Evaluarea unei afaceri in vederea francizarii

29 ianuarie 2008

Francizarea unei afaceri inseamna extinderea teritoriala a unei afaceri prin vanzarea retetei  de succes. In general , orice afaceri se pot franciza, cu exceptia celor cu caracter ilicit sau de monopol de stat. De obicei , francizarea se realizeaza pornind de la o unitate-pilot , care , prin functionarea anterioara a demonstrat viabilitatea acestei retete.Practic, prin unitatea-pilot , francizorul a testat si perfectionat ideea sa de succes , a avut timp sa gaseasca solutii pentru problemele ivite .
Astfel, prin manualul operational si prin transferul de know how el va pune la dispozitia francizatilor o metoda facila si deja testata de a derula acea afacere .Isi va stabili cuantumul taxei de intrare in retea , nivelul taxei de redeventa , al celei de publicitate .

Operarea cu succes a unitatii pilot este esentiala pentru pregatirea pachetului de franciza (franchise package). Experienta obtinuta din deschiderea si operarea unitatii pilot constituie fundamentul  pe care se structureaza elementele franchise package .
Se considera ca rata de succes a unei francize este de 95% , dar cauzele care pot conduce la marirea sau micsorarea acestui procent depind de anumiti factori cum ar fi :abilitatea francizorului de a oferi asistenta si suport francizatilor sai , comunicarea continua dintre ei , respectarea de catre  francizati  a regulilor instituite de francizor ,plata la timp a obligatiilor pecuniare (taxa de redeventa , de publicitate , facturile catre furnizori etc) , diligenta in alegerea francizatilor (este bine ca fiecare francizor sa intocmeasca un chestionar privind eligibilitatea potentialilor candidati la statutul de francizat ) etc.

Referitor la sistemul extinderii prin franciza , aceasta poate fi realizata fie prin puncte sau circular

Extinderea prin puncte inseamna ca francizorul conccedeaza francize in zone geografice diferite , aleatoriu iar cea circulara se realizeaza prin vanzarea de francize cu preponderenta zonelor adiacente celei in care isi are sediul francizorul (master francizatul)  .De exemplu,daca francizorul are sediul in Bucuresti , ca sa se extinda circular va vinde in zone cum ar fi Ilfov,Prahova ,Dambovita ,Arges etc .

Extinderea prin franciza presupune insa si unele riscuri. In primul rand, pentru francizor exista riscul ca partenerul sa foloseasca experienta si know-how-ul obtinut pe perioada francizei pentru a pune bazele unei companii concurente. Unele contracte stipuleaza pentru evitarea acestei situatii o clauza de non-concurentialitate.
Din punctul de vedere al francizatului, dezavantajele ar fi taxele de franciza si posibilitatea redusa de a schimba specificul firmei pe durata derularii francizei, deci inflexibilitatea contractului de franciza. De asemenea, francizatul nu are posibilitatea de a-si pune in practica propriile idei, decat in masura in care acestea sunt in concordanta cu cele ale francizorului.

SURSA

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro