Daca v-ati gandit la Steaua, trebuie sa va dezamagesc: nu este vorba despre aceasta. Verdele Connex s-a transformat in rosul Vodafone. Erste Bank, cu albastrul austriac, spune ca albastrul mioritic are nevoie de mai multa stralucire. Romania de astazi gazduieste doua transformari ale unor companii cu renume international: Connex si BCR. Colorate sau nu, aceste transformari au adus in Romania doi investitori importanti. Care vor deveni, cu siguranta, un exemplu potrivit pentru multi altii.
Muntele de bani de 5 miliarde de euro
Inca dinainte sa fie preluata, Banca Comerciala Romana a fost un subiect dezbatut de multi dintre noi, considerata ca fiind cea mai importanta tranzactie din Romania. Avand in vedere periplul, de cele mai multe ori descendent, al bancilor care apareau prin anii '90 ca ciupercile dupa ploaie, majoritatea clientilor au cautat stabilitatea si siguranta in operatiile lor financiar-bancare. Asa s-a ajuns ca o buna parte dintre ei sa aleaga Banca Comerciala Romana, la data tranzactiei banca laudandu-se cu peste trei milioane de clienti. Pe 11 decembrie 2005, BCR trece sub controlul actionariatului Erste Bank, in urma achizionarii unui pachet de 61,88% din actiuni. Grupul austriac Erste devine astfel castigatorul cursei pentru preluarea celei mai mari banci romanesti, la care s-au mai inscris Deutsche Bank, Banca Intensa, BNP Paribas, Millenium Banco Comercial Portugues, National Bank of Greece si Dexia Bank.
In urma acestei tranzactii s-a platit o suma fabuloasa: 3,75 miliarde euro. Dintre acestia, 1.55 miliarde de euro au revenit actionarilor de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si alte 28 de milioane au fost luate de consultantul Daiwa Bank, in contul comisionului de succes de 0,75%. Dar tot au mai ramas 2.2 miliarde de euro! O suma cu un impresionant sir de zerouri la coada pe care, trebuie sa recunoastem, Romania nu l-a mai vazut pana acum venind dintr-o singura transa.
Din perspectiva Erste Bank aceasta tranzactie a fost parte dintr-o strategie foarte bine gandita, deoarece grupul si-a extins reteaua de subsidiare din regiunea CEE, retea ce cuprinde Cehia, Slovacia, Ungaria, Croatia, Serbia si Austria. Banca austriaca si-a majorat numarul de clienti cu pana la 22%. Erste este posesorul unui procentaj semnificativ pe piata bancara europeana, asa cum a accentuat si Andreas Treich, in calitate de presedinte al grupului: „Piata globala pe care operam acum include 70 milioane de locuitori, cota noastra de piata fiind de peste 20%. Erste Bank are deja un plan ambitios pentru viitorul apropiat”. Se doreste astfel sa se mareasca numarul de sucursale cu 14%, astfel ca baza de clienti potentiali sa se largeasca si ea de la 46 milioane pana la 68 de milioane, daca nu si mai mult.
Atentie, verdele nu se mai poarta!
Una dintre cele mai “colorate” tranzactii care a fost realizata chiar mai devreme decat cea a BCR a fost tranzactia Connex-Vodafone. Tradusa la nivel international ca tranzactia intre Vodafone si Telecom International Wireless (TIW), aceasta miscare a privit cei doi operatori de telefonie mobila din Europa, operatorul ceh Oskar Mobile si MobiFon SA, societate ce este de altfel si detinatoarea marcii Connex.
Primele stiri despre negocierile dintre cele doua companii, Telecom International Wireless si Vodafone in legatura cu cei doi operatori europeni au aparut pe 9 martie 2005. Contrar amplorii proiectului, procesul a fost finalizat mult mai repede decat s-ar fi asteptat oficialii companiilor. Astfel ca pe 15 martie 2005, reprezentantii din partea grupului Vodafone au anuntat printr-un comunicat de presa finalizarea tranzactionarii: Vodafone avea sa achizitioneze un pachet de 79% din operatorul MobiFon in care Vodafone mai detinea 20,1% si 100% din operatorul Oskar pentru 3.5 miliarde de dolari.
La momentul tranzactiei, Vodafone era lider mondial in telefonia mobila cu operatiuni in 26 tari de pe 5 continente, cu aproximativ 416 milioane de utlizatori. In 2005, grupul ce avea sa achizitioneze si Connex mai detinea operatiuni in Europa Centrala, cum ar fi spre exemplu 100% din Vodafone Ungaria si 20% din Polkomtel din Polonia. Tranzactia ClearWave, prima achizitie dupa preluarea controlului companiei Vodafone Japonia din 2002, desemneaza debutul operatiunilor in Romania si Cehia si nu face altceva decat sa evidentieze puternica ofensiva central europeana a grupului Vodafone si incercarea de a patrunde pe piete cu potential de crestere, stiut fiind ca pietele vest europene sunt deja saturate in acest sector.
Schimbarea de nume, de logo si de imagine a Connex vazut ca pionier pe piata GSM inca din anul 1997 a provocat emotie si pentru cei 4.9 milioane de clienti “verzi”. Dar se pare ca toata agitatia provocata ca urmare a fuziunii evaluate la 2.5 miliarde de dolari si considerata cea mai buna vanzare a unei companii nascute si dezvoltate in Romania a fost repede potolita. Clientii s-au acomodat repede cu schimbarea. Bombardati de bannere rosii imense, de reclame la tot pasul, ei au schimbat usor moda. Mai ales ca aveau in fata si o oferta extrem de atractiva. Toata aceasta strategie i-a incurajat pe cei aproape 5 milioane de clienti sa ramana in continuare fideli brand-ului si au determinat multi alti consumatori de servicii de telefonie mobila sa-si intrepte atentia spre Vodafone.
Vodafone a lansat astfel pe piata din Romania pachetul Vodafone Live ce permite accesul la continut video sau audio direct de pe telefonul mobil, serviciul Vodafone Passport prin care se pot realiza convorbiri internationale la tarife reduse in reteaua Vodafone, oferta de jocuri avansate, pana la FIFA si optiunea news&sport, cu ajutorul careia se pot primi informatii scrise despre evenimente si se pot vizualiza reportaje referitoare la evenimentele respective. Toate aceste au transformat Connex-Vodafone intr-un concurent puternic pe piata din Romania, dar si pe plan european, pentru Orange, cu care se poarta o adevarata lupta de acaparare a nisei de rouming si games.
Ana Zidarescu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro