Investitorii s-au indragostit de Romania

11 aprilie 2007

In acest an, valoarea investitiilor in comertul en detail din Romania ar trebui sa ajunga la 700 milioane de euro, tara indreptandu-se spre pozitia de lider central-european in domeniul atragerii investitiilor societatilor comerciale. De intrarea pe aceasta piata sunt interesate si firmele de pe Vistula, scrie Rzeczpospolita, citata de Rompres. Desi se parea ca dupa debutul de anul trecut al gigantilor Auchan si Real e greu sa urmeze un an mai bun, in 2007 Romania are sansa sa atraga cele mai mari investitii in aceasta bransa din regiune. Ele pot ajunge la peste 30 de euro pe cap de locuitor. Pentru a face o comparatie, acest indice va fi in Polonia cu aproape 50% mai scazut, rezulta din raportul 'Retailers' strategies in CEE 2007' al firmei de analiza PMR.

'Pietele, in special din Polonia, Cehia si Ungaria si, in mai mica masura, din Slovacia sunt din ce in ce mai saturate', explica Marcin Szaleniec, analist al comertului en detail din PMR.

Romania devine un producator de haine la scara europeana - etichetele made in Romania sunt vizibile nu numai pe colectiile H&M, dar si pe haine de lux precum Armani sau Max Mara. Ce-i atrage pe investitorii straini? - Preturile acestor servicii au fost mai scazute aici decat in tarile vestice si nu doar din punctul de vedere al mainii ieftine de lucru. in principal pentru ca aici nu functionau prevederi atat de riguroase ca in UE referitoare la protectia mediului sau cea sociala, a caror aplicare le-ar costa mult pe fabrici, spune Jerzy Garczyński, directorul Camerei Poloneze de Textile si imbracaminte.

Din cauza cresterii preturilor serviciilor, multe firme vestice si-au retras insa in acest an comenzile facute fabricilor romanesti. in opinia lui Jerzy Garczyński, e greu de apreciat daca locul lor il vor lua fabricile poloneze. Rentabilitatea unei asemenea investitii creste constant. Din cauza emigrarii masive, piata poloneza a serviciilor de croitorie s-a redus foarte mult. Iar numarul comenzilor creste, intre altele si de la firmele din tara.

Firmele poloneze se gandesc deocamdata sa-si deschida magazine si sa vanda marcile proprii. Firmele care sunt deja prezente in majoritatea statelor din regiune sunt atrase de piata imobiliarelor comerciale. Potrivit raportului de anul trecut al firmei Cushman & Wakefield, suprafata centrelor comerciale va fi in Romania cu 150% mai mare in decembrie 2007, comparativ cu august 2006. in Polonia, dinamica ajunge la 31,2%, in timp ce in Germania la doar 6,5%.

De aceea, locatiile atractive care au lipsit pana acum atrag tot mai multe marci - cararea a fost batatorita de firma Artman, proprietara marcii de imbracaminte House. Primul magazin cu acest logo functioneaza de aproape doi ani la Bacau. 'in acest an vrem sa mai deschidem doua, in urmatorul cel putin inca doua, dar deja in centrele comerciale din orasele mari', spune Grzegorz Koterwa, membru in consiliul de conducere Artman.

Succesul firmei Artman atrage si alte marci. 'Am ales deja primele locatii in Bucuresti', informeaza Piotr Stefaniuk, coproprietarul firmei de imbracaminte de lux pentru femei Caterina. Calea estului o ia si Gino Rossi, unul dintre cei mai mari comercianti de incaltaminte de lux din Polonia. - Suntem interesati de aceasta piata si purtam deja discutii privind deschiderea magazinelor noastre in Bucuresti, spune Wojciech Fedorowicz, directorul departamentului de export de la Gino Rossi.

in capitala Romaniei vrea sa-si deschida magazine si Vistula & Wólczanka, cunoscuta marca de imbracaminte barbateasca. inca din acest an va aparea la Bucuresti primul magazin al firmei. 'Negociem contracte si pentru urmatoarele magazine', spune Anna Karbowa, directoare departamentului de dezvoltare de la Vistula & Wólczanka.

Explozia din Romania nu inseamna totusi ca investitiile in sectorul comercial din Polonia se reduc simtitor. Pe piata poloneza va intra la vara un jucator mare - Aldi, cea mai mare retea de discount-uri din Europa. Firmele deja prezente in Polonia anunta investitii de milioane. Jeronime Martins din Portugalia, proprietarul retelei de discount Biedronka, va investi doar in acest an 500-600 milioane de zloti (131, 5-158 mil. euro). Investitiile totale ale concernurilor Carrefour si Tesco pot atinge 1,1-1,2 miliarde de zloti (289,4-315,7 mil. euro).

Sursa: Rompres

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro