Muzica populara domina gusturile muzicale in Romania anului 2005, in timp ce in Uniunea Europeana in 2002, pe locul intai in topul preferintelor se situa rock/pop-ul, potrivit unei cercetari comparative efectuate de Centrul de Studii si Cercetarii in Domeniul Culturii (CSCDC). Analiza foloseste date despre UE la nivelul anului 2002, preluate din Eurobarometre, date despre tarile candidate din 2003 (Cehia, Polonia, Cipru, Ungaria, Slovenia, Slovacia, Bulgaria, Romania, tarile baltice, Turcia), provenite tot dintr-un Eurobarometru, si date despre Romania desprinse din Barometrul de consum cultural 2005, realizat de CSCDC.
Liviu Chelcea, directorul Centrului, a recunoscut, marti, intr-o conferinta de presa, ca intre 2002 si 2007 au intervenit, cel mai probabil, diferente in consumul cultural din Uniunea Europeana, dar a precizat ca autorii au incercat sa compare cat mai corect situatiile.
Astfel, analiza arata ca, in timp ce rock/pop-ul, muzica usoara si muzica populara sunt, in aceasta ordine, gusturile muzicale dominante in UE 2002, romanii au declarat in 2005 ca prefera muzica populara, urmata de muzica usoara (romaneasca) si de manele. in tarile candidate in 2003, ordinea era: muzica populara, muzica usoara, rock/pop. Pe ultimul loc se afla, in toate situatiile, muzica clasica.
O alta comparatie se refera la dotarile cu carti: in UE 2002, 6% dintre locuitori nu aveau cel putin o carte in gospodarie, in tarile candidate in 2003 17%, iar in Romania 2005 12%.
Activitatile culturale cele mai populare in Romania difera substantial atat fata de cele din Uniunea Europeana, cat si fata de cele din tarile candidate in 2003, arata analiza. In timp ce cinematograful, bibliotecile si vizitarea muzeelor predomina in UE si tarile candidate, in Romania, sarbatorile publice, spectacolele de muzica si vizitarea muzeelor sunt predominante.
In schimb, dotarile casnice - cablu TV, carti, enciclopedii, aparat DVD, casetofon, calculator, Internet, camera video si aparat foto - sunt comparabile, cu exceptia cablului TV, mult mai raspandit in Romania (75%) decat in UE (38%) si tarile candidate (29%).
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro