Patronatele şi sindicatele din industria alimentară solicită o anchetă confidenţială din partea Consiliului Concurenţei şi a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, care să investigheze posibilele abuzuri ale retailerilor faţă de furnizori. "Ancheta trebuie să aibă neapărat un caracter confidenţial pentru a permite producătorilor şi furnizorilor să îşi exprime liber nemulţumirile, fără pericolul de a suporta anumite repercursiuni din partea retailerilor. Ancheta trebuie făcută sub forma unor sondaje punctuale, pe anumite practici care pot fi considerate abuzuri, cum ar fi taxa din spatele facturii, taxa de intrare în magazine, taxa de raft, taxa de deschidere pentru noile magazine, taxa de catalog, taxa de promoţie", se arată într-un comunicat comun al mai multor patronate şi sindicate din agricultură şi industria alimentară.
Ancheta este solicitată de Asociaţia Română a Cărnii, Asociaţia Producătorilor din Industria Laptelui, Patronatul Naţional al Viei şi Vinului, Rompan, Federaţia Sindicală din Industria Alimentară şi Federaţia sindicatelor din agricultură Agrostar.
Potrivit reprezentanţilor industriei alimentare, unele dintre practicile abuzive se referă la plăţi solicitate de către supermaketuri furnizorilor ca precondiţie pentru a fi înscrişi pe lista de furnizori, contribuţii financiare în schimbul promovării produselor, acordarea de discounturi anticipate, compensaţii atunci când profiturile la vânzare au fost mai mici decât cele furnizate, plăţi pentru acoperirea produselor pierdute, contribuţii pentru amenajarea şi deschiderea de noi magazine sau reducerea preţurilor, sub ameninţarea de a nu le mai primi produsele la raft.
Aceste practici ale reţelelor de retail au condus la majorări de preţuri, ca urmare a includerii tuturor discounturilor şi bonusurilor solicitate producătorilor, se arată în comunicat.
Reprezentanţii producătorilor agricoli şi din industria alimentară susţin că supermarketurile exercită un abuz de putere prin impunerea unor condiţii contractuale care le reduc substanţial profitul, duc la o creştere artificială a preţurilor şi falimentarea magazinelor de proximitate.
Patronatele şi sindicatele din industria alimentară şi din domeniul agriculturii propun realizarea unui Cod de Bune Practici Comerciale pentru supermarketuri, care să împiedice "abuzurile" magazinelor. Producătorii afirmă că supermarketurile le impun să nu comercializeze produsele la preţuri mai reduse în alte magazine, ceea ce conduce la o creştere artificială a preţurilor şi afectează afacerile magazinelor de proximitate şi a producătorilor mici, locali, tradiţionali, care nu pot satisface volumele şi condiţiile impuse de supermarketuri.
Mediafax
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro