Educatie virtuala, invatare si formare la distanta, capacitate de a percepe multe informatii. Asa se poate descrie e-learningul a carui notorietate a crescut rapid in ultimii ani. Ce parere au oamenii despre aceasta noua metoda de acumulare a cunostintelor si ce beneficii aduce companiilor e-learningul, se arata intr-un studiu realizat de... Interactive People si Public Share, organizator al Targului de Training si Educatie de Afaceri Business-Edu.
Sistemul de e-learning se bazeaza pe o predare-invatare planificata, organizata de o institutie specializata ce se ofera sa furnizeze materiale necesare studiului. Studiul efectuat este primul de acest gen referitor la interesul, utilizarea si perceptiile mediului de afaceri romanesc fata de instruirea prin e-learning.
Neincrederea ii retine atat pe angajati cat si pe manageri
Rezultatele studiului arata ca e-learningul reprezinta o alternativa noua pentru mediul de afaceri, mediu care doreste sa afle mai multe informatii privind modalitatile de utilizare ale acestuia. In cadrul studiul, peste 96% din cei intervievati au declarat ca exista cel putin o forma de instruire in firma unde lucreaza, aceasta fiind instruire la locul de munca, coaching, training cu consultanti interni sau externi. Cu toate acestea, un procent de 24,39 din participantii la interviu declara ca utilizeaza e-learning-ul ca modalitate de instruire la locul de munca.
Totusi se arata un interes deosebit din partea angajatilor unelor companii de a acumula noi informatii prin aceste sistem de e-learning. Angajatii companiilor care nu folosesc e-learning-ul isi doresc imbunatatirea abilitatilor personale (36,59%), pe cand salariatii companiilor care folosesc deja acest sistem doresc dezvoltarea instruirii privind normele specifice domeniului de activitate (70%).
70,73% din companiile romanesti ar apela la acest sistem in viitorul apropiat, si numai 19,51% pe termen mediu si lung, arata studiul efectuat de Interactive People, firma specializata pe e-learning.
Cel mai mare avantaj al e-learning-ului este cresterea volumului de instruire (48,78%), urmat de reducerea costurilor si completarea instruirii traditionale (46,34%). Ca in mai toate situatiile exista si dezavantaje. Printre acestea se numara atat neincrederea angajatilor cat si a managerilor, dar si lipsa unor oferte atragatoare.
E-learning-ul poate fi o afacere de succes
Daca pana acum am vorbit despre parerea angajatilor referitor la acest sistem de instruire, acum trebuie sa privim si cealalta parte a problemei. Cati dintre voi s-au gandit sa-si deschida o firma specializata pe e-learning? Pentru a veni in ajutorul celor care vor sa aiba propria firma de “predare” a e-learning-ului, specialistii de la Interactive People prezinta opt pasi pentru succesul proiectului de e-learning:
1. Stabilirea obiectivelor
Unul din motivele comune ale nereusitei proiectelor este stabilirea unor obiective nerealiste. Pentru a porni cu dreptul, incepe prin a-ti stabili cu exactitate obiectivele tale. Ce rezultate concrete doresti sa obtii? Cui doresti sa adresezi cursurile?
2. Tine cont de constrangeri
Atunci cand incepi sa cauti o solutie pentru obiectivele fixate, tine cont de constrangerile existente: nivelul de cunostinte in utilizarea calculatorului al viitorilor cursanti, infrastructura tehnica, durata de viata a cursurilor ce urmeaza a fi achizitionate, personalul instruit ce poate sustine procesul de elearning etc. Neluand in calcul aceste constrangeri, vei risca sa constati la finalul proiectului ca acesta nu poate fi folosit in totalitate sau chiar deloc.
3. Colaboreaza
Intereseaza-te si implica-te direct in realizarea planurilor de instruire prin E-learning pe toti factorii de decizie ce reprezinta beneficiarii finali, angajatii companiei tale.
4. Integreaza in context
E-learning-ul nu este un proces de sine statator, el trebuie integrat cu celelate procese de invatare, formala sau informala, in compania ta.
5. Promoveaza
Noutatile nu sunt totdeauna vesti bune. Inainte de a face operational proiectul tau de E-learning, promoveaza-l in cadrul organizatiei tale. Ofera informatii despre cursurile ce vor urma, foloseste demo-uri ale acestora pentru a-i obisnui pe cursanti cu aceasta modalitate de instruire.
6. Asigura suport
Orice inceput este greu. Asigura-te ca viitori cursanti au la dispozitie suficiente resurse si informatii ce ii vor ajuta sa depaseasca problemele de acomodare. Asigurarea unui serviciu de suport, ce poate raspunde in maximum 24 de ore, este esentiala.
7. Evalueaza si adapteaza
Nimic nu este perfect, iar cursurile disponibile cursantilor pot fi cu siguranta imbunatatite. Foloseste-te de experienta lor si evalueaza in permanenta gradul de satisfactie fata de materialele utilizate in cursurile la distanta. Daca ei nu sunt multumitit, mai conteaza cui plac ?
8. Fii pregatit pentru schimbari
Cursurile au o durata de viata limitata, determinata de viteza modificarii informatiilor continute. Fii pregatit din timp sa faci fata schimbarilor prin modificarea lor rapida. Stabilirea "punctelor nevralgice" chiar din momentul primelor proiecte este importanta si iti va permite restructurarea rapida a materialelor. Cui i-ar place sa urmeze cursuri depasite?
Cosmina Doicu
[email protected]
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro