Primul pas in lumea afacerilor pentru un nou intreprinzator

5 septembrie 2006

In momentul in care te-ai decis sa te lansezi in lumea afacerilor drumul nou ales te poate purta in trei directii: ori incepi sa-ti ridici propria afacere pornind de la zero, ori cumperi o franciza, ori achizitionezi o afacere deja existenta. Acesta este primul pas pe care orice afacerist tanar trebuie... sa-l faca inainte de a se incepe afacerea in sine.

Stii sigur ca nu mai vrei sa lucrezi pentru nimeni altcineva decat pentru tine. Ai ceva bani pusi deoparte si ai si flerul necesar. Dar cum anume si de unde sa pornesti? Daca nu ti-ai facut un plan detaliat si pus la punct in legatura cu viitoarea ta afacere, atunci trebuie sa stii ca poti alege din trei variante cea care ti se potriveste:

1. Sa incepi afacerea de la zero. Daca optezi pentru aceasta alegere atunci trebuie sa stii ca unul dintre cele mai mari avataje este faptul ca esti liber de orice eventuala obligatie contractuala. Din moment ce nu ai incheiat spre exemplu nici un contract de franciza prin care sa respecti conditii legate de viitoarea ta afacere sau despre modul in care ea va evolua, atunci ai libertate deplina, in limitele legii, bine-nteles. Astfel ai sansa unui inceput “curat”, cu un control absolut asupra tipului de afacere si al managementului. Pornind o afacere independenta iti poti alege singur locatia, tipul de activitate, produsele sau serviciile ce vor sta la baza activitatii, daca vei avea sau nu angajati.

Insa in acelasi timp acest tip de afacere vine si cu cateva bile negre. Sa pornesti o afacere noua implica mai mult risc decat sa achizitionezi una deja existenta. Ideea generala este ca o afacere care are deja luni de activitate si a depasit pana in acest moment toate obstacolele, are toate sansele ca si de aici inainte sa continue pe aceeasi linie si sa avanseze. In schimb, o idee noua nu este in toate cazurile si o idee de succes. Astfel ca preluarea unei afaceri se va transforma fara indoiala, cu managementul de rigoare, intr-o afacere de succes.

Daca totusi te ambitionezi cu planurile tale proprii atunci trebuie sa acorzi o atentie deosebita urmatoarelor aspecte:

- Inainte de a incepe trebuie sa-ti inregistrezi afacerea, trebuie sa umblii dupa licente, permise, certificate, fapt ce consuma atat bani, cat si energie si timp;
- O afacere nou intrata pe piata nu va aduce profit imediat, astfel antreprenorul trebuie sa aiba suficiente resurse pentru a trece de aceasta perioada de tranzitie;
- Sa fii sigur ca produsul sau serviciul cu care vei iesi pe piata sa prezinte interes pentru clienti;
- Pentru a alege cele mai buna produse trebuie sa-ti creezi propria lista de furnizori si sa pastrezi contactul cu ei;
- Daca iti permiti sa faci fata din punct de vedere financiar investitiei in promovare;
- Daca numele tau se poate tranforma intr-un brand, fapt ce iti poate garanta un succes aproape instantaneu si un avans fata de ceilalti concurenti de pe piata.
 
2. Varianta francizei. Acest tip de afacere este ca un melange intre o afacere independenta si una dobandita prin achizitionarea uneia deja existente. Franciza nu este altceva decat  dreptul de a vinde un produs ce apartine altcuiva. Astfel, in momentul in care platesti pntru achizitia unei francize, nu faci decat sa cumperi de la francizor dreptul de a comercializa un produs deja existent si te angajezi ca-l vei produce cu succes, respectand clauzele contractului.

Aceasta varianta de a incepe o afacere ofera o serie de avataje distincte. In primul rand riscul este unul minim. De asemenea, multi francizori ofera asistenta in materie de marketing, publicitate si promovare, aparatura si suport managerial. Unii francizori acorda uneori si consiliere financiara, pe cand altii contribuie chiar si cu investitii. Astfel, poti incepe o afacere sigura si de succes, la riscuri minime si cu investitia asigurata.

Insa nici aceasta alternativa nu este lipsita de probleme. Pentru unii antreprenori onorariul care trebuie platit francizorului la inceput poate crea unele probleme. Astfel trebuie achitata taxa de intrare in franciza, intre 4 si 8% din cifra de afaceri si eventual taxa de publicitate, de 2-5% din cifra de afaceri. Cu alte cuvinte, in functie de brand se poate plati catre francizor de la cateva mii de dolari pana la sute de mii de dolari doar pentru a avea propria afacere in sistem de franciza.

3. Achizitia unei afaceri deja existente.  Unul dintre avantajele legate de aceasta investitie este ca se reduce acel aspect legat de intocmirea documentatiei legale de functioare. Altcineva a facut acest demers si acum din diferite motive isi vinde afacerea. Vadul comercial a fost deja creat, la fel si relatiile cu furnizorii. Si daca afacerea merge bine poti continua pe aceeasi linie ca si vechiul proprietar. Un alt avataj poate consta in faptul ca nu mai trebuie sa cauti oamenii cu pregatirea necesara pentru a-i angaja. Odata cu afacerea poti prelua si personalul, care este deja format si obisnuit. In acest fel iti poti usura tranzitia si pe viitor ii poti inlocui.

Insa cel mai important beneficiu se ascunde in spatele experientei. La fel ca si la franciza, faptul ca a activat pe piata si a trecut de toate obstacolele ii faciliteaza pentru viitor activitatea. Astfel, investitia ta este in mare parte protejata. In acelasi timp, timpul pe care in mod obligatoriu l-ai pierde cu o afacere “novice” in asteptarea perioadei in care ea va da profit este in acest caz depasit. Asa ca tu poti trece direct la partea cea mai placuta: de a incepe sa-ti amortizezi cheltuielile.

Un mare semn de exclamare ar trebui insa pus deasupra oricarui anunt de vanzare al unei afaceri “la cheie”. Unii intreprinzatori pot fi usor hipnotizati de avantajele legate de castigul instantaneu. Insa sunt cazuri in care achizitia unei astfel de afaceri poate costa chair mai mult decat sa infintezi o afacere de la zero. In acelasi timp poate exista pericolul ca odata cumparata o afacere ea sa nu dea randamentul asteptat, sau aparatura necesara sa fie atat de uzata incat sa trebuiasca sa o inlocuiesti. Tensiune se poate crea si intre noul proprietar si personalul deja existent, care ar putea fi reticent fata de noul proprietar al afacerii stiind ca in orice moment acesta i-ar putea concedia.

Oricare ar fi insa alegerea intreprinzatorului, pentru fiecare varianta exista parti pozitive si parti negative. In functie de disponibilitatea financiara, de gradul de informare si de oferta de pe piata, o investitie intr-o afacere se poate transforma fie intr-o alegere inspirata si de succes, fie intr-o situatie de faliment iminent. Asa ca mare atentie si nu uitati sa studiati intens toate aspectele inainte de a face pasul decisiv.

Ana Zidarescu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro