Consumatorii romani au alocat anul trecut in medie 613 lei pe luna pentru cumparaturile de produse alimentare, de bacanie si de ingrijire personala, cu 7% peste nivelul din 2005, mai mult de jumatate din aceasta suma fiind cheltuita pentru produse proaspete. "Cheltuielile lunare cresc de aproximativ doua ori mai lent decat salariul mediu net pe economie, ceea ce inseamna ca banii incep sa se duca si pe alte tipuri de cumparaturi decat cele obisnuite. In plus, romanii aloca 56% din cheltuieli pentru produse proaspete, acesta fiind unul dintre cele mai mari procente din regiune", sunt de parere analistii ce au realizat acest studiu. Astfel putem spune ca avem (inca) grija de sanatatea noastra!
Studiul ShopperTrends al companiei Nielsen a fost realizat, in luna noiembrie, in orasele de peste 200.000 de locuitori, pe un esantion de 1.100 respondeti, cu varste intre 15 si 65 de ani, care sunt principalii cumparatori din gospodarie.
Gurmanzii bucuresteni...
Suma repartizata lunar pentru mancare si alte produse de stricta necesitate este usor mai ridicata in Bucuresti, ajungand la 634 lei pentru o gospodarie. Potrivit companiei Nielsen, cea mai mare parte a bugetului de cumparaturi al familiei este cheltuita in supermarketuri, discount-uri, hipermarketuri si cash&carry (77% dintre respondenti), in conditiile in care unu din trei consumatori lasa cele mai mari sume in hipermarketuri si unu din patru persoane in supermarketuri. in paralel, alimentarele si pietele pierd din ponderea pe care o aveau in trecut.
In acelasi timp, consumatorii romani merg din ce in ce mai des la cumparaturi, o tendinta sustinuta de cresterea numarului de magazine si a veniturilor, de extinderea ofertei si implicit de schimbarile in preferintele clientilor, acestia fiind mai atenti la produsele premium. "Frecventa de vizitare a magazinelor s-a intensificat si in 2006, foarte probabil pe fondul unor cosuri de cumparaturi mai mici per vizita. Astfel, in medie, consumatorul merge o data pe saptamana la un hipermarket si o data la cinci zile la un supermarket", se arata in studiu. Totodata, vizitele la magazinul de paine au loc o data la doua zile, la alimentara o data la trei zile, iar la macelarie, de trei ori pe luna.
In ceea ce priveste locul preferat de cumparaturi, romanii aleg mai ales unitatile din comertul modern pentru produsele alimentare de baza (73%), pentru mezeluri (65%) si pentru carne proaspata (65%), in timp ce fructele si legumele sunt cumparate in special din piata (39%), iar lactatele din alimentare si piete (40%).
Magazinele din comertul modern isi mentin pozitia de lider in cazul produselor ne-alimentare, respectiv detergenti de rufe, produse de ingrijire personala si a locuintei (circa 80% din optiuni), in schimb chioscurile sunt preferate atunci cand vine vorba de achizitionarea tigarilor (35%).
O problema din ce in ce mai importanta pentru retelele de magazine si producatorii din Romania este loializarea clientilor, studiul aratand ca in acest moment aproximativ jumatate din consumatori cumpara o alta marca atunci cand produsul dorit nu este disponibil la raft. Cei mai loiali clienti sunt fumatorii, 70% dintre respondenti declarand ca au cumparat marca dorita din alt magazin, dar un nivel relativ mare de loialitate apare si in cazul marcilor de detergenti si produse de ingrijire personala.
Numarul in crestere al magazinelor face tot mai dificila mentinerea unei baze de clienti fideli, consumatorii avand tendinta de a vizita itr-o luna tot mai multe unitati apatinand unor retele diferite de supermarketuri si hipermarketuri. Daca in 2005, 20% dintre participantii la studiu spuneau ca merg la acelasi magazin in decursul unei luni, anul trecut, ponderea lor a scazut la 14%. in schimb, 23% viziteaza doua magazine diferite, 24% merg in trei magazine, iar 20% dintre respondeti fac cumparaturi in patru unitati diferite. Potrivit Nielsen, anul trecut, media pentru Bucuresti s-a situat la 3,85 de magazine intr-o luna.
Principalele atribute ale unui magazin preferat sunt existenta unor promotii interesante, accesibilitatea, faptul ca poti gasi tot ce ai nevoie intr-un singur loc si gama larga de produse. in schimb, consumatorii nu sunt influentati in decizia de a merge intr-un anumit magazin de starea de curatenie a spatiului, de faptul ca este deschis pana tarziu, de existenta parcarii sau de eficienta caselor de marcat.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro