Managementul riscurilor, o necesitate pentru o afacere de succes

12 septembrie 2006

Afaceri fara riscuri nu au existat si nici nu vor exista. Singura diferenta este ca unele afaceri sunt mai predispuse la riscuri decat altele. Sunt intreprinzatori care incearca sa ignore riscurile, altii fac tot posibilul pentru a-i minimiza efectele. Oricum ar fi, riscul este omniprezent. De aceea, cu cat te familiarizezi mai repede cu managementul riscurilor, cu atat ai sanse mai mari de succes.   

In momentul in care esti dispus la o investitie, este necesar ca indicele de eficienta economica al proiectului in care vrei sa te implici sa aiba valoarea cat mai mare. Eficienta crescuta este egala cu un risc scazut si cu o investitie inspirata. Eficienta economica nu este altceva decat o comparatie intre costurile totale, cu beneficiile exprimate in termeni financiari. Costurile trebuie sa includa atat costul cu achizitia echipamentului, costurile de operare (mentenanta, instruirea utilizatorilor, consumabile etc.), cat si costul de oportunitate.

Analiza cost-beneficiu este esentiala in managementul riscurilor, in etapa de control al riscurilor. Astfel, decizia de a investi in masuri de reducere a riscurilor trebuie facuta numai prin metoda analizei cost-beneficiu. De exemplu, riscul de pierdere a produselor din cauza unui incendiu poate fi controlat fie prin cumpararea unei asigurari, fie prin instalarea unui sistem automat de stingere a incendiilor. Se pun in balanta costurile cu cele doua tipuri de masuri pe timp de un an, apoi beneficiile obtinute si in functie de rezultatele analizei de risc se ia decizia cea mai potrivita.

Clasificarea riscurilor

- Riscuri naturale: cutremure si eruptii vulcanice; riscuri geomorfologice (alunecari de teren, tasari etc.); riscuri climatice (furtuni, seceta, inundatii etc.); riscuri biologice (invazii de lacuste, epidemii etc.).
- Riscuri de securitate fizica: furt; sabotaj si incendiere; santaj, extorcare.
- Riscuri financiare si economice: cursul valutar; inflatia; fraude financiare, escrocare; intarzieri la plata etc.
- Riscuri politice: nationalizarea si expropierea; modificarea legislatiei; conflicte militare etc.
- Riscuri tehnologice si industriale: explozii;radiatii; scapari de substante toxice; accidente de munca etc.
- Riscuri informatice: intruziune neautorizata; virusi, viermi, troieni; furt de date etc.

Unde poate duce lipsa managementului riscurilor

Riscurile cele mai frecvente pentru companiile private din Romania sunt impartite astfel:
1. Riscuri legate de personalul companiei: accidente si imbolnaviri, plecarea unor angajati de valoare, greve;
2.Riscuri legate de informatii: furturi de informatii de catre concurenti, distrugerea informatiilor din computere de catre virusi, pierderea informatiilor din neglijenta;
3. Riscuri determinate de mediul politic si economic: aparitia unui concurent puternic pe piata, inflatie accentuata, fluctuatii ample ale cursului valutar, legislatie nefavorabila, intarzieri la plata din partea clientilor, intarzieri la livrare din partea furnizorilor;
4. Alte riscuri: furt, incendiu, hazarde naturale (furtuna, inundatie, cutremur etc.), legate de proprietatea intelectuala (inventii, marci etc.), sanctiuni legale.

Care sunt riscurile cele mai mari pentru afacerea mea?

Primul pas este sa identificati toate amenintarile posibile ce pot veni la adresa companiei. Pasul urmator este sa cuantificati probabilitatea ca fiecare dintre amenintari sa se materializeze in urmatoarea perioada de timp si sa evaluati gravitatea impactului asupra afacerii. Astfel, produsul celor doua valori reprezinta nivelul de risc pe baza caruia puteti stabili care sunt riscurile pe care trebuie sa le abordati cu prioritate.

Prevenirea pierderilor este acelasi lucru cu succesul in afaceri?

Prevenirea pierderilor este o componenta vitala, dar numai aceasta activitate nu poate asigura succesul. Cu alte cuvinte, prevenirea riscurilor nu este acelasi lucru cu succesul afacerii. Pentru ca in afara de masurile de prevenire a pierderilor, intreprinzatorul trebuie sa se preocupe de realizarea unor produse si servicii viabile pe care apoi sa le vanda. La urma urmei, esenta afacerilor inseamna sa obtii venituri.

Cine ar trebui sa se ocupe de managementul riscurilor intr-o companie?

Aceasta sarcina ar trebui sa revina celui aflat in fruntea ierarhiei. Prevenirea pierderilor este o activitate care trebuie sa implice pe absolut toata lumea din organizatie daca se doreste o eficienta maxima. Motivul este simplu: toti membrii organizatiei sunt importanti intr-o anumita masura pentru bunul mers al afacerilor si toti sunt supusi permanent unei multimi de riscuri. Insa ea trebui coordonata de cel cu pregatirea cea mai adecvata aceastui post, de regula cel aflat la conducere.

Cum ma poate ajuta un consultant sa previn pierderile?

In primul rand consultantul este un foarte bun cunoscator al tuturor categoriilor de riscuri care ar putea sa afecteze afacerea. De asemenea un bun consultant este familiar si cu metodele de evaluare a riscurilor si amenintarilor. De asemenea, experienta acumulata de un consultant este mult mai mare decat cea pe care o poate acumula un angajat al companiei, fie el si manager, deoarece consultantul lucreaza la multe cazuri diferite, in vreme ce managerul nu cunoaste in detaliu decat ceea ce se intampla in propria companie.

Un alt beneficiu pe care il aduce un consultant este independenta financiara, juridica si afectiva fata de organizatia careia ii ofera asistenta. In felul acesta, consultantul nu va fi tentat sau constrans sa subevalueze un risc numai pentru ca risca sa nu le placa sefilor. Cu alte cuvinte, consultantul va spune ceea ce trebuie sa stiti si nu ceea ce doriti sa auziti.

In al treilea rand, un consultant isi dedica timpul exclusiv activitatii de prevenire a riscurilor, in comparatie cu un angajat al companiei, care are multe alte obligatii.

In concluzie, cunostintele teoretice, experienta, abordarea obiectiva si dedicarea cu care vine consultantul, cresc sansele ca riscurile la adresa companiei sa fie identificate, evaluate corect si reduse considerabil.

Cele mai bune metode de prevenire a pierderilor

1. Instruiti-va cu privire la managementul riscurilor.
2. Realizati o analiza a riscurilor la adresa companiei.
3. Monitorizati zilnic mediul pentru a sesiza din timp tendintele si factorii care pot sa va influenteze activitatea.
4. Concepeti politici de securitate (a muncii, a informatiilor etc.) si urmariti sistematic aplicarea lor riguroasa in toata organizatia.
5. Luati masuri de prevenire a riscurilor care se dovedesc a fi cele mai importante in urma analizei de risc.
6. Incheiati polite de asigurare pentru riscurile care ar putea sa va afecteze grav afacerea.
7. Faceti planuri de contingenta pentru cazuri de dezastru sau criza.

Ana Zidarescu
[email protected]

 

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro