In anul 2005, prin proiectul "Rabla", aproape 15.000 de romani si-au casat masinile vechi, iar cu cei 30 de milioane luati si-au cumparat autovehicule noi-noute. Anul acesta se asteapta ca peste 16.500 de romani sa obtina o prima de bani de pe urma masinilor duse la casat, cu 10% mai mult decat in urma cu un an. Neschimbata ramane prima de casare: tot 3.000 RON. Proiectul initiat de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor pentru innoirea parcului auto are ca scop reducerea numarului de masini vechi, necorespunzatoare noilor reglementari privind poluarea aerului, si a demarat la inceputul acestei saptamani.
Masini noi, dar nu in leasing
Prima de casare se acorda proprietarului o singura data, numai pentru o masina si va fi scazuta din pretul de achizitie al noului autoturism. Cu bonul valoric in valoare de 3.000 lei se poate achizitiona in rate sau cu banii jos orice autoturism nou, exceptand insa varianta leasing-ului. Termenul limita de care posesorii autoturismelor vechi dispun este pana la 12 decembrie 2006, in limita celor 49,5 milioane RON alocati de Fondul pentru Mediu acestui proiect.
Cei care vor sa participe la proiectul "Rabla", sunt obligati sa se inscrie pe listele de asteptare ale producatorilor sau importatorilor validati pentru acest proiect. Pentru mai multa siguranta este indicat sa se parcurga lista acestora pe site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), www.afm.ro. Dupa ce se alege noua marca de masina, urmeaza un nou drum spre dealerul produsului respectiv. Cu documentele cerute de dealer, proprietarul va primi o nota de acceptare prin care i se asigura si locul in proiect. De abia acum poate avea certitudinea ca va putea beneficia de prima in valoare de 3.000 RON.
Cu numerele de inmatriculare si cu un certificat prin care sa se ateste predarea vehiculului spre distrugere, se radiaza vechea masina din circulatie. Proprietarul "in suspensie" se intoarce la dealer impreuna cu toate actele ce decurg din aceste proceduri, iar dealerul ii va acorda reducerea de 3.000 RON pentru masina solicitata. La aceasta afacere dealerul nu este in pierdere. Tranzactia se desfasoara, in mare, ca una obisnuita. Numai ca pe parcurs intervine Administratia Fondului pentru Mediu care ofera cei 3.000 RON.
Credite pentru masini
Daca varianta leasing-ului nu este acceptata si cum putini romani isi permit sa cumpere o noua masina cu banii jos, alternativa sunt creditele auto oferite de banci.
Cea mai mare banca din Romania, BCR, ofera pentru achizitia de autovehicule un credit in lei si valuta cu o perioada de rambursare de maxim 7 ani, dobanda perceputa fiind de 11,5% pentru lei si 10,75% pentru euro. BCR ofera si o varianta de finantare la o dobanda mai mica, in cadrul unui pachet ce contine, pe langa acest credit, si un contract de asigurare Casco si un contract de asigurare de deces/invaliditate din accident. La pachet, dobanda este de 9,5% pe an pentru lei si 8,55% pentru euro. De asemenea, pentru acest ultim produs, suma maxima pentru creditul acordat – 50.000 de euro – este mai mare decat cea care poate fi accesata in cazul creditului simplu, prin care nu se pot imprumuta decat pana la 30.000 de euro.
In cazul in care ai ales sa casezi rabla si sa cumperi o Dacie, un Renault sau Nissan, BRD ofera un produs special achizitionarii de autovehicule cu aceste marci. Durata maxima a unui astfel de credit este de 10 ani, iar pentru masinile al caror pret DDP este mai mic de 10.000 de euro nu se solicita avans. Imprumutul se acorda in lei sau in euro, cu o dobanda de 9,5% pentru lei si 10,4% pentru euro. De asemenea, BRD a creat un produs ce se adreseaza special celor care vor sa-si cumpere Dacia Logan, avand caracteristi asemanatoare celui anterior, cu specificatia ca dobanda pentru varianta de finantare in euro este mai ieftina, dobanda fiind de 9,9% pe an.
HVB Bank si Banca Tiriac ofera unele dintre cele mai mici dobanzi pentru creditele auto – 6,95% pe an pentru lei si 5,95% pentru euro, taxele si comioanele ridicand insa costul creditului, prezentat prin dobanda anuala efectiva (DAE) la peste 15% pentru lei si respectiv 10,33% pentru euro. Suma maxima disponibila astfel este de 45.000 de euro sau echivalentul in moneda nationala, pe o perioada de pana la 6 ani. De asemenea, avansul minim solicitat de banca este de 5%.
De curand, creditul pentru achizitionarea unei masini poate fi luat si in franci elvetieni, ceea ce ii asigura o dobanda scazuta, de 6,95%. Oferta vine de la Porsche Bank si se adreseaza celor care vor sa-si achizitioneze un automobil din gama Volkswagen Audi, Skoda, Seat sau Porsche. Perioada de acordare a finantarii este de maxim 7 ani, iar avansul solicitat este de 25%. Costurile totale ale creditului se ridica la 8,2% pe an, DAE calculat de banca pentru conditii ideale.
Ce masini pot fi cumparate cu prima de casare?
Cu banii obtinuti prin rematul masinii se poate achizitiona o gama destul de variata de masini. Dintre cele 20 de marci, in topul beneficiarilor acestui program intra Dacia, Daewoo si Renault. Ocupantele primelor doua pozitii au primit cate 4.576 unitati, in timp ce Renault va schimba 3.328 de "harburi". Urmeaza Opel si Chevrolet cu 1.227 de autoturisme aprobate de comitetul de avizare, Audi, Seat, Skoda si Wolkswagen cu 1.664 de masini, Ford si Mazda cu 358 masini, Peugeot 278 autoturisme, Fiat cu 250 masini, Citroen cu 111 masini, Hyundai cu 83 masini, Lada cu 30 de masini si Mitsubishi cu 19 masini acordate pentru a schimba rablele romanesti. In total 16.500 de masini de care vor beneficia tot atatia romani proprietari de masini vechi si care nu corespund imaginii unei tari ce mai are cativa pasi de parcurs pentru a intre in UE.
Conditii impuse proprietarilor de masini
Pentru a participa la acest program si pentru a obtine cei 3.000 RON este necesar din partea proprietarilor sa fie:
- proprietari ai unui autoturism inmatriculat in Romania dobandit prin cumparare sau mostenire;
- proprietarul sa aiba domiciliul sau resedinta in Romania;
- sa se inscrie la un producator validat pentru achizitionarea unui autoturism nou;
- sa se prezinte cu o copie a actului de identitate;
- sa aiba o copie legalizata a certificatului de proprietate a autoturismului uzat;
- sa se prezinte cu originalul certificatului de radiere al autoturismului radiat;
- sa detina o copie legalizata a actului de succesiune, daca este cazul;
- sa aiba la dosar si originalul notei de acceptare eliberate de producatorul validat.
De anul acesta se accepta toate masinile ce indeplinesc urmatoarele conditii:
- sa aiba anul de fabricatie mai vechi de 12 ani;
- sa fie inmatriculate in Romania;
- sa fie functionale;
- sa contina cumulativ, conform noii ordonante: motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, sasiul precum si echipamente electronice de gestionare a functiilor vehiculului si dispozitivul catalizator, daca acestea au fost prevazute din fabricatie.
Nu numai pentru proprietari exista conditii. Producatorii sau importatorii care nu vor reusi sa dea pana la 15 septembrie 80% din cota de masini alocata, vor pierde dreptul de a schimba restul masinilor ramase nevandute.
Ana Zidarescu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro