Noul statut al Romaniei, ca membra UE (in mai putin de doua saptamani), a atras investitorii ca un magnet. Italieni care vor sa investeasca in Braila, iar austrieci sunt atrasi de potentialul Iasiului. Pe de alta parte, autoritatile au inceput sa strambe din nas in fata unor investitori asiatici familiari cu Romania, dar care acum nu se mai ridica la asteptarile unei Romanii europenizate si pe hartie.
Astfel, mai multe companii din Europa au aratat un interes destul de mare pentru zona de est a tarii, cea mai putin atinsa de tentaculele capitalurilor straine. Italienii au ales Braila, unde se gandesc sa ridice doua fabrici. Una dintre ele va produce panouri solare, iar cea de-a doua structuri metalice pentru constructii. Aceste proiecte, daca vor fi finalizate, vor ajuta consistent la redresarea situatiei din zona, cunoscuta pentru starea de amorteala in care se afla forta de munca braileana cauzata de lipsa acuta a locurilor de munca.
Zona libera a Brailei, destinata acestor proiecte, acopera o suprafata de 106,3 hectare si este impartita in patru perimetre: unul de 67 ,8 hectare in zona portului Braila, al doilea cu o suprafata de 27,2% in apropierea DN 1 Braila-Slabozia-Bucuresti, al treilea de 7,01 hectare in zona debarcaderului si cel de-al patrulea perimetru, de 4,02 hectare intre Dunare si DN 22 Ramnicu Sarat-Tulcea. Momentan inca nu se stie sigur pentru care din aceste patru locatii vor opta investitori italieni, dar din declaratiile autoritatilor brailene, acestia sunt destul de hotarati sa investeasca un volum impresionant in aceste proiecte de pe langa Braila.
Austriecii sunt la randul lor interesati de Ceramica din Iasi. Leier Austrian Company, cunoscuta pe piata europena ca producator de material de constructie, a inceput deja discutiile cu autoritatile centrale si locale in privinta preluarii companiei. Reprezentantul companiei, Anton Putz, a declarat ca noul proprietar al companiei va pastra toti angajatii, iar pe deasupra, va aduce o linie noua de produse, care vor avea de data aceasta toate elementele necesare pentru a face fata competitiei de pe piata internationala. Aceste decalaratii sunt intarite si de purtatorii de cuvant ai autoritatilor locate care au declarat la randul lor ca noul pretendent al Ceramicii Iasi doreste sa dezvolte oferta de produse si sa o ridice la standarde inalte de productivitate. Caramica Iasi, infiintata in 1969 ca o fabrica de produse de ceramica pentru constructii, produce anual 60 milioane de caramizi de ceramica, iar din 1997 s-a inceput sa se lucreze la modernizarea acesteia.
Nici segmentul dezvoltat al companiilor de asigurari nu pare a se fi ajuns la saturatie. Altfel nu putem explica cum noi subsidiare ale firmelor de pe aceasta nisa continua sa se inaugureze in diferite orase din tara. Ultimul exemplu de acest tip este cel al companiei israeliene de asigurari Clal, membra a grupului IDB Holding Corp. Astfel, dupa o investitie ce s-a ridicat la 8 milioane de dolari, noul jucator de pe piata autohtona a asigurarilor si-a deschis portile la Bucuresti sub denumirea de Clal Insurance. La finele luni trecute aceeasi Clal Insurance Enterprises Holding a anuntat ca a achizitionat dincolo de ocean, in America, compania Guard Financial Group Inc, pentru care a platit se pare in jurul a 120 milioane de euro. Totusi pe al treilea trimestru al acestui an profitul net a scazut, comparativ cu aceeasi perioada din 2005, cu 27%. Motivatia vine de la reprezentantii Clal Insurance Enterprises Holding ca fiind cauzata de instabilitatea politica din zona.
Dupa ce a ajuns prima in Top 50 al celor mai consumate branduri romanesti, Dacia va avea parte de un premiu de la investitorul sau, Renault. Grupul francez a anuntat ca pentru a majora productia de masini va investi 100 milioane de euro. Acest bani suplimentari vor face posibila ca productia zilnica de masini sa creasca de la 840 de unitat la 1.400. In acest context, volumul investitiilor pe care Renault le-a introdus in Dacia Pitesti a ajuns la peste 800 milioane de euro.
Dupa fapta si rasplata …
Dupa ce o vreme indelungata produsele asiatice au intoxicat piata romaneasca, destul de saraca in alternative, acum este vremea sa spunem DESTUL. De cand cu noua noastra imagine care s-a imbunatatit semnificativ odata cu actul ce da unda verde Romaniei de a se alatura Uniunii Europene, investitorii straini, in marea lor majoritate occidentali, au ghicit potentialul unei afaceri deschise pe meleaguri mioritice si au trecut la actiune. Acum avem de unde alege, avem cu ce ne mandri. Astfel ca acum ne permitem sa spunem NU produselor de proasta calitate venite din fabricile asiatice. Importurile de proasta calitate nu prea mai au sanse sa treaca de vama. Spunem astfel adio televizoarelor, bicicletelor, camerelor video, produselor electronice si electrocasnice, etc made in Asia si regasite de altfel in aproape fiecare apartament ceausist. Pentru ca noile taxe care vor fi aplicate imediat dupa Revelion vor limita considerabil prezenta acestor produse pe piata de desfacere romaneasca.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro