Si femeile pot gusta succesul in afaceri

21 iunie 2006

Intr-o lume dominata de barbati, prezenta femeilor in afaceri, desi timida, nu trece neremarcata. Atata timp cat exista sprijin financiar, gandire strategica, curaj si incredere, succesul unei femei pornite in afaceri este aproape garantat. La ora actuala, trei sunt domenii principale in care femeile fac cariera: afaceri, arta si medicina. ... Acestea ofera cam 75% din totalul femeilor care au succes pe plan profesional.

In comparatie cu tara noastra, in tarile dezvoltate un numar considerabil mai mare de femei se afla in fruntea unor mari companii, dar sunt si mai multe sunt cele care isi incep propriile lor afaceri. Care  sa fie avantajul lor? Un suport mai vizibil din partea barbatilor si acceptarea femeilor in cercuri pana la acea ora exclusiviste? O mai mare dorinta de afirmare? Resurse financiare la indemana? Oricare ar fi acestea, nici noi la noi nu se sta cu mainile in san. Asa ca in ultimii ani, posturile de conducere au inceput sa intre sub aripa matriarhatului.

Studiile au arata ca femeile de afaceri sunt mult mai prudente decat barbatii in ceea ce privesc finantarile pentru afacerea lor. Ele au o tendinta mult mai redusa in a se adresa institutiilor financiare si sunt mult mai inclinate in a utiliza economiile proprii pentru a demara o afacere. Si daca este sa luam in considerare faptul ca majoritatea conduc firme de talii mici, atunci si investiile sunt si ele mici. Fapt ce le permite sa evite vizitele la banci sau la alte institutii ce acorda credite. Totodata s-a constata si o inclinatie mai accentuata a femeilor de a intra afaceri pe un segment de piata catalogat ca riscant de catre banci. Pornite pe astfel de segmente de genul servicii sau magazine specializate ele nu mai au in ochii bancilor viabilitatea necesara. Asa ca se intampla destul de des ca cererea lor pentru un credit sa fie refuzata.

Ponturi pentru finantari

Cu ce trebuie sa te inarmezi cand pornesti la vanatoare de finantari? In primul rand trebuie sa stii sa te evidentiezi ... din punct de vedere al competentelor profesionale. Inainte de a descrie bancii proiectul de afacere indicat ar fi sa fie prezentate si "antecedentele" profesionale, astfel incat bancherul sa stie pe cine are in fata lui.

Sa fii ancorata in realitate este un avantaj. Doar o evaluare justa poate sa evidentieze si mai mult seriozitatea celui ce doreste un credit, dar si competentele de bun gestionar.

Planul de afaceri este obligatoriu. Acesta nu face altceva decat sa arate bancii ca afacerea a fost trecuta deja prin filtrul unuei analize minutioase.

Solvabilitatea financiara incurajeaza bancile sa ofere sprijin. In momentul in care se va solicita o finantare din partea bancilor, sa vor lua in considerare si imprumuturile mai vechi. Daca au fost returnate la timp, daca nu au existat intarzieri, sau alte probleme. Acest aspect ii va linisti ca odata ce  va vor da banii nu se vor obosi recuperandu-i.

Un bonus este adus si de investitiile personale. Astfel, injectarea de capital ori de alte investitii cu caracter personal vor da bine la cererea de finantare si va prezentat totodata si incredere care se acorda propriului proiect.

In cazul in care cererea a fost totusi refuzata, nu ezitati sa intrebati care anume au fost bilele negre. Informatiile astea se pot dovedi ponturi pentru viitoare cereri.

Ce elemente garanteaza succesul intr-o afacere?

In afaceri nu conteaza sexul. Regulile sunt aceleasi pentru toti. "Le mot d'ordre" in afaceri este ca produsul sau serviciul pe care se va baza si se va mentine afacerea sa fie ideal. De cele mai multe ori, femeile sunt cele care vin cu ideile de afaceri. In ultima vreme asistam la o explozie de firme conduse de femei si care sunt sprijinite din spate de sot, de prieten, ori de familie. In majoritatea cazurilor lumea afacerilor nu le necunoscuta si in baza unui venit suplimentar ei sunt gata sa investeasca in diverse idei de afaceri.  

Odata stabilit profilul afacerii, indispensabila este gandirea strategica si abilitatea de organizare. Indiferent de domeniul de activitate, primul prag pe care trebuie sa-l depaseasca orice femeie de afaceri este documentarea asiduu, golul de informatii fiind un dusman al investitorului. Daca spiritul organizatoric al unei femei este recunoscut ca fiind aproape instintiv, in ceea ce priveste strategia afacerii, lucrurile de schimba radical: totul tine de experinta. Aici intervine ajutorul unui alt investitor, care poate fi prietenul sau sotul.

Dar ce se intampla cand in lumea dominata de barbati, timiditatea femeilor este mai pronuntata decat afacerea lor? Atunci toata investitia se duce pe apa sambetei. Pentru ca daca nu exista curaj si incredere in fortele proprii, atunci nici afacerea nu are sanse de reusita. Si incet va fi absorbita de succesul celorlalti jucatori. Pe multe dintre femei, increderea pe care cei din jur o arata fata de afacerea lor, prin sprijin moral sau financiar, le face sa fie mai responsabile si mai increzatoare in fortele proprii. Este ca un plus de adrenalina care le ofera o singura perspectiva: succesul.

Femei de succes si afacerile lor

In lumea afacerilor numele de Maria Grapini nu este strain aproape  nimanui. In calitate de presedinte al Pasmatex Timisoara, ea este cea mai auzita voce din Patronatul Industriei Usoare (FEPAIUS), fiind si presedinta acetei federatii. Atunci cand vine vorba de reusita in afaceri este de parere ca "trebuie sa ai si libertatea de actiune si suport din partea familiei. Eu am avut-o". Dupa ce a a absolvit Institutul Politehnic Iasi, Facultatea de Textile, a intrat in industria de profil in 1978. Succesul a venit cu grupul de firme Pasmatex, care au la ora actuala o cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro si peste 750 de angajati. Prima firma de textile a achizitionat-o in 1994 si din 1998 este actionar la Pasmatex, o fabrica ce produce panglici, benzi, elastice. Din cadrul acesti grup mai fac parte Pasmatex Conf International care produce lenjerie pentru firma Triumph, din Austria, Pasmatex Nord International, Pasmatex Consulting si Pasmatex Fashion. In anul 2002 ea deschis si Casa de moda Pasmatex, care creeaza tinute business pentru femei.

In topul femeilor de succes din Romania intra si Anca Vlad, presedinte al grupului Fildas Trading. Acest grup ocupa cu cele 14 filiale din tara, primul loc in materie de import si distributie de produse farmaceutice. La aceste filiale se mai adauga si alte 60 de farmacii. Astfel, cifra de afaceri ale companiei ajunge la peste 100 milioane de dolari si peste 3000 de clienti. Totodata este actionar majoritar al grupului KLTC, ce publica reviste de sanatate si al canalului de televiziune Pax TV. Datorita performantelor sale in afaceri ea a creat in Romania precedentul pentru celelalte femei de succes. A fost prima femeie ce a intrat in top 10 oameni de succes din Romania, monopolizat pana atunci de barbati.

Si alte domenii mult mai "feminine" se pot transforma in adevarate surse de bani pentru cele ce doresc acest lucru. Este si exemplul Anastasiei Soare, stilist in Beverly Hills si apreciata la ora actuala de spuma mondena de la Hollywood.

Oricare ar fi segmentul pe care femeile il aleg pentru afacerile lor, cu putin sprijin financiar, atitudine si dorinta puternica de a reusi, toate par sa se implineasca. Este declaratia celor ce au ajuns sus pornind de la un vis. Acum se afla in topul celor mai de succes femei si se transforma in modele pentru alte aspirante.   

Ana Zidarescu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro