Maramuresenii se apuca de afaceri!

23 noiembrie 2007

Oamenii de afaceri din Maramures au aflat miercuri, 31 octombrie informatii utile despre fondurile post-aderare si despre solutiile de finantare oferite de banci companiilor, in cadrul unui seminar dedicat segmentului IMM, desfasurat in Baia Mare. S-au analizat programele de finantare europene si guvernamentale, proiectele de acte normative pentru mediul economic si s-a discutat despre produse si servicii necesare dezvoltarii afacerilor din zona. Intreprinzatorii mici si mijlocii sunt cei care simt cel mai bine efectele aderarii la Uniunea Europeana, ei fiind nevoiti sa faca fata concurentei de pe piata unica. In acest sens, oamenii de afaceri români sunt nevoiti sa faca retehnologizari, modernizari, sa angajeze specialisti, sau sa se specializeze pe nise de piata. Toate acestea inseamna bani, resursele financiare reprezentând una cele mai mari probleme ale firmelor de la noi. Bani pot veni fie apelând la credite, fie accesând fonduri de finantare nerambursabile. In aceste directii, s-au tot schimbat lucrurile in ultima perioada de timp – au aparut tot felul de oferte atractive din partea bancilor, iar companiile care au produse si servicii pentru IMM-uri au gasit solutii care sa se plieze pe necesitatile si potentialul acestora.   

In deschiderea evenimentului, Gheorghe Achim, Subprefect al Judetului Maramures, a apreciat ideea de a aduce laolalta IMM-le („motorul economiei românesti”) cu cei care pot si doresc sa finateze proiecte de dezvoltare a zonei – preprezentanti ai bancilor si ai altor institutii financiare. „Daca scriptic aderarea la UE s-a produs la 1 ianuarie, integrarea este un proces amplu, de lunga durata si cu puternice efecte economice, sociale si culturale. De aceea, este de datoria noastra, a tuturor, sa depunem eforturi ca acest proces de integrare sa fie cât mai scurt,” arata  Gheorghe Achim. In ce priveste Programul de dezvoltare a judetului Maramures, institutia prefectului nu are un plan special pentru IMM-uri, ci un plan general. Acesta pune acentul pe dezvoltarea infrastructurii, care va ajuta la dezvoltarea economica. Multi investitori straini au apreciat deja oportunitatile de afaceri din zona, dar au spus ca vor reveni când infrastructura va fi mai buna.
In incheiere, Gheorghe Achim spera ca toate institutiile care pot sprijini financiar IMM-urile sa o faca din ce in ce mai bine. „Zonele rurale din regiune au, de asemenea, nevoie de dezvoltare, care se poate atinge foarte bine prin programe finantate din fonduri europene.”

Cristian Anghel, Primarul orasului Baia Mare, a incercat sa creeze o infrastructura de afaceri. In primul rând, sunt identificate sectoare de interes comun (primarie-firme), pentru ca apoi sa se ajunga la parteneriatul public – privat. Acesta presupune conceptia proiect, realizarea lui, dar si urmarirea post proiect. „In prezent, Admininistratia locala doreste sa puna la punct o seria de infrastructuri speciale pe care firmele private sa-si poata dezvolta activitatea. Desi cele doua parti sunt strâns legate, din pacate, legislatia actuala nu incurajeaza parteneriatul public-privat, legile trebuind revizuite pentru a aduce noutati in acest domeniu”,arata primarul. Finantarile din fonduri structurale si de coeziune presupun realizarea unor proiecte integrate, concept lansat dupa aderarea la UE. „Un astfel de proiect integrat presupune abordarea unei zone a infrastructurii locale pe toate elementele existente: infrastructura sociala, de mediu, economica, culturala, s.a.
Planificarea integrata presupune mai intâi un plan strategic de dezvoltare – o strategie de dezvoltare durabila (care in Baia Mare exista inca din 2002). Planul Urbanistic de dezvoltare este unul de actiune, care pune accent pe elemente din strategie si care include programe si proiecte. Comunitatea are si o strategie bugetara pe termen mediu si lung, flexibila, coerenta si consecventa. Misiunea principala se bazeaza pe axa prioritara de dezvoltare urbana durabila (2007- 2013), unde trebuie urmate doua aspecte: eliminarea disparitatilor regionale si incurajarea polilor de dezvoltare economica. Nu se aloca resurse acolo unde nu exista sanse ca ele sa produca. Polii de dezvoltare din Maramures sunt orasele si municipiile, care trebuie sa radieze in jur dezvoltarea, din care vor avea de câstigat si localitatile vecine. S-a realizat deja sistemul urban Baia Mare, care va sprijini dezvoltarea a 14 localitati care au aderat voluntar la acest sistem,” a declarat Cristian Anghel. In Baia Mare exista si un incubator economic functional, in proiect fiind si o retea regionala de incubatoare de afaceri (care va fi finantata din fonduri structurale), dar si proiectul Marketing (retea regionala de centre de marketing). Aceste proiecte vor fi depuse in ianuarie 2008, pentru a beneficia de finantare o perioada mai lunga (intrucât se ia in calcul anul in care s-a depus proiectul).
Exista si doua proiecte de dezvoltare a orasului, dintre care unul vizeaza cartierul Vasile Alecsandri, iar celalalt o dezvoltare economica de-a lungul râului. La nivel international, municipalitatea are parteneriate cu alte orase din Europa pe energie inteligenta si pe surse de energie regenerabile. Strategia de eficienta energetica a comunitatii locale va face parte din noua strategie de dezvoltare a orasului Baia Mare. „Strategia Primariei este una coerenta care va duce la o dezvoltare regionala durabila. Pentru ca astfel de strategii sa poata fi puse in practica este nevoie de proiecte de finantare bine puse la punct (care sa aduca fonduri nerambursabile), dar si de surse bancare de cofinantare,” a incheiat primarul orasului Baia Mare.

Alexandrina Sonia Bancos, Director Executiv Corporate BCR CC Maramures arata ca BCR este membra a Grupului Erste Bank, prezent pe cele mai mari piete europene.
„Cu o cota de piata de 26%, BCR gestioneaza in prezent peste 16 miliarde de Euro punând la dispozitia clientilor o oferta complexa de produse si servicii bancare, dar si servicii de leasing, asigurari, brokeraj, servicii de consultanta financiara si gestionarea activelor”, arata Alexandrina Sonia Bancos. Cum IMM-urile sunt motorul de dezvoltare al societatii, banca dispune de o multitudine de produse si servicii pentru acest sector: „BCR ofera credite pentru finantarea activitatii curente: credit pentru finantarea stocurilor si cheltuielilor temporare ori sezoniere, credit pentru facilitati de cont; credit pentru descoperit de cont – in lei, pe maxim 7 zile, destinat achitarii unor obligatii stringente ale activitatii curente; operatiuni de factoring - care asigura finantarea pe baza facturilor provenite din livrari de marfuri s.a.; facilitate de credit multivaluta. Din gama creditelor pe termen lung, BCR acorda: Credite pentru investitii, Credite pentru finantarea proiectelor imobiliare, Credit ipotecar, Credit pentru achitarea obligatiilor bugetare, Credit pentru investitii financiare. Banca pune la dispozitia clientilor si o gama variata de carduri de debit si credit emise in lei sau in valuta”, a spus reprezentanta BCR.
In ceea ce priveste intocmirea cererilor de finantare si a documentatiei aferente pentru accesarea fondurilor europene, Biroul „EU OFFICE” BCR Baia Mare, care acopera judetele Maramures, Satu Mare si Salaj, acorda consultanta directa sau prin firme de consultanta competente selectate de banca. BCR ofera si credite pentru finanatarea afacerilor aflate la inceput de activitate (Start-up), insa numai pe planuri de afaceri foarte bine intocmite. Pentru acest tip de credit se poate apela la garantii de la FNGCIMM.

     
Daca a identificat cele mai bune surse de finantare pentru dezvoltarea afacerii, fiecare intreprinzator cauta cele mai bune solutii de comunicare pentru a se putea dezvolta in contextul actual. Radu Mindru, Area Manager Romtelecom, a spus ca „Pentru a face fata mediului economic de astazi,o afacere ar trebui sa fie o masina de teren 4X4, care sa poata dezvolta o viteza ridicata, pentru a face fata concurentei. Pentru a fi in avantaj, fiecare intreprinzator trebuie sa stie cum sa ajunga de la idee la profit. Solutiile integrate de voce si date, care sa corespunda necesitatilor specifice diverselor stadii de dezvoltare ale unei firme, fac parte din oferta Romtelecom.
La inceput, afacerea are nevoie doar de o linie telefonica si acces la Internet.  
Avem pachete de servicii si pentru aceasta etapa: serviciul ClickNet Expres cu 1 Mbps si Self Install Pack – ul (SIP) pe care clientul il instaleaza singur, foarte simplu, sunt perfecte pentru afacerile aflate la inceput de drum.
Afacerea creste insa si, odata cu ea, si nevoia de comunicare. Iata de ce pachetul My Office ofera linia telefonica, centrala proprie si acces la Internet. Apoi, pachetul ClickNet Bizpack contine pe lânga banda de acces la Internet de 3 sau 6 Mbps, si un numar de minute incluse, la un tarif preferential” a declarat Radu Mindru.
Reprezentantul Romtelecom a prezentat si suita de produse Beonline (www.beonline.ro), care reprezinta solutia completa de servicii de gazduire web, adresate companiilor mici si mijlocii, dar si clientilor persoane fizice. Serviciul Beonline furnizeaza sisteme online de stocare de informatii, imagini video sau orice alt tip de continut, accesibile prin intermediul Internetului, la preturi foarte avantajoase.
Pentru nevoi de comunicare mai complexe, Romtelecom are solutia IPFix care presupune banda proprie garantata incepând de la 1024 Kbps si care asigura o conexiune privata constanta intre diferitele sedii ale unei companii. Apoi, pentru o interconectare proprie, securizata, intre sedii, Romtelecom a creat Virtual Private Network (VPN), conexiune folosita, de exemplu, de banci pentru interconectarea sediilor, pentru ca datele pe care le gestioneaza sa fie in siguranta.
Pentru ca IMM-urile sa se protejeze impotriva pierderilor de date, lucru extrem de sensibil pentru o firma, Romtelecom vine cu solutia Cyberhost, care ofera o serie completa de servicii de tip gazduire de echipament, folosirea de servere sau echipamente de stocare oferite in mod exclusiv sau partajat, salvare sau recuperare de date, securitate, design web, monitorizare proactiva, design si implementare de planuri de protectie in caz de dezastre, comunicatii de date si Internet, acces dedicat etc.
„In ceea ce priveste serviciile de voce, clientii business pot beneficia mai nou de serviciul „Plan tarifar unic” care presupune costuri reduse la convorbirile efectuate, de exemplu, intre angajatii unei firme care are sedii in mai multe judete, sau catre clienti aflati in alta parte a tarii. Se poate vorbi astfel interjudetean, la costurile unui apel local, fapt care aduce economii vizibile unei firme cu reprezentante in toata tara. Cea mai noua oferta ClickNet le permite clientilor sa opteze pentru PC-uri tip desktop, respectiv laptop, oferite la pachet cu un abonament la ClickNet 3 Mbps, respectiv 6 Mbps, ceea ce inseamna asigurarea unei solutii de comunicatii la cheie pentru firme.
Toata oferta Romtelecom este prezentata in reteaua de magazine “One Stop Shop”, unde exista puncte de acces wireless gratuit la Internet, dar si consultanti speciali pentru IMM-uri”, a mentionat Radu Mindru.
Informatii complete despre oferta Romtelecom se pot obtine de pe site-urile www.romtelecom.ro, www.clicknet.ro, www.beonline.ro, www.cyberhost.ro, www.dolce.ro, www.cosmote.ro.

Dan Eremia, Director Adjunct Comercial BRD Grup Baia Mare arata ca banca are deja opt unitati in Baia Mare, iar sucursala de aici are arondate judetele Maramures, Satu Mare si Salaj. Dan Eremia arata ca „in relatiile cu clientii, BRD pune accentul pe parteneriat, oferta complexa, flexibilitate, promptitudine si consultanta de specialitate.” Acesta a aminit ca banca are printre produsele specifice si un cont de economisire pentru copii – in care se pot strânge bani pentru perioada studentiei, de exemplu. In ce priveste finantarea IMM-urilor, produsele bancare din gama Ristretto au ca beneficiari societati comerciale de talie mica si foarte mica – cu decizie de finantare in maximum 15 minute. Apoi, gama Simplis Credit se adreseaza firmelor mici si mijlocii, decizia de finantare venind in maximum 24 de ore. Ambele game beneficiaza de procedura si flux de acordare simplificate, documentatia solicitata fiind minima iar schema de garantare flexibila. Se cer garantii reale imobiliare sau mobiliare, scrisoare de garantare de la FNGCIMM, dar se pot acorda credite si fara garantii materiale.
„In gama Ristretto se acorda credit pentru finantarea nevoilor de  trezorerie pe termen scurt, credit de investitii pe termen mediu, credit pentru descoperit de cont in RON sau Euro. Creditul de investitii se acorda pentru achizitia imobilului sediu de firma, dar si pentru constructia sau cumparare de teren inclus intr-un proiect de investitii, pentru terminarea, modernizarea sau extinderea sediului. Tot in gama Ristretto se acorda si solutii de finantare pentru start-up-uri: credit pentru finantarea nevoilor de trezorerie pe termen scurt sau creditul de investitii pe termen mediu.
La aceasta gama, principalul criteriu de eligibilitate este ca firma sa aiba minimum 12 luni de functionare. Apoi e nevoie de o evolutie pozitiva a cifrei de afaceri, bonitate acceptabila, profit din exploatare, conduita tranzactionala acceptabila, lipsa restantelor la plata datoriilor catre buget. Din documentatie fac parte cererea de  credit, ultimul bilant si balanta aferenta, dosarul juridic (pentru deschidere cont), hotarârea asociatilor dar si documente pentru garantii (la credite de peste 50.000 RON). Drept garantii se accepta Bilet la Ordin avalizat de asociatul majoritar sau de administrator si de sotul sau sotia acesuia; gaj pe cont curent si alte garantii reale.
Pentru creditele de investitii – garantia este bunul procurat din credit.
In gama Simplis Credit, intra facilitatea de credit pe termen scurt, care include si creditul pentru descoperit de cont, creditul de investitii pe termen mediu sau lung, dar si creditul de investitii pentru achizitia de bunuri imobiliare pentru desfasurarea activitatii firmei (pe termen de 15 ani). Criteriile de eligibilitate pentru aceste produse bancare includ perioada minima de functionare a firmei care trebuie sa fie de 12 luni, profitul net si capitaluri proprii mai mari de 0. Nu sunt acceptate restantele la plata datoriilor catre buget. In documentatie intra: cererea de  credit, chestionarul tip profil companie, ultimul bilant anual sau semestrial si balantele aferente, dosarul juridic, hotarârea asociatilor si documentatia referitoare la garantie, „ a spus reprezentantul BRD.

 
 
Claudiu Mocanu, Inspector Zonal Generali Asigurari a subliniat existenta sistemului online de vânzare a politelor de asigurare, care poate fi accesat de oriunde exiasta o conexiune la internet, cu ajutorul unei parole. Astfel, polita de asigurare poate fi emisa de consultantul Generali Asigurari chiar din sediul clientului. Claudiu Mocanu a prezentat solutiile de preluare a riscurilor intâmpinate de firme, in activitatea curenta. „Asigurarea de daune materiale pentru IMM preia riscuri care ar periclita desfasurarea normala a activitatii, oferind un nivel larg de acoperire comerciantilor, producatorilor sau prestatorilor de servicii.” Aceasta polita de asigurare poate fi completata cu clauze speciale, in functie de nevoile fiecarui asigurat. In varianta de baza, ea acopera riscuri ca: incendiu, trasnet, explozie, emanatii de fum, gaz, vapori, cheltuieli cu interventia pompierilor, demolare, evacuare, transport, daune provocate de avariile la instalatiile de apa, caderea aparatelor de zbor si a vehiculelor spatiale care pot distruge proprietatea. In completare, varianta Confort, acopera riscuri precum: cutremur, inundatii si aluviuni, fenomene atmosferice, grindina, prabusirea, alunecarea sau surparea terenului s.a. Varianta completa asigura si riscuri ca: furt prin efractie, tâlharie, acte de vandalism produse cu ocazia furtului sau tâlhariei, evenimente socio-politice. Generali ofera si Varianta Extra, mai cuprinzatoare, care asigura in plus riscuri ca avarii accidentale la sistemele de incalzire si de conditionare a aerului, fenomene electrice cauzate utilajelor, spargerea accidentala a suprafetelor vitrate (inclusiv a reclamelor luminoase), asigurarea banilor depozitati in seif sau aflati in tranzit. Polita de asigurare poate fi completata cu riscuri asigurate in functie de nevoile fiecarui client.

Raul Emanuel Fat, Director Adjunct Asigurari de Viata la Agentia Baia Mare a Generali Asigurari, a prezentat pachetul Generali Employee Benefits, care cuprinde instrumente financiare de protectie si motivare a angajatilor. Acest pachet completeaza sistemul actual de asigurari sociale de stat. „Exista trei produse de asigurare in functie de necesitatile societatii, insa acesetea pot fi si contopite intr-un singur produs. Acestea sunt: Clasic Grup – Asigurare de viata; Saving Plan – Plan de economisire si Vital Plus – Asigurare de sanatate, „ a mentionat Raul Fat.

Ioana Danil, Inspector Financiar-Bancar FNGCIMM SA – IFN, arata ca institutia are drept actionar unic statul român si a fost creata ca sprijin acordat de Guvern, IMM-urilor. FNGCIMM va avea sucursale in fiecare judet, pentru a fi cât mai aproape de toti beneficiarii eligibili din tara, IMM-urile. Fondul acorda scrisori de garantare pentru obtinerea finantarilor rambursabile dar si a celor nerambursabile, fara a acoperii dobânda bancara. Cum, dupa aderare, intreprinderile de la noi au nevoie mai mult ca niciodata de investitii pentru a se alinia la standardele europene, Fondul acorda sprijin prin scrisori de garantare care acopera pâna la 80 % din valoarea creditului. Solicitantul trebuie sa mai aduca garantii proprii numai pentru 20 % din banii obtinuti. Etapele de obtinere a unui credit sunt simple. Trebuie mers mai intâi la banca unde se specifica faptul ca se va apela la ajutorul FNGCIMM SA. Apoi banca trimite dosarul la Fondul de Garantare, de unde – intr-un  timp scurt- vine scrisoarea de garantare. „Comisionul de risc cerut de Fondul de Garantare este cuprins intre 1,5% si 2% din valoarea creditului si este in scadere,” arata Ioana Danil. „Mai nou, FNGCIMM SA acorda si credite de finantare din fonduri proprii, pentru care solicita insa garantii reale. FNGCIMM Baia Mare are sediul in cladirea Camerei de Comert locale.”

Emil Marinescu, Vicepresedinte Consiliul Judetean Maramures a prezentat câteva dintre proiectele mari aflate in derulare in judet. Printre acestea, câteva proiecte de dezvoltare a infrastructurii regionale in conexiune cu dezvoltarea mediului de afaceri. Emil Marinescu arata ca „printre prioritatile legate de dezvoltarea durabila stabilite de Consiliul Judetean, se numara: cresterea competitivitatii economice si dezvoltarea economiei bazate pe cunoastere; dezvoltarea si modernizarea infrastructurii de transport; dezvoltarea economiei rurale si cresterea productivitatii in sectorul agricol; dezvoltarea turismului prin punerea in valoare a potentialului recunoscut al judetului Maramures; protejarea si imbunatatirea calitatii mediului inconjurator; dezvoltarea resurselor umane, cresterea gradului de ocupare si combaterea excluziunii sociale.”
Obiectivele strategice in cadrul domeniului Cresterea  competitivitatii si dezvoltarea economica sunt: asigurarea infrastructurii pentru crearea conditiilor de atractivitate a investitorilor; sprijinirea IMM-urilor ca motor al dezvoltarii locale; sprijinirea infiintarii si dezvoltarii incubatoarelor de afaceri; promovarea activitatilor de cercetare-inovare in domeniul tehnologiilor si produselor noi si crearea de centre de dezvoltare tehnologica sau Techno-parcuri; promovarea importurilor care conduc la acumularea de cunoastere tehnologica si know-how; eliminarea exporturilor de materii prime si sprijinirea exporturilor cu valoare adaugata; eliminarea lucrului in sistem de lohn si recurgerea la creativitate si inovativitate pentru produse de creatie proprie.
Desi exclus din anumite statistici la nivel national, judetul Maramures a cunoscut o dinamica ridicata in ultimii ani. Unul dintre proiecte se refera la realizarea legaturii intre Baia Mare si Culoarul 5 European de drumuri, va fi pus in practica incepând de anul viitor. Guvernu la alocat deja fonduri pentru exproprieri si achizitii de teren. Cum distanta intre Baia Mare si Bucuresti, Cluj sau Budapesta este destul de mare, administratia locala a facut deja demersuri la Bucuresti in sensul de a declara Aeroportul din Baia Mare - aeroport international. Acesta cuplat cu autostrada ce va trece prin zona va face ca Baia Mare sa aiba acel transport comparabil cu cel intâlnit in marile orase europene.
In urmatorii ani pe teritoriul judetului este prevazuta realizarea unei retele de sosele rapide, care vor conecta Maramuresul cu Moldova, cu Bucurestiul, dar si cu Europa. „Un alt proiect se refera la sitemele ecologice de colectare a deseurilor menajere, care vor trebui realizate in fiecare localitate, de preferat prin proiecte finantate din fonduri europene” arata Emil Marinescu.
Cum turismul este una dintre variantele de dezvoltare economica in Maramures, Consiliul Judetean a reabilitat deja toate drumurile ce duc spre obiectivele turistice din judet, actiune care va continua, atractivitatea turistica a judetului fiind in crestere.
Un alt proiect este “Circuitul Bisericilor de Lemn din Nordul Transilvaniei”, care cuprinde 28 de biserici. Maramuresul are 18 biserici din lemn, dintre care unele sunt monumenmte UNESCO.
Emil Marinescu arata ca „in urmatorii cinci ani judetul va fi un santier, dar pentru a avea un viitor mai bun este nevoie de sacrificii in prezent.”

Silvia Iordache, Marketing Manager SincronHR a subliniat lipsa de forta de munca calificata din România, care va cunoaste un vârf in februarie, 2008. Aceasta intrucât peste doua milioane de români sunt deja plecati sa lucreze legal in afara tarii iar numarul acestora creste in continuare. Pe lânga cei care lucreaza legal, mai sunt si cei plecati ilegal, al caror numar nu este cunoscut oficial. In acest context, Silvia Iordache aminteste un studiu recent care arata ca in firmele românesti departamentul de Resurse Umane (HR) este inca vazut ca unul administrativ, persoana care ia deciziile de angajare fiind in continuare directorul general. Astfel, numai in 41% dintre cazuri, decizia de angajare este luata de directorul de HR. Softul de recrutare oferit de SincronHR va ajuta la gestionarea crizei de forta de munca si va transforma departamentul de HR intr-unul strategic. Aplicarea acestui soft poate schimba perceptia asupra acestui departament dintr-unul administrativ, intr-unul strategic, care poate aduce profit. Softul pune accentul pe cautatrea celui mai potrivit angajat in momentul oportun, introducând indicatori. Astfel se poate vorbi despre oameni in cifre softul disciplinând etapele procesului de recrutare.
Softul este structurat pe module: Candidat, Proiect, Estimare, Calendar, Rapoarte s.a. iar prin normele aplicate, acesta duce la disciplinarea departamentului de HR. Platforma de cominicare integrate in acest soft duce la o buna comunicare in cadrul firmei. Aceasta ofera e-mail-uri sau SMS-uri standard care ajuta la transmiterea rapida si eficienta a anumitor mesaje iomportante, in cadrul procesului de recrutare (chemare la interviu, raspuns de respingere sau de angajare).
Softul de recrutare poate fi utilizat si prin abonament, varianta pe care clientii o prefera in prezent. Astfel, softul ruleaza pe server-ul securizat Sincron, unde clientul are acces cu user si parola ori de câte ori doreste sa foloseasca aplicatia. In prezent 50% dintre clienti folosesc aplicatia prin abinament date fiind costurile mici, care incep de la 60 de euro pe luna. Achizitionarea unei licente costa intre 2.000 si 15.000 de euro. SincronHR a lansat deja un program de parteneriat cu firme interesate din Bucuresti si din tara. In acest parteneriat Sincron face tot ceea ce este mai greu, partenerii ramânând sa se ocupe in special de vânzare, unde este nevoie numai de un laptop de prezentare si de varianta demo a softului de HR. Comisionul oferit de Sincron partenerilor este de 20% pentru vânzari de sub 5000 de euro si de 25 % pentru vânzari de peste 5000 de euro. Silvia Iordache crede in dezvoltarea Sincron impreuna cu partenerii actuali si cu cei viitori, „mai ales ca aplicatia Sincron este o unealta simpla de gasire a celor mai potriviti angajati.”

Carmen Man, Consilier Programe Oficiul Teritorial pentru IMM si Cooperatie Cluj arata ca obiectivul principal al Programului Operational Sectorial – Cresterea Competitivitatii Economice (POS-CCE) este cresterea productivitatii intreprinderilor românesti in vederea diminuarii decalajului fata de productivitatea medie la nivelul UE. Tinta este o crestere medie anuala a productivitatii pe angajat cu cca 5,5% si atingerea nivelului de aproximativ 55% din productivitatea medie a UE pâna in 2015. Carmen Man a prezentat principalele axe prioritare ale POS-CCE: axa prioritara 1- Dezvoltarea unui sistem inovativ si eco-eficient de productie; axa prioritara 2 - Cercetare, dezvoltare tehnologica si inovare pentru competitivitate; axa prioritara 3 - Tehnologia Informatiilor si Comunicatiilor pentru sectorul public si privat; axa prioritara 4 - Cresterea eficientei energetice si a sigurantei aprovizionarii in contextul combaterii schimbarii climatice si axa prioritara 5 - Asistenta tehnica. Aceasta a prezentat apoi domeniile majore de interventie pe Axa I si operatiunile indicative pe fiecare domeniu. Astfel: 1.1. priveste investitiile productive si pregatirea pentru concurenta pe piata a intreprinderilor, in special IMM si are un buget (estimativ) alocat FEDR pentru 2007-2013 de aprox. 608 milioane Euro. Aici se acorda sprijin nerambursabil pentru: consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii tangibile si intangibile; pentru implementarea standardelor internationale; pentru accesul pe noi piete si internationalizare. In ce priveste investitiile in bunuri tangibile si intangibile – proiecte mari - valoare AFN este cuprinsa intre 250.000 si 1,5 milioane Euro. Printre activitatile eligibile: crearea unei noi unitati sau instalatii pentru extinderea capacitatii de productie; extinderea unui amplasament existent pentru cresterea capacitatii de productie; diversificarea activitatii intreprinderii prin lansarea de noi produse si servicii; modernizarea intreprinderii, inclusiv schimbari in procesul de productie a unui amplasament existent; achizitionarea de bunuri intangibile precum brevete, licente, know – how si software (pâna la 50% din totalul investitiilor eligibile). Toate bunurile achizitionate trebuie sa fie noi.
IMM-rile pot beneficia si de sprijin pentru implementarea standardelor europene, pentru accesul pe noi piete si internationalizare, sprijin pentru consultanta, sprijin pentru integrarea intreprinderilor in lantul de furnizori si clustere. Carmen Man a subliniat ca Ghidul Solicitantului va fi lansat in jurul datei de 20 noiembrie, când acesta va fi disponibil pentru consultare publica.  Apoi, este foarte important ca acest ghid sa fie urmat cu exactitate de cei care depun proiecte. Detalii pe www.animmc.ro si pe www.minind.ro.

Dorin Pacurar, Expert Zone Defavorizate ADR Nord – Vest
a vorbit despre Programul Operational Regional 2007-2013 (POR), parte din cele sapte programe operationale elaborate la nivelul României pentru a oferi finantare nerambursabila pe perioada 2007-2013. Cu un buget total de peste 30 de miliarde de Euro, fondurile sunt impatite intre Agricultura si dezvoltare rurala (aproximativ 11 miliarde de euro) si Coeziune Economica
si Sociala (aproximativ 19.7 miliarde Euro). POR contribuie la realizarea obiectivului general al Strategiei Nationale de Dezvoltare  Regionala: diminuarea disparitatilor intre Regiunile României. Programul are mai multe axe prioritare printre care: sprijinirea dezvoltarii durabile a oraselor- poli urbani de crestere; imbunatatirea infrastructurii de transport regionale si locale; imbunatatirea infrastructurii sociale; sprijinirea dezvoltarii mediului de afaceri regional si local; dezvoltarea durabila si promovarea turismului; asistenta tehnica. Axele enumerate sustin planuri integrate de dezvoltare a unei zone de actiune urbana sau a unui oras; reabilitarea si modernizarea retelei de drumuri judetene, strazi urbane – inclusiv constructia sau reabilitarea soselelor de centura; reabilitarea sau modernizarea si echiparea infrastructurii serviciilor de sanatate (echiparea infrastructurii serviciilor sociale, echiparea bazelor operationale pentru interventii in situatii de urgenta, echiparea infrastructurii educationale preuniversitare, universitare si a infrastructurii  pentru formare profesionala continua);
Axa prioritara 4 - „Sprijinirea dezvoltarii mediului de afaceri regional si local” vizeaza crearea si dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor, reabilitarea siturilor industriale si sprijinirea initiativelor antreprenoriale regionale si locale, care sa faciliteze crearea de noi locuri de munca si cresterea economica durabila.
Axa prioritara 5 - Dezvoltarea durabila si promovarea turismului prevede restaurarea si valorificarea durabilp a patrimoniului cultural, valorificarea resurselor naturale si cresterea calitatii serviciilor turistice, promovarea potentialului turistic,
„Este de retinut ca Proiectele trebuie: sa aiba impact asupra dezvoltarii mediului de afaceri sau a turismului, sa contribuie la crearea de locuri de munca, sa contina elemente inovative, sa fie sustenabile dupa incetarea finantarii, sa fie co-finantate de aplicant,
sa contribuie la realizarea Strategiei de Dezvoltare Locala/ Judeteana si Strategiei de Dezvoltare a Regiunii Nord-Vest.” A incheiat Dorin Pacurar. Potentiali beneficiari pentru POR sunt: autoritati publice locale si centrale, microintreprinderi, societati comerciale, asociatii, fundatii, administratii ale diferitelor structuri de sprijinire a afacerilor, ONG-uri, ANOFM si AJOFM, universitati publice.

Radu Sorin, Director Centrul Regional de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit 6 Satu Mare a subliniat importanta IMM-rilor, inturcât acestea pot fi atât beneficiare directe ale fondurilor europene nerambursabile, cât si indirecte – ca subcontractori in cadrul diferitelor proiecte finantate din aceste fonduri. Programul National de Dezvoltare Rurala 2007-2013 (PNDR) este documentul prin care va putea fi acesat Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FADR). „Sunt intr-adevar intârzieri in etapele de aprobare si lansare a acestor programe, insa regula de plata este, dupa caz, n+2 sau n+3. In cazul PNDR regula este de n+3, ceea ce inseamna ca toata aceasta intârziere nu duce la pierderea vreunei sume din fondurile de postaderare. Aceasta intrucât scadenta pentru fondurile alocate pe 2007 va fi in 2009, când se va putea spune clar daca s-a pierdut o suma sau alta, sau daca ne-am facut temele si am reusit sa absorbim toate fondurile.” Prin FEADR, România va beneficia de peste 7,5 miliarde de euro in perioada 2007-2013, bani ce vor putea fi accesati pe baza a 4 axe prioritare. FEADR are ca scop cresterea competitivitatii in sectorul agricol, dezvoltarea mediului rural, dar si imbunatatirea calitatii vietii in zonele rurale prin promovarea diversificarii activitatilor economice. S-au conturat astfel patru axe principale: Axa I- Imbunatatirea competitivitatii sectorului agricol si silvic va avea 42% din fonduri; Axa II - Imbunatatirea mediului si a peisajului - 25%; Axa III – 26%– Calitatea vietii in spatiul rural si diversificarea economiei rurale; Axa IV- Leader-2,5%.
Exista masura de incurajare a grupurilor de producatori, va exista si o masura care va sprijini instalarea tinerilor in mediul rural dar si masuri importante, deja consacrate prin programul SAPARD – care vizeaza sprijinirea investitiilor directe in agricultura (Modernizarea exploatatiilor agricole, Procesarea produselor agricole, Realizarea utilitatilor si a infrastruecturii necesare fermelor).
Prin Axa III se acorda sprijin pentru diversificarea catre activitati non-agricole si crearea si dezvoltarea de micro-intreprinderi, incurajarea activitatilor turistice, renovarea, dezvoltarea satelor, conservarea si imbunatatirea mostenirii rurale. Aici se va putea investi in activitati de obtinere a produselor cu exceptia produselor alimentare; in activitati de procesare industriala a produselor lemnoase; in activitati de producere si vânzare a energiei din surse regenerabile (eolian, solar, biomasa). Se vor putea realiza investitii pentru dezvoltarea activitatilor mestesugaresti, de artizanat si a altor activitati traditionale non-agricole cu specific local precum si marketingul acestora si se vor putea dezvolta afaceri care sa ofere servicii pentru populatia rurala. Volumul sprijinului este intre 55% si 70%, plafonul maxim fiind de 200.000 Euro pe beneficiar pe o perioada de minim 3 ani fiscali.
Se vor mai sprijini Incurajarea activitatilor turistice, dar si renovarea, dezvoltarea satelor, imbunatatirea serviciilor de baza pentru economia si populatia rurala si punerea in valoare a mostenirii rurale. In ce priveste stadiul lansarii Programului National de dezvoltare rurala si a masurilor aferente se pare ca va mai dura cam doua luni pâna la lansarea primelor masuri. „Ramân la ideea ca timpul nu este pierdut si ca avem capacitatea de a recupera pentru a ajunge la o absorbtie semnificativa a fondurilor. Pentru 2007 trebuiau absorbite cam 700 de milioane de euro. Experienta de la SAPARD ne va ajuta sa absorbim majoritatea acestor fonduri.”

Martin Cont,  Sef Administratie, Administratia Finantelor Publice Baia Mare a amintit ca „in orice afacere trebuie tinut cont de bani si de scopul afacerii: realizarea unui câstig.” IMM-urile sunt impartite in microintreprinderi, intreprinderi mici si intreprinderi mijlocii (dupa numarul de salariati si dupa cifra de afaceri sau active). Codul Fiscal utilizeaza aceasta clasificare numai in cazul depunerii declaratiilor privin obligatiile catre buget. Aici exista o facilitate pentru microintreprinderi care au ca perioada fiscala trimestrul si nu luna. Din punct de vedere fiscal se mai stabileste o definitie a microintreprinderilor utilizata la modul de impozitare cât si la tratamentul la plata TVA. Microintreprinderea este acea firma care indeplineste cumulativ patru conditii printre care sa aiba de la 1 la maxim 9 salariati, care sa realizeze venituri in lei mai mici decât echivalentul a 100.000 de euro. Microintreprinderile platesc un impozit pe venit care in 2007 a fost de 2%, in 2008 va fi de 2,5% iar in 2009 de 3%. Exista si posibilitatea ca orice microintreprindere sa opteze pentru plata impozitului pe profit. In politica fiscala a României exista câteva facilitati care se aplica tuturor agentilor economici. Printre acestea exista facilitati referitoare la amortizarea mijloacelor fixe, la crearea de rezerve legale si provizioane (unde legislatia este in schimbare), facilitati la plata impozitelor pe cladiri si a celui pe teren. Pentru orice detalii se poate apela la Serviciul de Metodologie si Asistenta Contribuabili, mai ales ca legislatia fiscala este in continua modificare, chiar si in cursul aceluiasi an.

Attila Ardelean, Presedinte Asociatia Patronatului IMM Maramures arata ca organizatia are drept scop sprijinirea IMM-urilor, drept pentru care aceasta va avea un birou in cadrul Prefecturii Maramures. Scopul Asociatiei este promovarea si apararea intereselor membrilor sai, sprijinirea dezvoltarii sectorului IMM, afilierea la CNIPMMR, promovarea cooperarii si colaborarii cu structuri patronale si profesionale similare, din tara sau strainatate.
Printre obiectivele Asociatiei se numara colaborarea cu sindicatele, patronatele, camerele de comert, bancile si organismele de finantare si alte organizatii porfesionale, pentru sustinererea interesului membrilor sai. Apoi, conceperea si oferirea unor programe de pregatire profesionala si de calificare, consultanta si asistenta in afaceri si in accesarea fondurilor (fie ele credite sau grant-uri); reprezentarea membrilor la târguri, colocvii, seminarii
si promovarea continua a acestora.
Pentru colaborarea cu Asociatia Patronatului IMM Maramures (in sensul realizarii unui proiect eligibil) sunt 12 pasi de urmat: completare Chestionar, informare la sediul beneficiarului, semnarea talonului de inscriere ca membru PIMM Maramures, evaluarea preliminara, prezentarea alternativelor, semnarea contractului, instruirea in management de proiect, propunerea de proiect, elaborare documentatiei de obtinere a creditului (optional), elaborarea proiectului, sustinerea proiectului, implementare proiectului.
Presedintele Asociatiei urmareste ca fiecare firma membra sa-si formeze un specialist in realizarea de proiecte, motiv pentru care organizeaza si cursuri de specializare in management de proiect.
Apoi doreste ca Asociatia sa fie aproape de fiecare firma membra pâna la implementarea fiecarui proiect de finantare. Omul de afaceri membru al asociatiei va merge la banca numai pentru a semna la primirea finantarii, tot restul procesului fiind realiazt de Asociatie.

Eveniment organizat de TEMPLUS ADVERTISING BUCURESTI, MINISTERUL PENTRU IMM, COMERT, TURISM si PROFESII LIBERALE - Oficiul Teritorial Cluj Napoca, Asociatia Patronatului IMM Maramures si Consiliul Local al IMM, in parteneriat cu BCR, Romtelecom, BRD, Generali Asigurari, FNGCIMM, Senior Interactive, SincronHR, Oriflame, Cramele Recas, Supreme Chocolat.

Parteneri media: Bani si Afaceri.ro, Ziarul Financiar, România Libera, Graiul Maramuresului, Informatia zilei, Orizont TV, TL+, Radio Impact, Radio Galaxia, Smart Bank, Smart Financial, Comunicate Media, Finantare.ro.

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro