Tehnologia, științele medicale și științele economice au fost folosite ca "ingrediente" de bază pentru a adresa promovarea unui stil de viață sănătos și rolul preventiv al acestuia. Daniela și Gabriel Tatu-Chițoiu, de profesii economoist, respectiv medic cardiolog, și-au dedicat cunoștințele și timpul pentru a dezvolta o structură dedicată reducerii incidenței bolilor cardiovasculare, precum și a altor afecțiuni provocate de un stil alimentar nesănos. Așa s-au materilaizat DAHNA APP și CARDIOSCIENCE. Dahna este o aplicație care ajută utilizatorul să adopte un stil alimentar sănătos bazându-se pe principiile dietei mediteraneene, în timp ce Cardioscience este o structură de informare care își propune să devină un actor important în informarea specializată și de masă în ceea ce privește bolie cardiovasculare și toate aspectele profesionale și generale legate de acestea.
Am discutat într-un interviu amplu cu Daniela Tatu Chițoiu despre cele două proiecte, despre cum au fost demarate și despre ce perspective de devoltare au pe piața din România.
Odată cu dezvoltarea tehnologiei, monitorizarea și formarea unui stil de viață sănătos au devenit mult mai accesibile publicului larg. Se pot observa deja efecte?
Daniela Tatu-Chițoiu: Vechea filozofie indiană, Ayurveda, ne spune că „eşti ceea ce mănânci”, iar faimosul gastronom de origine franceză din secolul al 19-lea, Jean Anthelme Brillat-Savarin a lansat dictonul „Spune-mi ce mănânci ca să-ţi spun cine eşti”. În aceste condiții merită să depunem mari eforturi pentru a urma un stil de viață sănătos. Alimentația adecvată a fost forța care a menținut și împins civilizația umană înainte, evoluând împreună cu oamenii pe măsură ce nevoile și capacitățile individului modern au crescut. În mod ironic statisticile nutriționale și evidențele din viața de zi cu zi privind consumul sănătos de alimente și băuturi din ziua de azi arată exact opusul progresului. Din ce în ce mai mulți oameni au renunțat la consumul de surse naturale de hrană abordând consumul de alimente procesate, adăugând o dietă zilnică excesivă de zahăr și sare. Doar un exemplu de statistici actuale peste două treimi din populația adultă din SUA și aproximativ o treime din copii și tineri sunt supraponderali sau obezi, situație care afectează drastic sănătatea pe termen lung, diata nesănătoasă a ajuns factorul nr. 1 de risc de moarte precoce, devansând fumatul și drogurile. Și chiar daca tehnologia oferă destule instrumente, nu putem vorbi încă de un progres al obiceiurilor alimentare. Sunt într-adevăr semnale, mai ales in contextul noului coronavirus ca s-ar putea asista la o schimbare a atitudinii consumatorilor către un stil de viată sănătos.
De unde a apărut ideea unei aplicații care să te învețe obiceiuri alimentare sănătoase?
Daniela Tatu-Chițoiu: Așa cum spuneam dieta nesănătoasă a trecut pe primul loc devansând fumatul și drogurile, alimentația ucide mai mulți oameni decât fumatul. La nivel global la fiecare 6 secunde, un pacient moare din cauza complicațiilor cauzate de diabet, de boli cardiovasculare și de obezitate. Dacă nu se oprește tendința actuală, peste un miliard de oameni vor muri de boli cardiovasculare (BCV) în prima jumătate a secolul 21. Răspândirea BCV va fi majoritară țările în curs de dezvoltare și o mare parte vor muri la vârstă mijlocie. Viziunea noastră Cardioscience, o companie privată care are obiectiv principal educația medicală, este puțin diferită, noi vedem ca necesară o schimbare de direcție de la utilizarea tehnologiei pentru a dezvolta îngrijirile de specialitate și medicina de înaltă tehnologie, la focusarea pe utilizarea tehnologiei pentru a dezvolta prevenția primară. Tehnologia digitală în sănătate se extinde tot mai mult și integrarea aplicațiilor de sănătate în furnizarea de îngrijiri clinice va fi esențială atingând potențiale nebănuite. Aceasta a fost abordarea noastră, eu și soțul meu care are o experiență semnificativă în educația medicală am înțeles că aceasta era metoda pentru a ne implica eficient în ceea ce înseamnă schimbarea comportamentelor alimentare nesănătoase, o aplicație smart pentru telefon mobil.
Ideea acestei aplicații a apărut spontan, în timpul unei sesiuni de cumpărături, mai precis în timp ce, eu și soțul meu ieșeam dintr-un supermarket, neplăcut impresionați de alimentele ultra procesate existente în coșurile colegilor noștri de shopping, gândindu-ne ce util ar fi un instrument care să îți ofere extrem de rapid lista de cumpărături, de alimente sănătoase, cu exact cantitățile de care are fiecare nevoie, listă generată de meniuri sănătoase predefinite și luând în considerare un profil propriu metabolic.
De ce ați ales dieta mediteraneană și nu orice alt stil de a mânca din orice altă parte a lumii?
Daniela Tatu-Chițoiu: Dieta mediteraneeană este recunoscută unanim de Societățile Medicale Profesionale din întreaga lume ca fiind cea mai sănătoasă dietă. Valoarea recunoscută a acestei diete în prevenirea bolilor cardiovasculare și a altor boli netransmisibile (obezitate, diabet, cancer) a determinat includerea acesteia, în anul 2013, pe lista reprezentativă a patrimoniului cultural al umanităţii (UNESCO).
Conceptul de business bazat pe orientarea către un stil de viață sănătos are potențial în România?
Daniela Tatu-Chițoiu: Da. Există potențial pentru acest tip de business și nu doar în Romania. Numărul românilor care optează pentru un stil de viaţă sănătos este in creștere, iar asta o arată de exemplu și popularitatea crescută din ultimii ani a legumelor și fructelor bio, a băuturilor vegetale și în rândul persoanelor care nu au probleme de sănătate. Și în Romania consumatorii caută și se îndreaptă către instrumente inovative și personalizate pentru a-i ajuta să-și schimbe obiceiurile nesănătoase, creând astfel oportunități semnificative pentru companii. Oportunitățile din sectorul privat de a promova o viață sănătoasă evoluează într-un ritm rapid, cerând un alt tip de integrare „intersectorial” care poate capta și atrage consumatorii. Când spun asta mă refer la întreg ecosistemul tehnologie inovativă, producători, retaileri, centre medicale, companiile de tehnologie, toate vor cataliza schimbările folosind Big Data si AI pentru a ajuta consumatorii și pacienții să creeze modalități mai rapide și mai ușoare de urmărire a sănătății. Companiile farmaceutice și medicale arăta că produsele lor pot preveni și trata bolile, iar companiile de bunuri de larg consum deja direcționează consumatorii către produse healthy.
Cum reacționează publicul român la propunerea de a ieși din zona de confort și de a depune un efort suplimentar pentru a mânca mai sănătos?
Daniela Tatu-Chițoiu: Preocuparea românilor pentru un stil de viață sănătos devine tot mai importantă. Și chiar în documentarea noastră de business am parcurs multe sondaje recente care oferă evidențe și statistici pozitive privind înclinația românilor pentru a găti acasă mai frecvent în ultima vreme față de varianta de a comanda mâncarea. Și acest fapt nu poate decât să ne bucure. Există o corelație evidentă între educație și stil de viață realitate care se reflectă și în alimentație. Când am construit aplicația am avut in vedere și faptul că mulți români doresc să mănânce sănătos însă nu toți știu ce să facă.
Proiectul DahnaApp este legat de un alt demers al dumneavoastră pe partea de sănătate, CardioScience. Ce obiective are acest proiect și cui se adresează?
Daniela Tatu-Chițoiu: CARDIOSCIENCE a fost lansată în Februarie 2018 având drept obiectiv educația medicală continuă în domeniul prevenirii și combaterii bolilor cardiovasculare. Aceste boli reprezintă principala problemă de sănătate peste tot în lume, inclusiv în România. Aproximativ 60% dintre decesele anuale din România sunt datorate bolilor cardiovasculare. Cauza principală a acestei situații o reprezintă lipsa programelor educative în prevenirea și combaterea factorilor majori de risc pentru bolile cardiovasculare (fumatul, hipertensiunea arterială, sedentarismul și hipercolesterolemia). În aceste condiții fondarea, de către noi, a CARDIOSCIENCE a fost consecința firească a conștientizării acestei situații dramatice în care se află starea de sănătate a populației României.
În scurtul timp care a trecut de la lansarea sa CARDIOSCIENCE a susținut conferințe educative pentru publicul larg și a produs mai multe materiale scrise și audio-video pe tema prevenirii și combaterii bolilor cardiovasculare. Pentru profesioniștii în medicină CARDIOSCIENCE a creat CARDIOQUIZ, ECGQUIZ și CARDIOCAFE drept rubrici permanente dedicate prezentării, discuțiilor și dezbaterilor pe marginea cazurilor clinice și/sau a ultimelor achiziții în domeniul cardiologiei și nu numai. CARDIOSCIENCE creează, de asemenea și cărți de specialitate dedicate profesioniștilor în cardiologie. Toate aceste materiale sunt activ promovate pe rețelele de socializare.
Aplicația DAHNA este prima componentă a CARDIOHEALTH CARDIOSCIENCE SYSTEM, un sistem integrat de aplicații dedicate acoperirii tuturor verigilor componente ale unui stil de viață sănătos.
Revenind la segmentul health-tech, cum îl vedeți acum în România și ce perspective are pentru dezvoltare?
Daniela Tatu-Chițoiu: Romania este destul de bine așezată pe piața tech medicală. Avem multe acțiuni inovatoare în direcția aceasta. Așezarea informațiilor personale în online devine si la noi noua normalitate. Si românii devin din ce în ce mai confortabili cu idea de a împărtăși detalii despre viața lor (sănătatea, modul de viață, obiceiuri) cu ajutorul tehnologiei, dar trebuie, noi cei care venim cu tehnologii inovative, să le câștigăm încrederea. În această zonă de sănătate alimentară digitală mult depinde de încredere pentru a avea succes, iar creșterea încrederii în sănătatea digitală cred că este o oportunitate și ar trebui să fie un obiectiv principal pentru toți furnizorii acestui ecosistem din România. Doar pentru că tehnologia este disponibilă, asta nu înseamnă că, consumatorii sunt dispuși să o utilizeze. Adoptarea este indisolubil legată de tehnologie. Peste cinci ani văd lucrurile schimbate și mai mult în bine în acest ecosistem.
Există deja o gamă largă de aplicații din domeniul sănătății. Cum poate știi un utilizator ce aplicație să aleagă pentru a-l ajuta să adopte un stil de viață sănătos? Se poate face o listă de criterii de selecție?
Daniela Tatu-Chițoiu: Da, se poate face o listă de criterii și este obligatoriu să se întâmple așa pentru că sănătatea unei persoane este determinată de o serie de factori esențiali pe primul loc aflându-se stilul de viată - 43%, factori genetici - 27%, factorii de mediu fizici și sociali - 19% și asistența medicală - 11%. În acest mix vital pentru sănătatea unui om, ce ar trebui să ofere o bună aplicație ar fi o nutriție bine pusă la punct, educație în privința importanței mișcării; sănătate mentală și cognitivă și un nivel ridicat de socializare interumană. Sau pe scurt personalizare metabolică, expertiză medicală, educație medicală pe înțelesul fiecăruia, economie de timp și bani! Adică tot ce oferă DAHNA!
V-ați angajat în demersuri ambițioase cu ambele proiecte. Cum evaluați potențialul de a schimba comportamentul consumatorului către o abordare preventivă?
Daniela Tatu-Chițoiu: Fundamentul întregii construcții pentru ambele proiecte, este reprezentat de recomandările ghidurilor de practică medicală internațională și de expertiza medicilor specialiști. După cum vedeți subliniez importanța componentei de expertiză medicală, componenta de învățare care poate crea încredere pentru ca userii să fie atașați de un produs creat de experți. Echipa noastră a pariat pe faptul că putem încuraja oamenii prin tehnologie să mănânce mai bine, mai corect mai sănătos, mai durabil, cu un cost minimal. Pentru că, în principal, problema se reduce la stimularea autoeducării. Misiunea Dahna este să învețe, să ajute oamenii să mănânce sănătos, să economisească bani și timp, astfel încât să poată trăi mai bine! Să schimbe modul în care oamenii mănâncă, să schimbe comportamente alimentare nesănătoase. Dahna creează planuri alimentare, meniuri zilnice personalizate având la baza expertiza cardiologilor și nutriționiștilor. În curând aplicația te va conecta la magazinul tău local pentru a găsi cele mai bune oferte pentru lista de alimente sau meniuri și a primi acasă sau acolo unde ai nevoie comanda generată. Acest instrument smart îți permite să ai un antrenor personal în alimentație sănătoasă care să conecteze sfaturile și expertiza medicală cu oferta alimentară a retailerilor printr-o experiență plăcută de shopping. Iar acest model, un liant între expertiza clinicilor medicale integrată/corelată cu experiența de shopping, nu a fost până acum utilizat, și credem noi că poate avea un impact major în componenta de conștientizare a riscurilor unei alimentații nesănătoase.
În acțiunile noastre de a promova cât mai mult aplicația Dahna am experimentat din plin variabilitatea ratei de adopție a unei tehnologii inovative. Știm în plan teoretic că, în funcție de inovație, rata de adopție poate varia iar inovațiile care au un avantaje directe și vizibile sunt acceptate mai ușor și mai repede. Conceptul de mâncare sănătoasă îl putem considera ca fiind o inovație preventivă. Rogers EM descrie inovația preventivă ca o decizie adoptată acum pentru a scădea probabilitatea unui eveniment nedorit în viitor, aceste inovații preventive sunt mai greu de implementat din cauza faptului că avantajele apar în viitor, sau pentru unele persoane s-ar putea chiar să nu se întâmple de exemplu în funcție de factori precum ereditatea, problemele tiroidiene oamenii pot suferi în continuare de boli asociate cu obezitatea chiar și cu o alimentație sănătoasă. Si cum poți anula această abordare tip barieră? Oferind utilizatorilor de tehnologie avantaje imediate, cu beneficii concrete, diverse acțiuni pe care să le facă tehnologia în locul lor, în cazul aplicației Dahna să ofere meniuri gata concepute personalizate, să creeze instantaneu lista de cumpărături, să poată fi livrate acasă meniurile și tot așa. Este abordarea pe care am ales-o noi, echipa Dahna și nici așa nu este ușor, lucrăm din greu să schimbăm mentalități.
Deși am putea spune că în ultimul an toate privirile sunt pe blockchain, pe imprimare 3D, învățare automată, internet of things, cred că tehnologia va fi tendința decisivă în contextul noului normal, generat de noul Coronavirus, doar ajutată de un factor cheie și anume schimbarea în comportamentul consumatorilor. Situația actuală ar trebui să ne pună față în față cu noi înșine si cu analiza modului în care trăim și cum și ce mâncăm, să ne reinventăm relația cu alimentația.
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro