La data de 28 martie a avut loc primul Forecast Brunch din Industria Materialelor de Construcții, la care au participat lideri influenți din industrie. Această întâlnire a reunit producători importanți ce au discutat despre evolutia pieței, viitor, inovații și contextul regional actual și au clarificat tendințele anului 2024 pentru consumatorii finali.
Industria materialelor de construcții joacă un rol vital în economia țării, acumulând cele mai mari sume dintre toate categoriile de investiții, iar perioadele recente de semnificative fluctuații economice influențează comportamentul consumatorilor și strategiile companiilor.
Cosmin Răileanu, CEO al Vindem-Ieftin.ro, unicul network market ce aduce laolaltă beneficiarii proiectelor de construcții cu peste 300 de producători locali ce oferă peste 35.000 de produse, a remarcat o scădere a valorii medii a comenzilor, de la 12.000 de lei la aproximativ 9.000 de lei. Precauția clienților referitoare la bugetele alocate pentru construcții vine ca răspuns la inflația crescută și la creșterea prețurilor, fenomene care influențează deciziile de achiziție și comportamentul clienților.
„Piața se îndreaptă către construcții mai modeste, optimizate. Clienții alocă mai mult timp în ceea ce privește decizia pentru orice investiție, fie ea mică sau mare.”, a explicat Flaviu Cazan, Head of Sales de la Vindem-Ieftin.ro.
Sectorul rezidențial, potrivit lui Marian Pârvu, director general al Wetterbest, a atins în 2023 aproximativ 60% din valoarea anului de vârf din 2021, evidențiind o scădere semnificativă. Marian Pârvu a subliniat că prețul continuă să fie principalul factor determinant în decizia de achiziție a materialelor de construcții și a mai specificat că prețul oțelului nu se va mai întoarce la nivelul dinaintea pandemiei.
Prețurile materiei prime s-au menținut relativ constante timp de 15 ani, potrivit analizei Wetterbest, apoi au crescut cu aproape 30% și s-au stabilizat la 800 de euro pe tonă, după ce în trecut au atins 1.500 de euro/tonă prin acțiuni speculative. „Vindeam în jur de 30 de mii de tone pe an și acum suntem la 38 de mii de tone, semn că piața se stabilizează.”
Una dintre soluțiile adoptate de Wetterbest pentru a se adapta a fost diversificarea portofoliului de produse, având în vedere scăderea sectorului rezidențial. Wetterbest și-a sporit expunerea în domeniul construcțiilor agricole sau inginerești pentru a-și diversifica activitățile. Există o tendință nouă a clienților de a opta pentru proiecte de renovare, segment ce înregistrează o creștere semnificativă în 2023 pentru afacerile Wetterbest, comparativ cu perioada pandemiei, în care au predominat proiectele de construcții noi.
Wetterbest a investit anul trecut peste 10 milioane de euro în modernizarea liniilor de producție și a pariat pe diversificarea gamei de produse, pentru a-și asigura creșterea în 2024.
Gică Molnar de la TeraSteel, producător de panouri termoizolante pentru hale industriale, a menționat că în 2023 compania a înregistrat o cifră de afaceri aproximativ egala cu cea din 2022.
În ceea ce privește investițiile și inovațiile, TeraSteel a lansat Falt Solar, o soluție inovatoare de tehnologie fotovoltaică integrată, pentru acoperișuri și fațade, care, deși este mai scumpă decât panourile fotovoltaice clasice, atrage un interes crescut, evidențiind beneficiile de a inova și a oferi produse sustenabile. Falt Solar îndeplinește funcțiile esențiale ale unui acoperiș sau ale unei fațade în timp ce generează și energie electrică.
Peste 35% din producția TeraSteel este exportată în țările din fosta Iugoslavie, Albania, Ungaria, Bulgaria, Republica Moldova și Ucraina.
Potrivit lui Cristian Mătăsel, director general al Metigla, producător de țigle metalice și sisteme de închidere pentru acoperișuri, creșterea prețurilor la materialele de construcții metalice reflectă majorările semnificative de pe piața internațională a metalelor, deși aceste materiale contribuie doar cu 15% la costurile totale ale proiectelor de construcții. Acest lucru subliniază o dependență semnificativă de producătorii de metal și relevanța prețului ca factor decisiv în alegerile clienților.
Metigla a finalizat în 2023, din surse proprii, o investiție de 8 milioane de euro în două facilități de producție de 5.500 mp, în robotizari, în o linie de producție de sisteme pluviale și în montarea de panouri solare pentru a asigura un consum sustenabil de energie.
În 2023, Metigla a înregistrat o creștere de 5% în cifra de afaceri și de 25% în volumul de materiale vândute, tendință care se menține și pentru anul 2024. În jur de 10% din producția Metigla este exportată în Congo și în țările Benelux.
Atât Marian Pârvu, cât și Cristian Mătăsel, au subliniat scăderea proiectelor noi de construcții și orientarea către proiecte de renovare, adaptându-se la noua realitate economică.
Cătălin Pavel, fondatorul MTC – Construct, deține o unitate de producție în Tecuci, județul Galați, specializată în producția de tablă cutată, șipci și țigle metalice, și gips-carton. Acesta a precizat că portofoliul de clienți MTC vine în principal din zona proiectelor rezidențiale, unde au înregistrat o creștere semnificativă, în special în vânzările de țiglă metalică și de modele nou introduse pe piață.
În anul 2023, compania a înregistrat o creștere de 10% a cifrei de afaceri și de 25% a volumului de materiale vândute. Anul 2024 a început, de asemenea, cu o creștere de 25%. Principala provocare cu care se confruntă rămâne costul euro-fierului.
Cristian Găvan, CEO al MAM Bricolaj, a precizat că anul trecut a fost la nivelul anului 2022.
„Am înregistrat 333.000 de tranzacții, o creștere în numărul de tranzacții, dar o scădere în valoarea coșului”, a explicat Cristian Găvan. El a subliniat că tendința descrescătoare este deja vizibilă în vestul Europei și că vor începe să se înmulțească și la noi falimentele și insolvențele din segmentul dezvoltatorilor de proiecte rezidențiale: „Puterea de cumpărare a scăzut, dobânzile au crescut și acum plătim nota de plată din pandemie.”
Marius Alexe de la MAM Bricolaj a subliniat că scăderea numărului de construcții noi se reflectă în evoluția descrescătoare a economiei. Un alt factor negativ îl reprezintă dificultățile de finanțare generate de creșterea ROBOR-ului, acestea punând presiune pe clienți și producători și limitându-le posibilitățile de a face noi investiții. Marius Alexe amintește că, deși sectorul rezidențial înregistrează o scădere, proiectele industriale sunt în creștere, ceea ce constituie un motiv de optimism, subliniind însă puterea de inovație și de adaptare sunt esențiale în următorii ani.
Cristian Mercioniu, fondatorul Eco Partnersheep, construiește o fabrică de procesare a lânii pentru izolații de construcții, după ce a obținut un ajutor de stat pentru o investiție totala de 35 de milioane de euro, din care 22 de milioane provin din ajutorul de stat.
Antreprenorul construiește o fabrică de mari dimensiuni, în județul Olt, pe o suprafață de 12.000 mp pentru a prelucra lâna, clasificată ca deșeu de categoria a III-a, conform legislației în vigoare, și transformând-o în produse ecologice pentru industria construcțiilor, agricultură, farmaceutică și cosmetice.
Aceasta investitie va contribui la stoparea mai rapid a aruncării la gropi de gunoi a peste 200 de milioane de tone de lână, la nivelul întregii UE.
Consumul de energie al fabricii va fi susținut în mare parte de panouri fotovoltaice. De asemenea, proiectul vizează crearea a peste 200 de noi locuri de muncă.
Acesta a anunțat că, în momentul începerii activității fabricii, vor procesa anual 25.000 de tone de lână, urmând să crească la 36.000 de tone prin eficientizarea liniei de producție, astfel încât să proceseze 100% din totalul lânii disponibile pe piața locală. Într-o a doua fază de dezvoltare, compania va începe prelucrarea lânii provenite din Uniunea Europeană.
Eco Partnersheep a stabilit deja o rețea de centre de colectare la nivel național, pentru a colecta lână. Compania oferă fermierilor care furnizează lâna acoperirea costurilor de tundere a oilor. Pentru Cristian Mercioniu următorii ani aduc mai multe oportunități celor care oferă soluții sustenabile, verzi, inovatoare care respectă noile reglementări ESG la nivel european.
Răzvan Anastasoaie de la Kaminhorn, producător de coșuri de fum, menționează că, în cursul anului 2023, sectorul nerezidențial a înregistrat o expansiune de 20%, echilibrând astfel declinul de 20% din domeniul rezidențial. Pentru 2024, el anticipează o continuare a creșterii în segmentul nerezidențial.
Acesta remarca faptul că producătorii români oferă produse de bună calitate și că beneficiarii care achiziționează produse din producția locală au materiale de construcții și soluții durabile, inovatoare, la standarde europene.
Kaminhorn și-a propus o creștere de 20% anul acesta, după ce în 2023 a simțit efectele scăderii construcțiilor noi în segmentul rezidențial. „Anul trecut am avut o scădere de 20% pe zona rezidențială. Scăderea a fost compensata integral de creșterea comenzilor pe zona industrială.” a declarat Răzvan Anastasoaie
Kaminhorn a făcut în 2023 investiții de 1,5 milioane de euro, din care 1 milion a provenit din fonduri europene, pentru a-și dezvolta și diversifica capacitatea de producție. „Este vorba de o tehnologie nouă care crește capacitatea de producție cu 150%”, a explicat Răzvan Anastasoaie.
Claudiu Burtoiu de la Stagge, companie ce construiește case pasive din CLT, remarcă faptul că oamenii devin din ce în ce mai conștienți de modul în care își cheltuiesc banii, începând să se preocupe mai mult de viitor și de diferențele de taxe dintre casele tradiționale și casele pasive. Există un interes crescând pentru locuințe eficiente energetic, dorința de a trăi sănătos și confortabil devine tot mai importantă. Acesta anticipează o creștere a cererii de case pasive în cursul acestui an.
Este esențial ca toți actorii implicați în construcția de case pasive să încurajeze și să educe clienții în privința alegerii materialelor de construcție de calitate și în conformitate cu standardele de eficiență energetică. Capacitatea de a educa consumatorii poate contribui la consolidarea încrederii și la creșterea pe termen lung.
Ileana Botez, reprezentantul Bursei de Valori Mobiliare București a menționat ca este important ca vocea producătorilor de materiale de construcții să fie ascultată de autoritățile locale și europene, pentru ca reglementările comunitare să fie corectate și să susțină eficient producția și concurența în condiții echitabile a producătorilor locali.
Ileana Botez a precizat pentru cei prezenți ca deși listarea la bursă a companiilor presupune pregătiri și un proces elaborat, aceasta ramane un instrument foarte eficient de dezvoltare, mai puțin costisitor decat alte instrumente de finanțare, asigurând continuitatea afacerilor, vizibilitatea acestora și popularitatea lor. Aceasta a menționat și faptul că afacerile de familie pot fi finanțate prin același mecanism, precum și faptul că în alte țări companiile de familie funcționează neîntrerupt pe durata mai multor generații, unele chiar timp de secole.
Ileana Botez consideră ca asigurarea continuității afacerilor timp indelungat este un motor de prosperitate economica la nivelul multor țări dezvoltate și o tradiție ce e benefic sa fie adoptată și fructificata și de către antreprenorii români.
La final, producătorii prezenți la întâlnire au vorbit despre importanța informării beneficiarilor cu privire la materialele mai ieftine, problemele de calitate și riscurile mari asociate cu acestea, precum și despre faptul că autoritățile, cum este Inspecția în Construcții, e necesar să controleze frecvent și cu atenție toate produsele din piață.
Alte subiecte ce au suscitat atenția invitaților au fost lipsa forței de muncă în industrie, concurența inechitabilă a importurilor extracomunitare, imprevizibilitatea fiscală și birocrația excesivă.
În aceste condiții, companiile și-au propus să navigheze cu prudență în această perioadă de incertitudine, adaptându-se la noile realități ale pieței și anticipând nevoile în schimbare ale clienților.
La finalul Forecast Brunch, Cosmin Raileanu, CEO-ul Vindem Ieftin și organizatorul evenimentului, a multumit jurnaliștilor ce au ales sa fie prezenți la eveniment și să transmită informațiile discutate de producători, către publicul larg, pentru o mai bună informarea a acestuia.
Când este mai profitabilă începerea unui proiect de construcție rezidențial sau nerezidențial?
În cazul proiectelor rezidențiale, chiar dacă prețurile materialelor de construcție au crescut recent, acum se observă o stabilizare, fără așteptări de scădere în următorii ani, datorită reglementărilor din domeniul ESG. Acesta ar putea fi un moment oportun pentru achiziționarea materialelor la un preț relativ mai avantajos decât în viitor.
Pe de altă parte, disponibilitatea crescută a echipelor de constructori și posibilitatea contractării lor la costuri reduse, ca urmare a scăderii numărului de autorizații de construcție în 2023 și la începutul anului 2024, reprezintă un avantaj semnificativ. Aceasta poate conduce la finalizarea proiectelor mai rapid și la reducerea costurilor generale.
În contextul pieței imobiliare din România, care continuă să prezinte unul dintre cele mai scăzute grade de neocupare în sectorul rezidențial din UE, începerea unui proiect rezidențial sau nerezidențial acum pare să fie o decizie înțeleaptă. Cererea mare pentru construcții nerezidențiale, în raport cu oferta limitată, sugerează că sectorul nerezidențial este în plină expansiune, ceea ce oferă oportunități valoroase pentru dezvoltatori.
În concluzie, momentul potrivit pentru începerea unui proiect de construcție rezidențial sau nerezidențial, din perspectiva costurilor și a soluțiilor tehnice, pare să fie cel prezent. Pentru ca proiectele să aibă succes în 2024 și în următorii ani este esențial ca beneficiarii și dezvoltatorii să analizeze atent condițiile pieței și să consulte experți în domeniu pentru a se asigura ca au găsit cea mai bună formulă de a se încadra în buget și de a avea o construcție solidă, conformă cu standardele de eficiență energetică și cu cele de siguranță, înainte de a demara următorul proiect.
Articol furnizat de KomuniK - Comunicate de presa
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro