Maine se va alege viitorul proprietar al CEC, dintre cei doi jucatori ramasi in finala, grecii de la NBG si ungurii de la OTP. Cu o zi inainte de acest moment istoric pentru "Batrana Doamna" a sistemului bancar romanesc, presedintele Eugen Radulescu acorda in exclusivitate pentru BankingNews ultimul interviu inainte de privatizare. Discutia se axeaza evident pe vanzarea CEC, controversele pe aceasta tema si viitorul bancii in acest context.
Exista doua perceptii despre CEC: unii o vad o banca universala, altii o banca canalizata pe mediul rural. Dumneavoastra cum o vedeti?
Daca vrem povesti semanatoriste, putem sa spunem vorbe mari despre dezvoltarea rurala si, de ce nu, despre o banca a carei activitate principala sa fie in mediul rural. Realitatea economica este, insa, mult mai putin idilica. CEC este singura banca ce dispune de o retea rurala, insemnata ca intindere - peste 800 de unitati. Chiar si in aceste conditii, ponderea operatiunilor din mediul rural in totalul bilantului bancii este cu totul marginala, iar cresterea este inca lenta. Astfel, in luna noiembrie, numarul tranzactiilor din mediul rural a fost mai mic de 38.000, ceea ce a reprezentat sub 10% din totalul tranzactiilor bancii noastre. In creditele acordate persoanelor fizice, ponderea zonei rurale este de 6%, iar pentru persoanele juridice este mai mica de un procent. Chiar daca activitatea din mediul rural ar putea sa creasca intrucatva, ce ar mai ramane din CEC daca s-ar limita la aceste segmente de clientela? Promotorii unei asemenea solutii ar trebui sa raspunda intai la intrebarea: ce banci importante din Uniunea Europeana functioneaza doar in mediul rural?
Ce trebuie sa inteleaga romanii despre procesul de privatizare al CEC? Unii sunt contra, altii sunt pro! Forumurile de specialitate sunt pline de astfel de pareri. Ce mesaj transmite presedintele CEC?
Daca privatizarea s-ar fi produs acum zece ani, CEC ar fi fost asemenea fostelor banci de economii din Europa Centrala, prima sau a doua banca din Romania. Privatizarea CEC va trebui sa se realizeze. Decizia, insa, are un pronuntat caracter politic, iar in toiul discutiilor sunt aruncate uneori argumente neavenite, precum acela de a transforma CEC intr-o banca rurala. Pentru a-si fructifica potentialul, CEC trebuie sa se dezvolte ca o banca universala si are nevoie de resurse financiare insemnate.
Cum vedeti viitorul CEC, in perspectiva privatizarii?
Apreciez ca, din 2007, CEC va incepe sa culeaga primele roade ale restructurarii intense din anii anteriori. Finalizarea privatizarii ar atrage resurse suplimentare si, foarte important, ar clarifica in detaliu dezvoltarea viitoare a bancii. Chiar daca unele accente privind o linie de business sau alta ar putea suferi modificari, ca urmare a strategiei noului actionar, nu ma astept ca aceste modificari sa fie foarte ample.
Cum a fost anul 2006 pentru CEC?
Cred ca anul 2006 a fost cel mai dinamic din ultimii 16 ani pentru banca noastra. Dupa restructurarea functionala si de personal, incheiata in ultima parte a lui 2005, anul pe care il incheiem a consemnat dezvoltarea proiectului informatic al bancii, lansarea, din plin, a activitatii de carduri, de debit si de credit, concomitent cu cresterea sustinuta a activitatii, indeosebi pe segmentul intreprinderilor mici si mijlocii. A fost un an foarte dificil, dar il incheiem bine, cu un profit de peste 10 ori mai mare decat cel inregistrat in 2005 si cu o structura a activelor si pasivelor aproape de cea considerata optima.
Ce produs s-a vandut cel mai bine in acest an la CEC?
Banca noastra castiga viteza si mi-ar fi foarte greu sa desemnez produsul-vedeta al CEC. Sa fie acesta cele 180.000 de carduri de debit si de credit vandute in primul an de dezvoltare a acestei linii de business? Sa fie creditele pentru nevoi personale, care au fost lansate in forta in 2005, iar acum au o pondere de aproape 88% in totalul creditelor pentru persoane fizice? Sau poate creditele in valuta, din surse BERD-UE, unde nivelul programat pentru primul an a fost depasit cu peste 40%? Greu de spus.
Cui se va adresa CEC din 2007? Ce clienti vor ramane de partea bancii? Se vor mai identifica romanii cu Batrana Doamna a sistemului bancar?
CEC se dezvolta in prezent ca o banca universala, care se adreseaza cu preponderenta persoanelor fizice si intreprinderilor mici si mijlocii. Produsele sale incearca sa raspunda mai ales acestori categorii de clienti. Dezvoltarea sistemului informatic si al liniei de business privind cardurile bancare ofera suportul unor produse eficiente si diversificate. Speram sa putem atrage noi si noi categorii de clienti, care sa fie multumiti de serviciile oferite de Batrana Doamna a sistemului bancar...
Care sunt principalele avantaje ale CEC-ului pe piata bancara din Romania?
In industria bancara, increderea este principalul activ. Cu o istorie de 142 de ani, in care a pastrat neatinsa increderea clientilor, acest activ ramane intre cele mai importante. Omniprezenta este, de asemenea, un atu al bancii, a carei fructificare s-a imbunatatit substantial, odata cu noul sistem informatic.
Cum preconizati ca vor fluctua dobanzile la credite si depozite anul viitor?
Fluctuatia dobanzilor se va diminua ca amploare in anii urmatori. Se va produce, probabil, o scadere a ratelor nominale ale dobanzilor, atat la credite, cat si la depozite. Anticipez, de asemenea, o ingustare a marjelor de dobanda, ca urmare a competitiei de pe aceasta piata.
Care vor fi cele mai solicitate produse si servicii bancare?
Cardurile de credit si, posibil, creditele ipotecare vor avea o pondere mai ridicata decat in prezent. Astept, de asemenea, ca platile directe pentru utilitati si alte decontari sa fie realizate intr-o proportie mai mare in mod automat, prin mecanisme electronice.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro