Oamenii de afaceri din Dolj au participat miercuri 19 septembrie, in Craiova, la un seminar dedicat lor. Oficialitati, bancheri, reprezentanti ai companiilor IT&C si intreprinzatori au discutat despre finantarea postaderare a IMM-urilor, despre cadrul legislativ actual, s-au prezentat produse si servicii pentru firme. Au fost discutate probleme legate de accesarea programelor de finantare externa, credite, linii de finantare, produse de asigurare pentru companii.Scopul intalnirii de la Craiova a fost acela de a promova aceste oferte si de a aduce informatii utile despre fondurile structurale, despre proiectele de acte normative cu incidenta asupra mediului de afaceri si despre proiectele de dezvoltare ale zonei.
Evenimentul a reunit institutii bancare, din ce in ce mai interesate de atragerea micilor intreprinzatori drept clienti, dar si companii din domeniul IT&C, ale caror servicii au devenit indispensabile in activitatea curenta a fiecarei firme. Ofertele prezentate sunt menite sa creasca productivitatea si eficienta activitatii IMM-urilor si adauga valoare produselor si serviciilor acestora.
In deschiderea seminarului, Constantin Dascalu, Vicepresedintele Consiliul Judetean Dolj, a facut o prezentare succinta a problemelor cu care se confrunta judetul Dolj.
Acesta a aratat ca judetul este intr-o perioada de profunde transformari, in care mediul de afaceri trebuie sa faca fata concurentei de pe piata comuna europeana. intreprinzatorii locali se confrunta cu noi provocari, fiind nevoiti sa faca schimbari in ceea ce priveste activitatea firmelor, modernizarea si retehnolgizarea companiilor si modul de abordare a pietei. De aceea, administratia judeteana sprijina, in limitele legii, dezvoltarea mediului de afaceri doljean. Vicepresedintele Consiliului Judetean Dolj, considera ca o oportunitate pentru mediul economic local este venirea Ford la Craiova: „Toti locuitorii isi pun sperante in acest investitor. Se vor crea peste 6000 de locuri de munca, si a inca 20.000 in industria orizontala. Pentru a face 300.000 de autovehicule la Craiova este nevoie de o dezvoltare puternica a infrastructurii. Se ajunge, astfel, la necesitatea modernizarii aeroportului care sa poata functiona in zona de cargo. Parcul industrial va trebui sa ofere mult mai multe spatii pentru intreprinzatorii care vor sa se instaleze in Dolj.
Exista si probleme majore in judet. Astfel, pentru ca Aeroportul Craiova sa devina unul modern, acesta necesita investitii de peste 50 de milioane de euro. in prezent, nu sunt clarificate problemele legate de terenurile din preajma aeropotului. Ar fi nevoie de o hotarare de Guvern prin care autoritatile locale sa primeasca cele 250 de hectare de teren din jurul aeroportului, care va fi folosit atat pentru extinderea acestuia, cat si pentru dezvoltarea unor zone industriale. Din pacate, autoritatile locale Dolj se confrunta cu o lipsa acuta de terenuri. Guvernul a fost deja informat despre importanta modernizarii aeroportului si despre necesitatea dezvoltarii parcului industrial, urmand ca terenul sa fie acordat prin lege.”
Asa cum afirma Constantin Dascalu, Consiliul Judetean se implica activ in dezvoltarea mediului de afaceri printr-o atitudine proactiva si prin sustinerea intreprinzatorilor, dar dezvoltarea mediului de afaceri presupune bani mai multi la administratie, care pot fi apoi investiti in logistica, in infrastructura si in dezvoltarea parcurilor industriale. Consiliul Judetean Dolj a apelat la un credit important, de 500 de milioane de euro, prin care vrea sa dezvolte caile de acces catre toate localitatile din judet. De asemenea, autoritatile doljene doresc sa atraga investitii si catre alte orase din zona, pentru ca forta de munca disponibila sa fie ocupata intr-un procent cat mai mare.
Loredana Nita, sef Directia Integrare Europeana Prefectura Dolj a aratat importanta sectorului IMM in economia judetului. Aceasta a subliniat ca autoritatile locale trebuie sa acorde o atentie mai mare domeniului productiei de echipamente din categoria hi-tech si cel al proiectarii asistate de calculator: „Trebuie sa facem demersuri pentru a sprijini activitatea de productie in domeniul electronic, constructii de autovehicule pentru transportul feroviar si urban, echipamente pentru sistemul energetic national si echipamente aeronautice, aceste ramuri ale economiei din zona putand dezvolta mediul de afaceri doljean. Preluarea fostei uzine Daewoo de catre Ford este o mare oportunitate pentru noi, iar autoritatile autohtone fac demersuri si pentru privatizarea Electroputere Craiova. Acesti mari producatori vor duce la dezvoltarea pe orizontala a unor clustere de intreprinderi mici si mijlocii. Autoritatile locale sunt mereu atente la problemele intampinate de investitori, pentru a contribui la mentinerea unui mediu de afaceri prielnic micilor intreprinzatori, care va duce la o dezvoltare economica durabila a intregului judet.”
Prezent la seminarul de la Craiova, Irinel Popescu, Senator de Dolj, a aratat ca instabilitatea legislativa de pana acum se va mai prelungi si in perioada urmatoare, intrucat exista inca legi slabe care trebuie schimbate: „Dupa aderare, urmeaza procesul de integrare, care se refera, printre altele, si la absorbtia fondurilor europene. Romania are nevoie vitala sa fie premianta la atragerea acestor fonduri, lucru care nu este deloc usor. Tebuie facute eforturi majore de absorbire a acestor fonduri, un inceput fiind informarea. Aceasta intrucat numai intreprinzatorii bine informati vor putea realiza proiecte finantabile. Trebuie sa accesam cat mai multe fonduri pe proiecte in domenii de varf, care solicita un grad ridicat de calificare. Faptul ca Ford a venit la Craiova pune orasul pe harta economica a lumii, stimuland atentia unor investitori puternici care pot genera cresteri economice majore.”
Senatorul considera ca un mediu de afaceri prielnic este foarte important pentru atragerea unor investitii din ce in ce mai mari in Dolj. Senatorul a amintit o initiativa legislativa importanta, inca nematerializata intr-o lege. Aceasta se refera la neimpozitarea profitului reinvestit, care ar ajuta foarte mult IMM-urile sa se dezvolte si sa-si diversifice activitatea.
Viceprimarul municipiului Craiova, Sorin Iordache, a spus ca, in ultima vreme a constatat o revigorare a mediului economic din zona: „Dupa venirea americanilor de la Ford, Craiova a fost vizitata si de un grup de oameni de afaceri din Marea Britanie, cu ganduri serioase de a se implica in mediul economic local. in acest context, Primaria are o strategie pe termen mediu si lung, aprobata deja, prin care se vrea crearea unui cadru prietenos pentru oamenii de afaceri. Astfel, mediul de afaceri se va dezvolta, oamenii de afaceri vor prospera, iar taxele platite de acestia vor aduce un venit mult mai mare la bugetul local. Aceasta crestere a bugetului local este necesara, orase similare, cum este Clujul, avand in prezent un buget dublu. Pe langa bugetul restrans, Craiova se confrunta si cu lipsa terenurilor, sau a utilitatilor pe anumite terenuri pe care s-ar putea dezvolta investitii serioase. Sunt probleme cu localitatile din jurul Craiovei, unde se incearca extinderea si formarea unei zone metropolitane. insa aceste zone se confrunta cu lipsa utilitatilor. in acest sens, Primaria Craiova face un apel catre omologii din localitatile limitrofe, pentru ca impreuna sa ajunga la un compromis prin care sa se creeze conditii atractive pentru investitorii interesati.”
Primaria Craiova investeste deja in domeniul transportului urban si se planuieste construirea unei parcari subterane in centrul Craiovei, menita sa duca la decongestionarea traficului din zona.
Catalin Marian tugui, Director Executiv Corporate Centru de Afaceri BCR Craiova a prezentat produsele si serviciile BCR pentru IMM-uri, multe dintre liniile de credit ale bancii fiind conforme cu necesitatile firmelor din aceasta categorie.
„Creditul pentru activitatea curenta este disponibil in lei si valuta, se acorda pe o perioada de 3, 6 sau 12 luni si are un volum adaptat necesitatilor de finantare si posibilitatilor de rambursare ale solicitantului. Acest credit contribuie la desfasurarea fara sincope a activitatii curente, prin fluidizarea platilor. Se poate opta pentru dobanda fixa sau variabila, iar drept garantii se accepta: imobiliare, mobiliare, cesiunea de creanta, echipamente, instalatii, scrisori de garantie bancara, garantii emise de fonduri de garantare s.a.
Un alt produs este Creditul pentru finantarea investitiilor. Acesta asigura finantarea activitatii de investitii, in completarea surselor proprii ale clientilor, pe total activitate de investitii sau pe anumite proiecte. in ceea ce priveste intocmirea cererilor de finantare si a documentatiei aferente pentru accesarea fondurilor europene, biroul „EU OFFICE” BCR acorda consultanta directa sau prin firme de consultanta selectate. BCR ofera si credite pentru finantarea afacerilor aflate la inceput de activitate (Start-up), insa numai pe planuri de afaceri foarte bine intocmite,” a afirmat reprezentantul BCR Craiova, Catalin Marian Tugui.
Pe langa solutii de finantare a afacerilor proprii, managerii intreprinderilor mici si mijlocii cauta si solutii de comunicare integrate (voce si date), care sa corespunda necesitatilor specifice fiecarei activitati, in diverse stadii de dezvoltare a firmelor. Cu astfel de solutii, adresate IMM-urilor, a venit la Craiova compania Romtelecom, cea mai importanta companie pe astfel de servicii. Radu Mindru, Area Shop Manager la Romtelecom, a aratat ca parteneriatul este unul din principalele mijloace de dezvoltarea a unei afaceri: „Prin parteneriate productive fiecare afacere obtine un avantaj pentru a-si mentine o pozitie importanta pe piata. Pentru orice firma care se dezvolta, nevoia de transfer de informatii creste constant. De aceea, solutiile de comunicare oferite de Romtelecom sunt concepute in concordanta cu nevoile unei firme, in diverse etape de dezvoltare. Avem solutii pentru firme la inceput de drum si, pe masura ce isi dezvolta activitatea, solutiile Romtelecom sunt din ce in ce mai complexe, pana la solutii de top, pentru companiile cu nevoi de comunicare speciale”.
Pe langa pachetele de servicii pentru companii, Radu Mindru a prezentat site-ul www.beonline.ro, unde este detaliata oferta Romtelecom de webhosting. Pe site sunt prezentate variantele de solutii de stocare, de diverse capacitati, in functie de necesitatile firmelor, cu spatiu de stocare intre 300 de Mb si 3 Gb.
Pentru ca IMM-urile sa se protejeze impotriva pierderilor de date, lucru extrem de important pentru o firma, Romtelecom vine cu solutia Cyberhost, care ofera spatiu sigur de stocare a datelor oricarei firme, pe servere special concepute.
Practic, Romtelecom a adaptat oferta in functie de necesitatile companiilor, urmand ciclul normal de dezvoltare al unei afaceri: “Avem pachete de servicii pentru start up-uri, unde este nevoie doar de un telefon si de acces la Internet. Serviciul Click Net Expres cu 1 Mbps si Self Install Pack (SIP) pe care clientul il instaleaza singur, intr-un mod foarte simplu, sunt numai bune pentru afacerile aflate la inceput. Dar afacerea creste si odata cu ea nevoia de comunicare. De aceea, Romtelecom ofera si conexiunea de 2,5 Mbps in cadrul pachetului „Bizpack”, cu variantele lui. Acesta asigura un acces performant si ieftin la Internet, comparativ cu restul ofertei de pe piata. Pentru o nevoie de comunicare mai mare, Romtelecom are solutia IPFix – cu banda proprie garantata de 1024 Kbps, asigurandu-se o conexiune privata constanta intre diferitele sedii ale unei companii. Pentru o interconectare proprie, securizata, intre sedii, RomTelecom a creat Virtual Private Network (VPN)”, a afirmat Radu Mindru.
Toate aceste solutii de comunicare, sunt prezentate clientilor Romtelecom in reteaua de magazine “One Stop Shop”, unde exista puncte de acces wireless gratuit la Internet dar si consultanti speciali pentru IMM-uri. De altfel, pentru a veni in sprijinul intreprinzatorilor aflati la inceputul afacerii, Romtelecom a amenajat in cadrul magazinelor proprii un spatiu numit My Office, unde, oamenii de afaceri au la dipozitie toate mijloacele de comunicare – telefon, fax, Internet, exact ca intr-un birou de firma.
Oferta Romtelecom este acum in plina transformare, pachetele descrise mai sus urmand sa beneficieze de o dublare a benzii de acces.
Intr-o afacere de succes este nevoie de bani, solutii performante de comunicare, o echipa de profesionisti, dar si mijloace de protejare a companiei. De aceea, intreprinzatorilor din Craiova li s-a prezentat oferta completa a Generali Asigurari. Cristian Pasol, Director Generali Asigurari - Agentia Craiova a prezentat solutiile de preluare a riscurilor pe care le poate intampina o firma, in activitatea curenta: „Generali Asigurari, companie mare furnizoare de servicii financiare si de asigurari in lume, ofera solutii de asigurare flexibile pentru intreprinderile mici si mijlocii.
Asigurarea de daune materiale pentru IMM preia riscuri care ar periclita desfasurarea normala a activitatii, oferind un nivel larg de acoperire. Aceasta poate fi completata cu clauze speciale, in functie de nevoile fiecarui asigurat. in varianta de baza, Generali Asigurari acopera riscuri ca: incendiu, trasnet, explozie, emanatii de fum, gaz, vapori, cheltuieli cu interventia pompierilor, demolare, evacuare, transport, daune provocate de avariile la instalatiile de apa, caderea aparatelor de zbor si a vehiculelor spatiale care pot distruge proprietatea. in completare, varianta Confort, acopera riscuri precum: cutremur, inundatii si aluviuni, fenomene atmosferice, grindina, prabusirea, alunecarea sau surparea terenului s.a. Varianta completa adauga riscuri ca: furt prin efractie, talharie, acte de vandalism produse cu ocazia furtului sau talhariei, evenimente socio-politice. Generali ofera si Varianta Extra, mai cuprinzatoare, care asigura in plus riscuri ca avarii accidentale la sistemele de incalzire si de conditionare a aerului, fenomene electrice cauzate utilajelor, spargerea accidentala a suprafetelor vitrate, asigurarea banilor depozitati in seif sau aflati in tranzit. Generali Employee Benefits sunt instrumente de protectie si motivare pentru angajatii unei societati, acest produs completand sistemul actual de asigurari sociale de stat. Astfel, exista trei produse de asigurare in functie de necesitatile societatii: Clasic Grup – Asigurare de viata; Saving Plan – Plan de economisire si Vital Plus – Asigurare de sanatate.”
Desi bancile au produse atractive pentru IMM-uri, multe dintre aceste firme nu pot oferi garantiile solicitate. in ajutorul acestora vine Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM (FNGCIMM), institutie ce ofera garantii solide, avand ca unic actionar statul roman. Cristian Pirvu, sef Serviciu de Analiza Garantare din cadrul Fondului Local de Garantare a Creditelor pentru IMM Craiova, a aratat ca institutia acorda garantii pentru IMM-urile cu istoric, dar si pentru start-upuri. De aceste garantii pot beneficia persoanele fizice autorizate, asociatiile familiale, persoanele juridice si societatile comerciale sau societati cooperative. Reprezentanta Fondului Local a spus ca: „FLGCIMM Craiova garanteaza finantari pe termen mediu si lung, credite pentru investitii - in completarea surselor proprii, pentru realizarea de noi capacitati de productie si dezvoltarea celor existente. Se acorda garantii pentru modernizarea si retehnologizarea capacitatilor de productie, a cladirilor si constructiilor existente. Se garanteaza achizitiile de masini, utilaje, mijloace de transport, cladiri, licente, animale de reproductie etc. Se mai garanteaza si finantarile pentru proiectele de realizare a obiectivelor strategice de dezvoltare nationala platite din fonduri structurale sau din surse publice nationale si locale. Pentru analiza solicitarilor de garantare, Fondul nu percepe comision de analiza. Termenul de analiza si aprobare a garantiilor este de maximum 7 zile. Comisionul de garantare este in scadere. Astfel, se percepe 1,5% pentru garantiile acordate la finantari pe termen scurt, 1,6% pe an pentru garantiile in valuta pe termen mediu si lung, si 2 % pe an pentru garantarea finantarilor in lei pe termen mediu si lung.”
Dan Rusinaru, Director Agentie CEC Craiova, arata ca CEC ofera cea mai vasta acoperire teritoriala - aproape 1.400 de sucursale si agentii (850 in mediul rural), cel mai mare numar de unitati bancare in noua din primele 10 orase mari, inclusiv Bucuresti, cea mai extinsa retea pentru colectare si eliberare de numerar din sistemul bancar romanesc. Totodata, dupa cum a afirmat reprezentantul CEC: „Noul statut al institutiei a permis dezvoltarea unei game complete de produse si servicii bancare si intrarea pe segmentul persoanelor juridice si al operatiunilor valutare. Peste 90% din totalul creditelor oferite de CEC au fost acordate intreprinderilor din sectorul IMM.
O noutate in gama produselor CEC este contul Privilegiu SRL. Acesta aduce o dobanda anuala de pana la 6%, la lei, posibilitatea depunerii in numerar, prin transfer sau virament, plati catre furnizorii de servicii sau la buget. Depunerile in numerar se pot efectua la orice agentie CEC, iar retragerile de numerar se pot face si de la alte unitati decat cea la care s-a deschis contul.
Printre creditele pentru IMM sunt credite pentru activitatile curente, credite de investitii etc. Clienti eligibili pentru acordarea creditelor sunt IMM-urile, microintreprinderile, persoane fizice autorizate, asociatiile familiale. Drept garantie sau mix de garantii se accepta: ipoteca, gaj asupra bunurilor mobile, titlurilor de valoare sau asupra conturilor deschise la CEC, cash colateral, cesiune de creanta, scrisoare de garantie bancara.”
CEC se declara a fi in topul celor mai bune banci care acorda Credite Imobiliare, prin perioada de acordare de pana la 35 ani si varsta maxima de pana la 85 de ani. Ofera dobanzile cele mai avantajoase la lei, comisioane mici, neobligativitatea incheierii politei de asigurare de viata. CEC se mentine in top si la creditele auto, prin dobanzile cele mai scazute la creditele in lei. Printre cele mai bune produse CEC se numara cardurile, care au reprezentat baza de dezvoltare a CEC ca banca.
Radu Mirea, Director Executiv Oficiul Teritorial pentru intreprinderi Mici si Mijlocii Craiova a prezentat doua scheme de finantare din cadrul Programului Operational Sectorial „Cresterea Competitivitatii Economice 2007 – 2013”, diferite prin suma acordata: „Schema mica din acest program are drept scop sprijinirea modernizarii si inovarii IMM-urilor din sectorul productiv, iar obiectivul este consolidarea si dezvoltarea sectorului productiv romanesc al IMM. Alocarea financiara nerambursabila poate fi de pana la 200.000 euro, bani destinati modernizarii intreprinderii, inclusiv schimbari in procesul de productie al unui amplasament existent, achizitionarii de bunuri intangibile precum patente, licente sau know-how. Schema se adreseaza IMM-urilor care isi desfasoara activitatea in industria extractiva de produse ne-energetice, in industria prelucratoare sau in constructii. Pot beneficia de finantare sau ajutor de stat agentii economici din randul IMM, cu exceptia microintreprinderilor, care isi desfasoara activitatea in Romania si care nu se afla in procedura de executie silita, reorganizare judiciara, faliment, inchidere operationala etc.
Intensitatea maxima a ajutoarelor de stat acordate intreprinderilor mijlocii nu poate depasi 50% in regiunea de dezvoltare Bucuresti – Ilfov sau 60% in celelalte 7 regiuni de dezvoltare. Ajutorul acordat intreprinderilor mici este de maximum 60% in Bucuresti – Ilfov si de maximum 70% in celelalte 7 regiuni de dezvoltare.
Diferenta intre totalul costurilor eligibile ale proiectului si contributia maxima a AFN in cadrul schemei, va fi acoperita prin contributia proprie a beneficiarului. Aceasta poate proveni din resurse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al actionarilor, sau din alte surse private.
Schema Mare de finantare are aceleasi activitati eligibile si presupune aceleasi criterii de eligibilitate. Se finanteaza insa investitii unde se solicita o alocare financiara nerambursabila cuprinsa intre minimum 200.000 euro si maximum 1.500.000 euro.”
Detalii suplimentare despre acest program si despre alte linii de finantare guvernamentale si extrene, puteti gasi pe www.animmc.ro si www.minind.ro.
Magda Lungu, Agent Dezvoltare Agentia de Dezvoltare Regionala Sud-Vest - cea mai importanta institutie ordonatoare de fonduri pentru IMM-uri, a vorbit despre Programul Operational Regional, parte din cele sapte programe operationale elaborate la nivelul Romaniei pentru a oferi finantare nerambursabila pe perioada 2007-2013: „Programul Operational Regional 2007-2013 (POR) implementeaza elemente importante ale Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala, contribuind la realizarea obiectivului general al Strategiei Nationale: diminuarea disparitatilor intre regiunile Romaniei. POR va fi finantat de la bugetul de stat si cofinantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala - unul din Fondurile Structurale ale UE. in cadrul acestui program, ADR Sud-Vest va beneficia de 620 de milioane de euro.”
Magda Lungu a pus accent pe Axa prioritara 4 „Sprijinirea dezvoltarii mediului de afaceri regional si local”, acest segment vizand crearea si dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor, reabilitarea siturilor industriale si sprijinirea initiativelor antreprenoriale regionale si locale, care sa faciliteze crearea de noi locuri de munca si cresterea economica durabila: „Domeniile de interventie din cadrul acestei axe prioritare sunt: 4.1 Dezvoltarea durabila a structurilor de sprijinire a afacerilor, de importanta regionala si locala; 4.2 Reabilitarea siturilor industriale poluate, neutilizate si pregatirea pentru noi activitati; 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor.
Potentiali beneficiari pentru POR sunt: autoritati publice locale si centrale, microintreprinderi, societati comerciale, asociatii, fundatii, administratii ale diferitelor structuri de sprijinire a afacerilor, ONG-uri, ANOFM si AJOFM, universitati publice.
Beneficiari eligibili sunt autoritati ale administratiei publice locale;
Societati comerciale, inclusiv societati comerciale administrator, iar valoarea totala a proiectului poate fi echivalent a 500.000 Euro pana la 25.000.000 de Euro. Contributia eligibila minima a beneficiarului de grant este de 30% pentru microintreprinderi, 40% pentru intreprinderi mijlocii si 50% pentru intreprinderi mari.
Etape ce trebuie urmate la solicitarea finantarii: 1. Solicitantul depune cererea de finantare la ADR; 2. Verificarea administrativa a cererii de finantare; 3. Verificarea eligibilitatii (solicitantului, activitatilor, costurilor); 4. Evaluarea tehnica si financiara a proiectului (de experti independenti); 5. Evaluare strategica (comitet regional de evaluare, selectie si corelare); 6. Decizia de finantare.”
Daniel Popescu, Director General Centrul Regional 4 (Sud Vest Oltenia) al Agentiei pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, a subliniat importanta investitiilor in zona rurala, intrucat „satul romanesc trebuie sa se dezvolte si sa se apropie de cel european”. in 2007-2013 sunt alocate 8 miliarde de euro pentru agricultura si dezvoltare rurala din cele doua fonduri europene: cel pentru agricultura si dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit.
Reprezentantul ADRP a afirmat ca: „Oficialitatile spera ca incepand cu luna noiembrie a acestui an sa se poata accesa fonduri prin 3 masuri: investitii in exploatatii agricole, investitii in renovarea satelor si in procesarea produselor agricole si forestiere. Pentru exploatatiile agricole se poate investi in achizitionarea de utilaje, in infiintarea de exploatatii viticole sau pomicole, in ferme de vaci cu lapte si in instalatii de procesare la nivelul fermei. Valoarea acestor proiecte poate fi de maximum 1,5 milioane de euro, din care cofinantarea trebuie sa fie cuprinsa intre 45% si 75%. Sunt alocate aici si fonduri pentru seceta.
Masura referitoare la renovarea satelor se adreseaza consiliilor locale. Se pot face investitii in infrastructura rurala – drumuri, alimentare cu apa, canalizare, alimentare cu electricitate, gaz.
Api se poate investii in renovarea primariilor sau a bisericilor, in parcuri de distractii. Valoarea maxima a acestor proiecte poate ajunge la 6 milioqane de euro pentru asociatiile intercomunitare si la 2,5 mil de euro pentru consiliile locate, in ce priveste realizarea de proiecte integrate (alimentare cu apa si canalizare). Masura 3 se refera la cresterea valorii adaugate a produselor agricole si forestiere si prin ea se pot obtine pana la 2 milioane de euro, fonduri nerambursabile. Gradul de cofinantare de la UE este de 50%. Pe aceasta masura sunt alocate fonduri pentur achizitionarea de utilaje pentru industria alimentara, pentru constructia cladirilor aferente etc. incepand cu 2008, se vor acorda fonduri si pentru pensiuni agroturistice, 70 % din fonduri urmand a fi acordate de UE si Guvernul Romaniei. Sunt eligibile si persoanele fizice autorizate.
Se pot finanta si investitii in restaurarea monumentelor cuprinse in patrimoniul cultural, in repararea primariilor sau a caminelor culturale. Nu se poate investi in scoli sau dispensare, care beneficiaza de alte programe operationale. Prin FADR se pot accesa mai multe proiecte in acelasi timp, fara restrictii.”
Seminarul a fost organizat de TEMPLUS ADVERTISING BUCUREsTI si MINISTERUL PENTRU IMM, COMERT, TURISM SI PROFESII LIBERALE - OTIMMC Craiova, in parteneriat cu BCR, Romtelecom, Generali Asigurari, CEC, Fondul Local de Garantare a Creditelor pentru IMM, filiala FNGCIMM SA - IFN, Senior Software, Oriflame, Cramele Recas, Supreme Chocolat.
Parteneri media: Bani si Afaceri.ro, Ziarul Financiar, Editie Speciala, Radio Sud, Radio Horion, Finantare.ro, Smart Bank, Smart Financial, Comunicate Media.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro