La fel ca si investitia la bursa sau cea din indutrie, investitia pe segmentul imobiliar se poate transforma intr-o sursa veritabila de venituri. Dar pana la urma, oricare ar fi perspectivele, trebuie sa oferi motive serioase unui strain sa-si investeasca banii pe o piata neexplorata de el pana in acel moment.
Daca te gadesti sa faci putin lobby pentru sectorul imobiliar romanesc, atunci ar trebui sa te inarmezi si cu cateva argumente solide. De ajutor ar putea servi studiul intocmit de publicatia investir-roumanie.com asupra imaginii pietei imobiliare din Romania, care a edidentiat urmatoarele aspecte pozitive ale pietei imobiliare romanesti:
- piata imobiliara autohtona a avut in ultimii 16 ani o crestere anuala constanta a preturilor cu 2 procente;
- impozitul descrescator asupra tranzactiilor imobiliare a favorizat pe de o parte operatii destul de importante din punct de vedere financiar, cat si o scadere considerabila a speculei pe termen scurt, evitandu-se astfel o „gaura speculativa” de amploare.
- recunoasterea legala a dreptului de proprietate asupra imobilelor (si asupra terenurilor, incepand din 2007) strainilor nerezidenti, precum si numeroasele conventii de evitare a dublului impozit au incurajat „importul” de proprietari straini;
- existenta unui registru de proprietati imobiliare, a unui plan de urbanism ce garanteaza proprietatea si a obligativitatii de a legaliza actele la notar atunci cand vine vorba de operatii imobiliare, ofera un plus de siguranta investitorilor straini;
- aplicarea unui sistem de certificare profesionala pentru agentiile imobilare reduce riscul de fraudare pe acest segment;
- piata imobiliara autohtona nu a ajuns inca la saturatie;
- prezenta deja a unui numar mare de cumparatori sau de locatari straini, solvabili, si care sunt in cautarea confortului (reprezentante de branduri internationale, expropriati, etc) ii incurajeaza pe cei din exterior.
Ce ai putea sfatui un investitor strain?
Dupa ce ai prezentat acest portofoliu cu bile albe a segmentului imobiliar roman continua cu sfaturi care sa vina in ajutorul celor care vor sa se lanseze in premiera pe piata din Romania.
1. Sa realizeze in prealabil un studiu de fezabilitate, sa-i spunem, in care sa puna in balanta, intr-o maniera obiectiva, costurile intrinseci legate de investitie, alaturi ofertele posibile, lista impozitelor si taxelor percepute de statul roman, frecventa deplasarilor in Romania pana in momentul finalizarii procedurilor cel putin de inceput, si nu in ultimul rand profitablitatea asociata unui astfel de proiect de investitie;
2. Nu neglija nici rentabilitatea unor investitii imobiliare, atipice. Si aici intra acea gama de investitii imobiliare in zone turistice, si care se refera in mod expres la vilele de munte, apartamente sau vile in statiunile de iarna, pensiuni, vile pe malul marii, terenuri agricole, etc. In comparatie cu investitiile imobiliare clasice, cum ar fi cele in apartamente in zonele centrale din marile orase, si aceste investitii pot fi extrem de rentabile. Ca sa nu mai vorbim de amortizarea cheltuielilor. Exploatate cu pricepere, aceste achizitii pot constitui o sursa de venit sigura si permanenta (sau sezoniera, in functie de alegerile facute).
3. Si cel mai important, inainte de a se apuca sa aruce un cec cu multe zerouri la urma, sa studieze cu atentie tot ceea ce tine de legislatie si de particularitatile pietei locale. Nici aspecte legate de economie si chiar de conceptiile generale ale romanilor nu ar trebui sa fie ignorate, intrucat si ele vor fi de folos mai devreme sau mai tarziu.
Dar oricat de multe sfaturi si puncte forte ale pietei imobiliare romanesti ai avea, orice astfel de afacere implica si un grad de risc. Asa ca pana la urma totul se reduce la cat de pregatit este investitorul sa riste si de cata putere financiara dispune.
Ana Zidarescu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro