Templus Advertising, in parteneriat cu Federeatia Judeteana IMM Iasi si cu Agentia Nationala pentru intreprinderi Mici si Mijlocii – Oficiul Teritorial Iasi, a organizat saptamana trecuta la Iasi seminarul cu tema „Solutii de finantare, produse si servicii pentru IMM-uri”. Principalul scop al evenimentului a fost acela de a aduce in atentia institutiilor financiar bancare si de stat problemele legate de finantarea intreprinderilor mici si mijlocii din zona dar si solutiile reale de acces la fondurile de investitii. in cadrul discutiilor au fost prezentate solutiile de atragere a fondurilor europene dar si modalitati de implicare a IMM-urilor in proiecte de dezvoltare locala. De asemenea, institutiile bancare si de asigurari si-au aratat interesul fata de dorintele micilor intreprinzatori de a-si dezvolta afacerile, prezentand instrumente de finantare. Nu in ultimul rand, seminarul a reunit companii din domeniul iT&C ale caror servicii au devenit indispensabile in activitatea curenta a fiecarei firme. Ofertele acestora sunt menite sa creasca productivitatea si eficienta activitatii IMM-urilor.
In deschiderea seminarului, Constantin Neculau, viceprimarul municipiului iasi, a atras atentia asupra faptului ca intreprinderile mici si mijlocii reprezinta o pondere foarte importanta a segmentului economic, motiv pentru care autoritatile trebuie sa acorde o atentie deosebita acestui segment. Printre problemele acute cu care se confrunta iMM-urile se numara lipsa fortei de munca. „Sunt foarte multi specialisti care au plecat sa lucreaze in strainatate. Trebuie sa gasim solutii ca acesti oameni sa nu mai plece” a declarat Constantin Neculau. iar una din solutiile prezentate de acesta se refera la crearea cadrului legal care sa permita angajatorilor sa plateasca mai bine forta de munca, prin scaderea taxelor impuse de stat companiilor. O alta solutie propusa de viceprimarul iasiului se refera la faptul ca ar trebui ca statul sa acorde mai multa importanta si o incredere mai mare sectorului privat.
Adaptabilitatea Bancii Comerciale Romane (BCR) la nevoile iMM-urilor a fost explicata de directorul executiv al BCR iasi, Laurentiu Astefanei. „Banca ofera o gama larga de produse destinate segmentului iMM si putine au fost cazurile de incompatibilitate, fiindca, de cele mai multe ori, ne-am adaptat nevoilor clientilor. incercam sa aflam din capul locului care este necesitatea financiara si cum trebuie sa urmarim realizarea proiectului” a precizat Laurentiu Astefanei. in ceea ce priveste oferta BCR pentru iMM-uri, aceasta cuprinde cam toata aria de linii de finantare – pentru sustinerea activitatii curente, pentru finantarea investitiilor, credit pentru promotorii imobiliari si credit pentru activitatea de leasing.
Pentru ca viteza de reactie este esentiala in afaceri, Area Shop Manager-ul Romtelecom, Radu Mandru, a prezentat special pentru iMM-uri, pachetul ADSL BizPack. Acesta este un serviciu ce da acces la internet de mare viteza, respectiv 2,5Mbps, la care se adauga 1.000 de minute gratuite in retea. in plus este oferit gratuit un domeniu (numefirma.ro) unde companiile isi pot gazdui site-urile, acesta devenind un serviciu din ce in ce mai importante ca eticheta de afaceri pentru intreprinzatori. si pentru ca dezvoltarea firmei necesita dezvoltarea infrastructurii informatice, Radu Mandu a vorbit despre solutiile ipfix, cu banda garantata, un serviciu din gama ViP. Toate aceste servicii au gandite special pentru firmele din categoria iMM, fiind pliate pe necesitatile acestora si pe puterea lor de achizitie a unor astfel de produse.
Beneficiile extrasalariale pe care iMM-urile le pot acorda angajatilor se pot transforma in mijloace de finantare indirecte, asa incat, reprezentanta unuia din cei mai importanti furnizori de tichete de masa si cadou, Sodexho, a prezentat oferta acestei companii catre managerii prezenti la seminar. Eugenia Deaconu, new service manager in cadrul companiei Sodexho, a prezentat un numar de cinci servicii pe care compania le pune la dispozitia iMM-urilor, respectiv tichetele de masa, doua tipuri de tichete cadou, tichetele de cresa si tichetele sociale.
Tichetele de masa Gusto Pass fac parte din categoria de beneficii extrasalariale, la acest moment, peste 2 milioane de salariati beneficiind de acestea, dintr-o piata de 4,5 milioane. „Ca avantaje pentru firme, ele sunt deductibile si neimpozabile si pot motiva angajatii, fidelizandu-i. De asemenea, se elimina absenteismul, tichetele fiind acordate doar pentru zilele lucratoare” precizeaza Eugenia Diacon. in categoria de tichete cadou, compania ofera doua variante, care de asemenea sunt deductibile. Acestea se pot oferi cu diverse ocazii importante, aniversare sau sarbatori legale. Tichetele de cresa fac parte din politica sociala a Guvernului de a sprijini reintegrarea in campul muncii a parintilor care isi cresc singuri copiii. Acestea se pot acorda angajatilor-parinti cu copii intre 0-3 ani. in ceea ce priveste categoria te tichete sociale, prin intermediul acestora firmele pot acorda o anumita suma din impozitul pe profit unor sponsorizari, fiind numita responsabilitatea sociala a unei companii. „in conditiile in care avem o afacere care se deruleaza bine, trebuie sa ne amintim ca exista grupuri defavorizate iar sectorul privat le poate ajuta. Tocmai din aceasta cauza am initiat tichetul social, pentru ca managerii sa poata da o mana de ajutor oamenilor defavorizati” a precizat Eugenia Diacon. Toate aceste produse reprezinta instrumente eficiente pe care le au la indemana managerii companiilor pentru a stimula proprii angajati, stiind ca, un angajat multumit este un castig pentru companie.
Solutiile financiare oferite de filiala iasi a Banca Romana de Dezvoltare – Groupe Societe Generale (BRD-SG) au fost prezentate de directorul comercial adjunct al bancii, Gheorghe Diaconu. BRD pune la dispozitia iMM-urilor credite atat pentru finantarea activitatii curente, pentru finantarea nevoilor de trezorerie, precum si credite de dezvoltare pe termen scurt si mediu. „Facilitatea de credit pe termen mediu include un credit de investitii si un credit destinat finantarii capitalului de lucru, maximum 40% din valoarea globalǎ a facilitatii de credit” a declarat Gheorghe Diaconu. Reprezentantul BRD a promovat doua produse orientate catre iMM-uri – Gama Ristretto si Simplis Credit. Primul pachet, imprumutul Go se adreseaza societatilor comerciale care au perioada de functionare mai mica de 1 an, iar suma maxima solicitata este de pana la 35.000 Ron. Al doilea produs, imprumutul de tip Master, se acorda intreprinderilor care functioneaza de peste 12 luni si au deja un profit de exploatare. imprumutul Easy, din acelasi pachet de produse, se acorda tuturor intreprinderilor, indiferent de perioada de functionare sau de situatia lor contabila, insa valoarea creditului solicitat este mica, de pana la 15.000 Ron, acordandu-se pe o perioada de 24 de luni. in ceea ce priveste al doilea pachet de produse, Simplis Credit, Gheorghe Diaconu a mentionat ca acesta este destul de avantajos, solicitantul putand sa aleaga singur modalitatile de garantare. De asemenea, pentru a usura demersurile intreprinzatorilor, documentatia a fost mult simplificata, iar raspunsul se da rapid, in maximum 24 de ore.
si pentru ca orice activitate comerciala ar trebui sa se desfasoare sub protectia unei asigurari, reprezentantul Generali Asigurari Romania, Cristina Liliana Dragu, le-a vorbit celor prezenti despre produsele destinate segmentului iMM. Primul dintre acestea, Asigurarea de daune materiale pentru iMM, inseamna ca preia riscuri care pericliteaza desfasurarea normala a activitatii in domeniul productiei, comertului si prestarilor de servicii. Prin intermediul acestui produs se asigura ansamblul de cladiri si constructii anexe destinate desfasurarii activitatilor comerciale/ industriale/ administrative, cote-parti din imobile si instalatii fixe detinute in proprietate comuna, utilaje/ echipamente/mobilier si mijloace circulante” a explicat directorul Agentiei Generali Asigurari iasi.
Aceasta a mai atras atentia si asupra exodului fortei de munca mentionand ca in ceea ce priveste personalul este bine ca iMM-urile sa fie ferite de riscuri.
Orientarea Libra Bank catre segmentul iMM s-a realizat in mod normal, avand in vedere faptul ca acesta reprezinta sectorul cel mai dinamic, a precizat directorul sucursalei Libra Bank iasi, Marius Ciubotaru.
„Banca noastra a lansat recent un produs adresat intreprinzatorilor, Creditul instant, numit asa fiindca raspunsul se da foarte repede solicitantului, in 24 de ore. Varianta de creditare maxima este de 300.000 RON, garantia constand in cesionarea de documente in curs de incasare. Scadenta este de pana la 120 de zile. Tot pentru intreprinderile mici si mijlocii, Libra Bank a initiat un produs numit Abordare Flexibila, care consta in asigurarea unei evaluari la sediul firmelor, in urma careia se fac propuneri customizate de finantare, dupa specificul fiecarei societati. Banca mai ofera si alte servicii pentru companii, cum ar fi internet Banking, unul din cele unul din cele mai rapide si facile modalitati oferite iMM-urilor de a interactiona cu banca.”
Casa de Economii si Consemnatiuni, filiala iasi a venit cu informatii noi legate de politica de finantare a firmelor. „Ne prezentam in momentul de fata cu dobanzi si comisioane din cele mai ispititoare, oferind o gama foarte dezvoltata de produse pentru IMM” a declarat directorul CEC Iasi, Georgeta Seuleanu. In gama de produse puse la dispozitia oamenilor de afaceri din zona se numara depozite, credite, cash-management si carduri. De asemenea, CEC cuprinde in oferta pentru firme conturi curente in lei si valuta, conturi pentru depunerea de capital, conturi colectoare, conturi escrow, conturi de depozit pentru garantii gestionari si conturi de depozit colateral pentru garantii tip cazinou, plata sumelor reprezentand subventii.
Dupa cum a precizat Georgeta Seuleanu, unul din produse la mare cautare anul trecut si disponibil si pentru acest an este creditul pentru IMM-uri din surse BERD si UE. „Destinatia acestui credit acopera segmentul investitiilor in echipamente si imobile, proiecte noi, modernizarea sau extinderea afacerilor existente si capital de lucru necesar activitatii de productie si servicii. Perioada de creditare poate ajunge pana la 60 de luni, in functie de destinatia creditului accesat. De asemenea, se acorda si o perioada de gratie de sase luni, iar valoarea creditului este de maximum 125.000 EURO/transa, dar pot fi accesate doua asemenea credite, dublandu-se astfel valoarea” a explicat directorul sucursalei CEC iasi.
„Un instrument nou din portofoliul CEC este contul de depozit over line care functioneaza in regim privilegiat. Alte produse interesante pentru iMM, ar fi contul colector si contul distribuitor, recomandate firmelor cu un portofoliu larg de clienti, respectiv de furnizori, prin care se poate gestiona foarte eficient volumul de incasari si plati, optimizand, astfel, fluxul de numerar. De asemenea, se lucreaza foarte bine cu cititoarele de cod de bare si a informatiilor in format electronic, cititoare care se gasesc in toate agentiile CEC, inclusiv la cele din in mediul rural” a declarat Georgeta seuleanu.
Fondul National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCiMM) a fost reprezentat de catre inspectorul financiar al institutiei, Daniel isachi: ”institutia noastra reprezinta solutia problemei pe care o au iMM-urile atunci cand vine vorba de finantare. Se stie ca printre greutatile pe care le intampina firmele la accesarea creditelor se numara lipsa garantiilor, conditie impusa de toate bancile comerciale. Noi tocmai asta facem, garantam creditele pe care le iau iMM-urile, eliminand astfel una din cele mai acute probleme ale firmelor la solicitarea de credite bancare”. Reprezentantul FNGCiMM a afirmat ca activitatea institutiei este canalizata pe trei directii principale, respectiv garantare, finantare si consultanta.
„FNGCiMM reprezinta cea mai lichida garantie posibila, fiind o facilitate reala pentru iMM. Mergeti la banca pentru credite, vi se face o analiza a bonitatii si se calculeaza gradul de acoperire al garantiilor. Daca aveti o acoperire a garantiilor de pana la 30-40 la suta, solicitati bancilor sa apeleze la Fond pentru restul de garantii. Dupa analiza dosarului si acordul de principiu pentru creditul solicitat, banca trebuie sa trimita catre noi o solicitare de garantie, cu o copie dupa dosarul solicitantului, iar noi facem o analiza proprie care dureaza maximum 10 zile lucratoare, dupa care ne dam acordul. Ramane ca banca sa semneze cu iMM-ul. Comisioanele pe care le percepem sunt de 1,5% si 2% pe termen mediu. Garantam orice fel de credite, in lei si valuta” le-a explicat participantilor la eveniment Daniel isachi.
Parlamentul Romaniei a fost reprezentat in cadrul seminarului de la iasi de deputatul Relu Fenechiu, acesta fiind un bun cunoscator al mediului economic din judet, avand o activitate de peste 14 ani in domeniul afacerilor, in aceasta zona. Relu Fenechiu le-a vorbit celor prezenti despre strategia de abordare s pietei, in conditiile concurentei impuse de companiile din statele membre UE. „Cel mai bun lucru in acest caz, este sa nu incercam sa intram in competitie cu marile concerne europene pentru ca nu avem nicio sansa ci, eventual sa intram in parteneriat cu acestea. Astfel, companiile straine pot devenii beneficiari de servicii care sunt oferite de firmele romanesti” a explicat Relu Fenechiu.
Reprezentantul Parlamentului a mai vorbit si despre dificultatea de a beneficia inca de legi stabile pe termen lung, fapt cauzat de tranzitie si de noutatile ce apar in segmentul economic. insa, in opinia sa, cadrul legislativ in ceea ce priveste economia nationala, se va stabiliza destul de curand, creindu-se in acest fel un climat propice dezvoltarii segmentului economic privat.
In sprijinul activitatii micilor intreprinzatori Oficiul Teritorial iasi al Agentiei Nationale pentru iMM ofera, asa cum a precizat directorul institutiei, Sorina Giosanu, informatii, consiliere primara, formulare si alte documentatii pentru accesul la finantari. Dupa cum a mentionat directorul OTiMMC, printre programele de finantare pe care institutia le deruleaza se numara „Programele nationale multianuale pe perioada 2005-2008 pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul iMM, sau cel pentru sustinerea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la servicii de instruire si consultanta,
De asemenea, se mai deruleaza programul de sprijinire a iMM in ceea ce priveste dezvoltarea exportului, cel de dezvoltare si modernizare a activitatilor de comercializare a produselor si serviciilor de piata sau programul pentru organizarea Targului intreprinderilor Mici si Mijlocii TiMM 2007.
Eforturile pe care companiile din regiune trebuie sa le faca pentru a iesi din coada clasamentului in ceea ce priveste saracia la nivelul tuturor statelor membre UE a fost evidentiata de directorul de programe din cadrul Agentiei de Dezvoltare Regionale Nord-Est, Georgeta Smadu.
Tocmai de aceea ea este de parere ca fondurile Uniunii Europene trebuie atrase cu proiecte viabile si cat mai competitive. Dupa utilizarea acestor fonduri, Georgeta Smandu a recomandat ca reprezentantii iMM-urilor sa aiba grija de documentele doveditoare ale cheltuielilor facute. Aceasta deoarece controale pot veni chiar si dupa zece ani.
In ceea ce priveste suma prevazuta pentru programul operational Fondul European de Dezvoltare Regionala, aceasta se ridica la 3.276.000.000 euro. „La aceasta suma se adauga 15% obligatia de cofinantare a statului roman, in zona de politica de dezvoltare regionala. Din acesti 15%, 13% vor proveni de la Bugetul de Stat si 2% din bugetele locale, pentru proiectele publice” a declarat Georgeta Smadu. „Pentru iMM-uri, conform variantei de proiect a Programului Operational Regional, cofinantarea minima obligatorie trebuie sa fie de 30%. Pentru finantarea de la bugetul de stat proportia este de la 40 la 60%”, a mai adaugat aceasta.
Reprezentantul Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, Eugen Ticau, a declarat ca exista in prezent cateva variante de lucru la fondurile post-aderare care se vor derula prin Fondul European Agricol de Dezvoltare Rurala: „Din aceste variante de lucru reiese ca finantari vor fi pentru achizitia de utilaje agricole, pentru ferme de animale, pentru infrastructura rurala, aductiuni de apa si statii de epurare, pentru modernizarea satelor, pentru refacerea monumentelor istorice din spatiul rural, pentru procesarea produselor agricole si, ca noutate, vor fi finantate si iMM-uri care au activitati non-agricole, cum ar fi ateliere mestesugaresti”.
Organismele patronale din judet incearca sa promoveze interesele juridice, comerciale si de orice natura ale iMM-urilor a declarat presedintele Federatiei Judetene iMM iasi, Florin Mihai. „Speram ca din partea iMM-urilor sa vina tot timpul propuneri, sesizari, care vor ajunge la Consiliul National al intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania si de acolo la Guvern, la Parlament, pentru ca macar o parte din problemele cu care va confruntati sa fie eliminate” a declarat acesta. El a mai atras atentia si asupra faptului ca, pe langa birocratia excesiva necesara primirii unei finantari, nici taxele necesare nu sunt de neglijat, de aceea, a solicitat companiilor care initiaza oferte ce sunt adresate segmentului iMM sa fie mai flexibile atunci cand gandesc aceste oferte. De asemenea, presedintele acestui patronat considera ca oficiliatatile locale trebuie sa acorde o atentie mai mare intreprinderilor mici si mijlocii, acestea fiind cele mai importante surse de venituri din zona, cele care creaza valoare. „Totodata, mediul privat este cel care detine peste 80% din forta de munca din regiune si aduce peste 90% din PiB, asa cum se intampla la nivelul intregii tari, asa incat, guvernantii, parlamentarii, oficialitatile locale, care pun in practica politica economica a Guvernului si care gestioneaza programele de finantare, trebuie sa fie sustinut si sa beneficieze de legi care sa permita dezvoltarea afacerilor”, a incheiat Florin Mihai, presedintele Federatiei Judetene iasi a iMM.
Seminarul de la iasi, organizat de Templus Advertising, in parteneriat cu Federeatia Judeteana iMM iasi si cu Agentia Nationala pentru intreprinderi Mici si Mijlocii – Oficiul Teritorial iasi, a fost un bun prilej pentru oamenii de afaceri din judet sa poarte un dialog constructiv cu autoritatile locale si cu reprezentantii institutiilor guvernamentale care au incidenta asupra mediului economic si sa afle care sunt cele mai viabile oferte de produse si servicii care le sunt adresate. Campania de seminarii adresate segmentului iMM continua in centre economice importante din tara: Galati, Ploiesti, Constanta, Brasov, Sfantu Gheorghe, Timisoara, Alba iulia, Sibiu, Craiova, Pitesti, Miercurea Ciuc, Baia Mare, Cluj, Oradea si Bucuresti.
Partenerii seminarului: BCR, Romtelecom. BRD, Libra Bank, CEC, Generali Asigurari, Sodexho, FNGCiMM.
Parteneri media: Bani si Afaceri, Ziarul Financiar, Romania Libera, Radio Romania Actualitati, Ziarul de iasi, Radio iasi, Finantare.ro, Comunicate Media, Smart Bank, Smart Financial.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro