Soluţii de finanţare, produse şi servicii pentru IMM-urile din Miercurea Ciuc

29 octombrie 2007

Oamenii de afaceri din Harghita s-au informat joi, 18 octombrie,  despre fondurile post-aderare şi despre soluţiile de finanţare oferite de bănci companiilor, în cadrul unui seminar dedicat segmentului IMM, desfăşurat în Miercurea Ciuc. S-au analizat programele de finanţare europene şi guvernamentale, proiectele de acte normative pentru mediul economic şi s-a discutat despre produse şi servicii necesare dezvoltării afacerilor din zonă.  Întreprinzătorii mici şi mijlocii sunt cei care simt cel mai bine efectele integrării în Uniunea Europeană. Pentru a face faţă pe piaţa unică a UE, oamenii de afaceri români sunt nevoiţi să facă retehnologizări, modernizări, să angajeze specialişti, sau să se specializeze pe nişe de piaţă. Toate acestea înseamnă bani, resursele financiare reprezentând una cele mai mari probleme ale firmelor de la noi. Situaţia se poate rezolva fie apelând la credite, fie accesând fonduri de finanţare nerambursabile. În aceste direcţii, s-au tot schimbat lucrurile în ultima perioadă de timp – au apărut tot mai multe oferte atractive din partea băncilor, iar companiile care au produse şi servicii pentru IMM-uri au găsit soluţii care să se plieze pe necesităţile şi potenţialul acestora.   

În deschiderea evenimentului de la Miercurea Ciuc, Constantin Strujan, Prefect de Harghita, a arătat că judeţul pe care îl păstoreşte „este pe unul din ultimele locuri ca dezvoltare economică, între judeţele ţării”. A subliniat însă, că odată cu reorganizarea Ministerului pentru IMM, foarte multe lucruri ce ar fi trebuit realizate pentru dezvoltarea acestui domeniu sunt pe drumul cel bun. „Orice om de afaceri are nevoie, în primul rând, de bani pentru a-şi desfăşura activitatea. Un rol foarte important în mediul economic îl au comunităţile locale, care trebuie să aibă o strategie clară pentru ceea ce înseamnă viitorul comunităţii respective, căci altfel fenomenul economic nu va avea dezvoltarea dorită de toată lumea” a arătat prefectul judeţului Harghita.
Este clar că activitatea economică crează, pe lângă veniturile necesare desfăşurării activităţii unei comunităţi locale, şi locuri de muncă, având astfel efecte pozitive asupra comunităţii. Constantin Strujan a atras atenţia întreprinzătorilor că normele legale în vigoare nu trebuie luate în glumă, pentru a nu intra în conflict cu instituţiile statului: ”Este mai uşor ca firmele să respecte legile, decât să suporte consecinţele. În Harghita, autorităţile statului care vin în control la firme trebuie, mai întâi, să îndrume şi nu să sancţioneze abaterile. Se respectă întotdeauna termenul prevăzut de lege pentru remedierea anumitor nereguli, întrucât nimeni nu doreşte ca eforturile întreprinzătorilor să se năruie dintr-o eroare sau dintr-o proastă planificare a finanţelor”, a încheiat prefectul de  Harghita.

Ráduly Robert Kálmán, Primarul din Miercurea Ciuc, a subliniat diferenţa dintre companiile care fac parte din sfera privată şi cea publică. Astfel, „IMM-urile fac parte dintr-un segment  extrem de dinamic, în care zilnic se nasc noi întreprinderi, odată cu dispariţia unora deja existente. Aceste întreprinderi se confruntă însă cu inerţia din mediul administrativ, care de multe ori încurcă planurile întreprinzătorilor”, a spus Primarul din Miercurea Ciuc.  
Ráduly Robert Kálmán a sesizat în ultimii ani că „în România, în ceea ce priveşte mediul de afaceri, se înregistrează o tendinţă ascendentă în ce priveşte dezvoltarea. Această tendinţă se observă mai ales în infrastructură, în investiţiile publice şi private, în creşterea numărului de locuri de muncă dar şi în creşterea veniturilor. Introducerea Cotei Unice a adus avantaje atât autorităţilor, cât şi firmelor. Sfera privată câştigă prin simplificarea birocraţiei, iar cea publică printr-o creştere semnificativă a veniturilor la bugetul local.”  Primarul din Miercurea Ciuc arată că oraşul pe care îl reprezintă este printre cele mai dinamice, în ceea ce priveşte investiţiile publice din ultimii trei ani, dezvoltarea infrastructurii ş.a. Primarul Raduly este de părere că: „Îmbucurător este că impozitul pe venitul global a adus, în primele şapte luni ale anului curent, o creştere de 40% a veniturilor la bugetul municipal, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2006. Aceasta arată, pe de o parte, creşterea numărului de locuri de muncă, şi pe de altă parte o creştere importantă a veniturilor cetăţenilor. Cu toate acestea, deşi benefică, venirea investiţiilor străine majore în comerţ şi în construcţii pune în pericol întreprinzătorii locali.”
 
Bunta Levente Zoltán, Preşedintele Consiliului Judeţean Harghita arată că „Judeţul Harghita este unul dinamic, dar sunt şi probleme. De exemplu, salariul mediu ajunge numai la 70% faţă de cel naţional. O altă mare problemă o reprezintă drumurile foarte degradate. Însă, în ultima perioadă, s-a pus accent pe dezvoltarea infrastructurii de transport. Astfel, s-au realizat 15 proiecte pe Măsura 2.1 din Programul SAPARD: dezvoltarea infrastructurii locale şi s-au realizat investiţii de peste 11,7 milioane Euro în infrastructură. În ultimii şapte ani, s-a reuşit şi realizarea unor reţele de apă potabilă care deservesc mai mult de jumătate dintre locuitorii din Harghita ce trăiesc la ţară. În program au fost incluse 50 de localităţi în care s-a realizat extinderea reţelelor de apă potabilă şi canalizare, modernizarea uzinelor de apă, construirea de poduri şi podeţe.
Dacă pentru fondurile de dezvoltare a infrastructurii există o suprasolicitare, în ceea ce priveşte fondurile de coeziune, nu sunt destule idei de proiecte. De fapt, în Harghita nu sunt destule iniţiative nici pe stimularea mediului de afaceri, nici pe dezvoltarea sistemului educaţioanal, nici privind sănătatea. Iată de unde a apărut necesitatea înfiinţării Agenţiei de Dezvoltare Judeţeană Harghita, cu rolul de a ajuta la dezvoltarea judeţului şi a mediului de afaceri local. Printre obiectivele Agenţiei se numără valorificarea şi dezvoltarea potenţialului judeţului, sprijinirea activităţii IMM-urilor, stimularea dezvoltării capitalului, promovarea imaginii judeţului şi a oportunităţilor de afaceri, stimularea formării parteneriatului public–privat” a încheiat Preşedintele Consiliului Judeţean Harghita.

"Sectorul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (IMM) este unul de o importanţă deosebită pentru BCR, banca având în portofoliul sau o gama completă de produse şi servicii destinată acestei categorii de clienţi", a declarat Emese Demeter, Director Executiv Corporate BCR Sucursala Judeţeană Harghita.
Din oferta de creditare a BCR destinată IMM-urilor se evidenţiază creditele pentru finanţarea activităţii curente, creditele pentru finanţarea stocurilor şi cheltuielilor temporare ori sezoniere, creditele pentru facilităţi de cont, creditele pentru descoperit de cont - în lei, pe maximum 7 zile, destinat achitării unor obligaţii stringente ale activităţii curente, facilitatea de credit multivalută, dar şi operaţiuni de factoring - care asigură finanţarea pe baza facturilor provenite din livrări de mărfuri ş.a..
"Avem de asemenea şi o paletă diversificată de credite pe termen lung, cum ar fi: credite pentru investiţii, credite pentru finanţarea proiectelor imobiliare, credit ipotecar, credit pentru achitarea obligaţiilor bugetare şi creditul pentru investiţii financiare", a adaugat Emese Demeter, Director Executiv Corporate BCR Sucursala Judeţeană Harghita.
BCR, membră a Grupului Erste, este cea mai importantă instituţie bancară din România cu active de peste 16 miliarde de EUR. Banca pune la dispoziţia clienţilor o ofertă complexă de produse şi servicii bancare, inclusiv servicii de Internet banking şi e-commerce. BCR se prezintă astăzi drept cel mai important Grup financiar din Romania, cu activităţi în ţară şi străinătate, prin subsidiare şi sucursale bancare, cu o prezenţă marcantă prin societăţile sale de profil, pe piaţa de capital, pe piaţa leasingului, pe cea a asigurărilor şi în domeniul managementului activelor. "

Dacă a reuşit să găsească surse de finanţare pentru dezvoltarea afacerii, fiecare întreprinzător caută cele mai bune soluţii de comunicare pentru propria afacere. Soluţiile integrate de voce şi date, care să corespundă necesităţilor specifice diverselor stadii de dezvoltare ale unei firme, fac parte din oferta Romtelecom. George Simion, Product Manager Business Segment Romtelecom, a prezentat principalele servicii de telecomunicaţii pentru clienţii din categoria Business, oferite de companie. „Pentru aceştia, Romtelecom a dezvoltat una dintre cele mai moderne şi performante reţele IP, ce permite asigurarea unei calităţi ridicate a serviciilor, la un raport preţ -calitate foarte bun” arată George Simion. Reţeaua IP a Romtelecom (backbone) are ca suport fibra optică, care permite transferul de date la viteze mari, atât în reţeaua naţională cât şi în cea internaţională. Printre serviciile de acces la Internet s-au amintit – ClickNet Business şi ADSL BizPack dar şi cele cu bandă garantată cum este Ip Fix. Printre serviciile avansate IP se numără Security Link şi Virtual Private Network (VPN), acesta din urmă fiind menit pentru o interconectare proprie, securizată, între sedii diferite ale aceleiaşi companii. Ca soluţii de conectare la Internet, Romtelecom are variante în funcţie de necesităţile companiilor, urmând ciclul normal de dezvoltare al unei afaceri: “Avem pachete de servicii pentru start up-uri, unde este nevoie doar de un telefon şi de acces la Internet. Serviciul Click Net Expres cu 1 Mbps şi Self Install Pack (SIP) pe care clientul îl instalează singur, foarte simplu, sunt numai bune pentru afacerile aflate la început”.
Pe lângă pachetele de servicii pentru companii, George Simion a amintit şi de suita de produse Beonline ( www.beonline.ro), care reprezintă soluţia completă de servicii de găzduire web, adresate companiilor mici şi mijlocii, dar şi clienţilor persoane fizice. Serviciul Beonline furnizează sisteme online de stocare de informaţii, imagini video sau orice alt tip de conţinut, accesibile prin intermediul Internetului, la preţuri foarte avantajoase.
Pentru ca IMM-urile să se protejeze împotriva pierderilor de date, lucru extrem de important pentru o firmă, Romtelecom vine cu soluţia Cyberhost, care oferă o serie completă de servicii de tip găzduire de echipament, folosirea de servere sau echipamente de stocare oferite în mod exclusiv sau partajat, salvare sau recuperare de date, securitate, design web, monitorizare proactivă, design şi implementare de planuri de protecţie în caz de dezastre, comunicaţii de date şi Internet, acces dedicat, etc. Toate aceste soluţii sunt prezentate clienţilor Romtelecom în reţeaua de magazine “One Stop Shop”, unde există puncte de acces wireless gratuit la Internet dar şi consultanţi speciali pentru IMM-uri.

Georgeta Balaj, Director Vânzări  CEC- Sucursala Miercurea Ciuc arată că instituţia bancară pe care o reprezintă are cea mai vastă acoperire teritorială dintre toate băncile din România - 1.391 sucursale şi agenţii, dintre care 850 în mediul rural. „Începând din 2005, CEC a dezvoltat întreaga gamă de produse şi servicii bancare, din perspectiva unei bănci comerciale de tip universal.
Contul curent „Privilegiu SRL” permite efectuarea operaţiunilor tradiţionale de cont curent şi este, în acelaşi timp, şi un depozit la termen care generează dobânzi avantajoase la disponibilităţile din cont. Acesta este disponibil în lei, euro şi dolari americani. Dobânda se capitalizează lunar, cea anuală fiind variabilă. Pentru deschiderea contului nu se percepe comision, dobânda anuală fiind de până la 6,5% pentru conturile în lei, 3,5% la EUR şi  4% la USD.
Pentru persoane juridice CEC oferă credite pentru finanţarea investiţiilor, credit pentru activitatea de leasing, credit pentru finanţarea stocurilor, credite pentru refinanţarea unor credite contractate la alte societăţi de finanţare, scrisori de garanţie bancară, dar şi credite ce susţin accesarea fondurilor europene post-aderare” , a afirmat Georgeta Balaj, Director Vânzări  CEC- Sucursala Miercurea Ciuc.
În funcţie de nevoile fiecărei companii, CEC oferă două carduri de debit în lei cu utilizare naţională şi internaţională: VISA Business Silver, pentru societăţi mari şi corporaţii, şi MasterCard Business Silver, destinat IMM-urilor. Ambele tipuri de card sunt destinate utilizatorilor autorizaţi - persoane fizice împuternicite, care efectuează deplasări şi plăţi în interesul firmei, atât în ţară cât şi în străinătate.

Monica Moşoiu, Director Generali Asigurări - Agenţia Miercurea Ciuc a prezentat soluţiile de preluare a riscurilor întâmpinate de firme, în activitatea curentă. „Asigurarea de daune materiale pentru IMM” preia riscuri care ar periclita desfăşurarea normală a activităţii, oferind un nivel larg de acoperire. Această poliţă de asigurare poate fi completată cu clauze speciale, în funcţie de nevoile fiecărui asigurat. În varianta de bază, Generali Asigurări acoperă riscuri ca: incendiu, trăsnet, explozie, emanaţii de fum, gaz, vapori, cheltuieli cu intervenţia pompierilor, demolare, evacuare, transport, daune provocate de avariile la instalaţiile de apă, căderea aparatelor de zbor şi a vehiculelor spaţiale care pot distruge proprietatea. În completare, varianta Confort, acoperă riscuri precum: cutremur, inundaţii şi aluviuni, fenomene atmosferice, grindină, prăbuşirea, alunecarea sau surparea terenului s.a. Varianta completă adaugă riscuri ca: furt prin efracţie, tâlhărie, acte de vandalism produse cu ocazia furtului sau tâlhăriei, evenimente socio-politice. Generali oferă şi Varianta Extra, mai cuprinzătoare, care asigură în plus riscuri ca avarii accidentale la sistemele de încălzire şi de condiţionare a aerului, fenomene electrice cauzate utilajelor, spargerea accidentală a suprafeţelor vitrate, asigurarea banilor depozitaţi în seif sau aflaţi în tranzit.
Edit András, Director Adjunct Asigurări de Viaţă Generali Asigurări- Agenţia Miercurea Ciuc a prezentat pachetul Generali Employee Benefits, instrumente de protecţie şi motivare pentru angajaţii unei societăţi, produs care completează sistemul actual de asigurări sociale de stat. Astfel, există trei produse de asigurare, în funcţie de necesităţile societăţii: Clasic Grup – Asigurare de viaţă; Saving Plan – Plan de economisire şi Vital Plus – Asigurare de sănătate.

Sógor Csaba, Senator de Harghita în Parlamentul României, a subliniat că reprezentanţii Guvernului român, ca şi cei ai oricărui alt guvern european, trebuie să conştientizeze constant că IMM-urile sunt baza economiei şi că numai contribuind la dezvoltarea acestui segment, societatea, per ansamblu, şi comunităţile locale vor beneficia de un mediu economic stabil şi prosper. Apoi, parlamentarul a subliniat că atât mediul economic, cât mai ales cel politic se află în slujba cetăţeanului: „Este important ca reprezentanţii firmelor să vină cu cât mai multe idei inovatoare, întrucât numai acestea pot aduce rezultate deosebite promotorilor lor.”

Enikő Simon, Consilier Marketing Fondul Local de Garantare Sfântu Gheorghe SA –filială FNGCIMM SA - IFN, arată că instituţia are drept acţionar unic Statul Român şi a fost creată ca sprijin acordat de Guvern IMM-urilor. „Fondul Local garantează credite pentru întreprinzatorii din 3 judeţe: Covasna, Harghita şi Braşov. Astfel, sunt acordate scrisori de garantare pentru obţinerea finanţărilor rambursabile dar şi a celor nerambursabile. Aceasta în contextul în care, după aderare, întreprinderile de la noi au nevoie mai mult ca niciodată de investiţii pentru a se alinia la standardele   europene. Atunci când un IMM solicită un credit bancar, Fondul acoperă până la 80 % din valoarea creditului - prin scrisoare de garantare. Astfel, solicitantul trebuie să mai aducă garanţii proprii numai pentru 20 % din banii obţinuţi. Fondul garantează, de fapt, ideile bune de afaceri. Etapele de obţinere a unui credit sunt simple. Trebuie mers mai întâi la bancă unde se specifică faptul ca se va apela la ajutorul Fondului de Garantare. Apoi banca trimite dosarul la Fondul de Garantare, de unde, într-un timp scurt, vine scrisoarea de garantare. Ca exemplu, în Sf. Gheorghe (unde este şi sediul Fondului Local pe care îl reprezint), se pot garanta credite de până la 8 miliarde de lei vechi în maximum 48 de ore. Comisionul de risc cerut de Fondul de Garantare este cuprins între 1,5% şi 2% din valoarea creditului şi este în scădere. Fondul consiliază gratuit şi acordă garanţii întreprinzătorilor din judeţele Braşov, Covasna şi Harghita”, a spus Enikő Simon, Consilier Marketing Fondul Local de Garantare Sfântu Gheorghe SA –filială FNGCIMM SA – IFN. Mai multe detalii se pot obtine pe site-ul www.garantare.ro.

Marius Popa, Director Executiv Oficiul Teritorial IMM şi Cooperaţie Târgu Mureş a subliniat că în ceea ce priveşte Programul de Investiţii, Oficiul din Târgu Mureş – unde este arondat şi judeţul Harghita - este pe primul loc în ţară ca număr de cereri depuse şi ca sumă solicitată. Apoi, la jumătatea lunii noiembrie va fi finalizat şi Ghidul solicitantului referitor la POS Creşterea Competitivităţii Economice -Axa prioritară 1. Este foarte important ca acest ghid să fie urmat cu exactitate de cei care depun proiecte.  
Istvan Petter Balla de la Centrul Teritorial de Informare Harghita al OTIMMC a prezentat Programul Operaţional Sectorial - Creşterea Competitivităţii Economice cu principalele axe prioritare: „Acesta are cinci axe prioritare: axa prioritară 1- dezvoltarea unui sistem inovativ şi eco-eficient de producţie; axa prioritară 2 - Cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare pentru competitivitate; axa prioritară 3 - Tehnologia Informaţiilor si Comunicaţiilor pentru sectorul public si privat; axa prioritară 4 - Creşterea eficienţei energetice şi a siguranţei aprovizionării în contextul combaterii schimbării climatice şi axa prioritară 5 - asistenţă tehnică.
Axa Prioritară I - Dezvoltarea unui sistem de producţie inovativ şi ecoeficient are ca obiective: consolidarea şi dezvoltarea durabilă a sectorului productiv din România şi Crearea unui mediu favorabil pentru dezvoltarea IMM. Domeniile majore de intervenţie şi operaţiunile indicative: D 1.1. Investiţii productive şi pregătirea pentru concurenţa pe piaţă a întreprinderilor, în special a IMM cu un Buget (estimativ) alocat FEDR 2007 – 2013 de 350 milioane Euro. Aici se acordă sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile; pentru implementarea standardelor europene; pentru accesul pe noi pieţe şi internaţionalizare. În ce priveşte investiţiile în bunuri tangibile şi intangibile – proiecte mari - valoare AFN este cuprinsă între 250.000 şi 1,5 milioane Euro. Printre activităţile eligibile: crearea unei noi unităţi/instalaţii pentru extinderea capacităţii de producţie; extinderea unui amplasament existent pentru creşterea capacităţii de producţie; diversificarea activităţii întreprinderii prin lansarea de noi produse şi servicii; modernizarea întreprinderii, inclusiv schimbări în procesul de producţie a unui amplasament existent; achiziţionarea de bunuri intangibile precum brevete, licenţe, know – how şi software (până la 50% din totalul investiţiilor eligibile). Toate bunurile achiziţionate trebuie să fie noi. Nu sunt eligibile: procesarea primară a produselor agricole, construcţii navale, cărbune, oţel şi fibre sintetice.
Se mai acordă şi sprijin pentru implementarea standardelor europene pentru IMM-ri, pentru accesul pe noi pieţe şi internaţionalizare, sprijin pentru consultanţă, sprijin pentru integrarea întreprinderilor în lanţul de furnizori şi clustere.”
Mai multe detalii pe www.animmc.ro şi pe www.minind.ro.

Silvia Iordache, Marketing Manager SincronHR a atras atenţia asupra unei probleme acute în România, la acest moment - lipsa forţei de muncă înalt calificată şi calificată. Aceasta întrucât peste două milioane de români sunt plecaţi să lucreze legal în afara ţării. Pe lângă aceştia mai sunt şi cei plecaţi ilegal, al căror număr nu este cunoscut. În acest context, Silvia Iordache aminteşte un studiu recent care arată că „În firmele româneşti departamentul de Resurse Umane (HR) este încă văzut ca unul administrativ, persoana care ia deciziile de angajare fiind în continuare directorul general. Numai în 41% dintre cazuri, decizia este luată de directorul de HR. Softul de recrutare oferit de SincronHR este menit a transforma departamentul de HR într-unul strategic. Aplicarea acestui soft poate schimba percepţia asupra acestui departament dintr-unul de cost într-unul care poate aduce profit. Softul este structurat pe module: Candidat, Proiect, Estimare, Calendar, Rapoarte ş.a. iar prin normele aplicate, acesta duce la disciplinarea departamentului de HR. Platforma de comunicare integrate în acest soft duce la o bună comunicare în cadrul firmei. Aceasta oferă e-mail-uri standard care ajută la transmiterea rapidă şi eficientă a anumitor mesaje importante.
Deocamdată, clienţii SincronHR preferă varianta de abonament pentru folosirea aplicaţiei. Aceasta înseamnă că softul rulează pe server-ul securizat Sincron, unde clientul are acces cu user şi parolă ori de câte ori doreşte să folosească aplicaţia. SincronHR a lansat şi un program de parteneriat cu firme interesate din Bucureşti şi din ţară. În acest parteneriat Sincron face tot ceea ce este mai greu, partenerii rămânând să se ocupe în special de vânzare, unde este nevoie numai de un laptop de prezentare şi de varianta demo a softului de HR. Comisionul oferit de Sincron partenerilor este de 20% pentru vânzări de sub 5000 de euro şi de 25 % pentru vânzări de peste 5000 de euro.”
Silvia Iordache crede în dezvoltarea Sincron împreună cu partenerii actuali şi cu cei viitori, mai ales că aplicaţia Sincron este o unealtă simplă de găsire a celor mai potriviţi angajaţi.

Hoffmann Csaba, Şef Birou Extern Covasna, ADR Centru a vorbit despre Programul Operaţional Regional 2007-2013 (POR), parte din cele şapte programe operaţionale elaborate la nivelul României pentru a oferi finanţare nerambursabilă pe perioada 2007-2013. „Acesta implementeazã elemente importante ale Strategiei Naţionale de Dezvoltare  Regională, contribuind la realizarea obiectivului general al Strategiei Naţionale: diminuarea disparităţilor între Regiunile României. POR va fi finanţat de la Bugetul de Stat şi cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională - unul din Fondurile Structurale ale UE. POR are mai multe axe prioritare printre care: sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor- poli urbani de creştere; îmbunătăţirea infrastructurii de transport regionale şi locale; îmbunătăţirea infrastructurii sociale;     
Axa prioritară 4 - Sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri regional şi local vizează crearea şi dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor, reabilitarea siturilor industriale şi sprijinirea iniţiativelor antreprenoriale regionale şi locale, care să faciliteze crearea de noi locuri de muncă şi creşterea economică durabilă. Potenţiali beneficiari pentru POR sunt: autorităţi publice locale şi centrale, microîntreprinderi, societăţi comerciale, asociaţii, fundaţii, administraţii ale diferitelor structuri de sprijinire a afacerilor, ONG-uri, ANOFM şi AJOFM, universităţi publice,” a spus reprezentantul ADR Centru.
Valoarea totală a proiectului de „Reabilitare a siturilor industriale” poate fi echivalent a 500.000 – 25.000.000 de Euro. Contribuţia eligibilă minimă a beneficiarului este de 30% pentru microîntreprinderi, 40% pentru întreprinderi mijlocii şi 50% pentru întreprinderi mari.

Kedves Emeric, Director Executiv Direcţia Generală a Finanţelor Publice Harghita a subliniat că întâlnirile de acest gen sunt un foarte bune prilej de informare pentru întreprinzători. Aceasta în contextul în care cele mai multe conflicte între Direcţia de Finanţe şi întreprinzători se iscă datorită lipsei de comunicare. „De obicei, Direcţia Generală a Finanţelor Publice încearcă să sprijine dezvoltarea afacerilor, motiv pentru care caută mereu să vină în ajutorul firmelor şi nu să le deranjeze activitatea. Din păcate, numărul taxelor şi impozitelor de la noi este încă, foarte mare (aproximativ 140) şi acest lucru nu este pe placul oamenilor de afaceri. Este foarte important ca firmele să vadă în instituţia pe care o reprezint un partener, cu care poate să aibă o colaborare foarte bună.” Astfel, Kedves Emeric sfătuieşte firmele cu probleme ca atunci când apare un blocaj să vină neapărat la autoritatea fiscală pentru a se găsi o variantă de soluţionare.

Mária Daradics, Director Adjunct Oficiul Judeţean de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit Harghita a vorbit despre Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FADR). Prin acest Fond, România va beneficia de peste 7,5 miliarde de euro în perioada 2007-2013, bani ce vor putea fi accesaţi pe 20 de măsuri. FEADR are ca scop creşterea competitivităţii în sectorul agricol, dezvoltarea mediului rural, dar şi îmbunătăţirea calităţii vieţii în zonele rurale prin promovarea diversificării activităţilor economice. „S-au conturat patru direcţii principale, numite axe: Axa I- Îmbunătăţirea competitivităţii sectorului agricol şi silvic va avea 45% din fonduri; Axa II - Îmbunătăţirea mediului si a peisajului; Axa III – Calitatea vieţii în spaţiul rural şi diversificarea economiei rurale; Axa IV- Leader.
Beneficiarii pentru investiţii cu specific agricol: - micro-întreprinderi, IMM-uri şi alte întreprinderi care au mai puţin de 750 angajaţi si o cifra de afaceri care nu depăşeşte 200 milioane Euro; pentru investiţiile cu specific forestier - micro-întreprinderi care au mai puţin de 10 angajaţi si o cifra de afaceri, care nu depăşeşte 2  milioane Euro,” a declarat Mária Daradics.

Balási Csaba, Preşedinte Camera de Comerţ şi Industrie Harghita a punctat că se aştepta la unele soluţii complete de finanţare din partea băncilor, „În contextul în care România anului 2007 este membru cu drepturi depline al UE. iar competiţia a devenit din ce în ce mai acerbă pentru întreprinzători, pe piaţa comună europeană. Acest fapt pune un accent important pe produsele bancare de care beneficiază fiecare  firmă în parte. De aceea, produsele bancare de la noi trebuie plasate în context european. Astfel, dacă o firmă austriacă vine cu bani luaţi de la o bancă din Austria în condiţii mai bune decât cele oferite pe piaţa bancară de la noi, atunci este clar că ea va avea un avantaj în faţa unei firme locale. Aceasta se traduce în competitivitate scăzută a firmei româneşti întucât la noi produsele financiare sunt mai scumpe comparativ cu cele de pe piaţa europeană.” Balási Csaba s-a declarat nemulţumit şi de faptul că Fondurile Structurale nu sunt încă operabile, însă până la iniţierea lor este bine ca întreprinzătorii să fie pregătiţi să le acceseze.
„Întâlnirea prilejuită de acest seminar estre una benefică. Este nevoie ca reprezentanţii firmelor să se vadă cât mai des, să schimbe păreri, pentru a putea face faţă situaţiei actuale. Informarea este foarte importantă în realizarea proiectelor finanţabile din fonduri europene, pentru a ne dezvolta şi pentru a putea face faţă competiţiei de pe piaţa comună europeană”, a menţionat Balási Csaba.  
În concluzie, firmele trebuie să fie cât mai bine informate, chiar înainte de apariţia acelor Ghiduri ale solicitantului, pentru a şti la ce să se aştepte, ce activităţi vor fi finanţate, care vor fi criteriile de eligibilitate. Realizarea de proiecte finanţabile se poate face din timp cu ajutorul unor consultanţi buni. Astfel, odată cu venirea Ghidurilor, proiectele (cu eventuale mici modificări) vor putea fi depuse rapid, pentru a atrage banii europeni.

Evenimentul a fost organizat de TEMPLUS ADVERTISING BUCUREŞTI, FONDUL LOCAL DE GARANTARE SFÂNTU GHEORGHE S.A. - FILIALA FNGCIMM S.A. - IFN şi MINISTERUL PENTRU IMM, COMERŢ, TURISM şi PROFESII LIBERALE - Oficiul Teritorial Târgu Mureş, în parteneriat cu BCR, Romtelecom, CEC, Generali Asigurări, Senior Interactive, SincronHR, Oriflame, Cramele Recaş, Supreme Chocolat.
Următoarele seminarii din campania Activ Investor vor avea loc la Baia Mare (31 octombrie, hotel Ambassador), Oradea (14 noiembrie, hotel Continental), Cluj (16 noiembrie, hotel Rimini) şi Bucureşti (7 decembrie, hotel Majestic).

Parteneri media: BanişiAfaceri.ro, Ziarul Financiar, TV Ciuc, Informaţia Harghitei, FunFM, Radio Energy, MixFM, Finanţare.ro, Smart Bank, Smart Financial, Comunicate Media.  

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro