Problema preturilor mari la carburanti este comportamentul companiilor!

29 mai 2008

Reducerea accizelor şi a taxelor pentru carburanţii auto nu garantează scăderea preţurilor, în România problema fiind legată de comportamentul companiilor, nu de poltica fiscală a statului, consideră ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian. "Având în vedere nivelul redus al accizelor/taxelor din România, nu consider că o scădere a nivelului de taxare/accizare ar duce la reducerea preţurilor carburanţilor la pompă. În România, problema nu este legată de comportamentul fiscal al statului, ci de comportamentul companiilor. Cred că, pentru piaţa internă de produse petroliere, o parte a soluţiei este legată şi de începerea de către Consiliul Concurenţei a unei investigţii în legătură cu nivelul competiţiei. În contextul discuţiilor legate de o eventuală fuziune MOL-OMV, Comisia Europeană va realiza şi ea o investigaţie asupra modului în care funcţionează piaţa de produse petroliere inclusiv in România", a declarat Vosganian, într-un comunicat al Ministerului Economiei şi Finanţelor.

"Consiliul Concurenţei a declansat din oficiu, în septembrie 2005, o investigaţie care are ca obiect posibilă încălcare a prevederilor Legii concurenţei de către actorii activi pe piaţa petrolului şi a produselor derivate din petrol, inclusiv a combustibililor. Investigaţia priveşte activitatea tuturor companiilor active pe piaţă şi se derulează pe o perioadă mai îndelungată, avand în vedere evoluţia şi dinamica acestei pieţe", se arată în răspunsul Consiliului.

Instituţia menţionează că nu are în atribuţii reglementarea preţurilor, ci depistarea şi sancţionarea înţelegerilor anticoncurenţiale, practicilor concertate şi abuzul de poziţie dominantă, care au ca obiect sau ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei pe piaţă sau pe o parte a acesteia.

Marţi, preşedintele Franţei, Nicolas Sarkozy, a sugerat că Uninea Europeană ar trebui să ia o decizie comună pentru plafonarea taxelor pentru carburanţi.

"În România acciza pentru benzina fără plumb este de 33 eurocenţi/litru, iar pentru motorină este de 27 eurocenţi/litru, în comparaţie cu Franţa, unde acciza este de 61 eurocenţi/litru pentru benzina fără plumb, respectiv de 43 eurocenţi/litru pentru motorină. TVA-ul în România este 19%, în timp ce în Franţa se situează la nivelul de 19,6%. Cu toate acestea, preţurile carburanţilor comercializaţi pe piaţa internă sunt ridicate, comparabile cu cele din alte state europene iar, pe fondul unui baril cotat la circa 135 de dolari, companiile petroliere locale înregistrează profituri uriaşe faţă de perioada similară a anului trecut", se spune în comunicatul MEF.

Vosganian reia, în comunicat, declaraţiile din ultimele două săptămâni referitoare la nivelul redus de accizare practicat de România la carburanţi şi la faprul că România deţine încă rezerve de petrol.

Ministrul nu mai menţionează însă că aceste rezerve au fost date în exploatare grupului austriac OMV, prin contractul de privatizare al celei mai mari companii româneşti, Petrom.

Vosganian a criticat de mai multe ori Petrom pentru preţurile mari pe care le practică la carburanţii auto şi a afirmat că va avea o discuţie cu reprezentanţii companiei.

Săptămâna trecută, ministrul a afirmat că preţurile carburanţilor vânduţi de Petrom ar putea fi mai mici cu 5-10%, fără să afecteze profitabilitatea companiei, situaţie care ar determina şi firmele competitoare să reducă preţurile.

În pofida declaraţiilor ministrului, aproape toate companiile care vând carburanţi au operat în ultimele săptămâni au urcat preţurile la pompă.

Preţul de vânzare al benzinei la staţiile de distribuţie din ţară este apropiat de nivelurile practicate în statele membre UE, deşi România beneficiază încă de o derogare a Comisiei Europene şi aplică un nivel redus de accize.

Mediafax

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro