Numarul actual de mall-uri si de galerii comerciale din tara noastra este insuficient pentru a satisface cererea, dezvoltarea acestora fiind o necesitate impusa de piata, se arata intr-o analiza elaborata de compania imobiliara Regatta. Concret, piata romaneasca are capacitate de absorbtie, cererea fiind cu mult mai mare decat ofertele existente. ... Si asta pentru ca Romania urmeaza trendul mondial prin care conceptul de a face „shopping" evolueaza. Vorbim acum despre un tip de comert mult mai civilizat care a schimbat si perceptia modului de petrecere a timpului liber: mall-ul si galeria comerciala. Acestea ofera totul la un loc: iti poti face cumparaturile si, in acelasi timp, iti poti petrece timpul liber in mod placut.
In comparatie cu alte state europene, raportul dintre cerere si oferta in Romania este net inferior din perspectiva numarului de locuitori si a spatiilor comerciale disponibile. Spre exemplu, Bucurestiul are 2.300.000 locuitori si 170,000 mp de spatii in segmentul mall. La Budapesta exista 320,000 mp de spatii comerciale (mall) la 1.400.000 locuitori. Mai mult, noile mall-uri care urmeaza sa apara vor trebui sa aduca elemente de originalitate pentru a avea succes. De asemenea, dezvoltarile comerciale se vor diversifica spre a acoperi toate nisele de piata. Cu alte cuvinte, vor fi deschise mall-uri si galerii comerciale care sa raspunda nevoilor tuturor categoriilor de consumatori. Mall-urile deschise pana in prezent au ca target clasele medii si inalte, deci automat se adreseaza in pincipal brandurilor. Acestea au devenit o alternativa viabila deoarece spatiile comerciale stradale la ora actuala sunt insuficiente.
Ce standarde se impun?
Astfel de unitati comerciale trebuie sa respecte o serie de standarde, multe dintre ele foarte cunoscute, pentru a se ridica le nivelul occidental. Spre exemplu, in cazul unui mall sau a unei galerii comerciale – daca vorbim despre locuri de parcare – este obligatoriu sa existe un loc de parcare la 20-30 mp inchiriati. Din punctul de vedere al standardelor internationale, mall-urile si galeriile comerciale din Romania se ridica la nivelul asteptarilor, iar cele care se vor construi in viitor vor fi probabil caracterizate de elementele inovatoare de care vorbeam putin mai devreme. O alta categorie din sfera retail din ce in ce mai cautata este si cea a hypermarketurilor de super discount. Acestea faciliteaza cumparaturile complet grupate si bine structurate intr-un singur spatiu de amploare, la preturi competitive.
Amortizarea investitiei, in minimum 8 ani
Din punctul de vedere ale amortizarii investitiei in cumpararea spatiilor comerciale, aceasta este de circa 8-12 ani. In schimb, pentru investitiile de dezvoltare a acestora, rata de amortizare este mai mare sau mai mica, in functie de dimensiunile dezvoltatorului. Avand in vedere ca necesarul de spatii comerciale in Bucuresti este foarte mare, compania de imobiliare Regatta preconizeaza pentru urmatorii zece ani ca rata de profit in astfel de investitii va continua sa fie ridicata.
Estimari: chiriile pentru spatiile comerciale scad
Dezvoltarea sectorului de spatii comerciale de tip mall in Bucuresti va continua in zona Vasile Milea, Giurgiului, Trafic Greu (Liberty Mall), arata analiza Regatta. Totusi, evolutia nu se petrece exclusiv in Capitala. Se preconizeaza deschiderea de mall-uri in orasele mari cum sunt Cluj, Constanta, Ploiesti, Botosani, Ramnicu Valcea, Pitesti. Noi inaugurari au avut loc in segmentul galeriilor comerciale prin Grant Shopping Center, localizat in zona Crangasi. Competitia se intensifica odata cu intrarea pe piata ,in martie 2006, a supermarketului Real in Timisoara sau a altor jucatori precum Auchan, care pregateste deschiderea unui hypermarket in Bucuresti la inceputul anului viitor.
Si galeriile comerciale se inmultesc. Este vorba despre galeria Feeria Carrefour si Nasaud Shopping Center, o zona comerciala de aproximativ 5,500 mp, localizata la numai cateva minute distanta de Piata Unirii. Pe masura ce vor avea loc noi inaugurari presiunea va creste si proprietarii vor fi nevoiti sa-si ajusteze in minus chiriile. Mediile vor cobori de la 45-50 euro/mp in cazul mall-urilor si 30-35 euro/mp in centrele comerciale la aproximativ 40 euro/mp pentru mall-uri si 30 euro/mp pentru centrele comerciale.
Nicoleta Margineanu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro