Ela Iliesi, co-fondator Rezistenta Online: “Dupa ce am vazut ca nu sunt fericita in rolul de angajat am inceput sa ma gandesc la antreprenoriat”

Categorie: Afaceri

Antreprenoriatul online ofera alternative interesante oamenilor cu initiativa. Mediul virtual ofera contextul si uneltele dezvoltarii unei afaceri online profitabile. Pentru a reusi insa, trebuie cunoscute uneltele care ajuta si determina dezvoltarea unei afaceri in acest mediu. Ela Iliesi si-a bazat afacerea exact pe aceasta nevoie de cunoastere a uneltelor de dezvoltare a afacerilor online, vitale pentru antreprenorul modern. Astfel Ela Iliesi a fondat, impreuna cu Alexandru Simion, Rezistenta-Online.ro care a devenit cel mai mare centru de formare de marketing online din Romania.

Dan Aldulescu: Antreprenoriatul online atrage si provoaca devenind o alternativa de cariera interesanta pentru tinerii profesionisti cu initiativa. Ce v-a determinat pe dumneavoastra sa alegeti aceasta optiune de cariera?

Ela Iliesi: Dupa ce am vazut ca nu sunt fericita in rolul de angajat am inceput sa ma gandesc la antreprenoriat. Ma consumam foarte mult in pozitia de angajat deoarece vedeam ca de multe ori eu as fi facut lucrurile altfel decat superiorii mei, ma simteam legata la maini de fiecare data cand asteptam o aprobare pentru ceva ce vroiam sa fac, nu imi placea sa lucrez dupa un program impus care imi ocupa aproape toata ziua, si atunci, daca nu am gasit jobul pe care mi-l doream, am inceput sa ma gandesc cum mi l-as putea construi.

Imi placea sa petrec mult timp online si mai dadeam in plimbarile pe internet de articole despre afaceri online si despre freelancing. La inceput nu intelegeam despre ce e vorba de fapt, credeam ca sunt inselatorii, pana cand am dat de Johnny Shoemaker, unul din pionierii marketingului afiliat din State, si am inteles ca sunt meserii si afaceri reale, si ca internetul deschide enorm de multe oportunitati.

Ca angajat dobandisem deja destula experienta sa stiu ca in online pot sa ma bat chiar si cu marile companii. Fara online nu stiu de fapt daca as fi ajuns antreprenor, ori cel putin nu asa de repede. Si parintii mei au avut initiative dar fiindca afacerile offline necesita investitii mari (sediu sau chirie, angajati full time, stocuri, relatii cu furnizori) nu si le-au putut duce la capat. Este intr-adevar o optiune atragatoare antreprenoriatul online si o oportunitate pe care mai ales noi, cei din generatia Y, indragostitii de tehnoogie, o avem acum.

D.A.: Cand este momentul potrivit pentru a porni propria afacere? Cu ce dificultati se poate confrunta un antreprenor debutant, dincolo de incurcaturile birocratice?

Ela Iliesi: Cred ca inainte ca cineva sa isi porneasca o afacere trebuie sa isi creeze o mentalitate de producator in locul uneia de consumator. Sa inceapa sa vada oportunitati acolo unde altii vad doar probleme. Sa vada investitiile ca pe un pas natural pentru profit, dar sa si simta atunci cand o aparenta investitie este doar o cheltuiala din impuls.

In comunitati ca Mega ajutor Bizoo apar mereu persoane care spun ca au 5.000, 10.000, 50.000 de euro si vor sa faca o afacere dar nu au idei. Este un risc mare sa incepi o afacere doar pentru ca ai bani, sau doar pentru ca se iveste o oportunitate (un prieten iti propune o colaborare). Momentul potrivit este atunci cand ai o idee care rezolva o problema pentru care oamenii ar plati si in cadrul afacerii ai ocazia sa faci lucruri la care te pricepi si indeplinirea carora iti aduce multumire. Pentru a ajunge la acest moment si la idei bune de afaceri trebuie sa iti fii format acea mentalitate de care spuneam si care se formeaza citind, urmand cursuri, studiindu-i pe cei care au reusit, lucrand cu ei, participand la conferinte si seminarii. Sunt pasii pe care i-am urmat si eu.

Cred ca scalarea afacerii este o dificultate comuna la antreprenorii care sunt la inceput; ai vrea clienti mai multi, vanzari mai mari, o afacere care sa se extinda si care sa mearga fara tine. Poti fi tentat sa crezi ca trebuie sa investesti mai mult in afacere (sediu mai central, publicitate mai costisitoare) si sa pierzi astfel capitalul castigat. Odata ce realizezi insa ca limitele tale sunt in directa legatura cu ceea ce cunosti, totul incepe sa devina mai usor. La inceput tu esti cea mai valoroasa resursa de aceea trebuie sa investesti in tine, mai departe totul va decurge natural: stii mai mult, poti mai mult, castigi mai mult.

D.A.: Ce este Rezistenta-Online.ro si de ce era nevoie de o astfel de entitate in mediul online romanesc?

Ela Iliesi: La infiintarea firmei de catre mine si partenerul meu Alexandru Simion, Rezistenta Online oferea servicii de consultanta SEO. La consultanta de multe ori clientul mai aducea un prieten sau chiar doi care urmau sa il ajute in activitate si asa ne-a venit ideea cursurilor de grup. Cei care urmau cursul de SEO ne intrebau daca nu oferim cumva si cursuri de Google AdWords sau de Google Analytics si asa ne-am tot extins gama de cursuri oferite, azi acoperind toate metodele si platformele importante in promovarea online. Rezistenta Online este deci o firma de cursuri de marketing digital, sau modern cum ne mai place sa il numim.

Desi informatia este azi online, problema e ca nu este structurata astfel incat sa poata fi inteleasa usor. Cursantii ne spun ca ii ajutam sa invate mai mult in 8 ore decat au invatatsinguri in ultimele 6 luni. Mi-ar fi placut sa existe astfel de cursuri si cand vroiam eu sa invat cum functioneaza promovarea online sau cand aveam in plan sa obtin certificarile Google. Totul ar fi mers mai rapid.

În trainingurile pe care le organizati aveti ocazia sa intrati in contact cu multi antreprenori. Puteti face un portret robot al antreprenorului roman?

Antreprenorul roman care vine la cursuri este interesat de promovarea online, de lansarea unei afaceri sau de o cariera in marketing. Este o persoana pozitiva, proactiva, creativa, cu ambitii mari si sete de cunoastere. Crede ca este un lucru minunat sa poti spune „nu stiu, invata-ma” si intr-adevar este un mare lucru. Cand stii ce nu stii, esti pe drumul bun pentru a iti depasi limitele.

D.A.: La politica, la fotbal si, mai nou, la SEO pare sa se priceapa toata lumea. Credeti ca oferta de astfel de servicii are in spate abilitati profesionale reale care pot determina cresterea unei afaceri in mediul online?

Ela Iliesi: SEO este un domeniu in care putini din cei care activeaza si-au format parerile in urma testelor si a experientelor propri, majoritatea le-au imprumutat de altundeva, de aceea sunt multe mituri legate de optimizare care se propaga pe forumuri fara a fi adevarate si putine firme care ofera cu adevarat servicii bune.

Prima firma de astfel de servicii cu care am interactionat acum multi ani considera ca SEO inseamna inscrierea site-ului in mii de directoare. Si azi mai sunt destui care promit optimizarea unui site dar de fapt se refera la aceasta inscriere. De aceea este bine ca antreprenorul sa cunoasca ce prespune de fapt SEO, chiar daca va alege sa nu faca el optimizarea, va stii oricand ce sa ceara colaboratorilor si cum sa le verifice activitatea. In caz contrar, poate pierde pozitia castigata, iar daca una din metodele folosite de firma care ii ofera serviciile este total nerecomandata, asta ii poate atrage penalizarea. Azi pentru unele firme prezenta pe prima pagina Google poate aduce toti clientii iar o penalizare grava poate echivala cu un faliment.

D.A.: Cum arata marketingul online in Romania?

Ela Iliesi: In general in Romania metodele de promovare platite arata bine (reclame Facebook ads, Google AdWords), se vede in multe cazuri mana unui specialist. La marketingul online care incearca sa se faca gratuit insa: email marketing, SEO, se vede o lipsa de specializare.

Per total cred ca antreprenorul roman si marketerul roman sunt la curent cu ce e nou in acest domeniu si daca gasesc resursele atunci adopta rapid trendul international, cum a fost cazul cu reclamele de tip remarketing, sau cu sistemele de afiliere.

D.A.: În viata de antreprenor, sigur ati avut un moment de cumpana, un moment critic. Cum ati reusit sa depasiti impasul?

Ela Iliesi: De obicei eu si partenerul meu privim schimbarile cu entuziasm. De fiecare data cand am avut un moment de cumpana (de exemplu un curs care nu mergea cat de bine am sperat) am discutat in detaliu problema pana am gasit o solutie care ne facea pe amandoi nerabdatori sa o punem in aplicare.

Mai greu este atunci cand intervin probleme care trebuie rezolvate rapid. Cele mai mari emotii le-am avut la un curs la care am ramas fara internet din cauza unor lucrari la reteaua furnizorului. Cursurile noastre sunt practice, se intra pe site-uri, se fac analize si modificari, se folosesc instrumente, astfel ca fara internet ar fi fost un curs doar pe jumatate cum trebuia. Dar in cateva minute deja aveam mai multe solutii: un cursant avea la el un stick de net, un altul propunea sa folosim internetul de pe mobilul lui printr-un hotspot personal.. Am invatat ca oricat de negre par problemele la prima vedere, mereu se pot rezolva mai usor decat te astepti.

D.A.: Angajat sau antreprenor? Ce statut vi se potriveste mai bine si de ce?

Ela Iliesi: In acest moment statutul de antreprenor sau angajat la propria afacere (diferenta fiind ca un antreprenor pune pe picioare o afacere care merge si fara el, iar un angajat la propria afacere este cel care inca isi mai da la schimb timpul pentru plata serviciilor de catre clienti).

Companiile au inceput insa sa vada cu nu pot pastra oamenii buni cu un sistem de program fix, cu prezenta la birou, cu sefi si manageri care trebuie sa le aprobe urmatoarele actiuni, de aceea nu exclud ca in viitor sa ma regasesc in postura de angajat daca gasesc o companie care sa imi indeplineasca cerintele. Ar trebui insa ca efectele muncii mele in acea pozitie sa imi aduca o multumire mai mare decat cea pe care mi-o pot asigura singura, sa am un impact mult mai semnificativ in vietile oamenilor si aceeasi libertate pe care o am acum.

D.A.: În final, aveti un sfat, o recomandare pentru cei care vor sa se lanseze intr-o aventura antreprenoriala?

Ela Iliesi: Cel mai important lucru este sa renunte la gandirea de tipul „trebuie sa cumpar X ca sa fac afacerea asta”. Mai ales daca se afla la prima afacere, sa fie constienti ca ea trebuie sa porneasca dintr-o idee de tipul „asta am, asta stiu iar pentru X pot vorbi cu..”. Este un citat in engleza care insumeaza bine ce vreau sa spun „it’s not about your resources, it’s about your resourcefulness”. Iar dupa ce vor gasi aceasta idee, sa fie pregatiti pentru multa munca, fiindca succesul este „1% inspiratie si 99% perspiratie”.


Alte articole