Registrul Auto Român (RAR) va putea să refuze omologarea sau certificarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor de exploatare pentru vehicule dacă acestea, deşi sunt conforme cu reglementările comunitare, prezintă riscuri pentru siguranţa rutieră sau dăunează sănătăţii publice. RAR va fi obligat să prezinte detaliat motivele pentru care a decis neacordarea omologării, se arată într-un proiect de lege elaborat de Ministerul Transporturilor, care va intra în vigoare la 29 aprilie 2009 şi va completa legislaţia actuală.
Proiectul de lege este necesar pentru armonizarea legislaţiei româneşti cu o directivă europeană de stabilire a normelor pentru omologarea autovehiculelor, precum şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor rutiere.
Directiva prevede ca statele membre să adopte acte administrative şi cu putere de lege pentru a se conforma acesteia, înainte de 29 aprilie 2009.
Vor fi exceptaţi de la obligativitatea certificării în vederea introducerii pe piaţă şi/sau a comercializării carburanţii auto fabricaţi şi comercializaţi legal în state membre ale Uniunii Europene, altele decât România, dacă aceştia furnizează un nivel echivalent de protecţie a mediului în raport cu cerinţele naţionale de introducere pe piaţă, nivel demonstrabil pe baza unor documente.
Legea prevede şi interzicerea comercializării de produse cărora le-au fost suspendate sau retrase omologările, certificările sau autorizaţiile.
De asemenea, producătorul, reprezentantul acestuia sau importatorul va pierde dreptul de livrare dacă nu furnizează RAR, la cererea acestuia, în termen de maxim 30 de zile, documentaţia tehnică referitoare la produsele declarate ca fiind produse de origine sau documentele oficiale care atestă că produsul sau materialul de exploatare introdus pe piaţă furnizează un nivel echivalent de protecţie a siguranţei rutiere sau de protecţie a mediului în raport cu cerinţele naţionale de introducere pe piaţă.
Comercializarea produselor şi materialelor de exploatare, cum ar fi uleiurile auto, este admisă pe toată durata termenului de garanţie sau de valabilitate a acestora, indiferent de termenul de expirare a certificării sau omologării, cu condiţia ca acestea să nu fie suspendate sau să nu fi fost retrase.
Nu vor putea fi introduse pe piaţă produse necertificate, neomologate sau cu omologarea/certificarea suspendată ori retrasă, precum şi produse nemarcate corespunzător.
În cazul în care producătorul, reprezentantul acestuia sau importatorul nu informează RAR asupra oricărei modificări a datelor din dosarul de omologare sau certificare, comunică utilizatorilor date tehnice care diferă de datele aprobate de autoritatea de omologare sau certificare sau nu prezintă RAR documentele solicitate, va fi amendat cu o sumă cuprinsă între 1.000 şi 5.000 de lei.
Cu aceeaşi sumă vor fi amendate şi firmele care transmit declaraţii sau documente false în timpul procedurilor de omologare sau certificare, falsifică rezultatele sau nu furnizează datele sau specificaţiile tehnice care ar putea duce la retragerea omologării sau a certificării.
Certificarea produselor şi materialelor de exploatare se efectuează de RAR pe baza rezultatelor încercărilor efectuate de acesta sau de servicii tehnice evaluate de RAR.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro