România se plasează în categoria ţărilor din Europa Centrală şi de Est cu o piaţă a spaţiilor de logistică în curs de dezvoltare şi care nu a atins masa critică, alături de Slovenia, Croaţia, Serbia, Bulgaria, Grecia şi Turcia, potrivit unui studiu al companiei CB Richard Ellis (CBRE). Studiul a grupat ţările Europei Centrale şi de Est în trei categorii, în funcţie de gradul de dezvoltare a pieţei de logistică, România fiind plasată în a cea de-a doua grupă.
În prima categorie au fost incluse Cehia, Slovacia şi Ungaria, ţări care au înregistrat o creştere semnificativă a pieţei investiţiilor pe acest segment. Ţările incluse în a doua categorie, din care face parte şi România, au, potrivit companiei de servicii imobiliare CB Richard Ellis, pieţe de logistică şi de dezvoltare emergente, dar nu au atins încă masa critică.Din a treia categorie fac parte Rusia şi Ucraina, pieţe aflate într-un stadiu incipient de dezvoltare.
Cele mai importante oraşe din România din punct de vedere al dezvoltării pieţei de logistică sunt considerate Bucureştiul şi Oradea.
"Potenţialul de dezvoltare al pieţei de logistică este determinat de cerere, în special de consumul casnic şi de producţie. O analiză simplă a volumului actual al stocului pe cap de locuitor arată un potenţial imens de dezvoltare pentru oraşe precum Kiev, Belgrad, Moscova şi St. Petersburg, în timp ce capitale ca Varşovia, Praga şi Bucureşti se apropie de nivelurile din ţările din vestul Europei", se arată în studiul CBRE.
În ceea ce priveşte Oradea, dezvoltarea pieţei de profil din acestă zonă este influenţată în special din extinderea reţelelor de retail, ca urmare a dezvoltării infrastructurii.
De dezvoltarea infrastructurii va depinde, în opinia realizatorilor studiului, şi dezvoltarea pieţei din Constanţa, o altă zonă cu potenţial.
"Odată cu dezvoltarea infrastructurii, în următorii zece ani este posibil să vedem mai multe proiecte industriale în zona portului Constanţa. Până atunci, piaţa se va concentra în jurul Bucureştiului", se precizează în studiu.
Potrivit analizei, oferta pe piaţa din Bucureşti este încă subdimensionată, stocul fiind estimat la 310.000 de metri pătraţi.
"Cererea se menţine puternică mai ales din partea marilor retaileri care îşi extind operaţiunile, şi de la companiile internaţionale de logistică. Companiile locale sunt mai ales interesate să cumpere şi mai puţin să închirieze spaţiile industriale din cauza cererii mici", se menţionează în raport.Totodată, investitorii instituţionali au început să dezvolte propriile proiecte, din cauza ofertei limitate disponibile pentru achiziţie.
În ceea ce priveşte nivelul chiriilor din Bucureşti, acestea se situează în partea de nord şi de vest între 4,5-6 euro/mp/lună, în timp ce contractele de pre-închiriere sunt semnate şi la 4-4,5 euro/mp/lună. În sudul şi estul Capitalei chiriile sunt chiar mai mici, fiind cuprinse între 2,5-3,5 euro/mp/lună.
Spre comparaţie, în Grecia - din aceeaşi categorie cu România -, la Atena, chiriile se situează între 4 şi 6,5 euro/mp/lună, în timp ce în capitala Turciei costul lunar de închiriere a spaţiilor de logistică este de 3-4 euro/mp.
În Zagreb chiriile sunt de 5,5-6,5 euro/mp/lună în zonele principale şi de 4-5 euro/mp/lună.
Preţul de vânzare a spaţiilor logistice cu suprafeţe mai mici de 5.000 de metri pătraţi variază între 450 şi 600 de euro pe metru pătrat, în timp ce randamentele se menţin în jurul valorii de 8%.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro