In urma unei anchete realizata de Consiliul National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) privind "Inovarea si informatizarea IMM-urilor romanesti", s-a constatat ca eforturile de inovare ale IMM-urilor s-au concentrat in special spre noile produse, in proportie de 40,96%. Societatile chestionate au fost in numar de 1.306. Dintre acestea... 28,56% s-au orientat catre noile tehnologii, 22,74% spre noile abordari manageriale si de marketing, in timp ce 19,98% nu au avut abordari inovatoare. Numai 0,84% dintre societatile respondente au pus accent pe innoirea sistemului informatic.
Ponderea cea mai mare, adica 24,51 de procente, o detin firmele care nu au alocat nici un procent din investitii inovarii. Acestea sunt urmate de firmele care au alocat maximum 20% din investitii inovarii, reprezentand 20,10 procente din societatile chestionate. Ceva mai putin, adica 19,44% din IMM-uri au destinat inovarii cel mult 10 procente din investitii si numai 11,19% din firme au alocat maximum 50 de procente acestui segment. Pe ultimul loc se situeaza IMM-urile care au dedicat peste 50% din investitii inovarii, cu o pondere de 7,03% din totalul IMM-urilor chestionate.
Din punctul de vedere al utilizarii tehnologiei informationale, rezultatele sondajului au relevat ca 82,08% dintre firme au in dotare computere, 70,14% acceseaza internetul, iar 62,86% utilizeaza e-mail-ul. De asemenea, 24,12 procente din IMM-uri detin un site propriu, 12,40% utilizeaza internetul si 7,89 procente din intreprinderi recurg la vanzarile, respectiv cumparaturile on-line. Scopul in care este utilizat internetul in cadrul IMM-urilor este comunicarea cu furnizorii sau clientii, 56,89% urmaresc obtinerea informatiilor despre mediul de afaceri, iar 27,87% vizeaza facilitarea comunicarii. In cadrul firmei, 27,64% efectueaza tranzacþii, contracte si plati, iar 3,83% din intreprinderi au indicat ca folosesc Internetul in alte scopuri, cum ar fi licitatiile, promovarea site-urilor proprii, divertisment etc.
In concluzie, rezultatul sondajului a scos la iveala faptul ca intensitatea cu care IMM-urile din Romania inoveaza si folosesc tehnologia informationala este sub nivelul mediu din Uniunea Europeana. In schimb, in ultimii trei ani se constata o accelerare notabila a proceselor de informatizare si inovare in IMM-urile din tara noastra. Pentru a recupera decalajele fata de Uniunea Europeana sunt necesare programe de consultanta, asistenta si training pentru IMM-uri.
Nicoleta Margineanu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro