Oportunitati de dezvoltare a afacerilor mici si mijloci

6 martie 2008

Templus Advertising Bucuresti, în parteneriat cu Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale – Oficiul Teritorial Iaşi, a organizat la sfârşitul lui februarie, la Piatra Neamţ, seminarul cu tema “Oportunităţi de dezvoltare a afacerilor mici şi mijlocii”. Peste 140 de oameni de afaceri din judeţul Neamţ au participat la acest eveniment unde instituţii financiar-bancare, companii IT, firme de consultanţă şi de resurse umane şi-au prezentat oferta de produse şi servicii adresate segmentului IMM. Întreprinzătorii prezenţi au aflat care sunt ofertele care răspund cel mai bine nevoilor pe care le au şi au putut discuta cu oficialităţile problemele pe care le întămpină în activitatea lor. Cel mai mare accent s-a pus pe soluţiile de finanţare, rambursabile şi nerambursabile, banii fiind una din problemele acute ale firmelor din această categorie. O altă problemă care deranjează oamenii de afaceri din Neamţ este fiscalitatea, considerând că taxele şi impozitele percepute de stat sunt excesive, frânând dezvoltarea mediului de afaceri privat. Nici modificarile dese aduse legislaţiei din domeniul economic de către Executiv nu sunt pe placul patronilor, aceştia acuzând faptul că, datorită instabilităţii legislative nu îşi pot face planuri de afaceri pe termen lung. De asemenea, concurenţa neloială, controalele numeroase, lipsa personalului calificat, accesul greoi la informaţii utile sunt alte neajunsuri pentru oamenii de afaceri. „În cadrul seminarului de la Piatra Neamţ, am facilitat dialogul între investitorii din zonă şi factorii de decizie – oficialităţi locale, parlamentari, reprezentanţi ai Guvernului.

Totodată, am încercat să aducem informaţii utile pentru întreprinzătorii din judeţul Neamţ, care să-i ajute să-şi dezvolte afacerile sau să iniţieze unele noi. De asemenea, am promovat cele mai bune oferte de produse şi servicii pentru segmentul IMM, astfel încât, oamenii de afaceri să poată alege oferta care se potriveşte cel mai bine necesităţilor pe care le au. De altfel, în cadrul campaniei Activ Investor, iniţiată cu mai mult de 3 ani în urmă, am reuşit să aducem la seminariile Templus peste 9000 de întreprinzători din toată ţara, miniştrii, parlamentari, analişti şi consultanţi economici, experţi financiari, mulţi dintre aceştia declarând că sunt impresionaţi de faptul că evenimentele au acoperit toată gama de probleme care sunt în mediul economic, la momentul actual. Seminariile noastre nu numai că au dezbătut problemele pe care le întâmpină întreprinzătorii în activitatea de zi cu zi, dar au şi propus soluţii concrete de rezolvare a acestora. După cum se vede din formularele de feed-back completate de fiecare participant la seminariile noastre, campania are un real succes în rândul oamenilor de afaceri, iar faptul că ei apreciază seriozitatea, implicarea şi eforturile echipei Templus şi consideră că ne facem treaba foarte bine, cu profesionalism, ne motivează în continuarea acestui demers. Ministerul ”, a declarat Valentina Moraru, director general al Agenţiei Templus Advertising. În deschiderea seminarului de la Neamţ, senatorul ŞERBAN STRĂTILĂ a subliniat că domeniul economic a întâmpinat greutăţi în ultimii ani, mai ales după aderarea la UE. Acesta a declarat că parlamentarii de Neamţ vor sprijini oamenii de afaceri locali prin proiecte de acte normative care să elimine piedicile legislative sau fiscale care există la acest moment: „Din martie, Guvernul va pune accent pe depunerea electronică a declaraţiilor fiscale şi a altor acte, uşurând astfel activitatea reprezentanţilor IMM şi, implicit, ducând la scăderea costurilor firmelor.” Şerban Strătilă a subliniat că parlamentarii cunosc foarte bine problematica mediului economic, fiind conştienţi de greutăţile întâmpinate de întreprinzători, cu atât mai mult, cu cât, mulţi dintre senatori şi deputaţi au manageriat propriile afaceri. Judeţul Neamţ a ocupat anul trecut locul 2 la exporturi, între judeţele din Regiunea de Dezvoltare Nord Est, după Bacău, a spus VASILE ŞENDREA, subprefect de Neamţ.

 „Judeţul nostru a avut rezultate bune în 2007 şi în alte sectoare: la producţia de cherestea (locul 2) şi la cea de zahăr rafinat (pe 3). În Neamţ s-a investit în 37 de proiecte de consolidare a infrastructurii (poduri, canalizare şi reţele de apă), urmând să se deruleze şi alte proiecte importante pentru dezvoltarea zonei, spre care vor fi direcţionate fonduri substanţiale.” Vasile Şendrea a aratat că prefectura Neamţ priveşte agenţii economici ca potenţiali parteneri, creând programe speciale de finanţare şi un sistem administrativ cu o birocraţie redusă la maximum. Oficialităţile locale nemţene doresc o dezvoltare a judeţului axată pe domeniile specifice accestuia: lemn, agricultură şi turism. VASILE OUATU, viceprimarul oraşului Piatra Neamţ, arată că principala preocupare a Primăriei este atragerea investiţiilor în oraş. „După 1990, Piatra Neamţ avea cea mai mare rată a şomajului din ţară, după prăbuşirea industriei chimice din judeţ, de aceea s-a pus accent pe potenţialul turistic al zonei. Acum oraşul are instalaţie de telegondolă şi telescaun, o pârtie de schi pentru profesionişti, urmând ca, până la iarnă, să fie finalizată şi una pentru amatori. Oraşul are un mare potenţial turistic, numărându-se printre puţinele care au şi munte şi mare (prin lacurile din zonă),”arată viceprimarul Vasile Ouatu.

CRISTI DUMITRIU, Director Sucursală CEC Piatra Neamţ, a spus despre Casa de Economii şi Consemnaţiuni că este cea mai veche instituţie bancară, cu cea mai extinsă reţea de filiale şi cu peste 3,5 milioane de clienţi: „În prezent, CEC are o nouă abordare pentru clienţii persoane juridice, acordând credite adresate tuturor agenţilor economici, cerând garanţii minime, cu o perioadă foarte mică de analiză. Oferta este vastă, existând chiar credite pentru firmele fără istoric - start up. CEC acceptă orice mix de garanţii, are comisioane foarte reduse la anumite produse bancare şi o ofertă atractivă de carduri. CEC acordă şi credite din fonduri BERD, acestea fiind foarte solicitate de întreprinzătorii mici şi mijlocii.” CONSTANTIN VARTOLOMEI, Coordonator zonal de vânzări CEC a spus că instituţia bancară pe care o reprezintă se adresează unui segment larg, prin oferta variată de produse şi servicii, criteriile de eligibilitate ale solicitanţilor fiind cam aceleaşi pe care le practică toate băncile comerciale. „Diferenţierea ofertelor se face la comisioanele practicate de fiecare instituţie financiar-bancară şi, de asemenea, în ceea ce priveşte viteza de reacţie, cât de repede se acordă creditul din momentul solicitării. CEC are comisioane mici, de aceea, la câteva din credite dobânda efectivă este avantajoasă pentru companii,” a afirmat Constantin Vartolomei.

GHEORGHE ANDRIEŞ, Şef Compartiment Garantare şi Monitorizare FNGCIMM, arată că instituţia are drept acţionar unic statul român şi a fost creată de Guvern pentru a sprijini IMM-urile. „Fondul acordă scrisori de garantare pentru obţinerea finanţărilor rambursabile dar şi a celor nerambursabile. Beneficiari eligibili ai scrisorilor de garantare sunt IMM-urile cu capital majoritar privat, fără restanţe către bugetul de stat şi care pot dovedi capacitatea de rambursare, ” a spus Gheorghe Andrieş. Mai nou, FNGCIMM acordă şi finanţări directe din fonduri proprii, pentru IMM-urile care pot aduce garanţii reale. Dată fiind criza de personal calificat la nivel naţional, deci şi din judeţul Neamţ, Sincron HR propune firmelor de aici un parteneriat pentru implementarea unui soft de recrutare care ajută la gestionarea crizei de forţă de muncă de pe piaţă.

SILVIA IORDACHE, Marketing Manager Sincron HR, a dat detalii despre acest program: „Softul transformă departamentul de Resurse Umane (HR) într-unul strategic, oferind ordine şi rigoare, control şi centralizare a informaţiei, o bază de date unică de candidaţi, istoric al proceselor, istoric al candidaţilor, planificarea activităţilor, comunicare automatizată cu aceştia (prin email şi SMS), calendar comun de activităţi pentru toată echipa”. Sincron HR acordă comisioame de până la 25% prin programul pentru parteneri, iar aceştia au exclusivitate de vânzare a softului în regiunea arondată. De asemenea, compania Sincron acorda training pentru parteneri, implementează programul şi asigura suport tehnic folosind logistica proprie, partenerul având nevoie doar de un laptop pe care sa facă prezentarea softului către potenţialii clienţi. Sincron s-a alăturat şi iniţiativei EUGA lansată de Microsoft, instrument prin care distribuitorii Sincron HR pot vinde softul către firmele locale care nu dispun de fonduri, dar care pot scrie un proiect de accesare a fondurilor structurale.

TPF Romania este o companie care oferă de 11 ani consultanţă în arhitectură şi proiectare, studii de arhitectură, proiectare tehnică generală şi detaliată, documentaţie pentru obţinerea autorizaţiilor, expertize tehnice inginereşti, ş.a. Directorul general al companiei, MIRCEA VOINEA, a spus că „TPF acordă servicii ca Project management, Consultanţă tehnică şi economică. Clienţii TPF Romania sunt consilii judeţene şi locale, primării, ministere, beneficiari publici ai fondurilor structurale, companii private naţionale şi internaţionale, IMM-uri , aplicanţi pe fonduri structurale. TPF Romania este membru al TPF Group Belgia-Bruxelles care a implementat deja la noi mai multe proiecte finanţate din fonduri PHARE şi BERD. Grupul TPF a participat la proiecte ca: Turnul de control al Aeroportului Naţional Zaventem din Belgia, impresionantul Turn Sint Raphael din Portugalia şi multe alte astfel de lucrări.”

TPF România este una din companiile de consultanţă de prestigiu de pe piaţa noastră, cu un mare capital de credibilitate şi cu o rată de succes impresionantă pentru proiectele la care a asigurat consultanţă. IOSIF GILLE, Consilier Preşedinte Consiliul Judeţean Neamţ a amintit de memorandumul încheiat anul trecut de Consiliul Judeţean cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare prin care se implementează Agenda locală 21. Aceata cuprinde: Strategia, Planul Local de Acţiune (paşii de urmat, evaluarea şi identificarea resurselor financiare şi modalităţile de accesare a acestora) şi Portofoliul de proiecte majore – priorităţi pentru dezvoltarea durabilă. Prin parteneriat public – privat, în 2007, s-au reabilitat 9 drumuri judeţene (38,1 Km) şi s-au consolidat 2 poduri – cu sprijinul a 4 firme de construcţii. „Managementul durabil al capitalului natural al judeţului Neamţ – turismul - este obiectivul prioritar al dezvoltării judeţului pe termen mediu şi lung. Pentru a creşte atractivitatea zonei, Consiliul Judeţean Neamţ va reabilita toate drumurile care duc spre obiective turistice din Neamţ, aducând astfel o creştere a mediului de afaceri local. IMM-urile sunt considerate coloana vertebrală a economiei judeţului Neamţ, acestea fiind implicate în proiecte majore de dezvoltare”, a precizat reprezentantul Consiliului Judeţean Neamţ.

VASILE AVĂDĂNEI, Consilier Oficiul Teritorial pentu Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie Iaşi, arată că Ghidurile solicitantului sunt acum postate pe site-ul Ministerului pentru IMM spre consultare, urmând a fi lansate oficial în martie. Reprezentantul OTIIMC a spus că, în ceea ce priveşte criteriile de eligibilitate pentru aplicare la aceste proiecte, nu vor fi modificari majore, şi nici în ceea ce priveşte domeniile pentru care vor fi acirdaţi banii, de aceea, sfătuieşte oamenii de afaceri din zonă să-şi pregătească deja documentaţia pentru a depune dosarele imediat ce vor fi accesibile aceste programe. Vasile Avădănei a afirmat că: „Pentru investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă a IMM se va acorda sprijin financiar în valoare de pâna la 250.000 Euro pe proiect. Între 2008 şi 2013, se vor acorda finanţări nerambursabile: pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile; pentru achiziţia de servicii calificate în implementarea standardelor europene, pentru accesul pe noi pieţe şi internaţionalizare. Bugetul alocat FEDR este de 378 milioane Euro. Prin Programul Operaţional Sectorial - Creşterea Competitivităţii Economice se va acorda sprijin financiar cu valoarea cuprinsă între 250.001 şi 1.500.000 Euro - pentru investiţii în IMM. Acelaşi program va acorda sprijin pentru creşterea competitivităţii IMM-urilor prin servicii de consultanţă.

Programul naţional multianual pe perioada 2007 – 2011 susţine IMM în instruirea personalului cu funcţii de decizie şi/sau de execuţie, cursuri privind igiena pentru comercianţi (produse alimentare); cursuri de specializare/ perfecţionare a personalului angajat; dobândirea de competenţe profesionale suplimentare; instruirea teoretico-practică privind utilizarea tehnicii de calcul şi informatizarea activităţilor specifice”. GABRIELA BOBEANU, Expert Biroul Regional de Informare ADR Nord-Est a prezentat Programul Operaţional Regional 2007-2013, dând detalii despre axa 4 a acestuia care se referă la sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri regional şi local. „Crearea, îmbunătăţirea şi modernizarea structurilor regionale şi locale de sprijinire a afacerilor au ca scop atragerea investiţiilor, revigorarea şi dezvoltarea economiilor locale şi regionale. Alocarea financiară orientativă pentru Regiunea Nord-Est este de 44.78 mil Euro. Valoarea totală a proiectului poate fi cuprinsă între 500.000 şi 25.000.000 euro. Solicitanti eligibili sunt administraţiile publice locale şi societăţile comerciale. Activităţile eligibile orientative: construirea/modernizarea/ extinderea de clădiri şi anexe aferente; construirea/extinderea infrastructurii rutiere din interiorul structurii de sprijinire a afacerilor şi a drumurilor de acces; crearea/modernizarea/extinderea utilităţilor de bază din interiorul structurii de sprijinire a afacerilor; crearea infrastructurii necesare accesului la internet (conectarea la reţele broadband, cablarea clădirii); dotarea cu echipamente a structurilor de de sprijinire a afacerilor construite/ modernizate/ extinse; promovarea structurii de sprijinire a afacerilor (activităţi implementate pentru a asigura atragerea IMM-urilor şi ocuparea spaţiilor din cadrul structurii),” a spus Gabriela Bobeanu. Reprezentanta Agenţiei de Dezvoltare Regională a mai precizat că oamenii de afaceri din zonă nu trebuie să aştepte până când se lansează aceste programe, ci să-şi pună la punct actele solicitate pentru accesarea fondurilor nerambursabile pentru a se încadra apoi în termenele limită de depunere a dosarelor.

MARIUS MĂCINCĂ, Expert Oficiul Judeţean de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit Neamţ subliniază faptul că instituţia pe care o reprezintă oferă proceduri simplificate de accesare a fondurilor, faţă de fostul SAPARD. „Axa I – Măsura 123 se referă la creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi forestiere. Condiţiile minime obligatorii pentru acordarea sprijinului sunt trecute în Ghidul solicitantului pe care îl puteţi consulta pe site-ul Agenţiei de Dezvoltare Rurală şi Pescuit. Se va acorda sprijin pentru diversificarea activităţilor non-agricole şi crearea şi dezvoltarea de micro-întreprinderi, prin încurajarea activităţilor non-agricole urmărindu-se dezvoltarea durabilă a economiei rurale, în scopul creşterii numărului locurilor de muncă şi implicit a veniturilor din zonele rurale. Se finanţează investiţii pentru dezvoltarea activităţilor meşteşugăreşti, de artizanat prestarea de servicii pentru populaţia rurală: croitorie, frizerie, cizmărie, conectare la internet. De asemenea, se dau bani pentru mecanizare, protecţie fitosanitară, însămânţare artificială a animalelor, reparaţii maşini, unelte şi obiecte casnice etc. Se încurajează şi activităţile turistice în zonele rurale care să contribuie la creşterea numărului de locuri de muncă şi a veniturilor”, a precizat Marius Măcincă.

CRISTINA IONESCU, Purtător de cuvânt la Direcţia Finanţelor Publice Neamţ a subliniat activitatea serviciului de asistenţă contribuabili, serviciu unde oamenii de afaceri din zonă se pot adresa cu întrebări pentru a afla detalii despre legislaţia din domeniul fiscalităţii. Cum fondurile europene se accesează în funcţie de categoria firmei solicitante, Cristina Ionescu a adus lămuriri cu privire la împărţirea firmelor pe categorii, conform condiţiilor Uniunii Europene: microîntreprinderi (până la 9 angajaţi şi o cifră de afaceri anuală netă de până la 2 milioane de euro), întreprinderi mici (între 10 şi 49 de salariaţi şi o cifră de afaceri anuală netă de până la 10 milioane de euro) întreprinderi mijlocii (între 50 şi 249 de salariaţi şi o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 de milioane de euro).

Reprezentanta Direcţiei Finanţelor Pulice a amintit extinderea - de la 1 aprilie 2008 – a sistemului de depunere online a declaraţiilor fiscale şi introducerea, de la 1 iulie 2008, a plăţii online a impozitelor şi taxelor pentru persoane fizice autorizate şi pentru cei care desfăşoară activităţi liberale. De asemenea, în cursul semestrului 2 al anului 2008, persoanele juridice vor putea plăti online impozitele şi taxele, la toate Administraţiile financiare din ţară.

Organizatorii evenimentului OPORTUNITĂŢI DE DEZVOLTARE A AFACERILOR MICI ŞI MIJLOCII – Piatra Neamţ sunt Templus Advertising Bucuresti în parteneriat cu Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale – Oficiul Teritorial Iaşi. Parteneri: BRD, CEC, Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM, Senior Software, SincronHR, TPF Romania, Oriflame, Cramele Recaş.

 Parteneri media: România Liberă, Ceahlăul, Radio M Plus Târgu Neamţ, Tele M Plus Neamţ şi Roman, Finanţare.ro, Plandeafacere.ro, Managementul-Proiectelor.ro, Smart Financial.ro, BanişiAfaceri.ro, ComunicateMedia.ro, ComunicateDePresa.ro.

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro