Europenii isi reduc cheltuielile, iar economia reflecta acest lucru - presa

8 septembrie 2008

Pentru prima dată în ultimii zece ani, consumatorii din cele mai multe ţări europene cumpără acum mai puţin decât în aceeaşi perioadă a anului anterior, ceea ce contribuie la încetinirea creşterii unor economii ce par să fi intrat deja în recesiune, relatează International Herald Tribune. Europenii nu se mai grăbesc să cheltuiască, deoarece "nu este uşor să cumperi, când totul se scumpeşte", iar acest lucru se vede, se arată într-un articol publicat în ediţia online a International Herald Tribune.

Vânzările cu amănuntul din cele 15 ţări care folosesc moneda unică europeană au scăzut în iulie a treia lună consecutiv, potrivit datelor publicate săptămâna trecută de Oficiul European de Statistică, Eurostat.

Statisticile se bazează pe volumul de vânzări, nu pe preţuri, şi reflectă parţial tendinţele inflaţioniste care au lovit consumatorii din întreaga lume.

Statisticile sunt, însă, o dovadă în plus a poroblemelor economice din Europa. Produsul intern brut (PIB) al zonei euro a scăzut în trimestrul al doilea, ceea ce nu s-a mai întâmplat de la crearea monedei unice europene la finalul anilor '90, iar cei mai mulţi dintre economişti estimează că în trimestrul de faţă va fi un alt declin.

"Există motive să sperăm că declinul este doar unul temporar", spune economistul Jennifer McKeown, de la compania londoneză Capital Economics.

McKeown atrage atenţia că, în condiţiile în care volumul vânzărilor a scăzut, consumatorii cheltuie, totuşi, mai mulţi euro ca niciodată. Astfel, sumele cheltuite pe cumpărături creşte într-un ritm anual de 1,9%, nivel în scădere faţă de cel din ultimele luni, dar care se menţine în apropierea unor medii istorice.

"Valoarea vânzărilor a continuat să crească într-un ritm destul de sănătos, ceea ce sugerează că ritmul de creştere a volumului vânzărilor ar trebui să accelereze de îndată ce se va tempera inflaţia", a adăugat McKeown.

În zona euro, există variaţii mari în ceea ce priveşte rata de creştere a vânzărilor, iar cel mai mare avans este înregistrat în ţările de la periferia zonei euro. Vânzările din Cipru au crescut cu aproape 11% în perioada mai 2007-mai 2008, potrivit ultimelor cifre disponibile, iar cele din Slovenia au avansat cu mai mult de 5% între iulie 2007 şi iulie 2008.

În schimb, în Finlanda, vânzările au sporit cu doar 3,3%, ceea ce marchează un nivel minim nemaiatins din 2005.

Ca parte negativă, unele dintre cele mai semnificative scăderi au fost înregistrate în ţările unde preţurile de pe piaţa imobiliară au căzut, după ce crescuseră rapid timp de mai mulţi ani. Astfel, volumul vânzărilor a scăzut cu 6% în Spania şi  cu 2% în Irlanda.

Dintre cele patru cele mai mari economii din zona euro - Germania, Franţa, Italia şi Spania -, doar Franţa a avut o creştere a vânzărilor, chiar dacă una redusă. Economiile acestor patru state ntăresc de trei ori mai mult decât toate celelalte 11 membre ale zonei euro împreună.

În Italia, unde piaţa imobiliară nu a înregistrat un asemenea boom, dar care se confruntă cu o stagnare economică, vânzările au scăzut cu aproape 5% până în iunie.

Germania, cea mai mare economie din zona euro, a afişat o scădere mai mică, de 1,3%. Semnificaţia cifrei ar putea fi, însă, mult mai rea decât pare, deoarece vânzările din Germania scad de mai mult de un an. 

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro