Manierele si aristocratia manageriala

17 august 2006

“- Cum se numeste acea stare cand unii tineri domni smulg manerele de batut in usa, pierd la joc bani care nu le apartin si fac multe asemenea fapte?
- A fi aristocratic?, isi dadu cu parerea perceptorul fiscal.
- Da, intocmai, aristocratic! - Aceste fapte detin ceva extrem de aristocratic, nu-i asa?” (Charles Dickens, Nicholas Nickelby)
 
Incercand putin sa modelam acest dialog prin prisma relatiei dintre sefii de firma si cei cu care acestia lucreaza, ne dam seama ca nu cream o situatie imposibila. De cate ori nu am fost pusi in postura de a suporta invectivele sefilor. Unii dintre ei gasesc acestor stari o turnura aristocratica. Dreptul de a conduce fara maniere. Dreptul de a te situa deasupra bunelor maniere. Dreptul de a le crea pentru toata lumea si a te absolvi de indeplinirea oricareia dupa bunul tau plac.

Argumentul principal in aceasta directie se preteaza perfect societatii de astazi: "Time of chivalry has gone.” (Vremea curtoaziei a trecut.). Maxima aceasta apartine faimosului filosof si om politic englez Edmund Burke. In termeni moderni ar fi o idee de care s-ar agata toate persoanele care trec cu vederea orice tine de bunul-simt adevarat, desi autorul a vrut sa arate de fapt ca anumite maniere din vremea lui erau deja depasite. Ideea este valabila si astazi in anumite cazuri, dar fara exagerari.

Importanta manierelor pentru un sef de firma in afaceri

Un sef manierat va fi intotdeauna apreciat si va sti sa adune langa el oamenii potriviti. In discutiile legate de afaceri mereu va cunoaste faptul ca un esec poate fi depasit prin lasarea unei impresii placute. Concurenta nu trebuie ocarata, ci tratata cu consideratie si atentie. Respect este un cuvant destul de rar folosit astazi. Erasmus din Rotterdam afirma ca: “Nici o pace nu este atat de nedreapta incat să nu fie preferata unui razboi ce pare drept.” Razboiul se desfasoara intr-un mod manierat, atunci cand vine vorba de concurenta. Tavalirea prin noroi cu adversarul nu trebuie sa fie preferata aliantei sau identificarii unor obiective comune.

Importanta manierelor fata de angajati

Oamenii au fost si raman in esenta fiinte cu o sensibilitate sporita. Prin urmare, este necesar ca fata de orice persoana comportamentul tau sa denote umanitatea si nu animalitatea din tine. Vorbitul pe un ton ridicat, invectivele, ironiile dureroase (deseori obscene) nu isi au locul intr-o echipa bine sudata si trebuie pe cat posibil evitate. De asemenea gesturile de incurajare trebuie sa arate sinceritate si nu urmarirea unor scopuri egoiste. Revizuirea comportamentului si dobandirea unei stapaniri de sine avansate sunt primii pasi catre transformarea dintr-un om depasit de situatie intr-un adevarat conducator.

Incurajare

Fara indoiala, va simtiti putin mustrati de cuget. Nu acesta este insa scopul acestui scurt material, ci acela de a va face sa va autodepasiti intr-o problema esentiala: raporturile interumane. Daca aceste idei va sunt pe plac atunci folositi-le. Daca insa ati inceput deja sa va considerati deasupra lor, va uram succes in continuare.

Alexandru Banescu
[email protected]

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro