Inchirierea birourilor, o afacere rentabila

4 septembrie 2007

„Piata birourilor este foarte dinamica. Cererea este mare pentru astfel de spatii si de multe ori se intampla ca locatiile vizionate de clientii cu un proces decizional mai lent sa fie inchiriate pana la un raspuns final din partea lor,” a declarat Mihaela Raducanu, director Departament Birouri, Regatta. Intr-o piata buna, unde exista o cerere considerabila, cladirile livrate si de livrat aduc spatii de calitate, insa departe de a fi suficiente. Anul 2007 aduce optiuni la standarde inalte printre care se numara Baneasa Business & Technology Park, Twin Towers sau Dacia Business Center.

 
„Piata si-a formulat deja niste parametrii specifici. Clientii prefera zonele ultra centrale si de nord, cu acces facil, dar si amplasate in apropierea mijloacelor de transport. Pentru a le satisface aceasta cerere sunt necesare proiecte noi, ample, localizate cat mai mult in interiorul orasului, dupa tiparul marilor capitale. Preferinta pentru proiecte mari este usor justificata de complexitatea facilitatilor oferite. Existenta galeriilor comerciale, a restaurantelor, cafenelelor, locurilor de recreere sunt un plus pentru chiriasi,” a subliniat Raducanu.

 
Concentrandu-ne asupra dorintelor potentialilor chiriasi se observa ca prefera spatii in parcuri de clasa A, dar si in cladiri independente de dimensiune medie (1000-2000 mp).

 
„Ne confruntam cu o situatie destul de delicata. Oferta fiind limitata nu face usoara gasirea spatiului potrivit la un buget prestabilit. Multe companii care intra pe piata romaneasca sunt surprinse mai ales de dificultatea de a gasi spatii mici si medii. Companiile straine obisnuiesc sa-si pre-bugeteze inchirierea, dar pe chiriile de anul trecut. Din cauza dezechilibrului intre cerere si oferta, chiriile au crescut usor in decursul acestui an. Pentru spatiile de clasa A variaza intre 18-24 E/mp, in timp ce pentru clasa B intre 14-17 E/mp. Acest lucru ii obliga pe doritori fie sa isi suplimenteze bugetul, fie sa aleaga un spatiu sub dorintele si asteptarile lor.

Tocmai pentru a evita aceste situatii le sugeram sa apeleze la un consultant imobiliar care sa le pregateasca o estimare viabila. Odata ce apeleaza la noi pentru acest serviciu le va fi mult mai usor sa ia si decizia de inchiriere, evitand situatia mentionata mai devreme, in care spatiile se inchiriaza catre persoana/compania care se hotaraste cel mai repede,” a explicat specialistul Regatta.

 
Relocarile au ramas tranzactiile cele mai raspandite in aceasta piata. Cateva dintre cele mai interesante relocari intermediate de Regatta apartin domeniului FMCG (ex: Ferrero; Perfetti Van Melle Romania), al publicitatii (ex: Media Direction, parte a grupului Graffiti), al companiilor de consultanta – banci, firme de constructii, agentii imobiliare, contabilitate – (ex: OTP, Century 21 ect.). Nici domeniul medical nu s-a lasat mai prejos, noi clinici aparand pe piata. Companiile de asigurari continua sa-si extinda reteaua (ex: Interamerican, Asitrans), in timp ce gigantii petrolului au nevoie de mai multe spatii de birouri in care sa-si desfasoare activitatea.

 
Efervescenta de pe aceasta piata - interesul companiilor chiriase, dar si al de dezvoltatorilor – contureaza inca un aspect. Este mult mai profitabil sa inchiriezi spatiu decat sa-l achizitionezi. Proprietarii de imobile cu pozitionare buna si foarte buna prefera sa le valorifice in termen indelungat, deci prin inchiriere. In plus pretul de vanzare (2000-3000E/mp) este prea mare pentru a justifica o asemenea investitie.

 
„Inchirierea birourilor este o afacere rentabila pentru toate partile implicate in acest proces. Chiriasii pot justifica investitia si au o mai mare libertate de miscare. Intr-o piata competitiva si cu oportunitati multe companii cresc, facand necesara mutarea intr-un spatiu mai mare. Daca acestea ar cumpara o cladire de birouri se expun riscului de a ramane blocati intr-un spatiu prea mic pentru nevoile din momentul respectiv deoarece investitia initiala inca nu a fost amortizata.        

De asemenea inchirierea este foarte profitabila si pentru proprietari. Nu ne referim numai la castigurile constante si la contracte sigure pe perioada medie sau lunga. Exista posibilitatea ca la un moment dat, o cladire de birouri de inalta calitate, cu chiriasi stabili si faimosi sa se vanda ca o afacere. Aceasta este o oportunitate pe care un proprietar nu o poate rata,” a adaugat Mihaela Raducanu.

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro