Multi dintre cei care vor sa se lanseze in afaceri vor avea nevoie la un moment dat de un sprijin financiar pentru a demara activitatea sau pentru a o ajuta sa se dezvolte. Dar cati stiu cum anume sa realizeze un astfel de proiect si mai ales cum sa il aleaga. Va propunem cativa pasi indrumatori in demararea unui astfel de program. Primii pasi sunt cei mai importanti. Din multitudinea de oferte existente pe care trebuie sa o alegi astfel incat sa fie cea mai indicata tipului tau de afacere?
Cum se alege programul cel mai potrivit?
In primul rand, pentru a raspunde la aceasta intrebare sunt necesare cateva etape premergatoare:
1.Pentru a se limpezi toate neclaritatile trebuie in primul rand stabilita o lista de idei generale de proiect legate de activitatea propriu-zisa, pentru care se doreste finantarea. La fel de important este ca proiectul sa fie facut cunoscut si persoanelor importante, gen functionari sau personalitati-cheie. Chiar daca se dispun de sumele necesare realizarii unui astfel de proiect, spijinul local este intotdeauna bine-venit.
2.Urmeaza informarea. Tot ceea ce este scris despre finantarile nerambursabile trebuie citit. Trebuiesc studiate prioritatile, conditiile de eligibilitate, criteriile de evaluare specifice fiecarui proiect. Trebuie mare atentie la toate detaliile. Analiza minutioasa despre tipurile de proiecte finantate anterior este de mare ajutor in acest sens.
3.Analiza conditiilor de finantare regasita in fiecare program cuprinde suma minima si cea maxima ce poate fi solicitata, nivelul si structura contributiei cofinantarii cu care solicitantul sa participe.
4.Ar fi mare pacat daca un astfel de program ar fi in cele din urma descoperit, iar data depunerii proiectelor sa expire peste o zi. Asa ca mare atentie sa va incadrati in timp, pentru ca nu de putine ori apar situatii ce pot intarzia finalizarea finalizarea proiectului.
Pentru un plus de siguranta
Totodata, pentru o eficienta maxima a procesului de cautare de finantari este recomandata dezvoltarea unui dialog cu finantatorii chiar inainte de a incepe realizarea in sine a proiectului de finantare. Prin e-mail si fax sunt foarte usor de obtinut informatii suplimentare sau de clarificat nelamuriri ce apar in momentul realizarii proiectului.
Ca sa fiti siguri ca in final veti avea de finantare este indicat ca in vizor sa fie luati mai multi finantatori pentru acelasi proiect. Acesta va fi insa personalizat in functie de cerintele fiecaruia. In plus, sunt multi finantatori ce doresc sa finanteze in colaborare cu alti parteneri, asa ca acest pont poate fi un avantaj in plus.
Calitatea proiectului este cea care va decide in mare parte ce bila vi se va acorda: alba sau neagra. Aceasta depinde esential de calitatea persoanelor si resurselor utilizate. In ceea ce priveste identificarea si atragerea in proiect a persoanelor cele mai potrivite pentru atingerea obiectivelor vizate poate necesita un timp destul de mare. Iar acest lucru trebuie avut in vedere inca de la inceput, pentru a nu depasi deadline-ul.
Ce cuprinde un proiect de finantare?
Cel mai important element al unui proiect este cererea de finantare. Odata realizata, urmeaza constituirea proiectului.
Atentie! Nu trebuie confundata ordinea ordinea tipica a propunerii atunci cand este citita, cu ordinea in care sunt abordate elementele propunerii, in momentul redactarii proiectului. De multe ori ordinea in care este ceruta prezentarea proiectului poate duce pe piste false. Sa presupunem ca:
Ordinea de citire este urmatoarea:
- Scrisoare de intentie
- Pagina de titlu
- Rezumat
- Introducere
- Problema vizata si scopul stabilit
- Justificarea problemei
- Obiective
- Activitati
- Evaluare durabilitate / Finantari ulterioare
- Buget
- Anexe
Proiectul va fi insa intocmit astfel:
Elemente principale | Elemente suplimentare |
Problema vizata si scopul stabilit | Justificarea problemei |
Obiective | Durabilitate / Finantari ulterioare |
Activitati | Introducere |
Evaluare | Pagina de titlu |
Buget | Rezumat Anexe |
In cazul finantarilor nerambursabile acordate prin programe ale Uniunii Europene, un proiect de finantare are, de regula, urmatoarele componente:
- cererea de finantare;
- bugetul proiectului (uneori inclus in formularul cererii de finantare);
- matricea logica a proiectului;
- CV-uri ale persoanelor care vor lucra in activitatile din proiect;
- documente doveditoare ale statutului juridic al solicitantului si partenerilor;
- anexe facultative (date statistice, grafice, studii, elemente ale unor strategii aflate in derulare sau in proiect, rezultate ale altor activitati relevante pentru proiect - in general, informatii care pot fi utilizate ca argumente pentru proiect).
Proiectul de succes va fi in final cel care va avea o cerere de finantare clara si logica, chiar si in lipsa unei inovari spectaculoase. Planificarea va trebuie realizata cu atentie, pentru a putea fi respectata si in momentul implementerii ei. Bugetul, suficient de detaliat pentru a putea fi explicate toate cheltuielile, va fi de asemenea apreciat. La fel si indicatorii mentionati, ce vor trebuie sa aiba o definitie si sa fie mesurabili. Unul dintre aspectele importante este daca proiectul va exista si dupa terminarea finantarii nerambursabile. Durabilitatea este din nou un avantaj pentru solicitant. Alte aspecte pe care finantatorii le cauta in proicete sunt urmatoarele: daca persoanele ce vor lucra au experiente necesara, daca solicitantul are el insusi experienta in managementul de proiecte si daca exista o comunicare buna intre finantator si solicitant.
Ana Zidarescu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro