Obiective si estimari pe piata de retail

Anul 2005 a inregistrat o "explozie" de supermarketuri in marile orase ale tarii. In opinia marilor "jucatori" de pe piata de retail, Romania este o zona inca neexploatata, cu multiple posibilitati de dezvoltare. La sfarsitul anului trecut, piata bucuresteana a cunoscut un ritm de dezvoltare accelerat prin patrunderea unor colosi comerciali... precum: City Mall, Kaufland, Plus Discount si Anador. Acesta din urma este un centru comercial modern, situat pe locul unde, in urma cu 100 de ani, se gasea primul depou cu cai din oras (la coltul Bd-ului Stefan cel Mare cu Str. Vasile Lascar).

Competiatia s-a accelerat in primavara acestui an, o data cu inaugurarea complexului comercial Carrefour-Feeria. Acesta face parte din cadrul proiectului imobiliar Baneasa, situat in zona de nord a Capitalei. Este clar ca, in urma acestui razboi intre liderii deja consacrati si noii-veniti pe piata de retail singurul castigator nu poate fi decat consumatorul roman. Conform asteptarilor, expansiunea comerciala din ultimii ani a lovit in micile magazine de cartier, care isi mai atrag clientii gratie programului "non-stop" ori a plasarii relativ strategice, astfel incat sa fie la indemana consumatorului grabit.

Carrefour Orhideea, al treilea hipermarket din lume ca numar de clienti
Unul dintre cele mai mediatizate magazine este cel al francezilor de la Carrefour. Potrivit directorului de marketing, Andreea Mihai, "Romania este o piata foarte importanta, de aproximativ 20 de milioane de locuitori, a doua in Europa de Est. Este o tara latina, in care formatul de hipermarket este in general un adevarat succes. Totodata, este o tara strategica in care dezvoltarea se va accelera din 2007". In ceea ce priveste cifra de afaceri, in 2005 aceasta a ajuns la 436 milioane de euro, in timp ce profitul a depasit cinci milioane de euro, cu 4 magazine deschise in 12 luni si al 5-lea doar din 19 octombrie. Se pare ca "reteta succesului" detinuta de Carrefour consta in volumele pe care le vinde. Astfel, pot negocia preturi foarte bune cu furnizorii.

Indiscutabil, si alegerea zonei reprezinta un punct forte. Gratie amplasarii strategice si
a preturilor competitive, "Carrefour Orhideea - este cel de-al 3-lea Carrefour din lume in ceea ce priveste traficul de clienti zilnic, dupa 2 magazine din China", ne-a mai spus Andreea Mihai. Si noul Carrefour-Baneasa, in care s-au investit 28 de milioane de euro, se bucura de un real succes. Si asta pentru ca locuitorii din zona de nord a Capitalei au aproape de casa "totul sub acelasi acoperis", la cele mai mici preturi. In plus, galeria comerciala cu 77 de magazine este un adevarat pol de atractie - existand o serie de magazine care se afla pentru prima oara pe piata din Romania. Planurile pe termen lung ale companiei franceze prevad atingerea nivelului de sase magazine in Bucuresti si a unui total de 30-40 de hipermarketuri in toata tara.

Noul director general al companiei, Jacobo Caller Celestino, vine direct din structura Carrefour. Acesta il inlocuieste pe Francois Oliver, cel care fusese desemnat de Hyparlo sa conduca compania in cei sapte ani de la intrarea pe piata romaneasca. In urmatorii ani, alte magazine Carrefour vor fi deschise la Bucuresti si Constanta, dar si in alte orase importante precum Cluj, Iasi sau Craiova.

Cora si Kaufland pe aceeasi felie...
Un concurent direct al Carrefour pe segmentul hipermarketurilor din Romania este tot un grup francez, Cora, care detine doua magazine in Bucuresti, ultimul fiind deschis in zona Lujerului. Cora se impune in competitia cu celalte mari magazine prin... "hiperoferta de pret". Acest slogan face referire la podusele promotionale aflate in catalogul magazinului, al caror pret actioneaza ca un magnet pentru multi cumparatori. Cora a estimat pentru anul trecut o cifra de afaceri de 150-170 de milioane de euro. In acest an va deschide si primul sau magazin din provincie, in orasul Cluj-Napoca.

Un alt grup francez va intra pe piata romaneasca prin constructia primului magazin, Auchan. Acesta va fi situat in zona de sud-est a Capitalei, compania urmand sa se extinda cu un ritm de cel putin doua magazine pe an. Un alt operator care se incadreaza in aceeasi categorie a hipermarketurilor este Lidl & Schwartz, care a deschis anul trecut primele magazine Kaufland pe piata romaneasca (Bucuresti si Ramnicu-Valcea). Divizia Kaufland face parte din concernul Lidl&Schwarz Co&KG, din Germania. Grupul Schwarz, cu peste 166.000 de angajati in intreaga Europa, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste 40 de miliarde de euro.

Concernul Kaufland este reprezentat de peste 650 de magazine in Germania, Cehia, Slovacia, Polonia, Croatia si Romania. Operatorul de hipermarketuri Kaufland Romania a realizat in 2005, anul de intrare pe piata romaneasca, o cifra de afaceri de 13,5 milioane de lei (circa 3,7 milioane de euro), potrivit raportului financiar al companiei. Kaufland va deschide pe 15 iunie cea de-a noua unitate a retelei la Cluj-Napoca, urmatoarele locatii in care compania va opera magazine fiind Hunedoara si Satu Mare. Alte localitati in care Kaufland intentioneaza sa deschida hipermarketuri sunt Suceava, Bucuresti, Bistrita, Constanta, Piatra Neamt, Targoviste si Zalau.

Magazine pentru agentii economici...
Metro Cash & Carry are in prezent 23 de magazine in tara si o cifra de afaceri care depaseste 1.245 miliarde euro in 2005. Sistemul de comercializare adoptat este Cash&Carry si se adreseaza, in special, persoanelor juridice care se aprovizioneaza angro pentru magazinele pe care le detin. O alta caracteristica a sistemului este plata cash, pe baza de legitimatie. Numarul mare de magazine si preturile accesibile au facut ca acestea sa fie printre cele mai curtate de consumatorii romani. Metro Cash & Carry este divizia de vanzari a Metro Group din Germania, una din cele mai mari companii de comert din lume. In anul 2005, veniturile Metro Group s-au ridicat la 55.7 miliarde de Euro. Desfasurarea operatiunilor comerciale consta in responsabilitatea diviziilor de vanzari, care opereaza independent, cum ar fi Metro Cash & Carry - centre de distributie cash & carry, hipermarketurile Real.

Din acest an si-a facut intrarea pe piata un alt jucator din domeniul hipermaketurilor "Real", divizia de profil a grupului german Metro, primul magazin fiind deschis in Timisoara. O politica asemanatoare de comercializare este practicata de Selgros, care are 12 magazine deschise in tara. Ca si in cazul Metro, magazinele Selgros practica sistemul Cash&Carrey, adica "plateste si ia!". Acestea se adreseaza in special micilor intreprinzatori, care achizitioneaza produse cu scopul revanzarii lor in magazinele de cartier. Compania Selgros Cash & Carry Romania, care opereaza reteaua de magazine cash&carry Selgros, a realizat anul trecut un profit net de peste 21 de milioane de euro, mai mult decat dublu fata de cel realizat in urma cu un an.

Alte supermarketuri in competitie...
Pentru romanii care vor produse de calitate la preturi mici a mai aparut un jucator comercial – grupul german de distributie Tengelmann, cu magazinele Plus Discount. In urmatorii 4-5 ani, compania va deschide inca 120 de magazine in tara. In acest ritm, grupul Tengelmann isi va atinge scopul - acela de a ajunge la o pondere de peste 40% din piata romaneasca de retail. „Este o oportunitate pentru noi, deoarece piata romaneasca are potential de dezvoltare, formatul magazinelor de tip discount fiind foarte putin dezvoltat", a declarat Uwe Klostermann, Director General Plus Discount Romania. In prezent, clientii gasesc in magazine aproximativ 1.000 de produse, 80 la suta provenind de pe piata autohtona. Saptamanal insa, clientii beneficiaza de promotii la articole de uz casnic, electrice si electrocasnice.

O evolutie favorabila au inregistrat si supermarketurile G''market (fosta Gima), care estimeaza pentru acest an vanzari de 45 de milioane de euro, in conditiile in care va ajunge la 5 magazine. Concernul Billa, parte a concernului Rewe, a fost cel care a deschis apetitul romanilor pentru cumparaturi in supermarket, Billa fiind prezenta in Romania din 1999. In prezent, magazinul are o retea de 16 magazine in Bucuresti si in tara. Pentru a-si atrage clientii, Billa recurge la serviciile de calitate si discount-uri importante pentru marfurile comercializate. Operatorul de supermarketuri Billa Romania a realizat in 2005 o cifra de afaceri de 907,5 milioane de lei (260 milioane euro), cu 50% mai mare fata de anul precedent, potrivit datelor financiare raportate de companie. Profitul companiei a crescut tot cu 50%, ajungand la 40,2 milioane lei. Parte a grupului german de retail Rewe, Billa a deschis in acest an doua supermarketuri, la Bacau si Ramnicu Valcea, ajungand la un total de 20 de unitati in Romania. Urmatoarea locatie in care Billa va deschide un magazin in acest an este Baia Mare.

Obiective si estimari
Unde va ajunge comertul in Romania? Carrefour intentioneaza sa deschida aproape 40 de magazine noi in Romania. Cora isi va surprinde clientii cu inca 25 de hipermarketuri, in timp ce Real (din partea grupului Metro) inaugureaza anul acesta sase magazine de tip hipermarket in centrul si sud-estul tarii. In schimb, Plus deschide 30 de magazine noi in 2006, in timp ce Kaufland va ajunge la 50 de magazine, in patru ani urmand sa detina 20-30% din piata de retail din Romania. De asemenea, XXL Mega Discount doreste sa domine piata cu inca 100 de magazine in sase ani, iar Penny Market estimeaza deschiderea a 15-20 de magazine anual. Obiectivul Selgros pentru urmatorii ani este acela de a deschide in Romania cel putin 15 magazine de tip Cash & Carry. Totodata, Billa mai vrea aproximativ 80 de supermarketuri in sapte ani, iar Univers'all intentioneaza sa deschida anual 3 unitati.

Nicoleta Margineanu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro