta afaceri de succes, sprijina firmele pentru adoptarea normelor europene si este implicata activ in organismele locale si nationale de profil, fiind si promotor al culturii organizationale.”

Printre serviciile si produsele oferite de CCIA se numara crearea unei intreprinderi sau a unei noi activitati, informatii pentru initierea si dezvoltarea afacerilor, formarea personalului din intreprinderi si dezvoltarea competentelor acestora.

Seminarul de la Alba Iulia a fost organizat de TEMPLUS ADVERTISING Bucuresti, MINISTERUL PENTRU IMM, COMERT, TURISM SI PROFESII LIBERALE – OFICIUL TERITORIAL CLUJ si CONSILIUL LOCAL AL IMM ALBA si face parte dintr-o campanie initiata in urma cu 3 ani, numita „ACTIV INVESTOR”.

Parteneri: BCR, Romtelecom, Generali Asigurari, Sodexho, FNGCIMM, Senior Software, Oriflame, Cramele Recas, Supreme Chocolat.

Parteneri media: www.BanisiAfaceri.ro, Ziarul Financiar, Romania Libera, Informatia de Alba, Ulpia Jurnal, Ziarul Strada, ONE TV, Atlas FM, Radio Eveniment, www.alba-news.info, Finantare.ro, Smart Bank, Smart Financial, Comunicate Media.

Detalii pe www.templus.ro

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro