Eliminarea rovinietei trece transportul feroviar de marfa pe linie moarta

2 aprilie 2008

Eliminarea rovinietei sau includerea valorii acesteiain pretul motorinei ar dezavantaja transportatorii feroviari si ar mari diferenta dintre tarifele de utilizare a infrastructurii platite de operatorii feroviari si cei rutieri,in defavoarea primilor, sustine Asociatia Industriei Feroviare (AIF). Operatorii feroviari subventioneaza deja, indirect, sistemul de transport rutier, prin accizele aplicate motorinei consumatein tractiunea locomotivelor Diesel, accize care sunt directionate spreintretinerea si modernizarea infrastructurii rutiere si nu catre cea feroviara, arata AIFintr-o scrisoare deschisa adresata ministrului Transporturilor, Ludovic Orban.

Totodata, asociatia sustine ca diferentele de tarife ale taxei de utilizare a infrastructurii rutiere si feroviare sunt foarte mari,intr-un raport aproximativ de 1/4in favoarea celui rutier, iar aceasta diferenta de taxare se reflecta siin tarifele practicate de operatorii feroviari si rutieri. Sistemul rutier devine astfel,in mod artificial, mai atractiv pentru transportatorii de marfa.

"Pornind de la principiul echitatiiin transport si a egalitatiiintre factorii economici, consideram ca rovinieta nu trebuie eliminata, ci eventual cuantumul acesteia ar trebui sa includa si costurile externe, care la ora actuala sunt suportatein mod netransparent de contribuabil (costurile de poluare a mediului romanesc, costurile provocate de accidentele rutiere, costurile avariilor produse asupra vehiculelor unor tertiin urma deteriorarii infrastructurii)", se mentioneazain scrisoare.

AIF apreciaza ca masurile de subfinantare a infrastructurii din perioada 1990-2007 au contribuit la degradarea sistemului de transport feroviar si la scaderea comenzilor adresate de companiile de cale ferata industriei feroviare romanesti.
In acest fel, economia romaneasca a pierdut peste zece miliarde de euro prin lipsa comenzilor, bani care,in parte, s-ar fi intors la bugetul de stat sub forma impozitelor si ar fi contribuit la dezvoltarea economiei prin crearea de noi locuri de munca sau de ridicare calitativa a prestatiei muncii angajatorilor din industria furnizoare de cale ferata, conform sursei citate.

In incheierea scrisorii, AIFii solicita ministrului Transporturilor sa reconsidere pozitia ministeruluiin legatura cu eliminarea rovinietei.
Transportatorii rutieri au elaborat un protocol care contine 11 revendicari, printre care eliminarea platii rovinietei pentru drumurile nationale, eliminarea totala a restrictiilor de circulatie a camioanelor, anularea taxei deinmatriculare pentru vehiculele cu Euro 4 si Euro 5, asigurarea transparentei colectarii accizelor din carburanti si monitorizarea de catre asociatiile patronale din transporturi a utilizarii acestora pentru constructia siintretinerea drumurilor.

Presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport, Augustin Hagiu, a declarat, marti, ca reprezentantii Ministerului Economiei si Finantelor sunt de acord cu eliminarea rovinietei siincasarea taxei din pretul carburantului, iar saptamana viitoare va fi semnat un acordin acest sensintre Ministerul Transporturilor si transportatorii rutieri.
Printre membrii fondatori ai AIF,infiintata anul trecut, se regasesc Eximprod Grup - furnizor de produse pentru instalatii electrice, componente IT si telecomunicatii, ISAF - proiectarea, construirea, instalarea, modernizarea siintretinereain domeniul electrificarii feroviare, Siemens - automatizarea si alimentarea cu energie electrica a instalatiilor feroviare si productia de material rulant, UCM Resita -constructia de masini industriale si Vossloh Tehnica Feroviara.

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2024 BaniSiAfaceri

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro