Având în vedere solicitările adresate de mai mulţi cetăţeni îndreptăţiţi la despăgubiri, în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statelor vecine urmare a strămutării, prin serviciul dispecerat al Biroului teritorial Iaşi al instituţiei Avocatul Poporului, în temeiul dreptului la informaţie prevăzut de Constituţia României, privind Decizia nr.528/ decembrie 2013 a Curţii Constituţionale prin care s-a admis excepţia de necontituţionalitate a prevederilor O.U.G nr. 10/2013, vă prezentăm, mai jos,
">continutul acestei deciziii.
Examinând excepÅ£ia de neconstituÅ£ionalitate Curtea a reÅ£inut că, în temeiul Legii nr. 9/1998, republicată, al Legii nr.290/2003, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, ÅŸi al Legii nr.393/2006, statul român s-a obligat să plătească foÅŸtilor proprietari ÅŸi moÅŸtenitorilor acestora compensaÅ£ii băneÅŸti pentru anumite imobile abandonate pe foste teritorii ale României, în urma modificării graniÅ£elor survenite înainte ÅŸi în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Astfel, deciziile definitive de plată a despăgubirilor (concretizate fie în hotărârile comisiilor judeÅ£ene, respectiv, a municipiului BucureÅŸti, pentru aplicarea celor trei acte normative precizate, fie în deciziile Autorităţii NaÅ£ionale pentru Restituirea Proprietăţilor, fie în hotărârile judecătoreÅŸti definitive prin care s-a exercitat controlul judecătoresc asupra actelor administrative de plată a despăgubirilor) au generat un drept de creanţă asupra statului care beneficiază de protecÅ£ie constituÅ£ională, în condiÅ£iile art.44 alin.(1) din Legea fundamentală, dând naÅŸtere, în patrimoniul persoanelor îndreptăţite la despăgubiri, unui „bunâ€, în sensul art.1 din Primul Protocol adiÅ£ional la ConvenÅ£ie.
În acest context, Curtea consideră că emiterea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.10/2013, în temeiul căreia executarea integrală a unei creanţe asupra statului ar avea loc în decursul a 10 ani, este de natură a nu răspunde cerinţei termenului rezonabil ce se circumscrie noţiunii de proces echitabil, care include şi faza executării, afectând în acest mod drepturi fundamentale ale cetăţeanului, respectiv, dreptul la un proces echitabil şi dreptul de proprietate.
De altfel, conceptul de termen rezonabil al unei proceduri judiciare nu poate fi considerat respectat, în condiţiile în care Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.10/2013 instituie o a doua eşalonare a plăţii unei creanţe asupra statului.
Recomandare in caz ca sunteti patiti cu retrocedarile si aveti probleme cu legea 9/1998 actualizata 2013 puteti apela la domnul avocat Mihai Lungu
si banii sunt ca si ai dumneavoastra.
» Preluat de pe LivePr.ro - Despre legea 9 1998
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro