Producatorii si retailerii nu au batut palma. Auchan si Selgros devin agresivi!

20 martie 2008

Ieri reprezentantii producatorilor si retailerii s-au intalnit iar dupa lungi dicutii si mult circ, am inteles doar ca vor mai exista discutii dar se va gasi un pic de loc in viata lor agitata de un ghid cu bune practici. Ministerele Agriculturii, Finanţelor şi cel al Comerţului vor stabili un grup de lucru care să elaboreze un ghid de bune practici pentru retaileri şi producătorii din industria alimentară, a declarat miercuri ministrul Agriculturii, Dacian Cioloş.
           
Potrivit preşedintelui Romalimenta, Sorin Minea, ghidul de bune practici va trebui să includă definiţiile termenului de preţ de vânzare şi de preţ de cumpărare, iar supermarketurile să îşi asume toate taxele pe care le percep.
           
Cele trei ministere vor elabora un memorandum, care prevede înfiinţarea grupului care va lucra la elaborarea ghidului, memorandum care va fi prezentat în şedinţa de Guvern de miercuri, 26 martie, a anunţat Cioloş, după întâlnirea de miercuri dintre reprezentanţii retailerilor şi cei ai producătorilor din industria alimentară.
          
 "Există două elemente de concluzie. Prima concluzie ar fi propunerea pe care o vor face ministerele Agriculturii, Finanţelor şi Comerţului, săptămâna viitoare, pe baza unui memorandum aprobat în următoarea şedinţă de Guvern, prin care să se stabileacă un grup de lucru pentru un ghid de bune practici. A doua concluzie ar fi că Ministerul Agriculturii va organiza un calendar de discuţii pe filieră", a spus Cioloş.
          
El a adăugat că Ministerul Agriculturii va elabora la începutul săptămânii viitoare calendarul de discuţii pe filieră interprofesională, pentru fiecare sector în parte (carne, legume, etc). În privinţa ghidului, Cioloş a arătat că "în câteva săptămâni ar trebui să se ajungă la nişte rezultate". "Acest ghid va stabili nişte principii de la care să pornească discuţiile şi un cadru civilizat de dialog (între retaileri şi producători - n.r)", a spus Cioloş.
           

  
Retailerii şi producătorii vor avea o nouă întâlnire săptămâna viitoare. Data întâlnirii va fi stabilită după aprobarea memorandului, în şedinţa de miercuri a Guvernului.  În privinţa discuţiilor de miercuri, preşedintele patronatului Rompan, Aurel Popescu, a afirmat că au fost un bun punct de plecare pentru viitoare negocieri.
           
"Dumnealor de multe ori au spus că nu avem dreptate, de exemplu, că adaosurile comerciale sunt mai reduse decât în alte ţări. Această întâlnire a fost necesară şi este un bun punct de plecare", a spus Popescu.
   
 Cine arata cu degetul? Cine e perfect?    

Potrivit lui Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA), reprezentanţii retailerilor Auchan şi Selgros au afirmat că produsele autohtone nu au aceeaşi calitate cu cele din import.  Si noi consumatorii am putea merge la o intalnire cu retailerii, daca am avea princiipile cu noi si nu acasa, si le-am putea aminti ca magazinul lor e prost amenajat, e prost administrat, anagajatii sunt de negasit si  multe alte neplaceri pe care le intampinam la cumparaturi.

Frumosu s-a mai arătat dezamăgit de poziţia Consiliului Concurenţei de la discuţie, precizând, totodată că au participat prea mulţi reprezentanţi din partea producătorilor.
           
Minea a precizat că reatilerii au fost în general deschişi la discuţii, în afara reprezentantului reţelei de hipermarketuri Auchan, care a fost foarte agresiv, refuzând ideea ca negocierile să se desfăşoare cu fiecare furnizor în parte.
           
Patronatele şi sindicatele din industria alimentară au solicitat Consiliului Concurenţei şi a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului să investigheze abuzurile retailerilor faţă de furnizori, dar şi elaborarea unui ghid de bune practici, care să reglementeze domeniu.
           
Totodată, producătorii au solicitat ca toate taxele supermarketurilor să fie afişate, astfel încât consumatorul să ştie care este preţul real al produslui şi care este adaosul comercial.
           
Producătorii spun că retailerii aplică taxe care duc la creşterea preţurilor şi scad profitabilitatea furnizorilor, iar dezvoltarea excesivă a marilor lanţuri de retail, care ajung să deţină monopolul în comeţ, duce la falimentarea magazinelor de cartier.
           
Totodată, susţin producătorii, extinderea lanţurilor de supermarketuri şi hipermarketuri conferă acestora o putere excesivă în negocierile cu furnizorii, cărora le impun clauze contractuale dezavantajoase. 

Ce face intre timp CC?

Consiliul Concurenţei a început săptămâna trecută o investigaţie "de analiză" pe piaţa de retail, a declarat, miercuri, preşedintele instituţiei, Gheorghe Oprescu. "În urma unei decizii de săptămâna trecută s-a lansat o investigaţie de analiză a pieţei", a declarat Oprescu.
           
El a arătat că instituţia nu poate interveni "pompieristic", întrucât toate deciziile trebuie susţinute de probe. Potrivit vicepreşedintelui instituţiei, Alexe Gavrilă, Consiliul a lansat o "investigaţie utilă", care este menită să stabilească dacă există suficiente motive pentru începerea unei "investigaţii clasice".

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro