Solutii de atragere a surselor de finantare pentru IMM-urile prahovene

3 mai 2007

Templus Advertising, in parteneriat cu Consiliul Local al intreprinderilor Mici si Mijlocii Ploiesti a organizat la Ploiesti seminarul cu tema „Legislatie, solutii de finantare, produse si servicii pentru IMM-uri”. Principalul scop al evenimentului este acela de a aduce in atentia institutiilor financiar-bancare si a autoritatilor problemele de finantare ale intreprinderilor mici si mijlocii din zona dar si solutiile reale de acces la fondurile de investitii si la cele structurale. Acestea din urma vor fi disponibile in aproximativ cinci luni de acum inainte, dupa cum a reiesit in cadrul evenimentului. insa, pentru ca oamenii de afaceri sa cunoasca, pana atunci, toate detaliile despre aceste programe de finantari, au fost prezentate criteriile ce trebuie indeplinite de IMM-uri pentru atragerea fondurilor europene dar si felul in care firmele se vor putea implica in proiecte de dezvoltare locala, pentru care exista fonduri speciale.

Evenimentul a reunit institutii bancare, din ce in ce mai interesate de atragerea micilor intreprinzatori drept clienti, dar si companii din domeniul IT&C, ale caror servicii au devenit indispensabile in activitatea curenta a fiecarei firme. Ofertele prezentate cresc productivitatea si eficienta activitatii IMM-urilor si adauga valoare din ce in ce mai mare „produselor” acestora.

Fiindca nu a putut fi prezent la seminarul organizat la Ploiesti, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian a transmis un mesaj catre oamenii de afaceri din Prahova: „imi pare rau ca nu pot fi astazi alaturi de dumneavoastra fiind retinut de probleme ce tin de Guvern, insa vreau sa va asigur de tot sprijinul meu si de o mare disponibiliate. Doleantele dumneavoastra, problemele pe care le aveti in ceea ce priveste cadrul fiscal, cele economice si comerciale vor ajunge la mine prin intermediul organizatorilor. Va urez succes in activitatile dumneavoastra si afacerile sa va fie prospere.”

Prefectura Prahova a apreciat organizarea acestei prime intalniri intre IMM-uri, autoritati si mediul economic, Sorina Bararas, director de Cabinet al Prefectului judetului Prahova, subliniind importanta sectorului privat, aratand ca “ IMM-le sunt un pilon cu importante implicatii in viata sociala si economica locala.” Apoi, si-a exprimat speranta ca rezultatele pozitive ale intrunirii vor aparea cat mai curand. Sorina Bararas a aratat ca Prefectura Prahova sprijina sectorul IMM si vine in intampinarea firmelor cu propuneri viabile de colaborare.

Adrian Manolache, director executiv al BCR, sucursala Prahova, a aratat ca „IMM-rile reprezinta segmentul principal de dezvoltare pentru BCR in urmatoarea perioada, aproximativ 70 – 75% dintre clientii bancii fiind in prezent IMM.” Acesta a prezentat apoi cateva produse bancare ce pot veni in ajutorul intreprinzatorilor, mai ales in contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. Primul dintre acestea este Creditul Ipotecar, care ofera posibilitatea IMM-urilor de a se alinia la standardele UE, din toate punctele de vedere. Principalul avantaj al acestuia il constituie posibilitatea garantarii chiar cu bunul cumparat sau imobilul construit cu banii respectivi. Pana acum principala piedica in dezvoltarea afacerilor era imposibilitatera aducerii unor astfel de garantii.

BCR este prima banca comerciala care, de acum 3 ani, incheia conventii speciale pentru segmentul IMM cu Fondul Roman de Garantare si cu Banca de Export-Import a Romaniei – EximBank. Acestea ofera o parte dintre garantiile solicitate de banci sub forma unor scrisori de garantie. Apoi, in functie de produsele bancare solicitate, IMM-rile beneficiaza de o bonificatie de pana la 50 %, platita de EximBank.

BCR desfasoara pentru IMM-ri si activitatea de cash management: decontari, plati pe carduri, instrumente de plata si de economisire, etc. Cu o cota de piata de aproximativ 25 %, care ii aduce pozitia de lider intre bancile din Romania.

Radu Mandru, Area Shop Manager la Romtelecom a avut o prezentare interactiva, in care a subliniat in principal ideea parteneriatului, ca principal mijloc de dezvoltarea a unei afaceri: „Prin parteneriate productive fiecare afacere obtine un avantaj pentru a depasi firmele cu care se afla in competitie, apoi isi asigura mentinerea pozitiei obtinute.” Radu Mandru a prezentat solutiile de comunicare oferite de RomTelecom incepand cu cele destinate firmelor aflate la inceput de drum si incheind cu cele pentru firmele de top, cu nevoi de comunicare pe masura. Astfel, prima solutie de comunicare este un simplu telefon, urmat de accesul la Internet. Aici RomTtelecom ofera serviciul Click Net Expres cu 1 Mbps dar si un Self Install Pack (SIP) pe care clientul il cumpara din magazin si il instaleaza singur, intr-un mod foarte simplu. Cum orice afacere creste, nevoia de comunicare creste si ea. Aici apare conexiunea de 2,5 Mbps in cadrul pachetului „Bizpack”, cu variante ce includ intre 1000 si 4000 de minute gratuite, asigurandu-se astfel un acces mai ieftin la Internet, comparativ cu restul ofertei de pe piata.

Pentru mai multa comunicare, RomTelecom a introdus si solutia IPFix – unde apare banda proprie garantata de 1024 Kbps – o conexiune privata constanta intre sediiile diferite ale unei companii. Urmatoarea solutie de interconectare este cea de Virtual Private Network (VPN) – o solutie securizata proprie de interconectare intre sedii. Clientii pot testa solutiile orferite de Romtelecom in reteaua de magazine “One Stop Shop”. Aici exista puncte de acces wireless gratuit la Internet, unde se demonstreaza viteza reala cu care se poate naviga pe internet prin Romtelecom. Termenul de conectare la retea este de aproximativ 4 zile, cu o marja de cateva zile, in functie de pachetul ales si de regiunea in care se afla clientul care a soliciotat conectarea.

Cum poate o firma sa acorde venituri suplimentare angajatilor fara sa plateasca taxe si impozite ne-a aratat Maria Iris Dinu – Area Sales Manager Sodexho - companie prezenta in 76 de tari. in Romania peste 2 milioane de salariati, din cei aproximativ 4,5 milioane, beneficiaza deja de tichete de masa- bonuri valorice cu care utilizatorii isi pot plati masa zilnica. Fiecare angajat poate beneficia de cate un tichet de masa pentru fiecare zi. Maria Dinu a spus ca sumele oferite ca tichete de masa sunt integral deductibile si scutite de impozite si taxe salariale. in plus, aceata forma de recompensare motiveaza angajatii, care devin mai productivi si mai loiali.

Tichetele Cadou Pass sunt un beneficiu extra-salarial ce poate fi oferit pe langa retributia baneasca in diverse ocazii: de Craciun, de 1 si 8 Martie, de Paste, pentru ziua de nastere sau pentru aniversarea numelui, etc. Companiile care acorda tichete Cadou Pass beneficiaza de 100% deductibilitate si neimpozitare si pot imprima tichetele cu mesaje de felicitare, eliminand cheltuielile de achizitionare, impachetare si depozitare a cadourilor clasice. Angajatii care primesc tichetele sunt si ei scutiti de plata impozitelor si taxelor salariale aferente sumelor primite astfel si au libertatea de a-si alege cadoul dorit din peste 32.000 de magazine si centre afiliate la sistem: imbracaminte, incaltaminte, cosmetice, parfumuri, bijuterii, carti, electronice, electrocasnice, IT&C, mobilier, articole de uz casnic etc.

Prin tichetele Smart Pass companiile le pot oferi beneficii motivationale in diferite ocazii, partenerilor, angajatilor din vanzari, dealerilor, resellerilor, distribuitorilor, beneficiarilor, consumatorilor sau clientilor. Tichetele Smart Pass sunt recompense pentru performante deosebite, in promotii de vanzari pe o piata noua sau pe una deja existenta, in campanii de publicitate etc. Companiile care ofera aceste tichete dar si beneficiarii lor au deductibilitate conform Codului Fiscal in vigoare. insa beneficiarii tichetelor cadou Smart Pass au libertatea de a alege cadourile dorite, asemanator celor cu tichete Cadou Pass.

Angajatii parinti, cu copii intre 0 si 3 ani, care lucreaza pot primi lunar tichete de cresa Primul Pass - in valoare de 310 RON pentru fiecare copil aflat la cresa.

Beneficiile utilizarii acestor tichete pot fi rezumate astfel: o societate care ofera timp de un an de zile tichete de masa unui numar de 800 de angajati, va economisi 1,5 miliarde de lei vechi in anul respectiv, prin scutirile fiscale aferente.

“Succesul IMM-urilor vine prin maximizarea avantajelor pe care acestea le au comparativ cu firmele mari (spiritul antreprenorial, rapiditate si flexibilitate in decizii, specializarea pe nise de piata)”, considera Elena Ionescu, director al sucursalei Ploiesti a Libra Bank. Acest lucru se face prin alegerea partenerilor financiari care raspund nevoilor specifice IMM-urilor prin rapiditate si disponibilitatea de a construi o solutie financiara dedicata care sa ofere eligibilitate bazata pe un set minim de indicatori, un minimum de documente si de garantii solicitate si un raspuns rapid la orice solicitare. Astfel, la creditul Instant, Libra Bank ofera pana la 700,000 RON, cu raspunsul in 24 de ore de la aplicare. Pentru creditul Capital, elementul principal al analizei este calitatea garantiei, clientul beneficiind de o linie de credit pe care o poate utiliza oricand sau de un credit de investitii de pana la 350,000 RON.

Diferenta consta in abordarea flexibila a Libra Bank, unde elementul principal de analiza este vizita la client si discutia cu acesta, intelegerea in profunzime a afacerii si construirea unui business-plan real. La Libra Bank, IMM-rile pot profita si de alte avantaje, cum sunt acelea oferite de Internet Banking, care presupun instalarea si administrarea gratuita, comoditatea utilizarii prin Internet a serviciilor dar si o reducere de 25 % pentru comisioanele operationale.

Din surse BERD, Casa de Economii si Consemnatiuni (CEC) poate credita investitiile IMM-urilor, oferind credite de investitii, capital de lucru, credite pentru stocuri, arata directorul de vanzari al sucursalei Ploiesi, Nicoleta Anton. Posibilii beneficiari ai acestor credite sunt societatile comerciale, asociatiile familiale si persoanele fizice autorizate. Creditele pentru investitii se acorda pentru o perioada de 5 ani iar cele pentru capital de lucru pe o perioada de un an.

Beneficiarul poate avea maximum 100 de angajati (pana la 249 cu acordul BERD), majoritatea capitalului si controlului firmei trebuie sa fie private iar cifra de afaceri anuala sa nu depaseasca 7 milioane de euro. „Se accepta garantiile stabilite de Banca: ipotecile conventionale, gaj cu sau fara deposedare asupra bunurilor mobile sau titlurilor de valoare, cash colateral, cesiune de creanta, scrisoare de garantie bancara, scrisoare de garantie emisa de un fond de garantare agreat de banca.” a precizat Nicoleta Anton.

Fondul National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM), este institutia care acorda garantii pentru liniile de finantare contractate de IMM-ri de la bancile comerciale sau din alte surse. Reprezentantul FNGCIMM, domnul Gheorghe Boboc a tinut sa precizeze ca Fondul a scazut valoarea comisionului perceput, de la 1 ianuarie acesta fiind de maximum 2% pentru creditele in lei si de maximum 1,6% pentru cele in valuta. in decembrie 2006, comisionul perceput de Fond pentru garantarea creditelor ajungea pana la 3%. FNGCIMM garanteaza din banii proprii obtinerea de fonduri pentru realizarea de noi capacitati de productie, precum si dezvoltarea celor existente, prin constructia, reabilitarea, consolidarea, extinderea imobilelor cu destinatie industriala si comerciala. „Se acorda garantii pentru credite folosite in modernizarea si/sau retehnologizarea capacitatilor de productie, a utilajelor, masinilor, instalatiilor, cladirilor si constructiilor existente etc” cu conditia ca societatea solicitanta sa aiba capital majoritar privat, arata Gheorghe Boboc.

Informatii legate de programele nationale de finantare ale Agentiei Nationale pentru intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperative (ANIMMC), au fost oferite de reprezentantul Oficiului teritorial Prahova al institutiei, Gabriela Anghel. Programele ANIMMC de anul acesta sunt dedicate femeilor, firmelor care doresc sa se instruiasca, sa-si dezvolte activitatea de export, precum si firmelor care doresc sa participe la targuri interne si internationale.

Aceste programe sunt in numar de 13: Programul pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul IMM (2005- 2008); un Program pentru sustinerea accesului IMM la servicii de instruire si consultanta(2005- 2008); Programul national de sprijinirea IMM in dezvoltarea exportului (2006-2009); Programul de dezvoltare si modernizare a activitatilor de comercializare a produselor si serviciilor de piata; Programul pentru organizarea Targului Intreprinderilor Mici si Mijlocii TIMM 2007; Programul pentru sustinerea mestesugurilor si artizanatului national (2006-2009); Programul pentru sprijinirea dezvoltarii IMM prin fonduri in limita sumelor platite pentru profitul brut reinvestit; Programul pentru organizarea Targului National Cooperatist - TINCOOP 2007; Programul de sustinere a investitiilor realizate de catre intreprinderi nou-infiintate si microintreprinderi si a investitiilor de modernizare/retehnologizare a IMM; Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - START 2007; Programul privind cresterea competitivitatii IMM-urilor prin implementarea si certificarea sistemelor calitatii - Crearea Centrului Roman al Calitatii; Programul UNCTAD EMPRETEC Romania pentru sprijinirea dezvoltarii IMM; Programul national de infiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si de afaceri (2002-2009).

Fiecare dintre aceste programe are un numar maxim de beneficiari, o perioada de desfasurare si un buget clar stabilite. Pentru aceste 13 programe IMM-urile nu trebuie sa faca niciun proiect, ci sa acceseze fondurile doar prin depunerea unui dosar de solicitare a finantarii. Vor fi alese IMM-urile care indeplinesc conditiile de eligibilitate postate pe site-ul Agentiei: www.animmc.ro.

Principalele programe operationale prin care IMM-urile pot obtine finantari au fost explicate de reprezentantul Agentiei de Dezvoltare Regionala Sud Muntenia, Marilena Baron. Aceasta a subliniat ca Ghidul solicitantului este inca in lucru, urmand a fi gata in lunile care urmeaza. Varianta revizuita a Programului nu este actualizata si nu exista inca, o data clar stabilita cand Fondul European pentru Dezvoltare Regionala va fi disponibil. „in momentul in care se vor sti toate detaliile, vom initia un program amplu de informare a intreprinzatorilor, fiind facute publice toate detaliile necesare intreprinzatorilor, in accesarea fondurilor” a precizat Marilena Baron.

Agentia de Plati pentru Devoltare Rurala si Pescuit (Centrul Regional Muntenia) acorda, de asemenea, fonduri pentru firmele din segmentul IMM care vor sa-si desfasoare activitatea in mediul rural. Liliana Albu, reprezentanta acestei institutii a specificat ca fondurile - care le inlocuiesc pe cele disponibile prin programul SAPARD, vor fi disponibile abia peste aproximativ 8 luni. Aceste fonduri vor finanta activitatile legate de productia agricola, dar si pe cele de servicii si agrement in mediul rural (cum sunt cele legate de pescuit, de turism), cu conditia sa se desfasoare in mediul rural. Fondurile sunt destinate asociatiilor de producatori, fermierilor, dar si persoanelor fizice autorizate. De la initierea proiectului, acesta va fi monitorizat pe o perioada de 5 ani, in care nu este permisa nici-o schimbare in proiectul initial.

Nicolae Panaete de la Oficiul Judetean Prahova al Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit a spus ca in statutul institutiei sunt prevazute patru axe de finantare: imbunatatirea competitivitatii sectorului agricol si silvic; imbunatatirea mediului si a peisajului; Caliatea vietii in spatiul rural si Parteneriatul public–privat intre consiliile locale si IMM-uri care vor sa dezvolte o regiune printr-un proiect comun.

Axa 1 sprijina investitiile in dezvoltarea de biomasa sau in culturile care vor duce la producerea de biogaz, intrucat UE a conditionat cresterea nivelului de biodiesel pentru urmatorii ani.

Axa 2 cuprinde cresterea zonei rurale prin dezvoltarea de pensiuni, servicii catre populatie, crearea de locuri de munca in mediul rural, de valorizarea potentialului local s.a.

Ca exemplu, o femeie intreprinzator care are pana in 40 de ani si investeste intr-o zona defavorizata, va primi cumulat o cota de cofinantare de pana la 70 %. Restul finantarii poate venii din surse proprii sau din surse bancare.

in cadrul seminarului, Presedintele Consiliului Local al IMM Ploiesti, Paraschiv Ionescu, reprezentantul oamenilor de afaceri din zona, a aratat ca niciunul dintre guvernele anterioare nu a avut o strategie adecvata pentru dezvoltarea domeniului IMM. Motivul pentru care intreprinzatorii nu sunt inca pregatiti pentru a accesa fondurile structurale este ca IMM-rile au evoluat intr-un sistem haotic. Se constata totusi o imbunatatire, datorita unei selectii naturale si aparitia unei evolutii favorabile privind finantarile. La ora actuala sunt foarte putini intreprinzatori care sa nu fi accesat cel putin o linie de credit. Cu toate greutatile pe care le intampina din cauza birocratiei inca excesive, intreprinzatorii sunt mai increzatori in posibilitatile de finantare, atat de la institutiile financiar bancare, cat si cele de la Guvern si de la Uniunea Europeana, arata Paraschiv Ionescu. Totodata, oamenii de afaceri din segmentul IMM au inceput sa inteleaga cat de importanta este pentru dezvoltarea unei afaceri implementarea unor solutii IT&C performante si sigure, dialogul, in cadrul unor asemenea seminarii, cu reprezentantii companiilor care au astfel de servicii fiind extrem de constructiv in acest sens, a mai spus presedintele CLIMM Ploiesti.

Parteneri: BCR, Romtelecom, Libra Bank, Sodexho, CEC Ploiesti, FNGCIMM, Senior Software, Oriflame, Cramele Recas, Supreme Chocolat.

Parteneri media: Bani si Afaceri, Ziarul Financiar, Romania Libera, Finantare.ro, Smart Bank, Smart Financial, Comunicate Media, dar si de mass media locala: Alpha TV Ploiesti, Telegraful de Prahova, ziarul Prahova.

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro