Generatia post-belica, aflata in plina dezvoltare, devora, pur si simplu muzica rock' n roll, stilul ei rebel. Companiile de inregistrari faceau incasari serioase gratie popularitatii unor artisti precum Elvis Presley, Little Richard si Chuck Berry. Pe atunci, fenomenul era o inventie pur americana, imitat doar timid in alte parti ale lumii. Dar lucrurile s-au schimbat, in intreaga lume, odata cu aparitia fenomenului Beatles. Atunci s-a produs “schisma” muzicala intre generatii. Tinerii aveau destui bani iar companiile de inregistrari si-au facut un scop din a-i ademeni sa cheltuie cea mai mare parte pe discuri. Atunci au intrat in scena oamenii cu bani. Oameni precum Brian Epstein, care a avut grija ca, din punct de vedere financiar, Beatles sa isi exploateze la maximum talentul. Discurile devenisera un fel de consumabile, precum sapunul sau mancarea. Trecuse vremea discurilor cumparate numai dupa ce auzeai melodia la radio. Companiile de inregistrari au gasit noi si noi cai de promovare a muzicii - LP, EP, inregistrari stereo, casete, compact-discuri. Lansarea postului de televiziune MTV, cu specific strict muzical, a insemnat inca un pas catre progres in promovarea muzicii pe video, care, finalmente, a rezultat in aparitia DVD-ului. Aceasta strategie agresiva a companiilor de inregistrari a insemnat promovarea cu precadere a albumelor. In consecinta, in anii '70, multe trupe, precum Led Zeppelin si Pink Floyd, s-au concentrat exclusiv pe albume, ignorand complet piata de single-uri.
Declinul si prabusirea
Cel mai bun an pentru industria muzicala din punct de vedere financiar a fost 1996. S-au facut vanzari de 40 de miliarde de dolari, iar multe companiile de inregistrari au fuzionat, creand adevarate concerne pe piata mondiala. Izvorul banilor parea de nesecat. Dar lucrurile nu stateau chiar asa. Pe de o parte, vanzarile de single-uri au scazut considerabil. Pe de alta, au aparut forme diferite de divertisment, care au furat din piata companiilor de inregistrari. Mai mult, progresul tehnologic a adus cu sine posibilitatea descarcarii de muzica de pe Internet, scazand implicit vanzarea de albume. Anul 2003 a fost cel mai slab la capitolul vanzari - o scadere de 7% (32 de miliarde de dolari). Per total, in ultimii 8 ani, profiturile industriei muzicale au scazut cu 25%, potrivit datelor Recording Industry Association of America, prezentate de www.realitatea.net.
Moartea unei industrii candva invincibila?
Profesorul Simon Warner de la Universitatea din Leeds, specialist in muzica pop, e de parere ca situatia nu este chiar atat de grava. “Traversam o era in care Internetul e in plina dezvoltare iar telefoanele mobile sunt principala obsesie a tinerilor; nu mai sunt preocupati de muzica asa cum se intampla in anii 60 sau 70”, declara Simon Warner pentru BBC. El e convins insa ca marile corporatii si firme de inregistrari se vor redresa, desi sunt extrem de afectate, acum, de industria muzicala ilegala care supravietuieste prin intermediul Internetului. Industria muzicala a actionat in judecata mai multe firme ce furnizeaza servicii internet.
Aceasta actiune este determinata de scaderea drastica a vanzarilor de cd-uri cu muzica, cat si a cresterii fenomenului de schimbului ilegal de fisiere (file-sharing) a melodiilor prin Internet. Industria muzicala acuza retelele P2P pentru declinul inregistrat in cazul vanzarilor de CD-uri audio in ultimii 3 ani si spera ca in urma acestei actiuni va reusi sa micsoreze numarul fisierelor audio ilegal distribuite in cadrul acestor retele. Metallica a fost una dintre primele trupe care a inceput batalia impotriva sistemului “peer to peer”, actionand in justitie reteaua Napster si reusind sa obtina inchiderea acestuia.
RIAA a anuntat crearea unui program de amnistiere a utilizatorilor ce recunosc singuri ca au copiat fisiere audio ilegal sau le-au pus la dispozitia celorlalti utilizatori. Iubitorii de muzica care vor sa se asigure ca nu vor fi tinta unor procese sunt invitati sa semneze acest acord, in cadrul caruia vor promite ca vor sterge orice fisier audio obtinut ilegal.
Doicu Cosmina
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro