Reguli care stau la baza evaluarii angajatilor

24 octombrie 2006

Un angajat este un profesionist numai daca stie cum sa-si evalueze perfomantele. Nu trebuie sa astepte sa fie criticat sau felicitat pentru a constata ca activitatea lui profesionala se afla pe drumul cel bun sau cateodata lasa de dorit. Iar tu ca angajator ai aceasta sarcina de a evalua performantele altora. Nu este un lucru usor.

Din acest motiv, angajatorii trebuie sa urmeze anumite principii ce stau la baza evaluarii performantelor. Specialistii de la www.ejobs.ro au facut o analiza a relatiilor dintre angajati si angajatori, iar pe acest segment al evaluarilor au stabilit cateva reguli pe care trebuie sa le urmeze angajatorul.

Comunica!

Daca vrei sa promovezi cele mai bune trasaturi ale angajatilor tai, incepe incurajand comunicarea de zi cu zi. O politica deschisa ii stimuleaza pe oameni sa munceasca mai mult si sa impartaseasca idei despre imbunatatirea mediului de lucru. Cerand sugestii ii faci pe angajati sa se simta importanti si valorosi pentru echipa. Atunci cand folosesti o idee a lor, poti sa inregistrezi acest lucru pentru evaluarea lor ulterioara. Este mai usor sa comunici in domeniile care au nevoie de imbunatatiri daca anterior ai stabilit un respect de baza. A cere sugestii este una din modalitatile prin care poti construi acest respect.

Tine evidenta

Rezerva-ti un moment in agenda zilnica pentru a scrie scurte note despre succesele angajatilor. Documentarea este foarte importanta pentru a-ti aminti evenimentele cu acuratete. Ei bine se poate intampla sa nu ti-l amintesti. Nu se stie de ce, dar este mai greu sa-ti amintesti complimentele si succesele decat esecurile. Fa-ti obiceiul de a inregistra realizarile angajatilor pe care ii supraveghezi.

Solicita rapoarte

Angajatii isi cunosc cel mai bine realizarile. Rapoartele saptamanale despre sarcinile indeplinite sunt de asemenea instrumente bune pentru a-ti aminti succesele si obiectivele atinse. Obiectivele care sunt scrise si documentate sunt usor de notat in evaluarea performantelor. Este uimitor cat de multe realizari trec neobservate. Daca nu stii ce sa scrii cere-i sugestii angajatului.

Fii sincer in legatura cu performanta ta

Sinceritatea promoveaza sinceritate. Atunci cand managerii isi recunosc propriile succese si esecuri, acest lucru ii ajuta si pe anagajati sa fie mai sinceri. Asteptarile rezonabile le permit angajatilor sa obtina succese si sa capete vointa necesara pentru a se mobiliza din nou in scopul atingerii obiectivelor asupra carora au esuat. O atitudine orientata spre “progres si nu spre perfectiune” ii va incuraja pe angajati sa aiba performante mai ridicate. Managerii care isi impartasesc succesele si problemele legate de evaluarile performantelor, ii vor ajuta pe angajati sa inteleaga standardele de evaluare.

Tinteste mai sus

Asteptarile ridicate se nasc din dorinta de a permite aparitia unor idei noi si esecuri deopotriva. Isi stabilesc angajatii tai obiective rezonabile? Vor munci mai mult sau vor fi total descurajati daca nu reusesc sa-si atinga obiectivele? Tinteste sus si ajuta-ti angajatii sa lucreze zilnic in directia atingerii obiectivelor propuse. Foloseste esecul ca pe un instrument de invatare, nu ca pe un motiv de acoperire. Ajuta-i pe angajati sa inteleaga ca a avea un esec nu inseamna a fi un ratat.

Noteaza aceste concluzii

Atunci cand notezi obiectivele ele devin mai concrete. Obiectivele specifice, cu praguri palpabile, sunt de folos pentru majoritatea angajatilor. Divizarea obiectivelor mari in obiective mai mici este o metoda foarte buna de a le face mai manevrabile. Pastrarea unei evidente este ingredientul final de care ai nevoie pentru a avea succes. Angajatii se simt tradati atunci cand supraveghetorii ignora termenele limita si nu verifica rezultatele la final. Atunci cand un obiectiv este notat si beneficiaza de sugestiile angajatilor, si de un program controlabil pentru realizarea sa, angajatul simte ca are puterea sa atinga acel obiectiv.

Cere sugestii

Obiectivele stabilite fara contributia angajatilor sunt mai greu de realizat. Cerandu-le parerea angajatilor despre problemele curente ii poti face sa se simta mai puternici. In curand “isi vor asuma” problema ca pe o provocare personala. Atunci cand accepta problema ca si cand ar fi a lor, obtii munca in plus pe gratis! De multe ori se gandesc cum sa rezolve problema cand nu sunt la servici, in timp ce conduc, sau in timp ce asteapta la coada in supermarket. Angajatul care se implica in rezolvarea problemelor se simte mai valoros la locul de munca. Managerii au nevoie de asistenta, iar angajatii au nevoie sa simta ca sunt participanti de valoare la munca de zi cu zi.

Recunoaste progresele

Din pacate numai 10% din angajati primesc recunoasterea (aproape totala!) cuvenita pentru munca depusa. Daca angajatii ar fi intrebati despre cum au fost rezolvate problemele, ar aparea mai multi eroi la locul de munca. Sarbatoreste realizarile. Opreste-te si adulmeca mirosul succesului! Rasplateste-i pe toti membrii unei echipe pentru atingerea unui anumit obiectiv. De multe ori angajatii cei mai tacuti fac cea mai mare parte a muncii. Descopera-i! Afland parerile angajatilor despre recunoastere putem sa ne ferim de a fi ingusti in aprecierile noastre. Nerecunoaterea meritelor unor angajati poate crea resentimente si moral scazut. Aprecierea scrisa sau verbala depaseste de multe ori in importanta valoarea banilor, facandu-i pe angajati sa se simta importanti. Recunoaste si sarbatoreste succesele si vei fi unul dintre cei mai populari sefi din compania ta.

Cosmina Doicu
[email protected]

 

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro